Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Hur se integritets skyddet ut i Windows 10? Jag antar att MS harvestar en hel del data, speciellt nu under previewen men hur kommer det se ut sen? Hur mycket kommer MS att veta att jag gör och har för mig? Detta är egentligen det som skrämmer mig från att uppgradera från sjuan. Kan man "opt-out" från det mesta? Måste man knyta sin licens till ett MS konto? Kan man avvaktivera tjänster som t ex Cortana? Måste man använda MS store eller vad det heter? Känns som att OS:et blir mer låst men det är kanske bara något jag fått för mig.

1.Jag antar att MS harvestar en hel del data, speciellt nu under previewen men hur kommer det se ut sen?
Att skicka data till MS är i previewen inget val utan själva idén för en preview är att Microsoft ska få reda på så mycket som möjligt som kan hjälpa dem att göra den bästa produkten de kan. I den färdiga versionen av Windows kommer du precis som tidigare inte skicka någon information till Microsoft om du inte specifikt väljer att göra så. Du behöver alltså inte "opt-out" utan om du kör med standardinställningarna så skickas ingen känslig data till Microsoft. Du kommer fortfarande ha valet att "opt-in" och skicka extra information för att fortsätta låta Microsoft göra en bättre produkt, men även där kommer ingen information som kan identifiera dig att skickas.

Du kan läsa mer om CEIP här (som alltså är frivilligt att gå med i)
https://www.microsoft.com/products/ceip/SV-SE/default.mspx

2. Måste man knyta sin licens till ett MS konto?
Det går inte att knyta sin licens till ett MS konto idag vad jag vet, men det kan ju ändras i framtiden.

3. Kan man avvaktivera tjänster som t ex Cortana?
Ja, du kan välja disabled här:

4. Måste man använda MS store eller vad det heter?
Nej, precis som det alltid har varit i Windows är det valfritt att starta vilka program man själv vill starta. Inga program startas alltså utan att du själv valt att starta dem.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

1.Jag antar att MS harvestar en hel del data, speciellt nu under previewen men hur kommer det se ut sen?
Att skicka data till MS är i previewen inget val utan själva idén för en preview är att Microsoft ska få reda på så mycket som möjligt som kan hjälpa dem att göra den bästa produkten de kan. I den färdiga versionen av Windows kommer du precis som tidigare inte skicka någon information till Microsoft om du inte specifikt väljer att göra så. Du behöver alltså inte "opt-out" utan om du kör med standardinställningarna så skickas ingen känslig data till Microsoft. Du kommer fortfarande ha valet att "opt-in" och skicka extra information för att fortsätta låta Microsoft göra en bättre produkt, men även där kommer ingen information som kan identifiera dig att skickas.

2. Måste man knyta sin licens till ett MS konto?
Det går inte att knyta sin licens till ett MS konto idag vad jag vet, men det kan ju ändras i framtiden.

3. Kan man avvaktivera tjänster som t ex Cortana?
Ja, du kan välja disabled här:

http://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/style...

4. Måste man använda MS store eller vad det heter?
Nej, precis som det alltid har varit i Windows är det valfritt att starta vilka program man själv vill starta. Inga program startas alltså utan att du själv valt att starta dem.

Dock har ju dom skaffat den fula ovanan att gömma offline konto. Man ska få exakt samma möjligheter att välja eller inte välja komma mailen till kontot. Samma med store ska inte vara tvång att det ska följa med, då borde dom även samtidigt utveckla ett tema stöd i så fall. När det os:et är så stort så bör dom också göra det öppet och mer flexibelt än det är gjort idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Dock har ju dom skaffat den fula ovanan att gömma offline konto. Man ska få exakt samma möjligheter att välja eller inte välja komma mailen till kontot. Samma med store ska inte vara tvång att det ska följa med, då borde dom även samtidigt utveckla ett tema stöd i så fall. När det os:et är så stort så bör dom också göra det öppet och mer flexibelt än det är gjort idag.

Windows 10 har stöd för teman precis som tidigare versioner av Windows har.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 har stöd för teman precis som tidigare versioner av Windows har.

Så kan man ändra hela UI från platt modern till 3d utseende utan registerhack? Allt ifrån alla mappar kontrollpanelen osv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Så kan man ändra hela UI från platt modern till 3d utseende utan registerhack? Allt ifrån alla mappar kontrollpanelen osv.

Jag tycker att det här ser ganska "3D" ut.

http://4dm7pi3anfms2bn7sk7u16h1.wpengine.netdna-cdn.com/wp-co...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ser okej ut, jämfört med dom bedrövliga bilderna dom visade för ett tag sen. NU måste bara den fula baren höst upp bort och lite lättare utseende än det platta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hur tycker ni den nya builden är då Technical Preview build – 10061den är för mig lite mer buggig än den förra builden,

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om det är inbillning eller inte, men tycker mig märka av en viss försämring i prestanda, över lag. Inte märkt några specifika buggar dock.

Dom nya ikonerna ser bättre ut.

Permalänk
Medlem

MUI program har fortfarande 1 pixel kanter på sidorna och längst ner men inte högst upp. Ser så otroligt fult ut.

Permalänk
Medlem

Task View. +1

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon som kör detta hela tiden eller är det för buggigt fortfarande? Blev lite sugen på o pillra igång det på spelmaskinen om det är stabilt. Hur funkar det med drivrutiner osv?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Hur får man dessa läckra ikoner?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så kan man ändra hela UI från platt modern till 3d utseende utan registerhack? Allt ifrån alla mappar kontrollpanelen osv.

I Windows 7, går det att ändra UIt hur man vill också? Vet att det finns tredje parts program då och nu som kan göra det, men nu snackar vi out of the box

Skrivet av Gunner357:

Hur tycker ni den nya builden är då Technical Preview build – 10061den är för mig lite mer buggig än den förra builden,

Jo lite har jag märkt. Taskbaren gillar att gömma sig för mig

Skrivet av LeVvE:

MUI program har fortfarande 1 pixel kanter på sidorna och längst ner men inte högst upp. Ser så otroligt fult ut.

Det har väl alla program nu? Tycker det är relativt snyggt, behövs inte onödigt kantutrymme enligt mig

Skrivet av N_Micke:

Är det någon som kör detta hela tiden eller är det för buggigt fortfarande? Blev lite sugen på o pillra igång det på spelmaskinen om det är stabilt. Hur funkar det med drivrutiner osv?

Jo det finns många som kör det hela tiden, även om man kör det på en spelmaskin. Men allt fungerar inte alltid klockrent. Lite pill är det, men jag har inte behövt haft så mycket än. Men om något inte fungerar, så har du inte direkt tillåtelse att bli förbannad på en TP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det har väl alla program nu? Tycker det är relativt snyggt, behövs inte onödigt kantutrymme enligt mig

Nej. Vanliga explorer fönster har en 1 pixel kant runt hela fönstret vilket jag tycker är helt ok, problemet med MUI är att det fattas 1 kant så det blir att se ut som skit och det gör att fönsterknapparna sitter fel.

Gjorde denna för 2 månader sedan och första var fixad sist jag kollade iaf.

Saken som gör att jag inte kör Windows 10 atm är att fönster funkar som att de fortfarande hade lika tjock kant som i Windows 8 så om du "låser" ett fönster till kanten av skärmen så är det typ 10 pixlar som är genomskinliga där den tjocka kanten finns i Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nej. Vanliga explorer fönster har en 1 pixel kant runt hela fönstret vilket jag tycker är helt ok, problemet med MUI är att det fattas 1 kant så det blir att se ut som skit och det gör att fönsterknapparna sitter fel.

Rätta mig om jag har fel, men både explorer och MUI appen har 1 pixel kant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

http://i.imgur.com/UKFgmC6.jpg

Rätta mig om jag har fel, men både explorer och MUI appen har 1 pixel kant

Kolla bilden som är länkad ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kolla bilen som är länkad ovanför.

Jo du redigera under tiden jag skrev. Redigerade mitt eget med bilder på hur det ser ut nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jo du redigera under tiden jag skrev. Redigerade mitt eget med bilder på hur det ser ut nu

Markera fönstret så det inte är grått sen kolla igen.

Permalänk
Medlem

Ursäkta uttrycket men...

SATAN vad instabil tech preview:n är (för mig), den verkar lida av samma problem jag har med 8.1 men inte med 8 och tidigare, nämligen någon form av strömsparfunktion mitt uråldriga moderkort som endast har drivare för xp, vista och win7 inte besitter och som orsakar bluscreens med felkoden INTERNAL_POWER_ERROR. Dock förekommer ju vissa andra bluscreens som jag inte sett i 8an så mycket så win10 blir nog bättre.

Dold text

Kort sagt, jag kommer nog behöva uppgradera moderkortet åtminstone. Det stöder ju inte ens SATA 3 6Gbit/s

Han menar nog om man kan byta till pre-win10 ikonerna. Hur vet jag inte åtminstone.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Markera fönstret så det inte är grått sen kolla igen.

Ah, aldrig tänkt på det

(Om någon annan vill se)

Men att vägra köra Windows 10 av en sådan anledning är ganska... konstigt, tyvärr.

Om något, så är detta mer irriterande som jag såg nu på explorer fönsret

Inaktivt fönster är inte en rak linje på sidan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Ah, aldrig tänkt på det

(Om någon annan vill se)
http://i.imgur.com/zlHwHS3.png

http://i.imgur.com/aYDb9pV.png

Men att vägra köra Windows 10 av en sådan anledning är ganska... konstigt, tyvärr.

Stör mig något otroligt på det men det jag stör mig mest på är om du öppnar explorer drar den precis till kanten sen stänger fönstret och öppnar nytt igen så har det flyttat in sig för den har den osynlig kant som är kvar från Windows 8. Det ser bedrövligt ut om man ska "snappa" Skype till någon av sidorna av skärmen.

Som sagt det är väldigt opolerat och de kommer aldrig ha tid att fixa allt om det ska släppas i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Stör mig något otroligt på det men det jag stör mig mest på är om du öppnar explorer drar den precis till kanten sen stänger fönstret och öppnar nytt igen så har det flyttat in sig för den har den osynlig kant som är kvar från Windows 8. Det ser bedrövligt ut om man ska "snappa" Skype till någon av sidorna av skärmen.

Postade en sak som jag nog tycker är mer störande än det du sa ^^

Aldrig märkt den buggen faktiskt, kanske för jag aldrig drar fönsren till kanten, utan snappar dem där.

Håller med om att släppa till sommaren är för tidigt. Vill se ett vinter släpp istället

Permalänk
Medlem

Installerade senaste builden, 10061, och det är ju tur att det inte är min primära dator jag testar på. Det tar ju en hel dag att installera/uppgradera (ok en halv dag kanske).

Ska allt vara så svart? Startmeny, aktivitetsfält, meddelandecenter m.m.?
Det enda jag lyckats ändra färg på är strecken under de öppna programknapparna?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Dags för MS att göra om massa ikoner. Ser hemst ut med blandad kompott av gammal IE-ikon m.m. tillsammans med nyare ikoner med platt design. Förstör helhetsintrycket otroligt mycket.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Dags för MS att göra om massa ikoner. Ser hemst ut med blandad kompott av gammal IE-ikon m.m. tillsammans med nyare ikoner med platt design. Förstör helhetsintrycket otroligt mycket.

IE är väl på väg ut till förmån för Spartan?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

IE är väl på väg ut till förmån för Spartan?

Windows 10 kommer ha både IE och Spartan.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Hej kör amd grafik det var buggit för nån månad sen fick BS. Men nu funkar bf4 och wot bra! bankid funkar inte än.

Permalänk
Medlem

Jag kör 10061 skarpt på min jobbdator.

Jag tokjagar inte buggar, men power management har jag upplevt varit lite skakig på tidigare builds. Nu verkar det som hanteringen av power plans etc funkar som det är tänkt.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Jag hoppas spartan inte kommer bara i app format, utan i skrivbordsformat också. Men det absolut viktigaste är om det kommer ha samma/bättre inställningar som finns i IE och är kompatibelt med tillägg till IE, för klarar den inte spårningsskyddstillägg så kommer jag köra på på IE eller Firefox tills det gör det.