SQL Server Management problem att ansluta från olika datorer

Permalänk
Medlem

SQL Server Management problem att ansluta från olika datorer

Hej!

Ja som titeln lyder har jag lite problem att få detta att fungera. Kör en databaskurs så jag är rätt ny när det kommer till det hela. Vi skall använda oss utav SQL Server Management 2008 Express för att göra uppgifter.

Problemet är det fungerar perfekt att komma åt databasen från en dator jag inte kan använda. Men det fungerar varken på min stationära eller andra bärbara. Får error meddelandet nedan.

Har installerat om programmet så det är exakt som på datorn som fungerar. Använder samma information, och det är samma nätverk. Alla datorer kör Windows 8. Jag tyder felet som att mitt konto inte har tillgång till databasen. Men varför fungerar det på en dator? Någon klok som kan hjälpa en komma igång?

TITLE: Microsoft SQL Server Management Studio
------------------------------

Failed to retrieve data for this request. (Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc)

For help, click: http://go.microsoft.com/fwlink?ProdName=Microsoft+SQL+Server&...

ADDITIONAL INFORMATION:

An exception occurred while executing a Transact-SQL statement or batch. (Microsoft.SqlServer.ConnectionInfo)

The server principal "********" is not able to access the database "***********" under the current security context. (Microsoft SQL Server, Error: 916)

For help, click: http://go.microsoft.com/fwlink?ProdName=Microsoft+SQL+Server&...

BUTTONS:

OK

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Efter många år med SQL-sever.
Rättigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Efter många år med SQL-sever.
Rättigheter?

+1

Prova också att köra Mgmt Studio som admin (run as).

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

SQL SERVER EXPRESS är har inte TCP/IP aktiverat från början och klarar inte externa anslutningar. Starta SQL Server Configuration Manager och välj SQL Server Network Configuration. Klicka sen på Protocols for SQLEXPRESS och högerklicka på TCP/IP och välj enable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

SQL SERVER EXPRESS är har inte TCP/IP aktiverat från början och klarar inte externa anslutningar. Starta SQL Server Configuration Manager och välj SQL Server Network Configuration. Klicka sen på Protocols for SQLEXPRESS och högerklicka på TCP/IP och välj enable.

Det funkar ju från ena datorn och eftersom det inte står att det är där SQL-server är installerat så förutsätter iaf jag att så inte är fallet

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det funkar ju från ena datorn och eftersom det inte står att det är där SQL-server är installerat så förutsätter iaf jag att så inte är fallet

Så kan det ju vara förståss.

Då är min fråga om anslutningen sker med windows eller sql-konto. Kan den datorn som fungerar tänkas ha samma lösenord och användare som på sqlservern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Så kan det ju vara förståss.

Då är min fråga om anslutningen sker med windows eller sql-konto. Kan den datorn som fungerar tänkas ha samma lösenord och användare som på sqlservern?

Denna misstänker jag också.
Windows Authentication vs SQL Authentication är alltid en orsak till huvudvärk om man inte planerat från början.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. Jag kanske får specificera mig lite mer. Jag kan alltså logga in på själva databasen. Men när jag försöker "Expand" (dubbelklicka/öppna) själva databasen så får jag upp detta felmeddelande. (inne i databasen ligger flera olika, men man väljer den som har samma namn som din användare)

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem
Skrivet av we_man1:

Tack för alla svaren. Jag kanske får specificera mig lite mer. Jag kan alltså logga in på själva databasen. Men när jag försöker "Expand" (dubbelklicka/öppna) själva databasen så får jag upp detta felmeddelande. (inne i databasen ligger flera olika, men man väljer den som har samma namn som din användare)

Kör du samma version av Mgmt Studio som SQL-version på servern eller nyare? Bör alltså vara samma eller nyare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av we_man1:

Som både du och andra varit inne på är rättigheter det sannolika, men för att du skall komma vidare behöver du veta om det är SQL eller AD konton som används.
Är det AD-konton, behövs allt som oftast en extra flagga på kontona i fråga som heter "trust for delegation" för att få det fungera (googla "SQL double hop"...)
916 felet är inte det roligaste i världen att få heller då det egentligen bara är en markör för att du har blivit returnerad "NULL", vilket kan bero på i princip vad som helst, Collationproblem, rättighetsproblem, SQL-Server (management studio) inställningar.

Så först hade jag testat att skriva ett enkelt program som ansluter och läser ut något ur din database/tabell och ser om det fungerar, dvs testa något utan att blanda in SMSS. fungerar inte det är det rättighets problem, fungerar det är det är det förmodligen inställningar i Servern som är lite knas, SQL Express i kombo med skolmiljö/utvecklingsmiljö, kan man bli tvungen att begränsa anslutnignar rätt friskt. SA får då justera lite inställningar i object explorer.

// bC