Permalänk
Medlem

Köpråd skollaptop max 7000

Hej,
min kompis behöver en ny laptop till studerande och ska enbart användas för att surfa, titta på film och koda i princip. Enda kravet är att den har SSD. Även om budgeten är 7000 får den gärna vara så billig som möjligt.

13 tum passar nog bäst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Hade nog rekommenderat den här http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/asus-tp300la-c4025h/2... då den har en i7a, har en SSD dock har den inget dedikerat grafikkort men då spelande inte var fokus så duger denna fin fint.
P.S Snåla aldrig på en laptop då mycket då är av dålig kvalite...

Visa signatur

Burken: Intel Core i7 4790K, EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, Gigabyte Z97 HD3 (Rev 2.0), EVGA SuperNOVA 750G2, Samsung 830 Pro Series 128GB, Samsung 850 EVO 500GB, 2TB WD Black, Fractal Design Define R5 Titanium, Noctua NH-U9S.
Mina redskap: BenQ 24-tums XL2411T, Dell U2412M, Razer Mamba Tournament Edition, Razer BlackWidow Chroma,
Luren: iPhone 5S 32GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Kan han tänka sig att gå upp med 990 kr så är denna oslagbar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2859478

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Vi har Dell Latitude 3340 i våran skola (alla elever får låna en dator #sthlmStadBjuder) och den kan verkligen rekommenderas, är inte helt säker på hur mycket den kostar men det är ganska billig iaf. Batteritiden är helt sjuk lång, prestandan är helt OK med en i5 som tuggar på inuti, att programmera på den fungerar smidigt (egen erfarenhet). men tangentbordet är lite litet och buggar lite på min dator, skruvarna lossnar hela tiden och typ alla i min klass har bara 3 skruvar kvar som håller fast "underplattan", dock så är det alltid samma skruvar som sitter kvar så jag antar att dom sitter extra djupt eller nåt. Skärmen har också ganska dåliga betraktningsvinklar så man måste vinka skärmen hela tiden. Over all en bra plugg dator.

EDIT: den har åxå SSD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/lenovo-u330p/206878.2...
Tada!! Tycker Lenovo gör snabba och bra datorer! Nu har dom ju tagit bort denna förbannade "Superfish", eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Kan han tänka sig att gå upp med 990 kr så är denna oslagbar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2859478

isåfall kan TS lika gärna köpa den här.. samma pris...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2861152
Du har länkat en utgående och gammal modell

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giggy28:

Hade nog rekommenderat den här http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/asus-tp300la-c4025h/2... då den har en i7a, har en SSD dock har den inget dedikerat grafikkort men då spelande inte var fokus så duger denna fin fint.
P.S Snåla aldrig på en laptop då mycket då är av dålig kvalite...

Verkade nice men som sagt behövs inte så här bra grejer utan den ska gärna vara så billig som möjlig. Det ska alltså INTE spelas något alls eller göra något krävande på

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Verkade nice men som sagt behövs inte så här bra grejer utan den ska gärna vara så billig som möjlig. Det ska alltså INTE spelas något alls eller göra något krävande på

Så fort kravet är SSD + ips skärm är priset uppe på 7 k, släng på matt skärm så e det 8.5k billigast. Suttit o läst på en massa nu om laptops och vad som man ska ha osv, men det är en jävla djungel där ute. Bästa jag sett än så länge är ux32ln och t.o.m den har felet att ram sitter integrerat på moderkortet o ändå betalar man så mycket. Sen vill man ha en bra musplatta, nöjer man sig med en dålig kan man köra på acer grejer.

Med det sagt så kan din polare lite glömma att få en bra dator för under 7k. Suttit och pillat på tp300la men tyckte den var för tjock helt enkelt.

kan han montera ssd själv kommer han nog undan med 4k utan större problem.

https://www.dustinhome.se/product/5010813290/m30-70?ssel=fals...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201742-a...

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-aspire-v3-572-576h-15-...

Kan dock påpeka att Acer har problem med musplattan , har man inga problem med o skicka in den på lagning o låta dem fixa den är det lugnt. Eller så kanske man ej stör sig på det. Lenovon kanske är the way to go där från dustin. Hoppas jag var till hjälp mer än jag gjorde dig besvärad.

Permalänk
Medlem

Det skulle lika gärna kunna vara jag som skapade tråden då jag sitter i en identisk situation och har ungefär samma budget. Jag har varit inne på denna ett bra tag då den nästan verkar skräddarsydd för mig då jag värdesätter en liten och smidigt laptop och inte bryr mig speciellt mycket om grafikkortskretsen då jag inte ska spela något på den. Efter att ha läst ett par recensioner så verkar det dock som att datorn är rejält slö för priset.

Efter att denna länkats här på Sweclockers så började jag bli lite fundersam. Är jag dum i huvudet om jag köper denna om jag ämnar att installera Windows 7 det första jag gör när jag får den, och således inte använder mig av touchskärmen (som jag inte är intresserad av öht)? Den kostar ju 1500:- mindre men verkar ju vara kraftfullare? Jag mister ju tyvärr den matta skärmen men den kanske är en vettig trade off för en bättre CPU?

Sweclockers, hjälp mig att hitta i laptopdjungeln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det skulle lika gärna kunna vara jag som skapade tråden då jag sitter i en identisk situation och har ungefär samma budget. Jag har varit inne på denna ett bra tag då den nästan verkar skräddarsydd för mig då jag värdesätter en liten och smidigt laptop och inte bryr mig speciellt mycket om grafikkortskretsen då jag inte ska spela något på den. Efter att ha läst ett par recensioner så verkar det dock som att datorn är rejält slö för priset.

Efter att denna länkats här på Sweclockers så började jag bli lite fundersam. Är jag dum i huvudet om jag köper denna om jag ämnar att installera Windows 7 det första jag gör när jag får den, och således inte använder mig av touchskärmen (som jag inte är intresserad av öht)? Den kostar ju 1500:- mindre men verkar ju vara kraftfullare? Jag mister ju tyvärr den matta skärmen men den kanske är en vettig trade off för en bättre CPU?

Sweclockers, hjälp mig att hitta i laptopdjungeln!

Om du har råd att sträcka dig lite mer så kan du köra på en sånhär: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2861152
du får den för 8000 om du är sweclockers medlem på alina. Bra prestanda för pengarna.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Om du har råd att sträcka dig lite mer så kan du köra på en sånhär: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2861152
du får den för 8000 om du är sweclockers medlem på alina. Bra prestanda för pengarna.

Tusen tack för ett bra och snabbt svar, den verkar ju mycket lovande. Hur får du fram det priset? Jag har registrerat konto och på "Mina Sidor" så är jag kategoriserad som "Sweclockersmedlem" men den kostar fortfarande 8500, har jag missat ett steg?

Vad tror du om prisvärdheten på denna? Det är en 15" men det kanske går då den ser relativt smidig ut, hur tror du den är prestandamässigt? Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Tusen tack för ett bra och snabbt svar, den verkar ju mycket lovande. Hur får du fram det priset? Jag har registrerat konto och på "Mina Sidor" så är jag kategoriserad som "Sweclockersmedlem" men den kostar fortfarande 8500, har jag missat ett steg?

Vad tror du om prisvärdheten på denna? Det är en 15" men det kanske går då den ser relativt smidig ut, hur tror du den är prestandamässigt? Tack för hjälpen!

My bad! För ca en vecka sedan så var det iallafall 8000. Det kanske bara var under asus-dagarna som de hade den kampanjen. Oh well, för 8,5k är det fortfarande en bra och smidig dator.

Den du länkat är ju i princip samma sak bara tjockare och större skärm. Det är väl något som bara du kan bestämma.
Antingen större skärm, och tjockare samt tyngre för ett billigare pris.
Eller betala mer för mindre skärm, smalare och lättare.
Hoppas du hittar det du söker!

EDIT: Om du 1080p inte är ett måste så har du denna också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2970296

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

Om du har råd att sträcka dig lite mer så kan du köra på en sånhär: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2861152
du får den för 8000 om du är sweclockers medlem på alina. Bra prestanda för pengarna.

8000 kr för att surfa och se på film, och lite kodning? känns rätt så bortkastade pengar för dom ändamålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

8000 kr för att surfa och se på film, och lite kodning? känns rätt så bortkastade pengar för dom ändamålen.

vart har han skrivit att den sa använda för att "surfa och se på film, och lite kodning?"

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

8000 kr för att surfa och se på film, och lite kodning? känns rätt så bortkastade pengar för dom ändamålen.

Skrivet av breakwin:

vart har han skrivit att den sa använda för att "surfa och se på film, och lite kodning?"

Just kodning kommer det inte att vara dock andra studier där det säkert kommer bli aktuellt med virtuella maskiner, det är datanätteknik jag ämnar att studera om det har någon betydelse. Jag köpte en Asus X55A2 (jag tror det var så den hette) för knappa 6000 till min flickvän och trots hyfsad prestanda så började pekplattan att krångla efter ett tag och fastnar tydligen i vissa lägen, speciellt om man har den i knät. Således är jag villig att lägga någon eller några tusingar till för att få bukt med detta problemet och förhoppningsvis en något mer gedigen byggd laptop. Därför anser jag inte att det är bortkastade pengar och man får även lite kräm om man skulle vilja göra något lite mer prestadantungt framöver.

Jag tycker den datorn han länkade första var ett utmärkt alternativ, den jag tittade på först i samma prisklass är ju onekligen slank och snygg men väger nog inte upp för prestandaförlusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Just kodning kommer det inte att vara dock andra studier där det säkert kommer bli aktuellt med virtuella maskiner, det är datanätteknik jag ämnar att studera om det har någon betydelse. Jag köpte en Asus X55A2 (jag tror det var så den hette) för knappa 6000 till min flickvän och trots hyfsad prestanda så började pekplattan att krångla efter ett tag och fastnar tydligen i vissa lägen, speciellt om man har den i knät. Således är jag villig att lägga någon eller några tusingar till för att få bukt med detta problemet och förhoppningsvis en något mer gedigen byggd laptop. Därför anser jag inte att det är bortkastade pengar och man får även lite kräm om man skulle vilja göra något lite mer prestadantungt framöver.

Jag tycker den datorn han länkade första var ett utmärkt alternativ, den jag tittade på först i samma prisklass är ju onekligen slank och snygg men väger nog inte upp för prestandaförlusten.

Den jag länkade först. Ux32ln har fått väldigt bra betyg och recensioner. Asus har verkligen lyckats med zenbook modellerna förutom ux305-serien vilket var ett fiasko i min mening. Visst, den e smidig, men en core m processor flaskar så fort man har uppe nånting mer än en webläsare. Om du nu skulle slå till på en ux32ln eller en ux303ln så kommer du verkligen bli nöjd, tror jag :p. Alla tycker olika.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Den jag länkade först. Ux32ln har fått väldigt bra betyg och recensioner. Asus har verkligen lyckats med zenbook modellerna förutom ux305-serien vilket var ett fiasko i min mening. Visst, den e smidig, men en core m processor flaskar så fort man har uppe nånting mer än en webläsare. Om du nu skulle slå till på en ux32ln eller en ux303ln så kommer du verkligen bli nöjd, tror jag :p. Alla tycker olika.

Jag kan se charmen även i 305-serien även om jag tycker att priset är omotiverat högt för den processorn. Jag gillar Asus och har alltid gjort och således känns UX32LN som ett kanonval och det slutar nog med att jag beställer en sådan, tusten tack för tipsen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matheeeew:

Just kodning kommer det inte att vara dock andra studier där det säkert kommer bli aktuellt med virtuella maskiner, det är datanätteknik jag ämnar att studera om det har någon betydelse. Jag köpte en Asus X55A2 (jag tror det var så den hette) för knappa 6000 till min flickvän och trots hyfsad prestanda så började pekplattan att krångla efter ett tag och fastnar tydligen i vissa lägen, speciellt om man har den i knät. Således är jag villig att lägga någon eller några tusingar till för att få bukt med detta problemet och förhoppningsvis en något mer gedigen byggd laptop. Därför anser jag inte att det är bortkastade pengar och man får även lite kräm om man skulle vilja göra något lite mer prestadantungt framöver.

Jag tycker den datorn han länkade första var ett utmärkt alternativ, den jag tittade på först i samma prisklass är ju onekligen slank och snygg men väger nog inte upp för prestandaförlusten.

vem ska ha datorn? först skriver du att din kompis ska ha den, nu plötsligt ska du ha den? snacka om vilseledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vem ska ha datorn? först skriver du att din kompis ska ha den, nu plötsligt ska du ha den? snacka om vilseledande.

Han lånar tråden. TS har mer eller mindre varit inaktiv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vem ska ha datorn? först skriver du att din kompis ska ha den, nu plötsligt ska du ha den? snacka om vilseledande.

Jag tror du blandar ihop vem som skriver vad...

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Inaktiv

Varför inte en Dell XPS 13 med Dells studeranderabatt. Klockrent val i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Varför inte en Dell XPS 13 med Dells studeranderabatt. Klockrent val i mina ögon.

den är dyrare och har sämre specs än ux32ln... eller har jag missat något med den? Jag kan dock inte riktigt se vad den kostar med studentrabatten

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

men tangentbordet är lite litet och buggar lite på min dator, skruvarna lossnar hela tiden och typ alla i min klass har bara 3 skruvar kvar som håller fast "underplattan", dock så är det alltid samma skruvar som sitter kvar så jag antar att dom sitter extra djupt eller nåt.

Låter som en fullständig mardröm. När ni ska lämna tillbaka dem kommer chocken, köp loss dem för nästan samma pengar som företaget som "lånar ut dem" har köpt in dem för, eller betala för "onormalt slitage". (Nästan lika mycket.)

Det är lite oväntat att du skriver att en DELL har så dålig kvalite, även om du verkar nöjd. För mig brukar DELL vara synonymt med god kvalite, men till ett lite högt pris.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

vart har han skrivit att den sa använda för att "surfa och se på film, och lite kodning?"

läs första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

läs första inlägget.

tror fortfarande du blandar ihop vem som sa vad.... Läs igenom hela tråden isåfall.... Jag hjälpte Mattheeew inte TS. Olika människor

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Vi har Dell Latitude 3340 i våran skola (alla elever får låna en dator #sthlmStadBjuder) och den kan verkligen rekommenderas, är inte helt säker på hur mycket den kostar men det är ganska billig iaf. Batteritiden är helt sjuk lång, prestandan är helt OK med en i5 som tuggar på inuti, att programmera på den fungerar smidigt (egen erfarenhet). men tangentbordet är lite litet och buggar lite på min dator, skruvarna lossnar hela tiden och typ alla i min klass har bara 3 skruvar kvar som håller fast "underplattan", dock så är det alltid samma skruvar som sitter kvar så jag antar att dom sitter extra djupt eller nåt. Skärmen har också ganska dåliga betraktningsvinklar så man måste vinka skärmen hela tiden. Over all en bra plugg dator.

EDIT: den har åxå SSD

Jag har den datorn. Den är sämst. Köp den inte. Plasten är så kinesisk och så kinesiskt ihopsytt att jag undrar om den håller i mer än två år. Dessutom flexar den som bara satan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

tror fortfarande du blandar ihop vem som sa vad.... Läs igenom hela tråden isåfall.... Jag hjälpte Mattheeew inte TS. Olika människor

jag går efter vad som står i första inlägget, där skriver ts att hans kompis ska använda den nya bärbara till det.