Billigaste grafikkortet för att driva 4K eller UltraWide i minst 60hz

Permalänk
Livsnjutare 😎

Billigaste grafikkortet för att driva 4K eller UltraWide i minst 60hz

Vad är det billigaste/enklaste dedikerade grafikkortet för att driva 4K (3840x2160) eller UltraWide (3440x1440) i minst 60hz, även kanske upp emot 120-144hz ?

Jag vet att billigt/enkelt grafikkort och 144hz går inte hand i hand, speciellt inte i de nämnda upplösningarna, men låt det vara ett sidospår.

Vilket chipset gör GPU klarar detta?, är det DisplayPort 1.2 som avgör?

Hur är det med Intel's integrerade kretsar?, vilka stödjer DP 1.2 eller högre, alt de nämnda upplösningarna ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad är det billigaste/enklaste dedikerade grafikkortet för att driva 4K (3840x2160) eller UltraWide (3440x1440) i minst 60hz, även kanske upp emot 120-144hz ?

Jag vet att billigt/enkelt grafikkort och 144hz går inte hand i hand, speciellt inte i de nämnda upplösningarna, men låt det vara ett sidospår.

Vilket chipset gör GPU klarar detta?, är det DisplayPort 1.2 som avgör?

Hur är det med Intel's integrerade kretsar?, vilka stödjer DP 1.2 eller högre, alt de nämnda upplösningarna ?

Ja det är inte ett "billigt" kort du frågar efter. Jag skulle säga att inte ens ett Titan X klarar detta i de senaste mest krävande spelen. Vi lär snart få se om AMD:s R9 390X kommer att bli det första, så håll andan ett litet tag till är mitt tips nu.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jalle64:

Ja det är inte ett "billigt" kort du frågar efter. Jag skulle säga att inte ens ett Titan X klarar detta i de senaste mest krävande spelen. Vi lär snart få se om AMD:s R9 390X kommer att bli det första, så håll andan ett litet tag till är mitt tips nu.

Alltså jag skall INTE spela, så titan x bla bla.

Jag vill bara ha ett chipset som klarar upplösningen och kan driva ev högre i skrivbordsmiljö.
Har ett titan black idag, men tänkte om jag vill ha en arbetsdator och köra 4k på i 60hz, kanske rent utav fler än en.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Alltså jag skall INTE spela, så titan x bla bla.

Jag vill bara ha ett chipset som klarar upplösningen och kan driva ev högre i skrivbordsmiljö.
Har ett titan black idag, men tänkte om jag vill ha en arbetsdator och köra 4k på i 60hz, kanske rent utav fler än en.

i vad för program behövs 60 hz i den upplösningen?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tag ett r9 280. Finns billigare kort som klarar den upplösningen du pratar om men skulle riskera hack etc. 280 klarar 4k (4096 x 2160(HDMI;DP)) och har nog med VRAM (3GB) för att faktiskt driva det stabilt. Även rätt så tyst och fint. Finns integrerade kretsar i CPU'er som "klarar" det men förvänta dig inte en trevlig upplevelse.

EDIT: Det klarar även upp till 6 skärmar så inga problem på den fronten. (Just den länkade modellen).

EDIT2: Rekommenderar däremot inte 4k spelande på den men det antar jag att du förstår att och varför.

EDIT3: Ytterst förvirrad nu. På XFX sida säger dem båda att det endast stöder 2.6k och 4k...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

i vad för program behövs 60 hz i den upplösningen?

Skärmyta kan vara guld värt när man arbetar så antar att det är det han vill göra. Han vill nog även inte nöja sig med 30Hz.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av JSvanberg:

i vad för program behövs 60 hz i den upplösningen?

Inte ett program, flera,
Jag arbetar med utveckling och it-drift av olika slag så jag behöver mycket utav skrivbordets pixlar jag kan få för övervakning, kodning, dokument osv som alla skall visas samtidigt.
Kör dubbla 1440p idag, men tanken är att uppgradera som sagt, men HD4000 (ivy bridge) får jag inte till att köra 4k med den inbyggda gpu delen, trots att bag läst att det "skall typ fungera.."

Skrivet av philipborg:

Skärmyta kan vara guld värt när man arbetar så antar att det är det han vill göra. Han vill nog även inte nöja sig med 30Hz.

Exakt, skärytan jag vill åt, du snappade det
Precis slm jag förklarade ovan är det a-och-o för mig, jag spelar inte.
Och gör jag det, är det oftast äldre spel, och man kan även skala fint från 1080p till 4k för att lätta kraven.

30hz har jag kört med på datorn i fråga faktiskt (jobbet) och det var en UltraWide 1440p, LG's 34UM95 och när upplösningen blev så stor, 3440x1440 orkade den inbyggda GPU'n bara driva det i 30hz, 4k fick jag inte ens bild på vid boot, stannade.
Och för mig var 30hz väldigt ansträngande att arbeta i, timme efter timme.
Kändes som allt gick långsamt och hackade, trots att det bara var bilduppdateringen... Så nej, vara produktiv i 30hz, icke sa Nicke.

Kopplade jag in en 4k skärm i efterhand, alltså när datorn var igång, så drog den ner upplösningen till 2560x1440... Kunde inte ställa högre.

Givetvis har jag de absolut senaste drivrutinerna för både chipset och skärm, även en DP 1,2 certad kabel. Men tror begränsningen ligger i den inbyggda GPU-artikekturen på HD4000 som sagt.

Därav att jag vill ha ett billigt dedikerat kort, det skall bra ge en bild i 4k.

Klarar inte typ r9 265 eller vad "instegskorten" heter, detta?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Verkar som gt 720 klarar det. Dubbelkolla däremot om den stödjer 60Hz. Tänk bara på att det finns massor olika kort som heter exakt samma namn. Nvidia är fruktansvärda på namngivning i "low-end" kort.

EDIT: Kan titta nogrannare vad som är "bra" low-end kort i morgon om du vill.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av philipborg:

Verkar som gt 720 klarar det. Dubbelkolla däremot om den stödjer 60Hz. Tänk bara på att det finns massor olika kort som heter exakt samma namn. Nvidia är fruktansvärda på namngivning i "low-end" kort.

EDIT: Kan titta nogrannare vad som är "bra" low-end kort i morgon om du vill.

Tackar, men jag kollade kortet lite snabbt nu, har inte nämnt det - men jag vill att kortet har DisplayPort !
Det du länkade hade bara VGA, Dual DVI och HDMI. Bättre med 2x DP 1.2 isåfall.

Kanske finns något Quadro som klarar detta.. har en workstation på jobbet som har ett FX1800 -kort i sig, men "Quadro" och "billigt" är ju inte direkt gjort för att komma i samma meningsuppbyggnad... :sad:

Jag jobbar hemfrån en del med (som nu), och sitter då med min privata dator och där har jag som sagt ett Titan Black, och heh, ja det fungerar utan problem :lol

Men skulle nog ha svårt att motivera ett sådant inköp till jobbet, behöver vara mer ett "företagskort" eller ett enklare gamingkort.
Har ett varmt hjärta för Nvidia då jag kört felfritt med dem i säkert 10år nu, om inte mer - men är visserligen inte svårflörtad att byta plattform bara korten går tyst vid icke spel-drift.

Hade man haft ett kort med lite mer "ommpf" som man tex köpt beg privat, så kan jag tänka mig att bekosta det själv och ha i jobbdatorn.
Men problemet tror jag blir nätagget på min nuvarande dator, det är en Dell Optiplex 790 SFF, i7'a med 16gb ram 250gb ssd och lite sådant, men det är dels en liten låda, och dels "halv storlek".

Kanske bara skall byta dator istället...

Stödjer haswell 4k @ 60hz fullt ut på de inbyggda kretserna ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har gjort lite eftersökningar med filter på prisjakt (inte kollat närmre på modellerna dock) men med filtren;

* Upplösning 3840x2160 & 4096x2160
* DisplayPort kontakt (oavsett version, filtret finns för upplösningen..)
* Max 1000kr

Så får jag dessa att välja mellan:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s217456356#prodlista

Skall nog nog nog få att hitta något här...

Edit;
-----------------------------------------
Tror jag ev har en vinnare här; Sapphire 11215-06-20G

https://www.dustin.se/product/5010816267/11215-06-20g

Det är ett lågprofilskort, vilket jag vill ha, 1slot, (har två, men det är bättre att ha en ledig för extra nic's eller whatever)
Inte strömtörstigt, samt att kablage för MiniDP->DP och MicroHDMI->HDMI medföljer.

Mja, blir att sova på den!

Edit #2;
-----------------------------------------
Blev en snabb fundering istället, och sedan en order från Misco, som hade bättre prisbild.
Så får jag testa och se helt enkelt. Inga större summor det rör sig om.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har gjort lite eftersökningar med filter på prisjakt (inte kollat närmre på modellerna dock) men med filtren;

* Upplösning 3840x2160 & 4096x2160
* DisplayPort kontakt (oavsett version, filtret finns för upplösningen..)
* Max 1000kr

Så får jag dessa att välja mellan:
http://adock.se/users/upload/files/150418055450.jpg

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s217456356#prodlista

Skall nog nog nog få att hitta något här...

Edit;
-----------------------------------------
Tror jag ev har en vinnare här; Sapphire 11215-06-20G
http://s3.pji.nu/product/standard/800/2500355.jpg

https://www.dustin.se/product/5010816267/11215-06-20g

Det är ett lågprofilskort, vilket jag vill ha, 1slot, (har två, men det är bättre att ha en ledig för extra nic's eller whatever)
Inte strömtörstigt, samt att kablage för MiniDP->DP och MicroHDMI->HDMI medföljer.

Mja, blir att sova på den!

Edit #2;
-----------------------------------------
Blev en snabb fundering istället, och sedan en order från Misco, som hade bättre prisbild.
Så får jag testa och se helt enkelt. Inga större summor det rör sig om.

Tror du kommer bli nöjd. Den är nog klart mycket starkare än det jag skickade igår. Den har däremot bara en DP port, däremot kan du skaffa en HDMI->DP adapter så är det problemet löst. Till och med DVI-D->DP finns och fungerar. Inga aktiva komponenter krävs i adaptrarna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

i vad för program behövs 60 hz i den upplösningen?

Tja testa att navigera i windows i 30Hz får du se

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tror du kommer bli nöjd. Den är nog klart mycket starkare än det jag skickade igår. Den har däremot bara en DP port, däremot kan du skaffa en HDMI->DP adapter så är det problemet löst. Till och med DVI-D->DP finns och fungerar. Inga aktiva komponenter krävs i adaptrarna.

Nej, hur tänkte du där? En adapter kommer inte magiskt göra så att DVI/HDMI-interfacet får tillräcklig bandbredd för 4K 60Hz. Inte heller går det att passivt omvandla DVI/HDMI till displayport så jag vet inte vad du dillar om.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Stödjer haswell 4k @ 60hz fullt ut på de inbyggda kretserna ?

Typ, på min hd4600 står det följade på intel ark:

Max Resolution DisplayPort*/HDMI- 3840x2160@ 60Hz,
4096x2304@24Hz, VGA

Har dock inte införskaffat någon 4K skärm än kan jag inte kommentera på hurvida den presterar.

Dock så tror jag HD serien kommer ha det tufft på 4K marknaden, så ett grafikkort är nog ett måste i dagens läge om du ska köra 4k i bra Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, hur tänkte du där? En adapter kommer inte magiskt göra så att DVI/HDMI-interfacet får tillräcklig bandbredd för 4K 60Hz. Inte heller går det att passivt omvandla DVI/HDMI till displayport så jag vet inte vad du dillar om.

Glömde totalt att det är först HDMI 2.0 som stödjer 4k@60Hz. DVI glömde jag även att det saknade 4k stöd.

HDMI och DP går passivt att växla mellan, jag har ej testat HDMI->DP men jag är 100% säker att DP->HDMI fungerar då jag använder det just nu. Exempel på kabel.

Erkänner däremot att jag inte har 100% koll på skärmkopplingar så kan mycket väl ha fel. Låter även rätt rymligt att det går med DP->HDMI men inte vice versa.

Ursäkta TS att jag missledde dig, är inte direkt i toppskick atm. i hälsan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Glömde totalt att det är först HDMI 2.0 som stödjer 4k@60Hz. DVI glömde jag även att det saknade 4k stöd.

HDMI och DP går passivt att växla mellan, jag har ej testat HDMI->DP men jag är 100% säker att DP->HDMI fungerar då jag använder det just nu. Exempel på kabel.

Erkänner däremot att jag inte har 100% koll på skärmkopplingar så kan mycket väl ha fel. Låter även rätt rymligt att det går med DP->HDMI men inte vice versa.

Ursäkta TS att jag missledde dig, är inte direkt i toppskick atm. i hälsan.

DP-ingångar tar bara DP-signaler. DP-utgångar innehåller oftast både DP-signaler och HDMI/DVI-signaler (även VGA-signaler är möjligt). Därför går det bara åt ena hållet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

DP-ingångar tar bara DP-signaler. DP-utgångar innehåller oftast både DP-signaler och HDMI/DVI-signaler (även VGA-signaler är möjligt). Därför går det bara åt ena hållet.

Ah ok, tack för förklaringen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Glömde totalt att det är först HDMI 2.0 som stödjer 4k@60Hz. DVI glömde jag även att det saknade 4k stöd.

HDMI och DP går passivt att växla mellan, jag har ej testat HDMI->DP men jag är 100% säker att DP->HDMI fungerar då jag använder det just nu. Exempel på kabel.

Erkänner däremot att jag inte har 100% koll på skärmkopplingar så kan mycket väl ha fel. Låter även rätt rymligt att det går med DP->HDMI men inte vice versa.

Ursäkta TS att jag missledde dig, är inte direkt i toppskick atm. i hälsan.

HDMI och DP går bara att växla mellan passivt om du har en videoutgång som stödjer dual mode. Standard DP är en helt annan signal än HDMI och det krävs i så fall en aktiv adapter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Livsnjutare 😎

Initialt kommer jag ändå bara köra med 1st 4k skärm, så då kommer jag använda DP såklart.

Sedan hade jag tänkt att använda DVI-D utgången till en sekundär 4k längre fram... KANSKE. Så inget som behövs egentligen.

Men nu säger ni att jag INTE kan köra 4k på DVI? Det trodde jag fakiskt... Kan jag köra 3440x1440 på DVI då?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andreas_dock:

Initialt kommer jag ändå bara köra med 1st 4k skärm, så då kommer jag använda DP såklart.

Sedan hade jag tänkt att använda DVI-D utgången till en sekundär 4k längre fram... KANSKE. Så inget som behövs egentligen.

Men nu säger ni att jag INTE kan köra 4k på DVI? Det trodde jag fakiskt... Kan jag köra 3440x1440 på DVI då?

Dual-link DVI klarar som högst 2560x1600 med 60 Hz. Går att komma högre men då med lägre frekvens. Ska du ha 4K eller andra väldigt höga upplösningar med 60 Hz så är det enbart DP 1.2 eller HDMI 2.0 som klarar det. Eller ja, DP 1.3 klarar det så klart också men det verkar dröja tills vi ser den i det vilda. HDMI 1.4 klarar officiellt bara upp till 1920x1200 med 60 Hz men det går att lura den med lite egna inställningar men bandbredden räcker inte för 2560x1440 med 60 Hz så på den punkten är DVI bättre. Gamla DP 1.2 har för övrigt högre bandbredd än den nya HDMI 2.0.

Det är fortfarande lurigt att köra så höga upplösningar. HDMI 2.0 är väldigt nytt på marknaden och DP 1.3 som skulle lösa mycket har ännu inte dykt upp. Att köra flera så högupplösta skärmar är fortfarande trassligt. Det verkar ju vara rätt nyligen som det ens gick att köra en ensam 4K UHD utan alltför mycket trassel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zotamedu:

Dual-link DVI klarar som högst 2560x1600 med 60 Hz. Går att komma högre men då med lägre frekvens. Ska du ha 4K eller andra väldigt höga upplösningar med 60 Hz så är det enbart DP 1.2 eller HDMI 2.0 som klarar det. Eller ja, DP 1.3 klarar det så klart också men det verkar dröja tills vi ser den i det vilda. HDMI 1.4 klarar officiellt bara upp till 1920x1200 med 60 Hz men det går att lura den med lite egna inställningar men bandbredden räcker inte för 2560x1440 med 60 Hz så på den punkten är DVI bättre. Gamla DP 1.2 har för övrigt högre bandbredd än den nya HDMI 2.0.

Det är fortfarande lurigt att köra så höga upplösningar. HDMI 2.0 är väldigt nytt på marknaden och DP 1.3 som skulle lösa mycket har ännu inte dykt upp. Att köra flera så högupplösta skärmar är fortfarande trassligt. Det verkar ju vara rätt nyligen som det ens gick att köra en ensam 4K UHD utan alltför mycket trassel.

Ah ok!, i see
Tack så mycket för att du rett upp hur det ligger till med dvi, hdmi, hdmi 2.0, alla DP versioner (där senaste som det pratas om inte ens finns än), även HDMI 2.0 finns väl knappt såvida man inte sitter med Nvivias 900 -serie om jag fattade något youtube klipp...?

Men det är som du säger iofs, att det faktiskt var rätt mycket trassel att bara köra en ensam 4K skärm. Och detta var väl bara förra året om jag inte minns fel.
Blir väl dock så när man har teknikintresset, att man vill ha det "nya och fräscha"... synd bara att vissa saker på marknaden faktiskt inte är redo och känns lite BETA dock.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

En annan sak jag funderat på då, med DisplayPort är att (eller om) man kan köra ljud över denna typ av gränssnitt, vilket jag vet går.

Men!, jag tänkte sätta en Lenovo M93P Tiny i tv-bänken och byta ut Boxee Box'en mot att köra Plex.
Har labbat lite med det genom att köra Plex server på min stationära maskin och sedan ha en enkel laptop lite provisoriskt för att se hur det fungerar, och det lirar bra. Stängt locket och kör med ett Logitech Dinovo mini -tbg/mus för att fjärrstyra. Smutt

Men Lenovo M93P Tiny har ingen HDMI port, utan "bara" DisplayPort.
Kan jag då köpa en konverter mellan DP till HDMI och ändå få ut ljud?
Tex. en sådan här; https://www.dustinhome.se/product/5010326771/displayport---hd...

Detta är en Lenovo M93P Tiny för de som vill veta;

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andreas_dock:

Ah ok!, i see
Tack så mycket för att du rett upp hur det ligger till med dvi, hdmi, hdmi 2.0, alla DP versioner (där senaste som det pratas om inte ens finns än), även HDMI 2.0 finns väl knappt såvida man inte sitter med Nvivias 900 -serie om jag fattade något youtube klipp...?

Men det är som du säger iofs, att det faktiskt var rätt mycket trassel att bara köra en ensam 4K skärm. Och detta var väl bara förra året om jag inte minns fel.
Blir väl dock så när man har teknikintresset, att man vill ha det "nya och fräscha"... synd bara att vissa saker på marknaden faktiskt inte är redo och känns lite BETA dock.

Ja det är bara Nvidias senaste Maxwellkretsar (GM200, inte GM100) som har stöd för HDMI 2.0. Finns lite andra saker som Blu-rayspelare som har stöd också. Ryktet säger att Intels Skylake får stöd för HDMI 2.0 också. Gissningsvis kommer AMDs nästa generation också ha stöd för HDMI 2.0. När DP 1.3 kommer verkar vara oklart.

Enklast är väl att köpa ett billigt kort idag och nöja sig med en högupplöst skärm så länge. Så kan du utöka om ett år eller två när utvecklingen hunnit ikapp. Fördel med diskreta grafikkort är ju att de är enkla att byta ut om ska du inte spela är det inte så mycket pengar heller. Det kommer ju lösa sig förr eller senare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är bara Nvidias senaste Maxwellkretsar (GM200, inte GM100) som har stöd för HDMI 2.0. Finns lite andra saker som Blu-rayspelare som har stöd också. Ryktet säger att Intels Skylake får stöd för HDMI 2.0 också. Gissningsvis kommer AMDs nästa generation också ha stöd för HDMI 2.0. När DP 1.3 kommer verkar vara oklart.

Enklast är väl att köpa ett billigt kort idag och nöja sig med en högupplöst skärm så länge. Så kan du utöka om ett år eller två när utvecklingen hunnit ikapp. Fördel med diskreta grafikkort är ju att de är enkla att byta ut om ska du inte spela är det inte så mycket pengar heller. Det kommer ju lösa sig förr eller senare.

Great
Eftersom detta gäller jobbets dator så skall jag inte spela det minsta, vilket gör att priserna är dels lägre, men även troligtvis ljudnivån.

Men om vi säger att jag har ett 970 hemma då (nu jag har inte det, men ponera..) , detta kort har ju 3st fullstora DP 1.2 portar, OCH 1x HDMI 2.0 -portar.
DESSUTOM kan det köra upp till 4 aktiva skärmar, samtidigt.

.. skulle man då kunna köra 4st 4K skärmar samtidigt ? (I teorin iaf.. )
Alltså skulle de fungera att sätta upp det med ETT kort?
Alla isåfall i 60hz och ingen 30hz -lull -lull.

Detta är ju en rejält dos utav sidospår, men hjärncellerna slog nog slint lite nyss.
Det är väl sällan, om ens någonsin, en privatperson skulle få för sig att köra 4st 4K skärmar - dessutom på ett kort, men som sagt... hade det fungerat?

Kontakterna jag dillar om;

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

Här kommer Farbror korrigering igen:

HDMI 1.4 är en 4K-specifkation men begränsad till 30 Hz för det är vad som den specade pixelklockan på 340 MHz orkar med. Det åtgärdas med HDMI 2.0 där en pixelklocka på 600 MHz är möjlig. Däremot är det inte säkert att produkter benämnda "HDMI 2.0" är kapabla till att hantera en sådan signal utan det kan handla om 4K i 60 Hz med 4:2:0-subsampling, något som endast kräver 297 MHz pixelklocka.

Ökningen till 340 MHz skedde för övrigt 2006 med version 1.3 och orsaken var att man (redan då) ville klara av 2560x1600 pixlar över single link som HDMI kör. Detta vara alltså år 2006. HDMI har varit up-to-date väldigt länge, det är snarare produkterna som inte hänger med.

Att det skulle finnas någon övre spärr i HDMI som är 1920x1080 i 60 Hz stämmer inte. Den missuppfattningen, väldigt utbredd här på swec, gällde alltså för tio år sedan. Orsaken till att så många har problem att köra annat än HDMI, 1920x1080 i 60 Hz handlar om skärmen (eller grafikkortet) har kretsar som endast klarar de gamla specarnas 165 MHz TMDS-pixelklocka, samma gräns som för single-link DVI. Kassa produkter med andra ord som inte kan leva upp till en spec från 2006...

Dual link-DVI har inget specad övre tak utan är "vad kopparn klarar" ungefär. I praktiken är det ofta 2x165 MHz vilket räcker för 2560x1440 pixlar men också för 4K i 30 Hz. Däremot är det troligtvis sällsynt med skärmar som faktiskt tar emot 4K över DVI-DL och DVI ska ju fasas ut till förmån för Display Port i vilket fall.

Fast det fungerar i teorin att köra 4K i 60 Hz över DVI-DL. Jag har kört i 2560x1440 och 144 Hz från ett GTX980 över DVI-DL vilket kräver en pixelklocka på 585 MHz. 4K i 60 Hz kräver 597 MHz. Men som skrivet, skärmar som kommer klarar 4K/60 Hz över DVI-DL lär bli extremt sällsynt och det är nog inte många som siktar på att det ska fungera. Display Port är det säkra kortet som för 4K.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laxpudding:

Här kommer Farbror korrigering igen:

HDMI 1.4 är en 4K-specifkation men begränsad till 30 Hz för det är vad som den specade pixelklockan på 340 MHz orkar med. Det åtgärdas med HDMI 2.0 där en pixelklocka på 600 MHz är möjlig. Däremot är det inte säkert att produkter benämnda "HDMI 2.0" är kapabla till att generera en sådan signal utan det kan handla om 4K i 60 Hz med 4:2:0-subsampling.

Ökningen till 340 MHz skedde för övrigt 2006 med version 1.3 och orsaken var att man (redan då) ville klara av 2560x1600 pixlar över single link som HDMI kör. Detta vara alltså år 2006. HDMI har varit up-to-date väldigt länge, det är snarare produkterna som inte hänger med.

Att det skulle finnas någon övre spärr i HDMI som är 1920x1080 i 60 Hz stämmer inte. Den missuppfattningen, väldigt utbredd här på swec, gällde alltså för tio år sedan. Orsaken till att så många har problem att köra annat än HDMI, 1920x1080 i 60 Hz handlar om skärmen (eller grafikkortet) har kretsar som endast klarar de gamla specarnas 165 MHz TMDS-pixelklocka, samma gräns som för single-link DVI. Kassa produkter med andra ord som inte kan leva upp till en spec från 2006...

Dual link-DVI har inget specad övre tak utan är "vad kopparn klarar" ungefär. I praktiken är det ofta 2x165 MHz vilket räcker för 2560x1440 pixlar men också för 4K i 30 Hz. Däremot är det troligtvis sällsynt med skärmar som faktiskt tar emot 4K över DVI-DL och DVI ska ju fasas ut till förmån för Display Port i vilket fall.

Fast det fungerar i teorin att köra 4K i 60 Hz över DVI-DL. Jag har kört i 2560x1440 och 144 Hz från ett GTX980 över DVI-DL vilket kräver en pixelklocka på 585 MHz. 4K i 60 Hz kräver 597 MHz. Men som skrivet, skärmar som kommer klarar 4K/60 Hz över DVI-DL lär bli extremt sällsynt och det är nog inte många som siktar på att det ska fungera. Display Port är det säkra kortet som för 4K.

Jävlar va du sitter inne på information!! Helt galet ju!
Riktigt bra input här, det reder ut många reella frågetecken eller funderingar. Det är personer som du som gör att Sweclockers lyfter sin kvalitet från "cs go spelarna" där 144hz är allt och resten är "ointressant".

Då har man lärt sig några nya saker idag, riktigt intressant!
Man får tacka

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns en enkel tumregel: Svaret på frågan "4K?" är "Display Port".

Permalänk

Varför inte skaka liv i en 9 år gammal tråd...

Ingen som har funderingar på att skapa videovägg hemma med 4st 4K monitorer för att kolla film?
Har ett Nvidia P620 över, jättelitet, äldre men med hyfsade specs, kan tänka mig att släppa det till någon hemsnickrare för en platta bärs typ,
kanske får skit nu för att jag inte kör in det i marknaden, får ta den smällen
har kablage - mini dp till DP

Specs:
GPU Memory - 2 GB GDDR5
Memory Interface - 128-bit
Memory Bandwidth - Up to 80 GB/s
NVIDIA CUDA® Cores - 512
System Interface - PCI Express 3.0 x16
Max Power Consumption - 40 W
Thermal Solution - Active
Form Factor 2.713” H x 5.7” L, Single Slot, Low Profile

Display Connectors 4x Mini DisplayPort 1.4

Max Simultaneous Displays
4 direct, 4x DisplayPort 1.4 Multi-Stream

Display Resolution
4x 4096x2160 @ 60 Hz
4x 5120x2880 @ 60Hz

Graphics APIs
Shader Model 5.1,
OpenGL 4.53
DirectX 12.04
Vulkan 1.03

Compute APIs
CUDA, DirectCompute,
OpenCL™

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|