Hur långt räcker Intel core 2 quad q6600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

vad behöver jag för kort till 4790k?

Pratar du moderkort rekommenderas z97.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Pratar du moderkort rekommenderas z97.

menade ram, men tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

menade ram, men tack för det!

du behöver ett GTX 960, komplett kommer antagligen inte gå med på retur och du måste antagligen byta ut ditt nätagg om du ska köpa något bättre än GTX 960, r9 280x drar lite mer kräm och eftersom du inte specificerat vilket nätagg du har så räknar jag med att det är Ace of Sweden RAW serien på 500w.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7855257/2015-03-31

här har du ett paket där allt funkar bra ihop.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

menade ram, men tack för det!

Hög MHz, låg CL och 1.5volt. Det fungerar med 1.65 volt, däremot så förlorar du garanti. Iofs omöjligt att bevisa att du har använt det.
DDR3 även. Inte bärbara RAM minnen heller

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

komplett kommer antagligen inte gå med på retur.

Om de har tänkt följa svenska distansköpslagen tror jag de gör det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

du behöver ett GTX 960, komplett kommer antagligen inte gå med på retur och du måste antagligen byta ut ditt nätagg om du ska köpa något bättre än GTX 960, r9 280x drar lite mer kräm och eftersom du inte specificerat vilket nätagg du har så räknar jag med att det är Ace of Sweden RAW serien på 500w.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7855257/2015-03-31

här har du ett paket där allt funkar bra ihop.

här är nätagget: http://www.lc-power.de/en/product/netzteile/standard/lc500h-1...

LC500H-12 V2.2

Permalänk

den är ingen vidare i bf4 iaf enl min erfarenhet... iaf inte på 64 spelarservrarna, men den duger väl till mindre cpukrävande spel

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

det är ruskigt dåligt, 15A+15A på två olika 12v linor är inte något att skryta med och om du sätter i ett r9 280/280x kan jag lova dig att datorn kommer starta om under hög belastning i spel..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

det är ruskigt dåligt, 15A+15A på två olika 12v linor är inte något att skryta med och om du sätter i ett r9 280/280x kan jag lova dig att datorn kommer starta om under hög belastning i spel..

men det kommer funka med 960n ? :0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_M93:

men det kommer funka med 960n ? :0

sålänge du inte överklockar ska de funka.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara bråkig, eller så, men... Byt till ett 280/280X så som redan diskuterats i tråden, men behåll nuvarande system i övrigt. Visst kommer det prestera sämre än en ny Haswell i7'a, 16GB DDR4, och dubbla SSD'er, men det kommer vara en rimlig prestandauppgradering, utan att ruinera dig. Nästa uppgradering är rimligtvis just en SSD, och först därefter CPU, moderkort & RAM.

Och när du bestämmer dig för att det är tid för en upgradering av CPU, minne och moderkort... Ta en i5'a i stället för en i7'a. i5 4690K vs i7 4790K är ungefär 1000kr i prisskillnad, samtidigt som det är en ganska marginell skillnad i faktisk spelprestanda. Speciellt om du tänker överklocka, eftersom de normalt landar på ungefär samma slutfrekvenser. i7'ans fördel är 8vs 6MB L3 chache, och Hyperthreading... Något som ger prestandaboost i ungefär samma storleksordning som snabbare RAM-minnen, vilket du tyckte dig klara dig utan.

Ingen ifrågasätter egentligen om en Q6600 är långsammare än en modern Haswell, men @ 3.2gHz torde den göra bra nog ifrån sig för att du ska kunna prioritera annat över nytt moderkort & ny CPU.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ingen ifrågasätter egentligen om en Q6600 är långsammare än en modern Haswell, men @ 3.2gHz torde den göra bra nog ifrån sig för att du ska kunna prioritera annat över nytt moderkort & ny CPU.
B!

En Q6600 är faktiskt riktigt långsam om man kollar på titlar som inte är grafikkorts begränsade. Ta Skyrim som exempel från Swecs test.

En Q9550 som är ~15% snabbare i samma klockfrekvens ligger på 39/32 FPS i detta fallet så en Q6600 skulle landat runt ~34/28 eller så, detta är alltså halva frekvensen av vad en modern CPU klarar mata. Lite samma effekt uppnås i många andra spel när man går över till multiplayer då de blir klart mer CPU begränsade än i singleplayer.

Sen håller jag med om att en SSD är guld värd osv, men sitter man på ett så gammalt system som TS så skulle jag faktiskt inte lagt det som prio ett som du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

En Q9550 som är ~15% snabbare i samma klockfrekvens ligger på 39/32 FPS i detta fallet så en Q6600 skulle landat runt ~34/28 eller så, detta är alltså halva frekvensen av vad en modern CPU klarar mata. Lite samma effekt uppnås i många andra spel när man går över till multiplayer då de blir klart mer CPU begränsade än i singleplayer.

Då helt bortsett från att hans Q6600 är klockad 14% högre än den Q9550 du refererar till. Det lyfter den fortfarande inte speciellt mycket, men eftersom man nu inte är tvingad att ligga på ultra i inställningar, speciellt inte med hög upplösning då man förlorar väldigt lite på att köra med lägre AA, så kommer det vara fullt spelbart med vettig grafik.

Skrivet av lanbonden:

Sen håller jag med om att en SSD är guld värd osv, men sitter man på ett så gammalt system som TS så skulle jag faktiskt inte lagt det som prio ett som du gör.

Fast det gjorde jag nu inte, prio ett var ett nytt grafikkort...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Q6600 är 11 år gammal.
Behöver inte säga så mycket mer.

Snarare 8 år gammal!

http://ark.intel.com/products/29765/Intel-Core2-Quad-Processo...

Och ja den borde hänga med men kanske inte nödvändigtvis i de nyaste cpu-krävande spelen eller i andra processorkrävande applikationer som kan utnyttja flera kärnor. Så om internetsurfande och spela enkla spel så är det enda du håller på med så behöver du nog inte uppgradera men annars är det nog dags för en uppgradering vid det här laget. Max 6 år borde man vänta mellan varje processoruppgradering. Jag bytte ut min för runt två år sedan.

Permalänk
Medlem

2 datorer till barnen.
1 med en i5 750 3.8 ghz ihop med 280x
1 med en G3258 i 4.2 ghz och ett 280x
Har ju inte kör något supertungt på dom än, men båda datorerna ligger på runt 2000p i valley så
dom presterar helt ok, med tanke på att 280x korten var helt gratis ^^
Blev nästan lite förvånad över hur bra G3258 presterade för pengarna.
Har dock inte testat typ bf4 med den, men allt annat som slängts på den har fungerat.
Råder dig nog med att köpa dig ett 280x begagnat, bra prestanda för en billig peng.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

Jag tror den hänger med ganska bra i nästan allt vist den är inte skitsnabb och spel som trådar skit som arma - starcraft guildwars 2 och man kan nästan lägga till skyrim där med får man inte några topp fps men tror inte det är nått större problem annars och är en quad med oc bör man ha hyfsad fps ändå och tar man tex den populära g3258 http://www.anandtech.com/bench/product/49?vs=1265 så åker q6600 med oc på dyngspö i singeltrådat men presterar bättre än dom i multi och med oc liknande prestanda som phenom II 965 stock som klarar det mesta bra dom med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Q6600 må vara gammal, men den duger än i min mening. Jag kör en sån i min LAN-dator och det funkar bra. Tillsammans med ett 560ti får jag ~60 fps på medium i BF3 iaf. Varför alla dessa krav på Ultra inställningar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Q6600 må vara gammal, men den duger än i min mening. Jag kör en sån i min LAN-dator och det funkar bra. Tillsammans med ett 560ti får jag ~60 fps på medium i BF3 iaf. Varför alla dessa krav på Ultra inställningar?

För min del är det viktigaste att ALDRIG dippa under 60 FPS.
Det fixar inte en gammal skruttig Q6600.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

För min del är det viktigaste att ALDRIG dippa under 60 FPS.
Det fixar inte en gammal skruttig Q6600.

Skickades från m.sweclockers.com

man kanske inte har stabila 60 i alla spel men skulle gissa på 45-70 i dom flesta vilket är fullt spelbart och vill man att spelen inte ska se skit ut så kan man inte räkna med så mycket mer med ett 960 heller då dom inte är så snabba och vist blir det skillnad i en del spel som arma sc2 guildwars där kommer fps kunna vara riktigt dåliga till och från

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

man kanske inte har stabila 60 i alla spel men skulle gissa på 45-70 i dom flesta vilket är fullt spelbart och vill man att spelen inte ska se skit ut så kan man inte räkna med så mycket mer med ett 960 heller då dom inte är så snabba och vist blir det skillnad i en del spel som arma sc2 guildwars där kommer fps kunna vara riktigt dåliga till och från

Dippar till 45 är inte spelbart i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Dippar till 45 är inte spelbart i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

varför då ? ..är typ bara cs kanske man skulle märka skillanden på 45 och 60 och är tveksam att någon märker den skillnaden ens då och 45 känns ganska bra i fps för det sluggar ju inte och som assasins creed där har man 30-40 fps med snabbare datorer och det duger ganska bra det med men sub 30 då mår t.o.m jag dåligt och vill ha 40+ i fps spel i.a.f

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

varför då ? ..är typ bara cs kanske man skulle märka skillanden på 45 och 60 och är tveksam att någon märker den skillnaden ens då och 45 känns ganska bra i fps för det sluggar ju inte och som assasins creed där har man 30-40 fps med snabbare datorer och det duger ganska bra det med men sub 30 då mår t.o.m jag dåligt och vill ha 40+ i fps spel i.a.f

varför? för det märks när fpsen varierar så kraftigt att det går ner så lågt, vilket påverkar upplevelsen negativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

varför? för det märks när fpsen varierar så kraftigt att det går ner så lågt, vilket påverkar upplevelsen negativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge det håller sig på 40+ märker man inte skillnaden får man drops mot 20 då känns det verkligen sluggigt och upplevelsen störs men som bf tycker jag konstant 45 duger bra även om jag kan hålla mig över konstant 60 så skulle jag inte märka det alls om det skulle vara drops till 45 och kör man rpg som skyrim duger 30 bra för man göra i.a.f inga uber snabba moves men då ska det verkligen vara konstant 30 utan minsta drop och tycker det är lite väl mycket ocd om 60fps många gånger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Så är diskussionen där igen... Är 45 fps spelbart? Helt upp till var och en att avgöra. Ska man vara ärlig så ser man givetvis skillnad på 25, 45, och 65 fps. Men problemet är inte "45 FPS" det är när man får 59 frames med 0,016 sekunder mellan varandra, och det 60'de kommer först efter 0,022+. Den skillnaden märker man, i stort sett var gång. Grejen här är att med ett 960GTX kommer han aldrig få värstingprestanda oavsett vilket system han kör det i, och för hans nuvarande burk är det rimligtvis en substantiell förbättring. Med andra ord, han kommer få en mycket bättre spelupplevelse än vad han har. Om den han har, har fungerat fram tills nu, ser jag inte problemet, om jag ska vara ärlig. Han kommer utan vidare kunna ha ett medel på över 60FPS, han kommer bara vara tvungen att vara mer intresserad av sina grafikinställningar än "extra allt, super ultra".
Med plusmeny.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Q6600 är 11 år gammal.
Behöver inte säga så mycket mer.

En av de mest prisvärda cpu:erna man skaffat.

Egentligen helt otroligt att den hänger med så bra ännu efter alla dessa år.

Permalänk
Medlem

har kört farcry 4 med datorn i sign. inställningarna var nästan allt på HIGH och det flöt på riktigt bra faktist..

Permalänk
Medlem

Q6600 var lite av en ribba då den kom. 4 kärnor och gick oftast i 3.0ghz utan problem. Men processorn är gammal. Skulle inte ens nyttja en om jag fick en gratis. Det går att få en 2500K eller motsvarande AMD processor för några hundralappar. Vilket oftast går att sälja iväg ett 775 system för idag till sådana som lever kvar i "Core 2 Quad är awesome" tankebanorna.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Avstängd

dom flesta sa köp dualcore 4c är onödigt när q6600 kom men är nog en av dom mest prisvärda ever och klockade bra om man hade bra moderkort och 4ghz är möjligt på dom "been there done that" men alla klarar inte så mycket och vist även med full oc når dom inte up till 2500k men klarar i dom flesta fall att leverera en godtagbar fps och är fortfarande en ganska ok cpu ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

dom flesta sa köp dualcore 4c är onödigt när q6600 kom men är nog en av dom mest prisvärda ever och klockade bra om man hade bra moderkort och 4ghz är möjligt på dom "been there done that" men alla klarar inte så mycket och vist även med full oc når dom inte up till 2500k men klarar i dom flesta fall att leverera en godtagbar fps och är fortfarande en ganska ok cpu ändå

Man kunde modda med eltejp och få högre FSB, då låg dom i 3.0ghz. G0-revisionen nådde ofta 4GHz medans B3 nådde runt 3.5 för de flesta.

Processorn är inte skräp, men verkligen inget att jubla över idag. Den har förtjänat sin plats som en av de mest prisvärda processorer Intel släppt, men mot dagens mått så håller den inte riktigt längre. Menar då andra områden och inte endast spel.

Har man en Q6600 och inte känner att man vill byta så är det ju så. Den är okej fortfarande. Men min personliga åsikt är att byta plattform. X48 m.m sitter med SATA2, PCI-E 2.0, USB 2.0, DDR2 osv.
En nyare plattform för dryga 1500:- ger en alla andra fördelar med nyare gränssnitt också. Men jag ser till helheten inte endast FPS i spel.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem

www.3dmark.com/3dm/4430899

4500 3dmark poäng är inte så dåligt ändå för en gammal i 3.2 GHz

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.