(W7)AKUT! Program tas bort från datorn

Permalänk
Avstängd

(W7)AKUT! Program tas bort från datorn

Provar här med då. Behöer all hjälp jag kan få.

Datorn har känts seg i ett par dagar, enda fläken slutade snurra men detta åtgärdades genom att blåsa ur datorn och smörja fläkten m.m. Har kollat temp och GPU ligger upp emot 60 grader, det blir en "flamma" i ett program så antar att det är för högt. Fläktarna snurrar dock.

Nu till problemet, jag verifierade cache till Football Manager 2015 på steam och tog även bort "Preferences" i mappen till spelet eftersom jag undrar varför spelet känts så segt senaste tiden, fick tipset från en moderator på SI-games. Jag tvivlar på att det var detta som orsakade allt detta, men det är det enda jag direkt gjort förutom att spela spel då...

Helt plötsligt togs Steam bort, gick in på Google Chrome och skulle tanka ner det igen. Då står det att Steam är ett virus(rapporterat av Panda AV). Stänger ner Chrome. Startar igen. Nu går det inte starta Chrome heller! Startar om datorn, då kommer det fram diverse meddelande om Daemon Tools, Nvidia i stil med detta:

"C:\Users\Användarnamn\AppData\Local\NVIDIA\NvBack trend\ApplicationOntology\Ontology.dll är antingen inte utformat för att köras på windows eller så innehåller det ett fel. Försök att installera programmet igen med hjjälp av det ursprungliga installationmediet eller kontakta systemadministratören...."

Samtidigt varnar Panda AV för allt som går, Spotify-filer, Daemon Tools, Pandas egna filer Jag såg även att jag faktiskt haft virusskyddet avstängt hela tiden tills jag startade det nu. Hade helt enkelt glömt sätta på det igen efter att jag laddat ner något som det felaktigt behandlade som skadligt(jag har tagit reda på om filerna är skadliga naturligtvis)

Sedan startade jag datorn i felsäkert läge, och ALLT fungerade. Google chrome, Steam you name it. Har scannat med Malwarebytes, inte hittat något direkt virus bara lite småskit som det tog bort. Gjorde systemåterställning. Startade datorn igen, samma problem. Då kom jag på att det kanske kan vara antivirusprogrammet som är problemet, laddade ner, förlåt försökte ladda ner, Uninstaller.exe - pandas egen avinstallationsfil - BEEP VIRUS Gick in i felsäkert läge och tog bort Panda.

Nu har jag startat datorn igen och fick fram samma sak om Daemon Tools, men nu kan jag starta programmen som vanligt igen. Men, jag vet ju inte om problemet är löst. Kan det ligga något virus på datorn endå? Är livrädd att någon ska kapa mina konton till olika grejer.

Hur kan jag ta reda på om datorn är ren nu? Finns det någon komplett guide för borttagning av alla typer a virus? Vad tror ni problemet är/var?

Permalänk
Medlem

Du säger att du gjorde en systemåterställning, hur gjorde du då? För gör man på rät ät sätt ska inte viruset kunna vara kvar

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Min tolkning är: Något skit har infekterat allt och du har blivit av med det mesta nu. Du är dock inte säker.
Lösningen: Formatera alla diskar och installera om

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Du säger att du gjorde en systemåterställning, hur gjorde du då? För gör man på rät ät sätt ska inte viruset kunna vara kvar

Gör man ett virus på rätt sätt ska inte en systemåterställning kunna ta bort det...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Sett fler liknande trådar bara idag. Verkar vara virus i omlopp. Installera om datorn är mitt tips. Gpu runt 60c är inget att oroa sig över.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Avstängd

Jag har scannat med Malwarebytes, Hitmanpro, RKill, TDSSKiller, Adwcleaner, Roguecleaner, Emergency cleaner. Hittade inget. Vet inte om jag pallar formatera om då det jämnt blir fel eller problem med uppdateringar

Är verkligen era enda tips att forma om datorn? Bygger ni ett nytt hus varje gång det invarderas av myror?

Permalänk
Avstängd

Panda-Antivirusskyddet verkar ha varit "Viruset" själv. Efter att jag tog bort det går datorn mycket snabbare både vid start, körning och avstängning. Säger inte att det är fel på Panda men något måste ju ha hänt med det.

Vilket AV rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

Jag har scannat med Malwarebytes, Hitmanpro, RKill, TDSSKiller, Adwcleaner, Roguecleaner, Emergency cleaner. Hittade inget. Vet inte om jag pallar formatera om då det jämnt blir fel eller problem med uppdateringar

När du skannar, skannar du det med en annat OS?

För om du skannar efter virus, och viruset är redan igång.. så är det som att ta vaccin för något du redan är sjuk av.
Då måste du ta ut disken och sätta den i en annan "frisk" dator, alt starta din dator på något annat OS, och sen skanna.
Därför föreslås alltid att man ska installera om när man har fått ett virus som är "ur kontroll", då du aldrig kan vara säker på att det är borta. Räcker med att missa lite av det, så kan det orsaka skada igen, samt att man aldrig vet vad för skada det redan har orsakat.

Skrivet av Maul99:

Är verkligen era enda tips att forma om datorn? Bygger ni ett nytt hus varje gång det invarderas av myror?

Det är vad hantverkarna vill göra... mycket enklare

EDIT: Om nu AV var problemet så kan det ju ha varit ett fel redan från början.
Finns en del gratis som funkar.
Avira brukar jag själv använda, med det har dock en liten irriterande rutan nere i hörnet som dyker upp lite då och då. Dock är det ett bra AV. Det kostar skrämmande lite att köpa också, tar du det via kampanjer (som du får meddelande om via dessa rutor) så kan du får det så billigt som < 200kr per år, tom billigare per år och PC om man kör flera år och datorer.)

Anledning till varför jag gillar det... det drar väldigt lite resurser. RAM kanske det använder, men CPU/seghet.. nee. Datorn känns lika bra som utan, men du har skydd.

Permalänk
Medlem

Haha komiskt

Fått TRE datorer varav en server med exakt samma problem, idag.

.dll strular.

Är det Panda själva som fått fnatt?

Panda på Twitter: We are working on solving the problem as fast as we can. We’ll keep you posted. Sorry for the inconvenience

STARTA INTE OM DATORN är tipset. Panda raderar .dll-filer

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Haha komiskt

Fått TRE datorer varav en server med exakt samma problem, idag.

.dll strular.

Är det Panda själva som fått fnatt?

Panda på Twitter: We are working on solving the problem as fast as we can. We’ll keep you posted. Sorry for the inconvenience

Introducing the new.. PANDA VIRUS!

Permalänk
Avstängd

Som svar på frågan till Paddanx, nej jag scannar på det OS och den dator som(nu inte verkar vara infekterad trots allt). mebn då vet jag det till nästa gång. Hade alltså rätt Panda är problemet. Tog ju bort det dock. Starta inte om datorn... jaha, det var typ det första jag gjorde. Det står att de jobbar på en fix dock, hoppas detta även gäller dem som tog bort skiten.

Från och med idag hatar jag Pandor.

Permalänk
Medlem

Har panda någon som helst ansvar för skador deras produkt kan ha åstakommit?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Såg det här
http://www.zdnet.com/article/panda-antivirus-mistakenly-flags...

Och tänkte på denna tråden, men du verkar ju redan ha fått svaret att det är fel på Panda

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett tips på ett annat och bättre(?) AV är Nod32, har fungerat klanderfritt så länge jag har haft det. Kör det med full version av Malwarebytes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Såg det här
http://www.zdnet.com/article/panda-antivirus-mistakenly-flags...

Och tänkte på denna tråden, men du verkar ju redan ha fått svaret att det är fel på Panda

http://www.idg.se/2.1085/1.615277/sa-loser-du-allvarliga-fele...

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Bara för att flika in. Ja det är Panda. Vi har hundratals kunder med Panda och shit gone overload här.
http://www.pandasecurity.com/uk/homeusers/support/card?id=100...

Permalänk
Medlem

AV

Hej.

Jag kan rekommendera Avast Antivirus.
Finns som gratisversion, det enda som behövs är att man registrerar sej med namn och e-postadress, det behöver förnyas en gång / år.
www.avast.com
Avast fungerar bra på samtliga mina datorer och man kan ställa in "Gaming mode" så man slipper bli störd när man spelar om programmet uppdaterar sej.
Upplever inte heller att Avast är en prestandatjuv som en hel del andra AV's kan vara.

\\Rhames.