AST premium Exec 386SX/20 som dessvärre inte kommer så långt vid uppstart

Permalänk

AST premium Exec 386SX/20 som dessvärre inte kommer så långt vid uppstart

Tjaa! jag är helt ny här på forumet jag ska försöka posta en länk eller en bild här på en riktig badboy jag rotade fram på en loppis för några veckor sen.

Dessvärre får jag felmeddelande 80.18 Error initializing hard disk controller 0 vid uppstart hur jag än försöker greja inställningarna.

Tacksam för tips på lösning där om det finns nåt hopp om att få igång den. Annars är den rätt snygg att se på.

Permalänk
Medlem

har du provat att ställa in c h s manuellt i bios ?

står ofta fysiskt på disken

Cylinders heads sectors

Hur mycket gav du för pärlan ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

har du provat att ställa in c h s manuellt i bios ?

står ofta fysiskt på disken

Cylinders heads sectors

Hur mycket gav du för pärlan ?

Bra tips, ska öppna upp ikväll och kolla på det!

Den var ett klipp, en hundring komplett med laddarem mus, windows manual och en knippe disketter!

Permalänk

Hur känns tangentbordet? Jag har en sjukt liknande gammal IBM-laptop, som har ett av de underbaraste tangentbord jag någonsin haft nöjet att skriva på. Helt ljuvligt.

Permalänk
Medlem

Spinner hårddisken alls upp? Lägg örat till och lyssna, det är inte så mycket annat (fläktar osv) i en sådan gammal bärbar dator som låter. Risken finns att hårddisken lagt sig med fötterna uppåt, och då hjälper det förstås inte att ändra inställningarna i BIOS.

Har du tur är det en 2,5" IDE, då finns det chans att hitta ersättare. Jag har en liknande Commodore 286 laptop som tar sådan hårddisk. I så fall är också chansen stor att du på motsvarande sätt som alla ägare av Amiga 600/1200 kan sätta in en adapter för CF-kort, i alla fall för mindre storlekar på CF, om nu en 386 har BIOS-begränsning vid 504 MB eller vad det var.