Permalänk
Medlem

Bläckstråleskrivare, budget 1000kr hjälp!

Hej, är på jakt efter min första skrivare. Det ända jag vet om skrivare är att HP och Canon gör bra.

Mina krav:

  • budget 1000kr

  • Bläckstråleskrivare(verkar billigare än laser med tanke på min budget)

  • Kommer främst användas för att skriva ut texter

  • Kunna kopiera är ett plus

  • billiga patroner

  • bra kvalite

Den jag har kollat på är: https://www.komplett.se/hp-envy-5530-e-all-in-one/822922 har hyfsat billiga patroner.

Har ni några tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Du lurar dig på att patronerna är billiga. Om man räknar per utskrivet papper så är det inget som slår en laserskrivare. Dessutom så behöver man använda en bläckstråleskrivare regelbundet. Om man glömmer det så blir det dyrt. HP har den fördelen att man bara kan byta patronerna så får man som en ny skrivare, andra märken kan vara värre.

Så har du inte absolut krav på att kunna skriva ut färg så skulle jag satsat på en laserskrivare för runt 1000-lappen, tex denna: https://www.komplett.se/hp-laserjet-pro-p1102w/750483

Edit: Skulle inte heller tveka på att köpa denna om jag var i dina kläder: https://www.komplett.se/brother-dcp1610w/835567

Om man räknar priset per utskriven sida så kostar HP'n du länkar till 139kr för 190 sidor svart vilket blir 73öre/sida plus papper. Brother'n kostar 439kr för 1000 sidor, dvs 44öre/sida. Brother'n kan dessutom stå i princip hur länge som helst utan att användas om du har den inne i ett uppvärmt hus.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

I mina ögon är det länge sedan HP var speciellt bra, numera får man bara en massa bloatware med i deras drivrutiner. Kör på en svartvit Brother laserskrivare.

Permalänk
Avstängd

@Mrguy: Kan inte mer än hålla med både @Perb och @giplet om att du bör välja en laserskrivare.
HP är skärp oftast är det skrivarhuvudet som går sönder och detta täcks sällan utav garantin.
Canon´s bläckstråleskrivare har jag bara positiva erfarenheter utav.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Om du inte printar så mycket så kan du lika gärna köra på bläckstråleskrivare istället för laser, visst de kostar mer per sida, men om du inte skriver ut så mycket så får du oftast bättre kvalite på utskrifter på bläck än laser i de lägre prisklasserna, och eftersom man måste skriva ut hyfsat mycket för att det ska göra någon skillnad så lär du inte spara många kronor på laser framför bläck. Satsa på laser om du skaffar en mer highend printer i framtiden istället. Själv har jag en canon pixma 6450 , den klarar av dubbelsidig utskrift automatiskt och har en bra scanner, och är lätt att använda. Använder dock ganska mycket bläck, men det går att köpa XL patroner för ca 200kr som räcker betydligt längre.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man skriva ut sällan bör man undvika bläckstråleskrivare eftersom de torkar igen så man får en oerhört hög driftskostnad på dem, de bör inte stå mer än max 1-2 veckor, laser däremot kan stå utan att skriva i flera år och "bara fungerar"

Själv har jag gått över till laser just pga jag skriver sällan och inte hade råd med att byta bläckpatroner och skrivarhuvud varje gång jag skulle skriva ut eller pga att de tog slut pga rengöringarna, bläckstråleskrivare är alltså svindyra i drift om man inte skriver ut relativt ofta.

Laser för text och sublimering för foto är däremot billigt per sida och tål att stå stilla länge mellan användningarna, sublimering kan dessutom ge oerhört bra bilder med väldigt bra hållbarhet till skillnad från bläckstråleutskrifter av foton så kan de hålla färgen i 100år och det liknar rätt mycket Cibachrome http://en.wikipedia.org/wiki/Ilfochrome bilder men skrivarna är dyra om de inte är "leksaker" så det är kanske inte förstavalet att ha hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en laser skrivare och aldrig mer behöva irritera över att bläcket torkar efter viss period. Köpte en monokrom laserskrivare för över 2 år sen och har inte behövt köpa nytt patron ännu. Bästa är det torkar inte! Kostade 790:- hos Webhallen Samsung SCX-3200.
Men nu vill jag byta till en färglaser istället och väntar på nåt erbjudande innan slår till.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Mrguy: Kan inte mer än hålla med både @Perb och @giplet om att du bör välja en laserskrivare.
HP är skärp oftast är det skrivarhuvudet som går sönder och detta täcks sällan utav garantin.
Canon´s bläckstråleskrivare har jag bara positiva erfarenheter utav.

Det har inte jag.
Köpte den dyraste bläckstrålseskrivaren från Canon, en MG6250 eller något sånt. Allt lull-lull, trådlös, framkallningskvalité på bildutskrifter osv osv.
Höll för kanske max 50 utskrifter, sen fick jag upp U052 error på skärmen och skrivaren blev obrukbar. Kunde inte ens scanna. Googla "Canon U052" så ska ni få se.

Kontaktade Canon som bad mig kontakta återförsäljaren för reklamation. Återförsäljaren var AudioVideo (köp ALDRIG något där), just den butiken hade bommat igen för gott. Går till en annan AV, får ett otrevligt bemötande, något i stil men att "vi är oberoende franchisebolag, fuck off".

Kontaktar Canon igen, de ber mig skicka in skrivaren. Till Nederländerna om jag inte missminner mig. Och jag ska stå för frakten. Glöm det.

*rant done*

OnT: @Mrguy: Köp en billig laserskrivare, när kassetten är slut, kasta skiten och köp en likadan. OM, och det är ett stort OM, en ny tonerkasett inte är billigare än en ny skrivare. Högst osannolikt dock.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PointMan:

Det har inte jag.
Köpte den dyraste bläckstrålseskrivaren från Canon, en MG6250 eller något sånt. Allt lull-lull, trådlös, framkallningskvalité på bildutskrifter osv osv.
Höll för kanske max 50 utskrifter, sen fick jag upp U052 error på skärmen och skrivaren blev obrukbar. Kunde inte ens scanna. Googla "Canon U052" så ska ni få se.

Kontaktade Canon som bad mig kontakta återförsäljaren för reklamation. Återförsäljaren var AudioVideo (köp ALDRIG något där), just den butiken hade bommat igen för gott. Går till en annan AV, får ett otrevligt bemötande, något i stil men att "vi är oberoende franchisebolag, fuck off".

Kontaktar Canon igen, de ber mig skicka in skrivaren. Till Nederländerna om jag inte missminner mig. Och jag ska stå för frakten. Glöm det.

*rant done*

OnT: @Mrguy: Köp en billig laserskrivare, när kassetten är slut, kasta skiten och köp en likadan. OM, och det är ett stort OM, en ny tonerkasett inte är billigare än en ny skrivare. Högst osannolikt dock.

Det går att fylla på de flesta tonerkasseteer om man vill, brukar kosta ca 100kr i material och kasett/trumbyte behövs inte varje gång, utskriftskostnaden kan knappast bli lägre än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@PointMan: Okej, nu var detta förvisso bara en Canon MX410 men den fungerar fortfarande galant för min del.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du lurar dig på att patronerna är billiga. Om man räknar per utskrivet papper så är det inget som slår en laserskrivare. Dessutom så behöver man använda en bläckstråleskrivare regelbundet. Om man glömmer det så blir det dyrt. HP har den fördelen att man bara kan byta patronerna så får man som en ny skrivare, andra märken kan vara värre.

Så har du inte absolut krav på att kunna skriva ut färg så skulle jag satsat på en laserskrivare för runt 1000-lappen, tex denna: https://www.komplett.se/hp-laserjet-pro-p1102w/750483

Edit: Skulle inte heller tveka på att köpa denna om jag var i dina kläder: https://www.komplett.se/brother-dcp1610w/835567

Om man räknar priset per utskriven sida så kostar HP'n du länkar till 139kr för 190 sidor svart vilket blir 73öre/sida plus papper. Brother'n kostar 439kr för 1000 sidor, dvs 44öre/sida. Brother'n kan dessutom stå i princip hur länge som helst utan att användas om du har den inne i ett uppvärmt hus.

Tack för alla era inlägg och tips!

Blev lite intresserad av brother som du länkade. Är det svårt att fylla på en https://www.komplett.se/brother-toner-tn1050/804224#!tab:extr... ? Googlade lite och såg att man kan fylla på själv istället för att köpa ny patron.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mrguy:

Tack för alla era inlägg och tips!

Blev lite intresserad av brother som du länkade. Är det svårt att fylla på en https://www.komplett.se/brother-toner-tn1050/804224#!tab:extr... ? Googlade lite och såg att man kan fylla på själv istället för att köpa ny patron.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar aldrig fylla på toners och filmen visar med all önskvärd tydlighet varför. Vill man ha svart damm precis överallt så är det en bra övning att hålla på med. Det är inget man vill stå med vid diskbänken. Iofs kostar en ny toner ett antal slantar, men den räcker å andra sidan väldigt länge, så det är ingen utgift som du kommer att ha så ofta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Jag brukar aldrig fylla på toners och filmen visar med all önskvärd tydlighet varför. Vill man ha svart damm precis överallt så är det en bra övning att hålla på med. Det är inget man vill stå med vid diskbänken. Iofs kostar en ny toner ett antal slantar, men den räcker å andra sidan väldigt länge, så det är ingen utgift som du kommer att ha så ofta.

Så svårt är det inte men det beror lite på modell hur man fyller på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det blev Brother DCP1610W https://www.komplett.se/brother-dcp1610w/835567. Komplett hade någon super deal igår så fick den för 50% så 549kr. Hoppas jag inte blir besviken

Tack för alla era råd och tips!