Apple prissätter Watch – 100 000 kronor och uppåt för lyxmodellen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Köper hellre en beggad hublot för 100 lax

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Magen vrider sig lite. För 100.000 och uppåt finns det så OTROLIGT mycket finare klockor att köpa, med fin historia och ett riktigt imponerande sinnessjukt handverk och perfektionism bakom. Jag tror inte att de kommer sälja många Apple watches i den prisklassen. Kanske kan tänka mig att folk såsom kardashianfamiljen kanske slår till, men är man en affärsman, eller liknande tror jag att historien bakom en riktigt klocka tilltalar mer, och rolex och omega som artikeln nämner är inte i närheten av det enda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

kom igen sweclockers var är "skulle inte betala ett spänn för brötet" knappen :b
100 k hehe nice hoppas det är dual quad core 4k display och 2 veckor mellan laddning i den rackaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vilket bladguld menar du?
Du har totalt missa att Apple Watch Edition är gjort från en hel 18 karats guldtacka? Så det är inget "bladguld", och det är därför dens pris skjuter i höjden då hela höljet är gjort av guld, vilket har slipats/polerats ut.
https://www.youtube.com/watch?v=dDAP9OWtQro

Vadå "hel 18 karats guldtacka"? En "hel" standard guldtacka väger ca 12kg och är dessutom 24 och inte 18 karat.

Swec: Angående omröstningen; var är "Skulle inte spendera en krona" alternativet?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Är den nån som vet hur många gram guld det är i Apple klockan? sen kan man ju räkna ut hur mycket den borde kosta, för nått annat än guldvärdet i sig själv ser jag inte i den..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

i knew it they lost their mind just crazy.......

100K för en klocka köper fan hellre en Breitling eller Rolex i så fall ja ja det finns en kund marknad för det där as svin äckligt dyra makpär

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Vadå "hel 18 karats guldtacka"? En "hel" standard guldtacka väger ca 12kg och är dessutom 24 och inte 18 karat.

Swec: Angående omröstningen; var är "Skulle inte spendera en krona" alternativet?

Läs igen.

"FRÅN".... Inte AV

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thompson:

Vadå "hel 18 karats guldtacka"? En "hel" standard guldtacka väger ca 12kg och är dessutom 24 och inte 18 karat.

Och du märker ord ser jag?
Du förstår mycket väl att jag menar att den är utskuren/urslipad ur en guldtacka (guldbit).
Men du försöker väl verka "rolig/lustig" då du säkert vill ha en Apple Watch men du lever i förnekelsens värld.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Då jag själv är klocknörd med fäbless till just Omega, så får jag nog påstå att jag personligen tycker det är rätt stort steg att nämna dessa klockor i samma mening. Prismässigt kanske de är på samma nivå, men knappast i samma klass.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är den nån som vet hur många gram guld det är i Apple klockan? sen kan man ju räkna ut hur mycket den borde kosta, för nått annat än guldvärdet i sig själv ser jag inte i den..

Här
https://www.apple.com/watch/apple-watch-edition/18-karat-yell...

38mm varianten väger 55g (utan armbandet) och 42mm väger 69g. Osäker om den vikten räknar in själva elektroniken. Det står dock "case" så låt oss anta att det enbart är höljet som menas.

Eftersom det är 18 karat guld så är 75% av vikten rent guld.
Alltså 41,25g guld i 38mm och 51,75g i 42mm.

Guldpriset ligger just nu i $37.57/g.
(från http://www.jmbullion.com/charts/gold-price/)

Så guldvärdet i klockorna är:

för 38mm varianten $1550
42 mm varianten $1944

Skrivet av EyeNEye:

Läs igen.

"FRÅN".... Inte AV

Skrivet av PowerNet:

Och du märker ord ser jag?
Du förstår mycket väl att jag menar att den är utskuren/urslipad ur en guldtacka (guldbit).
Men du försöker väl verka "rolig/lustig" då du säkert vill ha en Apple Watch men du lever i förnekelsens värld.

Ja exakt den är gjord från en "guldtacka", eller egentligen en (ganska liten) bit 18 karats guld. Vilket inte direkt är en överraskning, vad annars skulle den vara gjord av?

De har utgått från en bit guld som är lite större än vad höljet till klockan ska vara och sedan format den som de vill ha den. Inte en stor guldtacka som du ville få det att låta som.

Jag är förövrigt totalt ointresserad av smarta klockor och föredrar att lägga mina pengar på vettigare saker.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Hade mycket högre förväntningar, man kan ju tycka att apple som är så måna om design skulle göra en smartklocka som faktiskt ser ut som en klocka, inte en "mini-ihpone 3g/3gs".

Ge oss moto 360 v2 eller någonting användbart

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Ja exakt den är gjord från en "guldtacka", eller egentligen en (ganska liten) bit 18 karats guld. Vilket inte direkt är en överraskning, vad annars skulle den vara gjord av?

De har utgått från en bit guld som är lite större än vad höljet till klockan ska vara och sedan format den som de vill ha den. Inte en stor guldtacka som du ville få det att låta som.

Om du följer diskussionen så ser du att hans kommentar var ett svar till någon som antydde att den var gjord med bladguld, vilket den ju alltså inte är utan av en solid guldbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, det okostar inte 4500 kr extra, utan det enda som kostar är ett nytt armband som börjar på några hundringar och uppåt.

Ett nytt armband, ja. Som kostar på den amerikanska Apple Store $449, vilket i Sverige kommer motsvara över 4500kr. Vars fick du några hundringar ifrån egentligen?

http://store.apple.com/us/product/MJ5G2ZM/A/38mm-link-bracele...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RealPower:

Nej... Visst, det är Apple men nu har någon räknat fel...

Advokaterna kräver löneförhöjning, annars hotar dom att stämma apple

Själv har jag inte använt en klocka på ca 10 år och har inga planer på att skaffa en ny.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa att många hänger upp sig på just guld variantens pris.
Ni måste nog tyvärr tänka lite som de extremt rika personer och kriminella som kommer köpa den.
De köper den av just den anledning ATT den kostar så mycket pengar.
Bara priset i sig kommer att få den att sälja sig själv.
Skrytfaltorn blir så enorm pga att ALLA vet vad den kostar och nästan inga kommer ha råd med dem.
Ju mer man sprider att guld klockan finns ju mer folk kommer köpa den bara för att de vet att 98% av världens befolkning eller vad de nu kan vara inte har råd med en sådan klocka. Ja nu säger någon att ja har vist råd med en sådan klocka. 100k är inte så mycket. Det kan ja fixa ihop eller har. Men hur stor chans är det att du lägger dina pengar på en klocka som blir omordärn efter några år. Mej då behöver man en helt annan plånbok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Ett nytt armband, ja. Som kostar på den amerikanska Apple Store $449, vilket i Sverige kommer motsvara över 4500kr. Vars fick du några hundringar ifrån egentligen?

http://store.apple.com/us/product/MJ5G2ZM/A/38mm-link-bracele...

Jag sade att de "börjar på några hundralappar och uppåt", inte att just den varianten kostade några hundralappar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jag sade att de "börjar på några hundralappar och uppåt", inte att just den varianten kostade några hundralappar.

Och du citerade min text där jag specifikt sa att ett metalllänkarmband kostade 4500kr, vilket är precis vad det gör. Där svarade du att det kostade några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Roligt att läsa att många hänger upp sig på just guld variantens pris.
Ni måste nog tyvärr tänka lite som de extremt rika personer och kriminella som kommer köpa den.
De köper den av just den anledning ATT den kostar så mycket pengar.
Bara priset i sig kommer att få den att sälja sig själv.
Skrytfaltorn blir så enorm pga att ALLA vet vad den kostar och nästan inga kommer ha råd med dem.
Ju mer man sprider att guld klockan finns ju mer folk kommer köpa den bara för att de vet att 98% av världens befolkning eller vad de nu kan vara inte har råd med en sådan klocka. Ja nu säger någon att ja har vist råd med en sådan klocka. 100k är inte så mycket. Det kan ja fixa ihop eller har. Men hur stor chans är det att du lägger dina pengar på en klocka som blir omordärn efter några år. Mej då behöver man en helt annan plånbok.

Skickades från m.sweclockers.com

För rena statussymboler finns det bättre val imho.
Valfri rolex etc..
http://www.uret.se/rolex-yacht-master-vit-18-karat-gult-guld-...

Eller om man är riktigt rik.
http://www.uret.se/audemars-piguet-classic-gra-lader-o47-mm-p...

Permalänk
Medlem

Som ren status symbol hade jag nog hellre tagit t, ex en rolex:p och en handskydd kostym^^

Permalänk
Medlem

Oj det var ett stort laxpris. ^^

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Men snälla vad folk stör sig på detta Det är väl inte speciellt svårt att förstå att detta inte är en klocka för gemene man.

Brukar störa mig på folk som påstår att man köper Apples prylar bara för att det skulle vara "status"...men i detta fall är det ju faktiskt precis vad det handlar om. Knappast någon som lägger sin livs besparing på denna utan sannolikt är det en relativ struntsumma för de flesta som är villiga att betala så här mycket för en smartwatch i guld.

Det kommer sticka i ögonen på många oavsett om man tycker den är snygg eller inte...

Nja, alltså jag stör mig nog inte på det som du tror att jag stör mig på. Har man pengar så har man, det är bara löjligt att klaga på folk som är rika, för om man inte kan göra vad man vill med sina egna pengar vad är då poängen med att vara rik? Nej det jag stör mig på är apples förmåga att "sälja" status från ingenting. Apple är kejsarens nya kläder, eller nej, det är inte riktigt sant. Låt mig förklara mer. Denna klocka går inte att jämföra med en äkta Rolex, som är ett hantverk, ett precisionsinstrument. Ok huruvida det gör den värd en specifik summa pengar tänker jag inte försöka ge mig in på, men det är en gedigen produkt med (relativt) unik kvalité.

Vad är detta då? En digitalklocka med en halv smart-phone inuti och guld-kant - såld av ett starkt brand.

Det är apples förmåga att självgodkänna en scam som sticker i mina ögon. Att de har förmågan att sätta, sälja in, ett värde på sina produkter som är skevt i förhållande till produktens relativa värde gentemot resten av marknaden. Det är inte äns en scam i vanlig bemärkelse, för de flesta vet att den inte har det värdet, men apple har skapat ett brand, där de är i en sådan position, att de kan rättfärdiga prislappen med "vi är apple". Hade ett mindre känt företag försökt lansera en exakt kopia, samma elektronik, vikt, skärm, guldkant, osv. så hade det aldrig fungerat, för utan rätt brand hade produkten bara fått sitt riktiga värde, säkert dyr, men inte så dyr.

Apple har kämpat hårt för att bygga upp sitt brand till att bli så här, så mycket får jag ge dem, men det känns ändå bara som business. Rolex känns både business och som ett gediget hantverk. Apples brand och metoder känns mindre hedersamma och känns som de bygger mest på en värdegrund som är girig. De gör så här för att de vet att de kan, och det finns inget tvivel om att det kommer lyckas, men är det rätt att sälja kunderna den här skiten bara för att de kan...

Kalla mig dum men även om det är ett företag så tycker jag ändå inte att vinst är det enda som räknas. Det finns olika sätt att förtjäna sin vinst på, olika metoder och knep... som företagare tycker jag man kan ha lite mer heder. Apple, gå tillbaka till ritbordet och gör en bättre produkt som ni med yrkesstolthet kan sälja för 100lax istället för det där ni har nu, som på sin höjd jag skulle värdera till 65lax - lyxfaktor och guldkant inräknad, och inte ett enda öre mer.

Att jag brusar upp lite beror på att jag länge haft denna åsikten om apple, men det är ett status brand, så lite överpris är rimligt. Denna lanseringen tog dock priset...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Kalla mig dum men även om det är ett företag så tycker jag ändå inte att vinst är det enda som räknas. Det finns olika sätt att förtjäna sin vinst på, olika metoder och knep... som företagare tycker jag man kan ha lite mer heder. Apple, gå tillbaka till ritbordet och gör en bättre produkt som ni med yrkesstolthet kan sälja för 100lax istället för det där ni har nu, som på sin höjd jag skulle värdera till 65lax - lyxfaktor och guldkant inräknad, och inte ett enda öre mer.

Att jag brusar upp lite beror på att jag länge haft denna åsikten om apple, men det är ett status brand, så lite överpris är rimligt. Denna lanseringen tog dock priset...

Fast, Apple är säkert redan tillbaka på ritbordet sedan länge för en "Apple Watch 2", så det är knappast något de ska "gå tillbaka till", i denna världen med utveckling så är det snarare att man ligger 2-3 år fram i tiden till stora delar, men att just den sista "pusselbitarna" sker sista året / halvåret före release, likst iPhone så har de säkert redan börjat sedan något år att "fila på" iPhone 7/7S (dvs 1.5 - 2.5 år framöver i tiden) då företagen brukar ligga ett par år före i utvecklingen, även om just den sista "finnishen" i teknik etc sker sista året/halvåret så har ändå utvecklingen av produkten säkert pågått i några å före release.

Och Apple säljer inte sina produkter till överpris, utan Apple säljer produkterna till det priset som marknaden är beredd att betala, skulle marknaden tycka att priserna är för höga så skulle inte Apple få några större mängder sålda, och då är det ett överpris och behöver sänkas för att öka försäljningen. Men nu så säljer Apple slut på iPhones etc vid varje release, och för varje år så bara ökar och ökar försäljningen, även fast priset för en iPhone har ökat de sista åren.

Ingen produkt är överprisat så länge marknaden köper produkten till det priset den bjuds ut, det är så det är i en marknadsekonomi att priset på en produkt är det som marknaden (köparna) är beredda att betala.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Herre jösses! Är det sant?!

...Fri Frakt!! :D :D

Dold text

...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast, Apple är säkert redan tillbaka på ritbordet sedan länge för en "Apple Watch 2", så det är knappast något de ska "gå tillbaka till"...

...Och Apple säljer inte sina produkter till överpris, utan Apple säljer produkterna till det priset som marknaden är beredd att betala...

Bara för att ordet överpris slank in i min sista mening så stirrade du dig blind på det. Du har skrivit ett fint och logiskt argument, som jag inte säger emot, men vi är inte på samma sida - vi pratar faktiskt inte riktigt om samma sak. Och för sakens skull kan påpekas att du nog inte riktigt har en korrekt uppfattning om överpris - det har tvärt om mot vad du säger inget att göra med vad kunden är beredd att betala. Överpris är när något kostar mer än vad produkten borde kosta om man tittar på resten av vad marknaden erbjuder.
Exempel mening från en ordbok:

Citat:

Vi vet att öarnas konkurrenskraft och ekonomiska utveckling lider av överpriser för varu- och persontransporter.

I denna exempelmening är de omnämnda öarnas medborgare i en situation där de betalar överpris. Enligt din logik kan det inte vara överpris eftersom de betalar för det.
Det du pratar om tror jag heter lokalt marknadsvärde, eller produktvärde eller någonting i den stilen..? Men jag är ingen ekonom så antagligen heter det något annat...
Jag vet vad du menar dock, som sagt jag säger inte emot dina argument, och du säger inte emot mina heller för du har tolkat det jag skrev fel...
Det enda vi inte är överrens om är vad det där ordet betyder, och jag är 90% säker på att du har fel, och åtminstone 50% säker på att jag har rätt

(Ang. första delen så självklart har alla stora företag en R&D avdelning (eller hyr in den kompetensen) - hur skulle ett företag annars fungera?)

Edit: En annan mening som kanske är tydligare:

Citat:

Vi betalar bidragen till bananodlarna, måste tampas med strafftullar och betalar överpriser för bananer i livsmedelsbutikerna.

Du har aldrig besvärats över priserna på bananer i matbutikerna va? Du betalar det angivna priset utan att knota. Lite visste du att du egentligen betalar överpris för dem... illustrerar väldigt tydligt att begreppet inte har något alls att göra med kundens vilja att betala.
https://sv.glosbe.com/sv/en/%C3%B6verpris

Så vad jag sa i min första post var lite grovt: "Jag stör mig på att apple medvetet säljer sina produkter till överpris, bara för att de vet att kunderna kommer betala ändå." (not actual quote)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Snusfri

Jösses..

En ruskigt överprisad enhet som inte är direkt fager.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

... ful.. bara apple'fan's som kommer köpa en sådan.

Permalänk
Medlem

Nu har Apple kommit för långt om jag hade 100 000 hade jag köpt antingen fem datorer till mig och kompisarna eller en en bil

Permalänk
Medlem

Upp till 18 timmars batteritid enligt deras hemsida... Vad är det för skit dom har producerat? En klocka som inte ens klarar ett dygn är i mina ögon inte värd mycket och får hela produkten att kännas fruktansvärt omogen för marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

100 000kr för en sådan ful sak runt handleden?

Jag kan i någon mån förstå om någon vill köpa en exklusiv och snygg klocka (Rolex etc..) men en sån här?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850