Windows 10 gratis även för pirater

Permalänk
Geeks
SweClockers

Uppdatering: Till Zdnet förtydligar Microsoft att erbjudandet inte enbart gäller i Kina utan att pirater över hela världen helt kostnadsfritt kommer att kunna uppdatera till Windows 10.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det ligger nog en hund begraven här. Misstänker att Windows 10 blir ett abonnemang som man ska betala för årligen. I alla fall om man uppgraderar gratis.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Uppdatering: Till Zdnet förtydligar Microsoft att erbjudandet inte enbart gäller i Kina utan att pirater över hela världen helt kostnadsfritt kommer att kunna uppdatera till Windows 10.

Det betyder att man för första gången måste pirata Windows då
För inte 17 släpper jag mina W7 ultimate licenser så enkelt !
Lyckligtvis så är det enkelt att strippa OS'et på licensnycklar.
Det mest positiva är dock för alla stackare som sitter på stormarknadslaptops med W8 (urk) förinstallerat.

Permalänk
Entusiast

Jag börjar tro att Microsoft gör allt de kan för att återskapa den gamla "uppgraderingskänslan" de flesta hade när man gick ifrån Windows 3.1x till Windows 95. Hittills med mediokra/blandade resultat som inte alls varit i närheten av Microsofts förhoppningar.

Det känns som om Windows-versionerna på senare tid varit mer eller mindre stolpskott.
Desperationen hos Microsoft börjar lysa igenom.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ligger nog en hund begraven här. Misstänker att Windows 10 blir ett abonnemang som man ska betala för årligen. I alla fall om man uppgraderar gratis.

Om hela poängen är att dra undan mattan för pirater och på så sätt lösa en hel del "bad-press" som MS får som malware/virus-spridare så tvivlar jag starkt på det.
Men det kan däremot bli både nagware och en ofrivillig kanal för att påtvinga en massa reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag börjar tro att Microsoft gör allt de kan för att återskapa den gamla "uppgraderingskänslan" de flesta hade när man gick ifrån Windows 3.1x till Windows 95. Hittills med mediokra/blandade resultat som inte alls varit i närheten av Microsofts förhoppningar.

Det känns som om Windows-versionerna på senare tid varit mer eller mindre stolpskott.

Med risk för att få äta upp mina ord senare så skulle jag vilja hävda att W10 som det är nu (10036) faktiskt känns som en uppgradering jämfört med W7, till skillnad från W8.
Det är mycket att gilla, men tyvärr så med varje version mer och mer saker att ogilla.
Vi får se var det hamnar vid release.

Permalänk

Blir roligt sen när Microsoft ser över hur många som fått tag på operativsystemet gratis och haft piratwindows tidigare De siffrorna är väl inte att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hahahaha man slutar aldrig att bli förvånad när man hänger på Sweclockers. Windows 10 är gratis för pirater, ändå blir folk rejält upprörda och anser att Microsoft är roten till allt ont för att Windows 10 minsann bara är gratis om man tankar Windows 7 eller 8(.1) innan. Vissa kommer uppenbarligen alltid att klaga, om så Microsoft skulle kasta pengar på dem.

Windows 10 är endast gratis för pirater, inte för någon annan. Så det är bara piraterna de kastar pengar efter. Alla andra får betala genom att antingen köpa en tidigare Windows-version (antingen nu eller om de gjort det tidigare) eller så får de köpa en ny Windows 10. Oärlighet varar bäst i längden, eller hur ska man tolka det?

Vem har sagt att jag skulle vara rejält upprörd?
Är väl snarare människorna som betalat dyrt för Windows-licenser som borde vara upprörda.
Själv kör jag ju andra alternativ och blir inte drabbad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Blir roligt sen när Microsoft ser över hur många som fått tag på operativsystemet gratis och haft piratwindows tidigare De siffrorna är väl inte att leka med.

Jag inbillar mig att MS har rätt bra koll redan nu.
Vad dom verkar hoppas på nu är att även en "pirat" är en potentiell kund för andra produkter dom kommer att pusha på oss.
Kanske har dom rätt.
Hursomhellst så är det ju bra för alla ju fler som slipper köra diverse suspekta "fixar" för att kunna fortsätta använda OS'et.
Mycket malware och elaka virus sprids ju på det viset.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Jag inbillar mig att MS har rätt bra koll redan nu.
Vad dom verkar hoppas på nu är att även en "pirat" är en potentiell kund för andra produkter dom kommer att pusha på oss.
Kanske har dom rätt.
Hursomhellst så är det ju bra för alla ju fler som slipper köra diverse suspekta "fixar" för att kunna fortsätta använda OS'et.
Mycket malware och elaka virus sprids ju på det viset.

Jo du har nog rätt, det luktar iaf säljknep som du säger.

Tror dock att virus och malware kommer spridas både i piratreleaser som släpps på nätet oavsett vad Microsoft gör, samt via andra program (såväl pirat som icke-pirat) och bristande grundläggande säkerhetskunskaper hos folk i övrigt (typ öppna mail och bifogade filer från "miljadären").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tennix:

Eller android - helt hopplöst att inte kunna avinstallera saker man inte vill ha (typ tidningskiosk appen?!)
Men helt klart ett steg i rätt riktning.

Ifall du inte kan avinstallera saker på android så gör du inte rätt. Kan ju plocka bort det mesta förutsatt root.

Visa signatur

Nada.

Permalänk

Bra gjort av Microsoft faktiskt! Bättre att försöka få alla att köra genuina versioner dock kan man undra om där kommer följa med någon reklam eller dylikt när man uppgraderar det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Visserligen. Men vi säger "program" och inte "proggar", eller hur?

Ja, fast program är ju ingen förkortning och dessutom böjs inte ordet i plural. Så att folk säger just "appar" är fortfarande en normal böjning av ordet "app" i plural bara och ingen fulslang i sig

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Så vad händer när 1 års gränsen har passerat och man måste installera om sitt Windows 10 men bara har kvar win 7/8 piratskivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Riktigt bra gjort av Microsoft.
Kommer att bli ett riktigt trevligt ekosystem tillsammans med min Lumia 1520.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Så vad händer när 1 års gränsen har passerat och man måste installera om sitt Windows 10 men bara har kvar win 7/8 piratskivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Laddar ner Windows 10 från Microsoft, lägger på USB-minne och använder den gratis licensnyckel som man fick från Microsoft?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pålis:

Så vad händer när 1 års gränsen har passerat och man måste installera om sitt Windows 10 men bara har kvar win 7/8 piratskivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev tidigare, så lär nog många "ruttna ihop", och acceptera den prislapp som Windows 10 har och krypa till korset. I all fall är det vad Microsoft hoppas på. Förutsatt att aktiveringsskyddet inte knäckts innan dess. Rätt smart, om det håller vill säga.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Som jag skrev tidigare, så lär nog många "ruttna ihop", och acceptera den prislapp som Windows 10 har och krypa till korset. I all fall är det vad Microsoft hoppas på. Förutsatt att aktiveringsskyddet inte knäckts innan dess. Rätt smart, om det håller vill säga.

Jag förstår inte. Piraterna har ju redan fått en gratis aktiveringsnyckel från Microsoft. Skulle den inte fungera vid ominstallation? Om inte så stämmer ju inte påståendet att de ger bort det gratis till piraterna och att det skulle sakna tidsbegränsning när man väl uppgraderat. Annars får de väl klona sin systemdisk till en diskimage för att kunna använda vid framtida ominstallationer.

Permalänk
Medlem

Holy shit!.. Snacka om att jag kommer missbruka detta som fan

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Väldigt bra, för jag köpte windows 8 till min laptop och sen gick jag över till stationär. Inte köper jag en kopia till ..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Jag förstår inte. Piraterna har ju redan fått en gratis aktiveringsnyckel från Microsoft. Skulle den inte fungera vid ominstallation? Om inte så stämmer ju inte påståendet att de ger bort det gratis till piraterna och att det skulle sakna tidsbegränsning när man väl uppgraderat. Annars får de väl klona sin systemdisk till en diskimage för att kunna använda vid framtida ominstallationer.

Jag förstod det som att själva installationen är tidsbegränsad. Typ som ett "full versions demo i X dagar". Men det är kanske inte vad det är?
Det är ju Microsoft vi talar om här. Deras definition på "gratis" (Free) har varit lite.... odefinierbart. Fast det kanske framgår i klartext någonstans vad som gäller.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man vara laglig igen...har inte köpt en licens sedan windows 95

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Smart idé, förhoppningsvis kommer det också leda till färre utsatta och ej uppdaterade system vilket är positivt också för oss andra.
Med lite tur kan det alltså betyda färre och svagare bot-nät.

En sak jag dock saknar är möjlighet att vid uppgradering växla från 32 till 64 bit system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazzar:

Äntligen kan man vara laglig igen...har inte köpt en licens sedan windows 95

Jag har aldrig köpt en windoze licens Men då får man dem gratis som student med

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Windows 10 är endast gratis för pirater, inte för någon annan. Så det är bara piraterna de kastar pengar efter. Alla andra får betala genom att antingen köpa en tidigare Windows-version (antingen nu eller om de gjort det tidigare) eller så får de köpa en ny Windows 10. Oärlighet varar bäst i längden, eller hur ska man tolka det?

Vem har sagt att jag skulle vara rejält upprörd?
Är väl snarare människorna som betalat dyrt för Windows-licenser som borde vara upprörda.
Själv kör jag ju andra alternativ och blir inte drabbad.

Vill du ha en gratis uppdatering för att du använde Windows för tio år sedan?

Varför skulle de vara upprörda? Det är sex år sedan Windows 7 släpptes. Tror inte att folk går och ojar sig över att de betalade för ett program för sju år sedan som de inte får uppdaterat gratis. I annat fall är det nog mer fel på personerna i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade Windows 7-kopia och köpte en uppdateringsnyckel till windows 8 för 180kr om jag inte minns fel. Fungerade helt perfekt. Och nu får man detta gratis också.. Ångrar ingenting

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Haha sweet! Jag satt idag och funderade på hur man skulle göra. Vilken version som skulle vara billigast att köpa. Eller om W10 skulle gå att cracka. Men det här löste ju alla problem. Tack Microsoft!

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför inte göra det gratis för alla utan några som helst villkor? Jag kan tycka det orättvist att en Windows7-pirat får det gratis medan en ärlig MAC eller Linux-användare som vill skaffa Windows 10 på ett ärligt sätt måste betala. Visst alla kan bli pirater för att sedan få gratisversionen men det känns fel tycker jag och framförallt ger det fel signaler.

För egen del föredrar jag fria operativsystem med fri källkod så även om Windows blir gratis kommer jag fortsätta köra Linux som huvud-OS. Men det är alltid kul att testa alternativen. Men jag gillar inte Windows så mycket att jag vill köpa Windows 10 så kommer det kosta pengar så struntar jag i det och kör Linux fullt ut.

Skrivet av Pepsin:

Då kan de väl lika gärna släppa Windows 10 gratis för alla? Jag menar om pirater kan ladda hem Windows 7 eller 8 olagligt och sedan göra om det till en laglig Windows 10 är det ju redan i princip samma sak...

För att dom tjänar extremt mycket på alla licenser dom säljer till nya färdig byggda system och laptops.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är bra eller dåligt beror nog på vem man frågar. Jag kan inte se annat än att Microsofts beslut följer en beprövad taktik, där t ex ris säljs för underpriser i fattiga länder för att lägga beslag på marknaden. Microsofts beslut är ju dock inte lika cyniskt, eftersom det inte slår ut någon hemmamarknad, än om det kan slå hårt mot initiativ att bli mer oberoende av proprietär mjukvara. Microsoft är trots allt bara en liten pusselbit, men när den väl är lagd följer många andra beslut ett invant mönster.

Permalänk
Medlem

Det jag undra är det nån version på win10 tex som win7 ultimate 64bitars som har allt i sig?? Eller är home versionen vi får som bara har hälften av det riktiga programmen.

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!