Permalänk
Medlem

Är OLED värt pengarna?

Skrev en tråd för ett tag sedan med budget på upp till 10 000. Men blev sugen på OLED så har höjt min budget till 20 000.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2729470

Är dock lite fundersam - är det värt pengarna? Någon med OLED som kan ge lite input? Ska självklart in och kolla i butik till veckan, dock vet jag att det kan vara lite missvisande i butik.

Curved är samma sak där - bra eller anus?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Entusiast

OLED hade i början problem med inbränning av statiska bilder. Det lär säkerligen ha blivit bättre med tiden, men jag tror inte det är helt och fullt löst. Ha ett öga öppet för detta.

Här är en artikel med lite "att tänka på": http://www.cnet.com/news/seven-problems-with-current-oled-tel...

Personligen ser jag inte att OLED är värt pengarna. Har en bekant som skaffade en OLED-skärm. Problem: TV-kanalernas logotyp bränns in i hörnen, samt menyerna från TV-spelet har bränts in och syns svagt i ljusa/vita scener. Den inbyggda "anti burn in" -funktionen hjälper föga.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

OLED hade i början problem med inbränning av statiska bilder. Det lär säkerligen ha blivit bättre med tiden, men jag tror inte det är helt och fullt löst. Ha ett öga öppet för detta.

Här är en artikel med lite "att tänka på": http://www.cnet.com/news/seven-problems-with-current-oled-tel...

Personligen ser jag inte att OLED är värt pengarna. Har en bekant som skaffade en OLED-skärm. Problem: TV-kanalernas logotyp bränns in i hörnen, samt menyerna från TV-spelet har bränts in och syns svagt i ljusa/vita scener. Den inbyggda "anti burn in" -funktionen hjälper föga.

Mm ok.. Vad tycks om denna?

https://www.dustinhome.se/product/5010795972/55lb730v

Nedsatt en hel del iaf! 200 Hz 55" för 8000

Ganska fula dom är på Dustin...
Dustin Home 2015-04-13 +5991:- 14 990:-

Höjde den med 6000 för 13 dagar sedan, för att nu rea ut den så det ska se billigt ut. De andra butikerna har ju denna för cirka 10 000, de hade den alltså för 9000 så den är i praktiken sänkt 1000 kronor. De verkar ha gjort samma sak med denna TVn vid tidigare reor enligt google. Höjt till 17 000 en gång för o sänka till 8000 haha. Kraftig avsmak för Dustin får man ju iaf. Dock verkar det ju va en ganska vettig TV för 8000 ändå...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Stämmer verkligen specifikationerna? 200 hz panel på en tv verkar ytterst märkligt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Stämmer verkligen specifikationerna? 200 hz panel på en tv verkar ytterst märkligt?

Allt över 60 Hz ska tas med en nypa salt. Oftast är det bara försäljningsrappakalja där det syftas på interpolering, pulsering av bakgrundsbelysningen eller någon kombination av dessa. Vissa TV-apparater klarar av 120 Hz, men kräver då s.k. "custom resolution" från en dator. Såvitt jag vet finns det ingen TV i dagsläget som officiellt stödjer en högre inkommande signal än 60 Hz.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Stämmer verkligen specifikationerna? 200 hz panel på en tv verkar ytterst märkligt?

Inte "äkta" 200hz. Interpolering och andra fluffgrejer från tillverkaren. Det kommer inte bli 200 fps om du pumpar ut det från ett grafikkort.

Sedan är det ändå inte möjligt just nu att få mer än 60hz eftersom nästan samtliga TV'n använder sig av HDMI ingångar, som bara stödjer 60 hz. Vi får nog vänta med mer tills HDMI 2.0, alternativt hitta en TV med DVI-D ingång (förvisso har HDMI 1.4b teoretisk stöd för 120hz men har inte sett något av detta översättas till 120fps).

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

OLED är framtiden men tillverkarna har inte gått in på den satsningen ännu, Samsung släpper sina modeller först 2016 så LG har monopol just nu och det blir inte före andra halvan av 2016 som det riktiga priskrigen börjar.

Men då kan vi nog för vänta oss 50+ för närmare 10,000kr och förhoppningsvis lite modernare kontakter.

Kurvad skulle jag undvika, det blir väldigt bra när man sitter på precist rätta stället men har du en bred soffa så kommer dom på kanterna få en mycket sämre upplevelse.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inte "äkta" 200hz. Interpolering och andra fluffgrejer från tillverkaren. Det kommer inte bli 200 fps om du pumpar ut det från ett grafikkort.

Sedan är det ändå inte möjligt just nu att få mer än 60hz eftersom nästan samtliga TV'n använder sig av HDMI ingångar, som bara stödjer 60 hz. Vi får nog vänta med mer tills HDMI 2.0, alternativt hitta en TV med DVI-D ingång (förvisso har HDMI 1.4b teoretisk stöd för 120hz men har inte sett något av detta översättas till 120fps).

Hmm, vad menar de då med 200 Hz bakgryndsbelysning och 1000 hz med deras "motionrate blabla"
När man är i butiker så ser man ju ENORM skillnad på låt säga 50 hz bakgrundsbelysning och 100 hz? Varför gör man det om det bara är fluff?

När vi köpte ny TV till tjejen så var jag jättenoga med att det skulle vara minst 100 hz (inte med deras motionrate blabla) och satan, den TVn flyter så bra. Min har 50 hz bakgrundsbelysning och vid snabba rörelser är det inte "smooth". Varför är det så om min är 50/60 och hennes också är det?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hmm, vad menar de då med 200 Hz bakgryndsbelysning och 1000 hz med deras "motionrate blabla"
När man är i butiker så ser man ju ENORM skillnad på låt säga 50 hz bakgrundsbelysning och 100 hz? Varför gör man det om det bara är fluff?

När vi köpte ny TV till tjejen så var jag jättenoga med att det skulle vara minst 100 hz (inte med deras motionrate blabla) och satan, den TVn flyter så bra. Min har 50 hz bakgrundsbelysning och vid snabba rörelser är det inte "smooth". Varför är det så om min är 50/60 och hennes också är det?

Allt över 60hz är från Interpolering och det gör så att det blir mer "smooth". TVn tar två bilder från källan och skapar sedan en tredje som sätt in mellan dem för att ge en mjukare övergång.

60+ datorskärmar kan visa fler äkta bilder per sekund från datorn som kan leverera dessa.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Allt över 60hz är från Interpolering och det gör så att det blir mer "smooth". TVn tar två bilder från källan och skapar sedan en tredje som sätt in mellan dem för att ge en mjukare övergång.

60+ datorskärmar kan visa fler äkta bilder per sekund från datorn som kan leverera dessa.

Yes, googlade och kom fram till detta. Märkte dock att de flesta svaren var från 2010-2012, är folk fortfarande lika negativa mot interpolering? Jag tycker det är grymt. Slippa se bilar hacka fram, eller när de rör kameran fort i filmer, eller bara kolla sport för den delen.

edit: denna TVn då?
Kampanj på webhallen.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/198205-samsung_5...

eller denna? samma prisklass.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2584091

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080