Vilken router? AC eller N? Tips på router!

Permalänk
Medlem

Vilken router? AC eller N? Tips på router!

Hejsan, ska flytta hemifrån i april (WOHO!) och har fiber till lägenheten som är redo dag ett. Hastigheten ligger på 100/10 med Bahnhof.

Behöver självklart en ny router som klarar av dessa 100/10mbit. Har bestämt mig för att 5Ghz är alternativet då jag troligtvis kommer vara ensam om detta så at jag kan få det mesta av hastigheten till trådlösa enheter.
Hur som, har kollat på Asus routrar, N56U, N65U samt N66U varav sistnämnda som kostar ca 1000kr har jag en rabattkupong på 200kr på.

Är osäker på hur det är med olika trådlösa benämningarna B/G/N och AC. Med 100/10, är det värt att lägga kronor extra för att få en sådan med AC standarden? Det vi gör är spelande online, torrents och tittar på filmer via streams. En budget på ca 800kr, helst inte mer.

Hur som, är ganska sugen på N66U för 799kr, eller är det så att N56U duger gott och väl? Men det kanske finns en annan router som passar mig bättre? Tar emot alla förslag!

Med vänlig hälsning,
Sjoooberg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Skrivet av Sjoooberg:

Hejsan, ska flytta hemifrån i april (WOHO!) och har fiber till lägenheten som är redo dag ett. Hastigheten ligger på 100/10 med Bahnhof.

Behöver självklart en ny router som klarar av dessa 100/10mbit. Har bestämt mig för att 5Ghz är alternativet då jag troligtvis kommer vara ensam om detta så at jag kan få det mesta av hastigheten till trådlösa enheter.
Hur som, har kollat på Asus routrar, N56U, N65U samt N66U varav sistnämnda som kostar ca 1000kr har jag en rabattkupong på 200kr på.

Är osäker på hur det är med olika trådlösa benämningarna B/G/N och AC. Med 100/10, är det värt att lägga kronor extra för att få en sådan med AC standarden? Det vi gör är spelande online, torrents och tittar på filmer via streams. En budget på ca 800kr, helst inte mer.

Hur som, är ganska sugen på N66U för 799kr, eller är det så att N56U duger gott och väl? Men det kanske finns en annan router som passar mig bättre? Tar emot alla förslag!

Med vänlig hälsning,
Sjoooberg

5Ghz funkar bara om du har en dator som kan ta emot 5Ghz.
sen är räckvidden på 5Ghz klart sämre fast överföringshastigheten är högre. det gör att tillräckligt många väggar som 2.4Ghz klarar av inte funkar för 5Ghz.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Skulle jag investera i ny router och dessutom när det finns rejäl bandbredd i uttaget så hade jag kört AC, för att det är det som är framtiden och har störst, teoretisk bandbredd. Sen är det som vanligt, kör kabel mot så mycket som möjligt, trådlöst är alltid en nödlösning.

Permalänk
Medlem

Skulle också gått på router med AC, borde inte vara några större problem med täckning i en lägenhet samt att köra 5Ghz i hyreshus är nog även en fördel då de förmodligen finns massa andra 2,4Ghz som bara är i vägen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Skulle absolut välja en router med AC oavsett om linan till internet är 10, 100 eller högre, då ett nätverk hemma är mer en bara en gatway till internet, speciellt som mer och mer saker kopplas ihop hemma till ett helt nätverk, kablat och trådlöst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du skall prompt köra 5ghz så tycker jag du skall satsa på en AC router.

Själv kör jag enbart 2.4 pga räckvidden så jag har inget att hämta på att gå över till en AC router.

Permalänk
Medlem

Har funderat om nu tror jag. Kanske hoppar att köpa en ny och dyr router då jag insåg att det kostar för mycket just nu. Förstår hur ni tänker kring 5Ghz och AC och att det är alternativet att välja om man ska köra 5Ghz.

Ska bo i en liten etta, på 35kvm. Litet "lägenhetshus", majoriteten av personerna som bor där är 60+, vilket i min tanke håller nätverks kanalerna mer lediga!

Tror att 2.4Ghz kommer säkert fungera väl, så kan man uppdatera sig i framtiden när fiber blir billigare och snabbare, så har säkerligen AC routrar blivit mer vanligt, detsamma gäller datorer osv. Just nu har jag en stationär som ska gå på kabel, två smartphones, en smartTV samt flickvännens stationära (som vi köper ett billigt trådlöst kort till). Min stationära kommer ju utnyttja fibernätverket mest, och alla andra prylar är mest småsurfande.

Så okej, vi kör på 2.4Ghz nätet, och en billigare router. Har en WNR3500L som flickvännen har i sitt studentrum nu, jag tar den eftersom att hennes hastighet endast ligger på 10/10 så nyttjar hon ändå inte routern till fullo. Så jag köper en billigare till henne så tar jag tillbaka min gamla 3500L.

Vi får som sagt se vad framtiden har att erbjuda, billigare kostnader på fiber, högre hastigheter och större och billigare utbud av routrar med AC-standard!

Tycker jag låter som en kanonidé!

Jag får tacka er alla som svarade, lärde mig nya saker! Nu sparade jag en tusenlapp kan man säga istället!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:
Skrivet av Cool Runnings:
Skrivet av bärplockaren:
Skrivet av ggustavsson:
Skrivet av nocebo:

Kunde inte citera flera på telefonen, men nu citerar jag er alla i hopp om att ni har någon sista synpukt på mitt inlägg ovanför detta!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk

en sak som kan vara värd att nämna som jag fick lära mig den hårda vägen..
5ghz bandet funkar inte på tex dom flesta android lurar samt ipads och iphones osv..
tänkte köra 5ghz N-bandet för att det var trångbott på 2,4ghz bandet..
men det funkade inge vidare, var bara en av tre (dom som strulade va laptops med inbyggda trådlösa..) datorer som klarade av 5ghz n-bandet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Har funderat om nu tror jag. Kanske hoppar att köpa en ny och dyr router då jag insåg att det kostar för mycket just nu. Förstår hur ni tänker kring 5Ghz och AC och att det är alternativet att välja om man ska köra 5Ghz.

Ska bo i en liten etta, på 35kvm. Litet "lägenhetshus", majoriteten av personerna som bor där är 60+, vilket i min tanke håller nätverks kanalerna mer lediga!

Tror att 2.4Ghz kommer säkert fungera väl, så kan man uppdatera sig i framtiden när fiber blir billigare och snabbare, så har säkerligen AC routrar blivit mer vanligt, detsamma gäller datorer osv. Just nu har jag en stationär som ska gå på kabel, två smartphones, en smartTV samt flickvännens stationära (som vi köper ett billigt trådlöst kort till). Min stationära kommer ju utnyttja fibernätverket mest, och alla andra prylar är mest småsurfande.

Så okej, vi kör på 2.4Ghz nätet, och en billigare router. Har en WNR3500L som flickvännen har i sitt studentrum nu, jag tar den eftersom att hennes hastighet endast ligger på 10/10 så nyttjar hon ändå inte routern till fullo. Så jag köper en billigare till henne så tar jag tillbaka min gamla 3500L.

Vi får som sagt se vad framtiden har att erbjuda, billigare kostnader på fiber, högre hastigheter och större och billigare utbud av routrar med AC-standard!

Tycker jag låter som en kanonidé!

Jag får tacka er alla som svarade, lärde mig nya saker! Nu sparade jag en tusenlapp kan man säga istället!

låter som en klok ide. 3500l är en väldigt bra router speciellt med tomato.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

5ghz bandet funkar inte på tex dom flesta android lurar samt ipads och iphones osv..
men det funkade inge vidare, var bara en av tre (dom som strulade va laptops med inbyggda trådlösa..) datorer som klarade av 5ghz n-bandet..

Ja precis det är först i år som det börjar bli standard på bred front, dock har jag inga större problem med att köra 5Ghz på varken phonen eller surfplattan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

Har bara två modernare telefoner som jag har sökt fram om dessa klara 5Ghz bandet vilket båda kan! Men ja, vi kör nog på 2,4Ghz bandet som jag beskrev längre upp!

Skrivet av nocebo:

låter som en klok ide. 3500l är en väldigt bra router speciellt med tomato.

Yes, hade problem med den innan då den disconnectade både trådlöst och trådat. Installerade Tomate och nu fungerar den toppen igen! Lyckades knipa tag i en sådan denna routern till tjejens studentrum! Helt okej tycker jag!

Skrivet av bärplockaren:

Ja precis det är först i år som det börjar bli standard på bred front, dock har jag inga större problem med att köra 5Ghz på varken phonen eller surfplattan.

Precis, så jag inväntar tills priserna sjunker något på 5Ghz/AC routers innan det blir en uppgradering!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •