Permalänk

Ryska popups!

Hej!

Jag har börjat få ryska popups och vet inte vad jag ska göra. De kommer upp som nya flikar och sådana som försöker passa in på sidan. De flesta popupsen kommer man in på olika konstiga online spel men det finns också porr. Det kommer upp på Chrome, Steam, Spotify och LoL launchern som jag har märkt i alla fall. Jag har testat att skanna datorn med Avast, Malwarebytes och CCleaner men det försvinner inte! Jag har inte laddat ner något konstigt alls, datorn är snart en månad gammal, har bara laddat ner virusskydd, spel och liknande.

Snälla hjälp!

Permalänk

Har säkert lagt sig som ett plugin till Chrome eller Firefox. Kolla där under.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastbilshjulet:

Hej!

Jag har börjat få ryska popups och vet inte vad jag ska göra. De kommer upp som nya flikar och sådana som försöker passa in på sidan. De flesta popupsen kommer man in på olika konstiga online spel men det finns också porr. Det kommer upp på Chrome, Steam, Spotify och LoL launchern som jag har märkt i alla fall. Jag har testat att skanna datorn med Avast, Malwarebytes och CCleaner men det försvinner inte! Jag har inte laddat ner något konstigt alls, datorn är snart en månad gammal, har bara laddat ner virusskydd, spel och liknande.

Snälla hjälp!

Var köpte du ditt operativsystem?

Permalänk
Skrivet av Tejprullen:

Har säkert lagt sig som ett plugin till Chrome eller Firefox. Kolla där under.

Finns inget ovanligt där, har bara adblock, men det verkar inte funka så bra på detta

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Var köpte du ditt operativsystem?

Helt ärligt så har jag inte aktiverat windows än, jag installerade 8.1 på med usb, men har inte köpt någon nyckel..

Permalänk
Medlem

Hej. gå in på google.se sök "ladda ner Norton npe" och kör det så tror jag att det löser sig .

Permalänk
Skrivet av j.funny:

Hej. gå in på google.se sök "ladda ner Norton npe" och kör det så tror jag att det löser sig .

Det hjälpte tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Ladda ner AdwCleaner och Malwarebytes så ska det nog gå att få bort!

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Ladda ner AdwCleaner och Malwarebytes så ska det nog gå att få bort!

Har redan testat malwarebytes, men ska testa AdwCleaner.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lastbilshjulet:

Hej!

Jag har börjat få ryska popups och vet inte vad jag ska göra. De kommer upp som nya flikar och sådana som försöker passa in på sidan. De flesta popupsen kommer man in på olika konstiga online spel men det finns också porr. Det kommer upp på Chrome, Steam, Spotify och LoL launchern som jag har märkt i alla fall. Jag har testat att skanna datorn med Avast, Malwarebytes och CCleaner men det försvinner inte! Jag har inte laddat ner något konstigt alls, datorn är snart en månad gammal, har bara laddat ner virusskydd, spel och liknande.

Snälla hjälp!

Du har helt enkelt inte köpt win8.1 än men användt det i en månad.

SKEPPOHOJJJJ

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Entusiast

Det var inte speciellt länge sedan jag hjälpte ett par bekanta i en snarlik situation. Orsaken var att de hade installerat någon sorts "Animated Desktop Pinups" -mjukvara, där man får diverse skönheter som sitter runtom på ens olika fönster, och visar sina kurvor.

Vad som trillat in därutöver var en hel del spywares, spamwares, toolbars och annat otrevligt av just ryskt ursprung. Gradvis så ersattes den ordinarie reklamen på olika webbsidor mod ryska annonser, och snart började även det dyka upp en del olika javascript-popups med ryska annonser. Gick inte att avinstallera.

Vi sökte på nätet om detta, och som i ert fall fanns det inga kända anti-ad/anti-spyware-mjukvaror som kände igen "infektionen". Slutade med en fullständig omformatering och ominstallation av rubbet.

Visst kan man söka upp och ta bort allt manuellt, men risken att man glömmer något, och lämnar systemet i ett något handikappat läge är stor. Plus all den tid man måste lägga ner på manuell borttagning av dessa "mjukvaror" gör att det inte är lönt.
Det går i regel fortare att formatera och installera om allt. Och då får man ett garanterat rent system igen som inte riskerar att få återfall.

Jag säger inte att det är ert enda alternativ. Jag skriver bara om en snarlik situation, och hur jag valde att lösa den effektivast tidsmässigt sett.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det var inte speciellt länge sedan jag hjälpte ett par bekanta i en snarlik situation. Orsaken var att de hade installerat någon sorts "Animated Desktop Pinups" -mjukvara, där man får diverse skönheter som sitter runtom på ens olika fönster, och visar sina kurvor.

Vad som trillat in därutöver var en hel del spywares, spamwares, toolbars och annat otrevligt av just ryskt ursprung. Gradvis så ersattes den ordinarie reklamen på olika webbsidor mod ryska annonser, och snart började även det dyka upp en del olika javascript-popups med ryska annonser. Gick inte att avinstallera.

Vi sökte på nätet om detta, och som i ert fall fanns det inga kända anti-ad/anti-spyware-mjukvaror som kände igen "infektionen". Slutade med en fullständig omformatering och ominstallation av rubbet.

Visst kan man söka upp och ta bort allt manuellt, men risken att man glömmer något, och lämnar systemet i ett något handikappat läge är stor. Plus all den tid man måste lägga ner på manuell borttagning av dessa "mjukvaror" gör att det inte är lönt.
Det går i regel fortare att formatera och installera om allt. Och då får man ett garanterat rent system igen som inte riskerar att få återfall.

Jag säger inte att det är ert enda alternativ. Jag skriver bara om en snarlik situation, och hur jag valde att lösa den effektivast tidsmässigt sett.

Det verkar vara det enda alternativet, så ska se om jag tar och gör det.

Permalänk

Nu är det så att jag inte har en pirat version, jag skrev in någon nyckel från internet som bara fungerade i ett par dagar, en riktig windows installation fortfarande, men har inte aktiverat någon nyckel...

Tagit bort citat enligt §1
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §7*

Citat:

§ 7
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...