Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem

Varför synology istället för freeNas då?

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av någon av dom. Uppfattning jag fått av det jag läst mig till är att Synology är att föredra därav gjorde jag ett försök med Synology först. Man måste ju börja någonstans

Permalänk
Medlem

Ett överlägset GUI. Mycket enkelt att ställa in funktioner och bättre överföringshastighet. För egen del tycker jag det är bekvämt med lite mer pek och klicka. Själv har jag redan en befintlig Synology NAS och därmet är det perfekt att ha en miljö att labba lite i.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Gjorde ett försök med att sätta upp en server men kom inte så långt.
Jag följde guiden på http://www.xpenology.nl/hardware-installatie/
Slängde in boot img filen XPEnoboot_DS3615xs_5.1-5022.3 på ett usb och starta upp från usb minnet.
Efter installationen så kommer där upp login och password, vad skriver man in där? Eller vad har jag missat?

Fortsätt med DSM installationen från .PAT filen. Det är uppdate 3 som man drar in sedan lägger man in fyran.
http://www.xpenology.nl/installation-dsm-5-1/

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Fortsätt med DSM installationen från .PAT filen. Det är uppdate 3 som man drar in sedan lägger man in fyran.
http://www.xpenology.nl/installation-dsm-5-1/

Tackar!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av spel565:

Varför synology istället för freeNas då?

FreeNAS är gjord av geeks för geeks. Synology DSM är gjord för gemene man, med likartad funktionalitet som FreeNAS. Även NAS4free har samma typ av problem som FreeNAS, alldeles för tillkrånglat, speciellt iSCSI - som inte funkar speciallt bra i någon av de tre.

Permalänk
Skrivet av spel565:

Varför synology istället för freeNas då?

För min del bestod valet av två skäl.
1. Omständligt gränssnitt på freenas och nas4free. Ingen mening att ha det nördigare än det behövs.
2. Överföringshastighet. Xpenology spöade skiten ur båda ovan nämnda då jag testade, valet var därmed lätt.

Skäl 2 vägde tyngst.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Fler än 12 diskar?

Hej

Jag har nyligen börjat labba med DSM och gillar det skarpt.

Jag har 16st platser för i min server för hårddiskar men vad jag kan se i interfacet i DSM så är det bara stöd för 12st Är det något som går att ändra eller ska jag halt enkelt köra 2st VM med 8st diskar i varje?

Permalänk
Skrivet av Lunna:

Hej

Jag har nyligen börjat labba med DSM och gillar det skarpt.

Jag har 16st platser för i min server för hårddiskar men vad jag kan se i interfacet i DSM så är det bara stöd för 12st Är det något som går att ändra eller ska jag halt enkelt köra 2st VM med 8st diskar i varje?

Hur menar du, ska du skapa RAID-array baserat på ett antal diskar, eller vill du kunna presentera flera volymer för dina VMs? Vad kör du för hårdvara i övrigt, och vad är det för last du skall köra?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Hur menar du, ska du skapa RAID-array baserat på ett antal diskar, eller vill du kunna presentera flera volymer för dina VMs? Vad kör du för hårdvara i övrigt, och vad är det för last du skall köra?

Oj, jag var visst lite otydlig, ska vi se

Jag kör passthrough på 2st kontrollerkort som gör att jag har stöd för totalt 16st diskar. Jag kommer ha DSM installerat som VM på min Esxi 5.5 burk. Det jag undrar är om en DSM VM kan ta hand om 16 diskar eller om jag ska köra två helt separat DSM-VMs med ett kontrollerkort tilldelat till varje.

Har även planer på att dela ut en share från DSM för att lagra VMs på så man på enkelt sätt får redundans på dessa, det är inga avancerade VMs utan diskaktiviteten kommer vara låg.

Med hårddiskarna jag har idag ser planen ut så här (om nu inte man kan köra fler än 12 diskar på en DSM):
DSM1: Vol1 VMs på 2st 500GB RAID1 + SSD Cache.
DSM1: Vol2 Lagring 4st 4TB (SHR)

DSM2: Vol1 Lagring 6st 2TB (SHR2)

eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Skrivet av Lunna:

Oj, jag var visst lite otydlig, ska vi se

Jag kör passthrough på 2st kontrollerkort som gör att jag har stöd för totalt 16st diskar. Jag kommer ha DSM installerat som VM på min Esxi 5.5 burk. Det jag undrar är om en DSM VM kan ta hand om 16 diskar eller om jag ska köra två helt separat DSM-VMs med ett kontrollerkort tilldelat till varje.

Har även planer på att dela ut en share från DSM för att lagra VMs på så man på enkelt sätt får redundans på dessa, det är inga avancerade VMs utan diskaktiviteten kommer vara låg.

Med hårddiskarna jag har idag ser planen ut så här (om nu inte man kan köra fler än 12 diskar på en DSM):
DSM1: Vol1 VMs på 2st 500GB RAID1 + SSD Cache.
DSM1: Vol2 Lagring 4st 4TB (SHR)

DSM2: Vol1 Lagring 6st 2TB (SHR2)

eller är jag helt ute och cyklar?

Kan inte svara för hur många diskar DSM klarar av, men det jag funderar på är varför du vill köra passthrough. Är det ett krav för att DSM skall hitta diskarna? Annars skulle jag personligen skapa RAID-arrays som du önskar, och sedan presentera de volymer du önskar som virtuella diskar för DSM.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Kan inte svara för hur många diskar DSM klarar av, men det jag funderar på är varför du vill köra passthrough. Är det ett krav för att DSM skall hitta diskarna? Annars skulle jag personligen skapa RAID-arrays som du önskar, och sedan presentera de volymer du önskar som virtuella diskar för DSM.

Jag vill köra med det för att DSM ska kunna läsa smart-värden och överföringshastigheten ska bli så bra som möjligt. Samt funktioner som hotswap ska fungera. Och i värsta fall kan man enkelt flytta alla diskar till en annan burk för återställning om allt skulle haverera.

Permalänk
Medlem

På själva maskinen gör du inte någe mer. Allt sköts från annan dator via web-gränsnittet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

Hej

Jag har nyligen börjat labba med DSM och gillar det skarpt.

Jag har 16st platser för i min server för hårddiskar men vad jag kan se i interfacet i DSM så är det bara stöd för 12st Är det något som går att ändra eller ska jag halt enkelt köra 2st VM med 8st diskar i varje?

om det är xpenology så emulerar ju den 12 portars modeller som kan expanderas till 36 bör det gå att fix

Gammal instruktion för http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2028 detta som kan ge några ledtrådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Kan inte svara för hur många diskar DSM klarar av, men det jag funderar på är varför du vill köra passthrough. Är det ett krav för att DSM skall hitta diskarna? Annars skulle jag personligen skapa RAID-arrays som du önskar, och sedan presentera de volymer du önskar som virtuella diskar för DSM.

Vaför skulle man vilja stacka både raid och fs på varandra.

Sen inför svar kan jag ju säga att jag tillhör dom som finner kombomaskiner som smått befängt men förstår att folk vill bygga sådana ändå.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Vaför skulle man vilja stacka både raid och fs på varandra.

Sen inför svar kan jag ju säga att jag tillhör dom som finner kombomaskiner som smått befängt men förstår att folk vill bygga sådana ändå.

Vad menar du? Varför är det inte en bra lösning?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Vad menar du? Varför är det inte en bra lösning?

Jag förutsätter att du kör dsm för att du vill använda dsm:s funktioner och raid fullt ut och inte för att du vill ha ett webbgränssnitt

Om du skapar raidvolymer i raidkort och sen skall presentera dessa som virtuella diskar till dsm så har du minimum raid som inte dsm kan kontrollera eller övervaka utan du behöver esxistöd för den, vmfs som esxi får hålla koll på, virtuell disk som dsm ser, fs i dsm lagrat på varandra. Som synes behöver du övervaka lagringen från flera punkter som var och en kan gå sönder samt du ger i princip upp vettig användning av raidfunktionerna i dsm då du isåfall skulle få hwraid-vmfs-vhds-shr-fs.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Jag förutsätter att du kör dsm för att du vill använda dsm:s funktioner och raid fullt ut och inte för att du vill ha ett webbgränssnitt

Om du skapar raidvolymer i raidkort och sen skall presentera dessa som virtuella diskar till dsm så har du minimum raid som inte dsm kan kontrollera eller övervaka utan du behöver esxistöd för den, vmfs som esxi får hålla koll på, virtuell disk som dsm ser, fs i dsm lagrat på varandra. Som synes behöver du övervaka lagringen från flera punkter som var och en kan gå sönder samt du ger i princip upp vettig användning av raidfunktionerna i dsm då du isåfall skulle få hwraid-vmfs-vhds-shr-fs.

Tack för ett förtydligande. Kan du inte presentera RDM'er för DSM'en, så slipper du VMFS-formatera den? Lite oklar på vad DSMen har för möjligheter. Isåfall kan ett "lager" kapas i sammanhanget.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Tack för ett förtydligande. Kan du inte presentera RDM'er för DSM'en, så slipper du VMFS-formatera den? Lite oklar på vad DSMen har för möjligheter. Isåfall kan ett "lager" kapas i sammanhanget.

Visst kan du göra det fast rdm är ett annat sätt att ge direktåtkomst till enheter och då från början troligen tänkt för lun från san.
Jag skulle säga att det är bättre att använda passthrough för att flytta hårdvaruaccess och därmed drivrutinerna in i den virtuella maskinen istället för att behöva ha en drivrutin i esxi bara för att dela ut det fysiska rymden till den virtuella maskinen för att sen köra en virtuell diskcontroller i den virtuella maskinen.

Permalänk

Kör Xpenology på en Hyper-V och vill expandera disken. Har gjort så i Hyper-V och DSM hittar disken med nya utrymmet. Kan dock inte expandera eller lägga till nya diskutrymmet utan skapa en ny volym och därmed radera hela disken. Någon med erfarenhet?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av danielsan123:

Kör Xpenology på en Hyper-V och vill expandera disken.

Vad är det du vill expandera? Boot partitionen på DSM eller dess lagringsdiskar? Boota den virtuella DSM'en med en Debian ISO och lek lite med GPARTED.
Det är lämpligt att ha DSM-booten på en egen liten virtuell disk så att du inte behöver göra om allt när du lägger till/tar bort virtuella datadiskar i Hyper-V, likaså under ESXI.

Permalänk

Däri mitt misstag. Började som en ren labbinstallation för att senare användas frekvent. Med facit skulle jag kört som du nämner. Jag tror jag ska sätta upp en ny xpenology. Gör om gör rätt. Migrera så mycket jag kan och konfa om det som behövs. Är nog inte allt för blodigt mycket. Så kan jag labba lite med den första installationen.

Skulle det ev fungera att köra ett HA-kluster och på så sätt få allt duplicerat till en andra instans och sedan ta ned den första?
Edit - nä HA tycks inte fungera i mitt scenario - Edit

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

FreeNAS är gjord av geeks för geeks. Synology DSM är gjord för gemene man, med likartad funktionalitet som FreeNAS. Även NAS4free har samma typ av problem som FreeNAS, alldeles för tillkrånglat, speciellt iSCSI - som inte funkar speciallt bra i någon av de tre.

Nu funkar inte iSCSI bra med DSM heller. Det har aldrig funkar att skapa en block-level RAID LUN - klienten kraschar. Man blir tvingad att skapa en "regular files" med klar prestandaförlust. Nu kan detta vara en funktion som den typiske hemanvändaren inte lirar med, och prioriteras inte av Synology att fixas...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Däri mitt misstag. Började som en ren labbinstallation för att senare användas frekvent. Med facit skulle jag kört som du nämner. Jag tror jag ska sätta upp en ny xpenology. Gör om gör rätt. Migrera så mycket jag kan och konfa om det som behövs. Är nog inte allt för blodigt mycket. Så kan jag labba lite med den första installationen.

Skulle det ev fungera att köra ett HA-kluster och på så sätt få allt duplicerat till en andra instans och sedan ta ned den första?
Edit - nä HA tycks inte fungera i mitt scenario - Edit

Du kanske kan använda backup/restore funktionen den tar med sig data(om man vill) inställningar för DSM och vissa inställningar för appar man installerat.

Ska man använda sig av HA eller Central Management så behöver man se till att sina virtuella installationer har olika serienummer annars blir DSM tjurig

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

The end

I’m sorry to inform you but this website and it’s contents is no longer available.

I’m sure the internet will provide what you’re looking for but not through this website :).

It’s been a great experience.

If you like DSM buy a Synology product!

http://www.xpenology.nl/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

The end

I’m sorry to inform you but this website and it’s contents is no longer available.

I’m sure the internet will provide what you’re looking for but not through this website :).

It’s been a great experience.

If you like DSM buy a Synology product!

http://www.xpenology.nl/

http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5650

"The project is not dead or discontinued, THE PROJECT IS STILL ALIVE! In fact we are testing builds of DSM 5.2 beta."

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5650

"The project is not dead or discontinued, THE PROJECT IS STILL ALIVE! In fact we are testing builds of DSM 5.2 beta."

Skönt att höra Längtar tills de släpper stabila versionen av DSM 5.2

Permalänk
Medlem

Även jag satte kaffet i halsen i morse. Det var ju inte första aprill i dag...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

Från xpenology.nl

Citat:

Update:
I hope this site will be back soon. I’m sorting some things out….

Hoppas det blir så, sidan var riktigt bra och fina guider.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Från xpenology.nl

Hoppas det blir så, sidan var riktigt bra och fina guider.

Låter bra, vi får hoppas på att sidan fortsätter som den alltid gjort