Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är inte så att du har papperskorg (recycle bin) aktiverat för dina shares i DSM?

Förvisso delvis aktiverad men bara 1,5GB där. Tror det är något annat, har mest bara lagt in filer, inte tagit bort några större mängder.

Skrivet av freddan83:

Cloudsync?[/size]

Hade Cloud station aktiverad men inget jag använt. Har nu avaktiverat den men verkar inte hända något. Men det ledde mig in på alternativ (personsymbolen uppe till höger) - alternativ - kvot där jag ser mina 2 volymer. Volym1 som är systemdisken har ingen begränsning och 0.000MB använt utrymme och volym2 har heller ingen begränsning MEN 1.378TB använt utrymme. Kan tillägga att utrymmet på disken har svällt till 3.1TB inatt utan att jag lagt inte några betydande mängder, kanske 10GB. En sökning på kvot i DSM hjälpte då ingenting.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Hittade inställningarna för kvot (under varje användare) men verkar inte vara det, men 1.347TB använt utrymme stämmer rätt så bra, räknar man i byte blir det lite över 1,5 som jag kom fram till. Men vart tar resten vägen, verkar ju som att allt tar dubbel plats.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

DSM bokstavligen käkar upp min hårddisk och vet inte vart allt tar vägen. Nu när jag räknade ihop filerna i mapparna fick jag det till 1,5TB, men DSM säger att jag har använt 2,7TB av mina 7,4TB. Vart tar 1,2TB vägen? Blir dyra GB om först en disk ska gå åt till paritet (Raid 5) och sedan försvinner nästan hälften i ett svart hål så av 12TB HDD får jag ut ca 4.

Använder du Torrent? Och automatiskt uppackning där du sparar .rar filer för uppladdning? Testa såfall att rensa dina torrent filer. För det problemet hade jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Använder du Torrent? Och automatiskt uppackning där du sparar .rar filer för uppladdning? Testa såfall att rensa dina torrent filer. För det problemet hade jag

Använder torrent med download station men ingen automatisk uppackning, och har 4G anslutning och bara haft igång servern 2 veckor, och download station 1v så har inte hunnit blir några nämnvärda mängder den laddat ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Använder torrent med download station men ingen automatisk uppackning, och har 4G anslutning och bara haft igång servern 2 veckor, och download station 1v så har inte hunnit blir några nämnvärda mängder den laddat ner.

Testa ändå att rensa alla dina downloads i Download Station, jag frigjorde ca 500 gb bara att knappen lägst till höger som heter "Åtgärd--> Ta bort alla"

Så återkommer du och säger ifall det hjälpte eller inte!

Permalänk
Medlem

Hittade vad det var, det var cloud station, avinstallerade det och gick från 3,1TB använt utrymme till 1,4TB. Tack @freddan83 för tipset. Lite skumt hur det funkar, den lägger alltså en version direkt i databasen, iofs rätt för att kunna gå tillbaka till version 1 men inte riktigt så jag hade tänkt använda det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stött på ett problem som jag nästan förväntade mig stöta på.

Jag har en extra kontroller i burken för att kunna köra 8 diskar på den.
Problemet är att när jag matar på diskar via den så börjar Synology räkna på Disk 7.
Och därför kan jag endast nyttja 6 av 8 diskar eftersom den räknar 7,8,9,10,11,12.

Finns det något sätt att få den att börja räkna tidigare?
Jag provade att koppla in en disk på den interna sata-kontrollern och då räknade den rätt givetvis.

Fler som stött på detta problemet?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Danne:

Problemet är att när jag matar på diskar via den så börjar Synology räkna på Disk 7.
Och därför kan jag endast nyttja 6 av 8 diskar eftersom den räknar 7,8,9,10,11,12.

Jag riskerade min egen installation och testade att redigera /etc.defaults/synoinfo.conf mha WinSCP och ändrade raden:
maxdisks="12"
till
maxdisks="16"

och startade om den - då rapporterar den fyra extra slottar dvs totalt 16 i Storage Manager. Jag har inte så många fysiska kontrollerportar tillgängliga och kan därför inte verifiera att det fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag riskerade min egen installation och testade att redigera /etc.defaults/synoinfo.conf mha WinSCP och ändrade raden:
maxdisks="12"
till
maxdisks="16"

och startade om den - då rapporterar den fyra extra slottar dvs totalt 16 i Storage Manager. Jag har inte så många fysiska kontrollerportar tillgängliga och kan därför inte verifiera att det fungerar i praktiken.

Jag läste något om det men framgick inte om det fungerar.
Tack för att du testade!

Jag ska prova detta ikväll!

Edit: Jag har provat att ändra i filen, Satte 24 för att prova, Får upp fler slots i WebGUIt men den hittar inte dem andra diskarna för det.
Synd att det inte var så enkelt.

Permalänk
Medlem

Hur blir det om man kör hårdvaruraid på kort och sedan lägger till dom raidpoolerna i Synology och en disk pajar?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av PiZZaMaN:

Hur blir det om man kör hårdvaruraid på kort och sedan lägger till dom raidpoolerna i Synology och en disk pajar?

Det finns stöd/drivare för lsi/megaraid men hur eller om de rapporterar status till dsm beats me. Du lär nog fråga på xpenologys forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

maxdisks="12"
till
maxdisks="16"

Efter litte googlande så hittade jag en lösning på det.

I filen "/etc.defaults/synoinfo.conf" så ändrade jag även

internalportcfg=3FFFF (= 18 diskar)

och då dök alla upp i listan i webguit. Räknade ut det med hjälp av en Binary Hex Converter.
Binärt så ser det ut så här "0000 0000 0000 0000 0000 0000 0011 1111 1111 1111 1111"

Update: Tänk på att den här modifieringen försvinner när man uppdaterar så ta backup på filen.

Permalänk

http://xpenology.me/downloads/

5.2 släppt, uppdaterade nyss. Verkar fungera

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

gick du direkt på update 1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter på nämligen 5.0-4493 U7, och funderar på om man skulle uppdaterat till 5.2? Med andra ord så blir det en helt ny installation då det inte verkar uppgradera rakt av pga Gnuboot?

Är det lönt att uppdatera till den senaste versionen? Då den används i princip bara för "molntjänster" samt Plex

Permalänk

först till 5.2 och sen 5.2-1

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Sitter på nämligen 5.0-4493 U7, och funderar på om man skulle uppdaterat till 5.2? Med andra ord så blir det en helt ny installation då det inte verkar uppgradera rakt av pga Gnuboot?

Är det lönt att uppdatera till den senaste versionen? Då den används i princip bara för "molntjänster" samt Plex

Dem har lagt till SMB3 stöd.

Permalänk

docker är väl lite trevligt med, inte testat än men laddat ner emby

Visa signatur

31337

Permalänk
Vila i frid

5.2-5565.2 fungerar på N54L @ http://download.xpenology.fr/

Ladda hem .IMG för booten och .PAT för DSM.

Uppdatera USB-sticken med booten mha Win32DiskImager.
Boota upp NAS'en med bildskärm och välj alternativet Install/Update.
Använd Synology Assistant och lägg manuellt på .PAT filen.

Nu kommer kruxet, uppdateringen står och hänger sig på nåt typ "trigger pnp" . Vänta typ 5 minuter. Ryck nätsladden och låt den boota om.

Gå in i kontrollpanelen och aktivera SMB3 för Windows File Service under Advanced Settings. Klart.

På gigabit skyfflar den just nu 105 MB/s.

Permalänk
Avstängd

Det gick även fint att köra uppdateringen via den grafiska miljön (web-ui).
Dock måste man som du skriver även köra en "hård omstart".
Men har du inte maxat (1 Gigabit) din överföringshastighet med SMB 2 tidigare?

Nu har jag inte läst på om förderlar/nackdelar med SMB 3, men det kanske man skulle göra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av backspace:

Men har du inte maxat (1 Gigabit) din överföringshastighet med SMB 2 tidigare?

Bara konstaterade att Synology har lyckats bra med SMB3-implandet trots att man var tjurskallig nu under våren och sade att "Ja men SMB är ju propriärt från Microsoft" men har nog använt koden från samba4. 108,45 MB/s är maximalt på båda mina två raid5'or mätt med ATTO, ena med WD Red och andra med snikiga 2,5" hdd.

Permalänk
Medlem

många har tipsat om N54L i tråden, men dustin säljer den inte längre. och skulle gärna vilja ha en färdigbyggd server som jag bara kan leka in systemet med.
funkar denna lika bra eller rekommenderas en annan?
https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

jag har en readynas atm och den suger getpung gällande transferspeeds på 1gbit linor så vill uppgradera till dsm.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Christley:

funkar denna lika bra eller rekommenderas en annan?
https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

Jag har i andra trådar (möjligen annat forum) rekommenderat denna server.

Det speciella med servern finns beskrivet @ http://h30507.www3.hp.com/t5/Coffee-Coaching-HP-and-Microsoft... som gör att även om servern crashar stenhårt kan du starta om den via fjärr - förrutom en massa annan smutt övervakning av serverns hårdvara.

<edit>manual @ http://h20628.www2.hp.com/km-ext/kmcsdirect/emr_na-c03334051-... början från sidan 18 </edit>

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

5.2-5565.2 fungerar på N54L @ http://download.xpenology.fr/

Ladda hem .IMG för booten och .PAT för DSM.

Uppdatera USB-sticken med booten mha Win32DiskImager.
Boota upp NAS'en med bildskärm och välj alternativet Install/Update.
Använd Synology Assistant och lägg manuellt på .PAT filen.

Nu kommer kruxet, uppdateringen står och hänger sig på nåt typ "trigger pnp" . Vänta typ 5 minuter. Ryck nätsladden och låt den boota om.

Gå in i kontrollpanelen och aktivera SMB3 för Windows File Service under Advanced Settings. Klart.

På gigabit skyfflar den just nu 105 MB/s.

Tack för info!

Dock stöter jag på patrull.
Jag har uppdaterat till 5.2 5565 Update 2 utan problem.
Däremot, då jag aktiverar SMB 3 så kan jag inte komma åt servern via utforskaren eller motsvarande, men ställer jag om till SMB 2 igen så funkar det fint igen. Något jag missat antar jag men blir inte klok på vad...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Tack för info!

Dock stöter jag på patrull.
Jag har uppdaterat till 5.2 5565 Update 2 utan problem.
Däremot, då jag aktiverar SMB 3 så kan jag inte komma åt servern via utforskaren eller motsvarande, men ställer jag om till SMB 2 igen så funkar det fint igen. Något jag missat antar jag men blir inte klok på vad...

Det ska inte vara några konstigheter att aktivera SMB 3. Min uppförde sig inte som din gör när jag aktiverade det.
Dock har jag stött på lite sporadiskt att när man trycker apply så händer inget och sedan slutar GUIt att svara.

Hur har ni andra installerat systemet?, Jag installerade på en 2,5" disk och efter installationen så anslöt jag lagringsdiskarna.
Var lite osäker på hur Systemet lägger sig om man har alla diskarna anslutna vid installation.
Någon av er som har koll på det?

Permalänk
Skrivet av Danne:

Det ska inte vara några konstigheter att aktivera SMB 3. Min uppförde sig inte som din gör när jag aktiverade det.
Dock har jag stött på lite sporadiskt att när man trycker apply så händer inget och sedan slutar GUIt att svara.

Hur har ni andra installerat systemet?, Jag installerade på en 2,5" disk och efter installationen så anslöt jag lagringsdiskarna.
Var lite osäker på hur Systemet lägger sig om man har alla diskarna anslutna vid installation.
Någon av er som har koll på det?

Ok, jag får testa lite igen vid tillfälle. Överväger att blåsa den rent och installera om från scratch så får man ordning och reda på alla inställningar och annat. Vem vet, jag kanske pillat någonstans där man inte bör pilla

Jag har för mig att Synology DSM tar en liten liten bit av varje enhet och lägger en del av OS:et där just för att systemet ska fortfarande fungera även om en disk går sönder, men är inte helt hundra på det. Tror ämnet har varit uppe för diskussion tidigare.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jag har för mig att Synology DSM tar en liten liten bit av varje enhet och lägger en del av OS:et där just för att systemet ska fortfarande fungera även om en disk går sönder, men är inte helt hundra på det. Tror ämnet har varit uppe för diskussion tidigare.

Då är så fall en "OS" disk tämligen onödig om systemet även ligger på dem andra diskarna.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Då är så fall en "OS" disk tämligen onödig om systemet även ligger på dem andra diskarna.

Ja, stämmer.
Jag kan ha fel dock, men jag drar mig till minnes att om man plockar ur en disk som suttit i en snynology nas, så finns det flera små partitioner där OS:et ligger på vardera disk, just för att systemet inte ska "dö" om OS-disken får för sig att bråka.

Men som sagt, det finns säkert någon annan med betydligt bättre insikt i detta än jag

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Danne:

Det är "appar" och konfiguration som läggs på de vanliga diskarna. Lägg booten på en USB-pinne så kan du installera om hur som helst - huvudsaken du INTE säger åt den att formattera volymerna.

Permalänk
Medlem

Booten ligger på en USB-sticka men det verkar som om systemet lägger sig på flera olika ställen.
Håller på att labba lite med det och idag så hade burken tappat 4 diskar och sen återanslutit. Dock var volymen kass enligt Synology.
Den ville att jag skulle göra en check och boota så då gjorde jag det.

Efter omstarten så låg diskarna med på volymen igen, Dock så stod det "System partition failed"
Samt att jag fick mail om att "root" och "swap" hade krachat. Det för mig låter som att systemet ligger där. Trots att jag inte hade i dem diskarna vid installation utan endast en enda 2,5" disk och den var inte inblandad i detta.

Körde en repair på volymen och nu är den uppe och snurrar igen.

Verkar sådär lite otydligt hur det egentligen fungerar.