Telia o Bahnhof stadsnät, eller BBB-fiber?

Permalänk
Medlem

Telia o Bahnhof stadsnät, eller BBB-fiber?

Hej alla glada!

Nu är det så att jag precis har flyttat till en lägenhet med stadsnät och känner att det vore bra att få igång internet!

Just nu surfar jag på mobilen men har svag uppkoppling och har således stora problem med att surfa och göra efterforskning via den. Det är 100/10-linor jag har kikat på och dessa två företag verkar vara de med bäst lovord för det priset jag kan tänka mig att betala. Telia kostar 279 kr/mån och Bahnhof 239 kr/mån( även halva priset de första 3 månaderna). Nu till frågan, vilket företag erbjuder mest för pengarna? Vilka kan man väntas få ut högst hastighet hos? Vilka har kortast telefonkö och mest kompetenta servicen vid eventuella problem?

Jag har inte haft någon av dem tidigare och skulle gärna vilja veta ifall det är något särskilt som skiljer dem åt, eller om jag bara ska gå efter de som blir billigast. Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bahnhof! Är allergisk mot telia efter alla fula knep de nyttjar för att försöka få ut mer pengar av kunderna.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av Raza:

Hej alla glada!

Nu är det så att jag precis har flyttat till en lägenhet med stadsnät och känner att det vore bra att få igång internet!

Just nu surfar jag på mobilen men har svag uppkoppling och har således stora problem med att surfa och göra efterforskning via den. Det är 100/10-linor jag har kikat på och dessa två företag verkar vara de med bäst lovord för det priset jag kan tänka mig att betala. Telia kostar 279 kr/mån och Bahnhof 239 kr/mån( även halva priset de första 3 månaderna). Nu till frågan, vilket företag erbjuder mest för pengarna? Vilka kan man väntas få ut högst hastighet hos? Vilka har kortast telefonkö och mest kompetenta servicen vid eventuella problem?

Jag har inte haft någon av dem tidigare och skulle gärna vilja veta ifall det är något särskilt som skiljer dem åt, eller om jag bara ska gå efter de som blir billigast. Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

telia har ofta en drive att du får 3 första månaderna helt gratis.

trode inte äns telia har 100/10 längre? de tog iaf bort det hastighetsvalet för mig i telias fibersnät i Vimmerby så nu har man bara 100/100 eller 10/10 att välja på.

och säger nog emot ovanstående angående telia tycker de är bra sällan de strular eller nätet ligger nere tror inte de hänt på de fyra år jag haft fiber från dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Skulle välja Bahnhof alla gånger. Längtar att få komma tillbaka till dem men just nu bor jag i lägenhet där jag är bunden till BBB.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Skulle välja Bahnhof alla gånger. Längtar att få komma tillbaka till dem men just nu bor jag i lägenhet där jag är bunden till BBB.

de förstår jag BBB är hemskaste bolag jag varit i kontakt med... bara dåliga erfarenheter hittills.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

bahnhof alla gånger.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de förstår jag BBB är hemskaste bolag jag varit i kontakt med... bara dåliga erfarenheter hittills.

Har BBB just nu och har absolut inget illa att säga om dem. Jag ringde dem samma kväll som jag flyttade in och de skrev upp mig som kund och kopplade in nätet på 10 minuter

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Har haft bahnhof ett par år och är väl totalt sett nöjd men det senaste halvåret så har jag upplevt en försämring i hastighet och ojämn ping (pingspikes). Har 100/10 men idag söndag så har jag 17mbit ner och ping på ca 16ms. När det är som bäst så får jag ut full hastighet ner och en ping på 5ms. Har rapporterat till deras kundservice och de har försökt att lösa det men inte kommit fram till någon långsiktig lösning på problemet ännu. Det verkar som att i min hyresrätt (örebrobostäder) så delar vi på kapaciteten så när många är ute och surfar och belastar nätet så får jag sämre hastighet och högre ping. Detta märks tydligt då det är värst mellan klockan 18:00-22:00 vardagar och i princip hela dagarna under helger, inte alls roligt. Har haft telia förut och då fungerade det bra, vet inte hur det är idag. Bahnhof har ju tagit hand om mitt problem och är riktigt trevliga och tillmötesgående vid felanmälan iallafall.

Du får väl titta runt lite mer på forum, fråga grannar, kompisar och andra .

Lycka till !!

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Sötast

Glöm inte att Bahnhof har kortare öppettider för support samt tar ut fakturakostnad oavsett om det är e-faktura eller ej, riktigt... riktigt lågt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Glöm inte att Bahnhof har kortare öppettider för support samt tar ut fakturakostnad oavsett om det är e-faktura eller ej, riktigt... riktigt lågt!

Säker på att du inte blandat ihop Bahnhof med något annat företag? Bahnhof erbjuder ju inte ens e-faktura (se kundservice). Jag har Bahnhof och får fakturor via e-post, och betalar inte ett öre extra för det.

Permalänk

Hade valt telia då det fungerat bäst för mig. Har kört bahnhof 100/100 i 1,5 år nu riktig skit.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hade valt telia då det fungerat bäst för mig. Har kört bahnhof 100/100 i 1,5 år nu riktig skit.

Kan Du utveckla det lite?

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Kan Du utveckla det lite?

Förlåt gick på sweclockers älsklings fiber, men ja det ligger nere för mycket har hög ping. Sitter just nu med 20mbit för att många surfar just nu. Sidor som inte laddar direkt utan tuggar en stund först.

Detta gäller med en windows burk två olika macar två olika iphones och jag har provat 3st olika routrar samt med både kabel/wifi.

När jag hade telia fungerade det galant så blir det i nya lyan. Päronens 24mbit Adsl Telia fungerar fan bättre än min fiber.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Förlåt gick på sweclockers älsklings fiber, men ja det ligger nere för mycket har hög ping. Sitter just nu med 20mbit för att många surfar just nu. Sidor som inte laddar direkt utan tuggar en stund först.

Detta gäller med en windows burk två olika macar två olika iphones och jag har provat 3st olika routrar samt med både kabel/wifi.

När jag hade telia fungerade det galant så blir det i nya lyan. Päronens 24mbit Adsl Telia fungerar fan bättre än min fiber.

Då verkar du ha liknande problem med Bahnhof som jag upplever ?
Har de lyckats löst ditt problem ?

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Säker på att du inte blandat ihop Bahnhof med något annat företag? Bahnhof erbjuder ju inte ens e-faktura (se kundservice). Jag har Bahnhof och får fakturor via e-post, och betalar inte ett öre extra för det.

Visst får man fakturaavgift vid avisering via epost.

https://www.bahnhof.se/kundservice/privat

fakturaavgiften kan alltså bli 0 kr, 25 kr eller 50 kr:

• Med autogiro och avisering via e-post blir fakturaavgiften 0 kr.

• Med avisering via e-post men utan autogiro blir fakturaavgiften 25 kr.

• Med avisering via brev och samt aktiverat autogiro blir fakturaavgiften 25 kr.

• Med avisering via brev och utan autogiro blir fakturaavgiften 50 kr.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

bahnhof ingen bindningstid, möjlighet att använda integrity (betal varianten) vilket är rätt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Förlåt gick på sweclockers älsklings fiber, men ja det ligger nere för mycket har hög ping. Sitter just nu med 20mbit för att många surfar just nu. Sidor som inte laddar direkt utan tuggar en stund först.

Detta gäller med en windows burk två olika macar två olika iphones och jag har provat 3st olika routrar samt med både kabel/wifi.

När jag hade telia fungerade det galant så blir det i nya lyan. Päronens 24mbit Adsl Telia fungerar fan bättre än min fiber.

Ok, bra att veta inför kommande fiberanslutning. Men har du någon granne med annan tjänsteleverantör som lever upp till förväntningarna?

Permalänk

Banhof är bäst 100/100 fiber för 49 kr i månaden här i Lund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

Banhof är bäst 100/100 fiber för 49 kr i månaden här i Lund.

Ping och faktiskt hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Visst får man fakturaavgift vid avisering via epost.

Ok, det hade jag missat. Jag har inte autogiro men har aldrig behövt betala någon fakturaavgift. Kanske är något gammalt som ligger kvar på mitt konto.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Glöm inte att Bahnhof har kortare öppettider för support samt tar ut fakturakostnad oavsett om det är e-faktura eller ej, riktigt... riktigt lågt!

Vad ... i ... helvete ...

Permalänk
Medlem

Tror nog att det bästa är att kolla med grannarna vad de har och hur de upplever det, det verkar ju bero på var man bor hur bra det funkar med respektive bolag.

Permalänk
Medlem

sitter i söderort i stockholm, har bahnhof.
har haft 5 blackouts på 5 år, varav 3 var pga strömavbrott i hela söderort.
supporten kunde väl ha varit bättre, dom går mycket på standardsvar och fastän du bevisar att du är riktigt duktig på datorer så svarar dom som du vore 5 år, lite smådryga svar ibland också. kan inte svara om telefonsupport då jag är för blyg för att ringa.
har 100/10 och har aldrig haft mindre än 90% av utlovad hastighet, ligger normalt kring 95/9.
hade ett problem för 3-4 år sedan då fiberlådan hade bränt sönder sig själv och vi rapporterade felet. tog dom hela 3 veckor och komma och fixa den.

så länge man inte har problem konstant så rekommenderar jag bahnhof varmt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Här sätter man mobilen på laddning och fortsätter med sina försök att få någon form av ordning i det nya köket och då har ni skrivit för fullt, underbart att se!

KSW - Vad är det för fulknep du syftar på?

Rouge of Darkness - Ja om man kan få dem att erbjuda ett specialpris eller lite fria månader så jämnar man ju såklart ut en del prisskillnad! Här i Eskilstuna var det 100/10 som gällde, sen kostade 100/100 600+ kr, det var galet dyrt!

Stefflo, Rinosaur - Varför tycker ni det?

Allexz - Bra punkter att nämna. Även om jag antagligen kommer använda autogiro är avgiften för e-faktura väldigt konstig kan jag tycka. Sämre telefontider är bra att tänka på.

Völund, SimpanDirr - Det där låter tris, men det är problem orsakade av stadsnätstjänsten och inte av leverantören, har jag förstått det rätt? Åtminstone för dig Völund. Men när du då varit i kontakt med Bahnhof, har du haft korta eller långa väntetider? Och har du varit nöjd med deras supportinsats, även om tjänsten kanske inte fungerar bättre?

Lappen81 - Jag ska kolla upp vad det är för en betaltjänst du menar. Tror inte att Telia hade någon bindningstid heller. Något mer du har att säga om dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Telia i övrigt, men stabila bredbands uppkopplingar har dom iaf!
Haft dom i två hushåll, alltid haft bra hastigheter och ingen/lite nertid!

Permalänk
Medlem

har Banhof tar man autogiro kostar det inget extra

vad jag vet har Telia princip på att ha hela nätet för sig själv från start på fiber till slut användaren inga andra aktörer får vara på deras lina.. detta för att kunna garantera snabba felavhjälpning på deras nät..
Sen går dom inte in på andras nät av samma orsak.
har stadsnät här fiber med fler aktörer där går det inte att få Telia orsak är att dom inte ansvarar för fibern ....

Kan tillägga att när vi fick fiber hit via stadsnätet så hade jag ADSL Telia och var nöjd med dom .. Men kunde inte ha Telia på fiber
efter som den är öppen för fler aktörer ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Päronen har haft Bahnhof och dem verkar ha fungerat fint för deras behov. Men vet inte mycket mer om dem än det. Däremot vetja att Telia har fungerat bra hos alla jag känner som har dem. Då både med fast lina och med ADSL. Så kan personligen absolut rekommendera Telia. Tycker dem har superbra support hos Telia, särskilt de här med chatten, har inte kollat om banhof också har det, men det går alltid snabbt å smidigt hos Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

har Banhof tar man autogiro kostar det inget extra

vad jag vet har Telia princip på att ha hela nätet för sig själv från start på fiber till slut användaren inga andra aktörer får vara på deras lina.. detta för att kunna garantera snabba felavhjälpning på deras nät..
Sen går dom inte in på andras nät av samma orsak.
har stadsnät här fiber med fler aktörer där går det inte att få Telia orsak är att dom inte ansvarar för fibern ....

Du har inte hört talat om Telia Öppen Fiber?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Telia Öppen Fiber är fortfarande telias nät från start till slut. Sen släpper de in andra tjänsteleverantörer i TELIAS infrastruktur och utrustning så att slutkunden kan få tjänster från andra.

" ... inga andra aktörer får vara på deras lina... " - Jag tror han menar att Telia vägrar hyra in sig i andra operatörers nät. De måste vara huvudleverantör för att det skall vara intressant.

Visa signatur

"Don't argue with stupid people. They will drag you down to their level, and then beat you with experience."
- Mark Twain

Permalänk
Sötast

I "övrigt" så har väl Telia fortfarande absolut bäst peering inom både Sverige och EU, eller?