Vinn nätagg från Seasonic

Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem

Hade stora problem med uppdateringen till 10074, den återgick hela tiden till förra versionen. Tröttnade och la in 8.1 igen, får hoppas att iso'n till 10122 kommer snart så man kan prova igen.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk

Jag drog ner iso för några dagar sedan. iofs inofficiell men den funkar hur bra som helst.

http://www.windows10update.com/2015/05/unofficial-windows-10-...

Permalänk
Medlem

gillade den till senaste gui uppdateringen. blev överdrivet mycket Metro UI i den igen och classicshell start8 will inte riktigt lira bra. sket i det och gick över till ubuntu istället. har ändå 8 på min andra bärbara och 7 på stationära om jag behöver nåt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarface76:

Jag drog ner iso för några dagar sedan. iofs inofficiell men den funkar hur bra som helst.

http://www.windows10update.com/2015/05/unofficial-windows-10-...

Tackar, hittade ingen bra länk innan.

Visa signatur

| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Avstängd

Ingen bloatware i Windows 10. Har du fått en dator förinstallerad med skräp? Ta bort en fil och gör en reset så har du en ren Windows 10 installation.... grymt!

http://www.howtogeek.com/216751/bloatware-banished-windows-10...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ingen bloatware i Windows 10. Har du fått en dator förinstallerad med skräp? Ta bort en fil och gör en reset så har du en ren Windows 10 installation.... grymt!

Låter som en trevlig feature, men man anar att OEM tillverkarna blir sura snart...
De lever ju på att sälja skräp datorn med bloatware till folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Låter som en trevlig feature, men man anar att OEM tillverkarna blir sura snart...

De kommer fortfarande få extra betalt för varje PC de säljer förinstallerade med skräp, men användaren kan snabbt rensa allt. Win-win som det kallas. Håller dock med om artikeln som säger att de borde vara ett val när man gör en reset, så att man slipper ta bort filer manuellt. Jag har skrivit om detta i feedback-appen, ni som har Windows 10 TP får gärna gå in och rösta upp mitt förslag!

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Mjo man undrar ju om tillverkarna kanske kommer behöva sluta med all bloatware om det ska bli såhär för de får nog in en hel del på mutor för att installera skiten av alla företag.

Å andra sidan kommer kanske de flesta konsumenter inte veta om funktionen i Windows 10 och leva med bloatwaren som vanligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

När släpps uppdateringen med de nya ikonerna? 10125 eller versionen heter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallowed:

Jag saknar att den vänstra delen alltid syntes, nu måste man ju klicka på knappen längst upp till vänster för att få fram den. Plus att jag tycker avståndet mellan den vänstra spalten och mui är för långt.

Jag gillade förra start menyn när det såg ut såhär:
http://i.ytimg.com/vi/pO8YxN278yo/maxresdefault.jpg

Där hade jag även möjligheten att göra start menyn på helskärm eller inte genom ett klick längst upp till höger.

Ska börja med att säga att jag inte har utforska Win 10 direkt mycket.
Jag gillade också de delvis men om man tog bort alla appar blev bara en "död" yta till ingen nytta eller går det ändra?

Kan även ha missa detta men när jag tar fram startmenyn och ska söka efter tex program i datorn så envisas det med att söka på webben och inte bland program i datorn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

De kommer fortfarande få extra betalt för varje PC de säljer förinstallerade med skräp, men användaren kan snabbt rensa allt. Win-win som det kallas. Håller dock med om artikeln som säger att de borde vara ett val när man gör en reset, så att man slipper ta bort filer manuellt. Jag har skrivit om detta i feedback-appen, ni som har Windows 10 TP får gärna gå in och rösta upp mitt förslag!

Skrivet av Sisyfos:

Mjo man undrar ju om tillverkarna kanske kommer behöva sluta med all bloatware om det ska bli såhär för de får nog in en hel del på mutor för att installera skiten av alla företag.

Å andra sidan kommer kanske de flesta konsumenter inte veta om funktionen i Windows 10 och leva med bloatwaren som vanligt...

Problemet är ju att de som betalar OEM för att få sin skit installerad, inte vill göra det om det är så enkelt att ta bort den. De betalar för de vet att alla användare får dras med "skiten".

Även om jag håller med dig @strejf,och gärna ska gå in och rösta på det, så är faran att om det blir för enkelt så vill dessa företag inte betala OEM mer, så vi får betala med dyrare datorer istället.

Men om funktionen är som den är nu så blir det troligen som @Sisyfos säger, något som inte majoriteten vet om, vilket gör att det kan fungera mellan OEM och "bloatware-företagen".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Problemet är ju att de som betalar OEM för att få sin skit installerad, inte vill göra det om det är så enkelt att ta bort den. De betalar för de vet att alla användare får dras med "skiten".

Även om jag håller med dig @strejf,och gärna ska gå in och rösta på det, så är faran att om det blir för enkelt så vill dessa företag inte betala OEM mer, så vi får betala med dyrare datorer istället.

Men om funktionen är som den är nu så blir det troligen som @Uzanar säger, något som inte majoriteten vet om, vilket gör att det kan fungera mellan OEM och "bloatware-företagen".

Jag tar hellre lite dyrare datorer utan crapware än billigare datorer med crapware iaf. Även om jag inte tror att det här kommer påverka så mycket mer än för oss som är datorkunniga. Ingen vanlig svensson gör reset på sin dator.

Jag har lagt in min feedback i Windows 10 TP -> Windows Feedback appen -> Windows-återställning -> Återställa datorn helt, delvis eller till en tidigare tidpunkt. Rösta gärna! Tack

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Men det är ju det vi vill. Hellre betala någon hundralapp eller två extra för att slippa hålla på med avinstallationer och så. Skulle det handla om tusenlappar hade det förstås varit värre, men det gör det ju inte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av snajk:

Men det är ju det vi vill. Hellre betala någon hundralapp eller två extra för att slippa hålla på med avinstallationer och så. Skulle det handla om tusenlappar hade det förstås varit värre, men det gör det ju inte.

Tala för dig själv
En ominstallation är så otroligt enkel att göra nu för tiden så det sparar jag gärna 200kr på.

Men som sagt så är nog bloatwaren här för att stanna ett tag till.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Intressant, men jag kommer omedelbart att tänka på Candy Crush.. hur passar det in här?

Skrivet av bärplockaren:

Ska börja med att säga att jag inte har utforska Win 10 direkt mycket.
Jag gillade också de delvis men om man tog bort alla appar blev bara en "död" yta till ingen nytta eller går det ändra?

Kan även ha missa detta men när jag tar fram startmenyn och ska söka efter tex program i datorn så envisas det med att söka på webben och inte bland program i datorn.

Du kan nu förminska startmenyn om du har tagit bort alla "appar" så den blir smal.

Tycker också sökfunktionen är lite oförutsägbar. Har inte testat senaste build, dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Tala för dig själv
En ominstallation är så otroligt enkel att göra nu för tiden så det sparar jag gärna 200kr på.

Men som sagt så är nog bloatwaren här för att stanna ett tag till.

Du kanske kan installera om på en kvart, och jag, men för de flesta är det ingen enkel sak att installera om utan istället så kommer de att sitta med en seg dator som bara blir segare på grund av en massa skit. 200 är väldigt lite för att slippa den skiten liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Hade stora problem med uppdateringen till 10074, den återgick hela tiden till förra versionen. Tröttnade och la in 8.1 igen, får hoppas att iso'n till 10122 kommer snart så man kan prova igen.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1370025-build-10122-moj...

funkade för mig efter man följde guiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Du kanske kan installera om på en kvart, och jag, men för de flesta är det ingen enkel sak att installera om utan istället så kommer de att sitta med en seg dator som bara blir segare på grund av en massa skit. 200 är väldigt lite för att slippa den skiten liksom.

200kr är också en påhittad siffra av er. Effekten kan lika gärna vara en höjning på 25kr i snitt eller 0kr i och med att så få kommer utföra åtgärden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

200kr är också en påhittad siffra av er. Effekten kan lika gärna vara en höjning på 25kr i snitt eller 0kr i och med att så få kommer utföra åtgärden.

Nu var det inte kostnadsökningen som enkel refresh utan bloat skulle kosta som vi diskuterade utan vad som skulle hända ifall detta gjorde att ingen ville betala för att få med sin bloat längre. Alltså hur mycket kostnaden skulle gå upp om/när betalda bloat-program inte fanns längre. 200 är förstås en spekulation och kostnaden varierar förstås beroende på hur mycket bloat tillverkaren lägger in och så. Men jag har hört siffror på typ 50-100 för Office testversion och det är ju en vanlig bloat. För mig känns det ju logiskt att exempelvis Evernote eller så inte betalar lika mycket som MS gör för att få med Office, å andra sidan kanske typ McAffee betalar mer då det är ett helt onödigt program.

Permalänk
Medlem

Min bror har en 7 år gammal pc med virus smittat Windows Vista. Jag tänkte slänga in Linux Mint på den men så kom jag på att Windows 10 är på g.

Funkar Win 10 som en stabil plattform? Kan man uppgradera till 10 med Vista? Tror ni datorn kommer kännas slö med tian så det kanske är bättre med Windows 7?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min bror har en 7 år gammal pc med virus smittat Windows Vista. Jag tänkte slänga in Linux Mint på den men så kom jag på att Windows 10 är på g.

Funkar Win 10 som en stabil plattform? Kan man uppgradera till 10 med Vista? Tror ni datorn kommer kännas slö med tian så det kanske är bättre med Windows 7?

Är den virussmittad spelar det nog ingen roll om du kan uppgradera för du borde ändå formatera hela hårddisken innan du installerar Windows 10, frågan är om det finns drivrutiner till datorn, oftast så fixar windows det själv men kanske inte stödjer så gammal hårdvara.
men det stödjer min reservdator som är en i7 950 och GTX 460 ifrån 2010 utan problem.

Jag skulle testa Windows 10, duger det inte så tar det inte lång tid att formatera och lägga in Windows 7 istället.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Det var 10074 jag hade problem med, 10122 fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du kan inte uppdatera ifrån Vista, minst Windows 7.

Men tanka ner TP och testa helt klart värt det. Snabbare än vista samma systemkrav som windows 7.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Är den virussmittad spelar det nog ingen roll om du kan uppgradera för du borde ändå formatera hela hårddisken innan du installerar Windows 10, frågan är om det finns drivrutiner till datorn, oftast så fixar windows det själv men kanske inte stödjer så gammal hårdvara.
men det stödjer min reservdator som är en i7 950 och GTX 460 ifrån 2010 utan problem.

Jag skulle testa Windows 10, duger det inte så tar det inte lång tid att formatera och lägga in Windows 7 istället.

Skrivet av Oneone:

Du kan inte uppdatera ifrån Vista, minst Windows 7.

Men tanka ner TP och testa helt klart värt det. Snabbare än vista samma systemkrav som windows 7.

Ja formateras ska den...jag har faktiskt 3 st lagliga windows 7 licenser, kommer nog inte använda alla. Om man installerar och uppgraderar till tian, räknas den lincensen som använd ändå?

Är Windows 10 snabbare än sjuan om man ser till uppstart och liknande?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja formateras ska den...jag har faktiskt 3 st lagliga windows 7 licenser, kommer nog inte använda alla. Om man installerar och uppgraderar till tian, räknas den lincensen som använd ändå?

Är Windows 10 snabbare än sjuan om man ser till uppstart och liknande?

Just nu behövs inte någon licens till Windows 10 då det är en preview bara, men man kan upgradera med en Windows 7 licens sedan och då blir den "förbrukad"

Har inte märkt någon skillnad på starten direkt, samt att efter lite pillande i inställningar så kan man få det bra likt Windows 7.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baxtex:

Är Windows 10 snabbare än sjuan om man ser till
uppstart och liknande?

Absolut men knappt någon skillnad mot Windows 8 som den "lånat" grunden ifrån.

Det går åt motsatt håll nu för tiden, Vista är just nu det mest krävande operativsystemet från Microsoft medan Windows 10 är det minst krävande

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag tar hellre lite dyrare datorer utan crapware än billigare datorer med crapware iaf. Även om jag inte tror att det här kommer påverka så mycket mer än för oss som är datorkunniga. Ingen vanlig svensson gör reset på sin dator.

Jag har lagt in min feedback i Windows 10 TP -> Windows Feedback appen -> Windows-återställning -> Återställa datorn helt, delvis eller till en tidigare tidpunkt. Rösta gärna! Tack

Jodå, klart de gör. Men då är det i regel under guidning av någon mer kunnig.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Nu var det inte kostnadsökningen som enkel refresh utan bloat skulle kosta som vi diskuterade utan vad som skulle hända ifall detta gjorde att ingen ville betala för att få med sin bloat längre....

Tar gärna lite Bloat om jag sparar minst 300 kr. Blir en bra timpeng att avinstallera :). Tror det tog 40 minuter senast.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Build 10130 är ute

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Det tar vidrigt lång tid att installera 10130 uppdateringen. Min har kört fast vid 32% (känns det som). Ska det vara så?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare