[Löst] Sprak från PSU och datorn bootar inte

Permalänk
Medlem

[Löst] Sprak från PSU och datorn bootar inte

Hej

Har nyligen stött på ett problem med datorn. Det började häromdagen med att den plötsligt startade om sig när jag spelade (Cities: Skylines om det skulle ha någon betydelse). Det hände någon gång till men sedan fungerade det igen i två tre dagar så jag tänkte inte mer på det.
Nu när jag startade upp spelet idag startade datorn om dig igen, windows startade men jag försökte sedan starta om datorn igen. Problemet då var att den inte bootade överhuvudtaget. Den försökte starta några gånger men så fort allt hoppade igång hördes ett sprak inifrån nätagget och "dog" sedan för att efter någon sekund prova igen. Detta hann gå två tre gånger innan jag hann reagera och slå av nätagget med strömbrytaren.
Jag vet verkligen inte vad felet kan vara och jag vågar inte slå på datorn just nu.

Nätagget är ett EVGA Supernova G2 850W och resten av datorn ser ni i sign. Allt är ca ett halvår gammalt och datorn har fungerat felfritt fram tills nu. Kan tillägga att jag inte har gjort några ändringar i hårdvaran innan det hände så jag kan inte se att någon ny komponent ska vara det som orsakar felet.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara?

EDIT: Lösning finns längst ner i tråden

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag gjorde en chansning nu ca en timme senare och provade starta datorn som nu gick igång utan problem. Känner mig dock fortfarande osäker på om jag vågar använda den med tanke på de tidigare problemen så om någon har någon aning om vad ljuden kan ha berott på är det fortfarande uppskattat.

PS: Insåg att den här tråden kanske hör hemma i supportdelen egentligen så om så skulle vara fallet får ni gärna flytta den.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

koppla ur nätagget och kolla över alla kablar så snart som möjligt då detta kan orsakas av antingen ett måndags ex eller att någonting som t ex en sata eller molex glappar någonstans och kortsluter eller att någon av kablarna åkt ur en bit om det är modulärt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnott:

Uppdatering: Jag gjorde en chansning nu ca en timme senare och provade starta datorn som nu gick igång utan problem. Känner mig dock fortfarande osäker på om jag vågar använda den med tanke på de tidigare problemen så om någon har någon aning om vad ljuden kan ha berott på är det fortfarande uppskattat.

PS: Insåg att den här tråden kanske hör hemma i supportdelen egentligen så om så skulle vara fallet får ni gärna flytta den.

Hur kan du ens fundera på att starta datorn efter att det sprakat i PSUn????

Permalänk
Medlem

Ett fånigt fel som undertecknad varit med om är dålig passform på apparatkontakten i nätagget. Sitter den dåligt i sprakar det en hel del Hade liknande sympton en gång med den orsaken. En tanke iom att grejerna ändå är av någorlunda kvalitet och nya.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av brolle:

Ett fånigt fel som undertecknad varit med om är dålig passform på apparatkontakten i nätagget. Sitter den dåligt i sprakar det en hel del Hade liknande sympton en gång med den orsaken. En tanke iom att grejerna ändå är av någorlunda kvalitet och nya.....

vad tusan är apparatkontaken för någonting??? finns inget som heter så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

koppla ur nätagget och kolla över alla kablar så snart som möjligt då detta kan orsakas av antingen ett måndags ex eller att någonting som t ex en sata eller molex glappar någonstans och kortsluter eller att någon av kablarna åkt ur en bit om det är modulärt.

Har dubbelkollat alla kontakter och de satt som de skulle i båda ändar. Hittade inte heller något som skulle kunna kortsluta.

Skrivet av niclasc:

Hur kan du ens fundera på att starta datorn efter att det sprakat i PSUn????

Insåg själv hur extremt korkat det var och stängde direkt av den igen. En grej jag gjorde helt utan att tänka efter. Tycktes ha tur den här gången dock.

Skrivet av brolle:

Ett fånigt fel som undertecknad varit med om är dålig passform på apparatkontakten i nätagget. Sitter den dåligt i sprakar det en hel del Hade liknande sympton en gång med den orsaken. En tanke iom att grejerna ändå är av någorlunda kvalitet och nya.....

Osäker på detta. Tror att jag drog ur och stoppade i den mellan felet och när jag nu tidigare var dum nog att försöka igen. Har kollat nu och kunde inte se att passformen skulle vara dålig. Testade även med kabeln som satt i skärmen och den satt exakt likadant i kontakten.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

vad tusan är apparatkontaken för någonting??? finns inget som heter så!

Kontakten som används på många strömkablar, inklusive den som kopplas in i skärm och PSU, kallas apparatkontakt

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

vad tusan är apparatkontaken för någonting??? finns inget som heter så!

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/kon...

http://www.clasohlson.com/se/Apparatkontakt-IEC/Pr220863000

Permalänk
Medlem

Slänger upp en uppdatering här nu när jag har lyckats lösa problemet.
Efter mycket testande utanför datorn (Använde den lilla bryggan som man fick med agget) konstaterade ja att dt var själva ATX kontakterna i agget som glappade. Stoppade jag bara i kablarna startade det inte, men la jag tryck på kontakterna så fick jag kontakt och startade. Fick även spraket då vilket skulle kunna förklaras av den dåliga kontakten mellan kontakten och nätaggets "moderkort". Åkte in med det till Netonnet där jag köpt det och fick det utbytt mot ett nytt likadant agg som nu fungerar alldeles utmärkt. Förhoppningsvis återuppstår problemet inte på detta.

I vilket fall, tack till alla som har hjälpt till.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu