Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

What?
Du kan ju på allvar inte jämföra Comhem via iTux, som verkar vara ett lan/fibernät (stadsnät), med comhem via coax.
Coax-nätet är ju comhems, det är ju inget dom "hyr in sig på".

Nja koaxnäten i fastigheten äger faktiskt inte comhem, deras nät är fram till en kopplingspunkt i huset eller området och resten äger brf/fastighetsägare eller förening. Finns även tex varianter där fastighetsägaren valt comhems tjänster men inte serviceavtal och då får inte comhem ha egna tekniker där vid åtgärd av fel heller. Det är dock en ovanlig lösning. Comhem har service på säkert 95% av nätet, nog därför man kan tro att dom äger nätet eftersom man oftast får hjälp av comhems egna tekniker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Jag har Comhem 100/10 och får ut 111/11. Varför är det synd om mig?

Begriper du inte det själv utan måste fråga så är det ingen idé att förklara för dig för du kommer iallafall inte begripa svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Begriper du inte det själv utan måste fråga så är det ingen idé att förklara för dig för du kommer iallafall inte begripa svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett krångligt sätt att säga att du inte vet vad du pratar om.

Permalänk

Aldrig heller fått under utlovad hastighet utan brukar ligga en bra bit över både på down- och uploaden. Gissar att dom som gnäller i tråden drar upp ett bra kort och avråder sina grannar från att skaffa Com Hem så att dom får mer kapacitet till sig själva. Inget man kan klandra dom för

Även svårt att i ilska och besvikelse se logisk fakta: Com Hem hade inte varit den näst största ISP:en i Sverige om det hade varit stora problem med tjänsterna. Com Hem växer ju år efter år och det rimmar inte med att de har sämst tjänster i Sverige. Och nej, dom har inte monopol för man kan ha mobilt bredband eller ADSL. Och säger man då att dom tjänsterna inte är lika bra så har man indirekt sags att Com Hems bredbandstjänst är slagkraftig.

Jag tror inte det är många nöjda kunder som söker upp en tråd om företaget och skriver massa beröm. Om det däremot är något som strular så hörs det desto mer. Googlar man på Com Hem suger så får man väldigt många träffar, googlar man på Telia suger så får man väldigt många träffar, Zlatan suger, Messi suger, Ronaldo suger.....

Permalänk
Medlem

Alla suger! Och alla kan dra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Ett krångligt sätt att säga att du inte vet vad du pratar om.

Att du tycker det var krångligt säger en hel del. Men iallafall jag tycker att 100 ner och speciellt 10 upp är förkastligt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Att du tycker det var krångligt säger en hel del. Men iallafall jag tycker att 100 ner och speciellt 10 upp är förkastligt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får mer än jag beställt. Vad är dåligt i det? Vad har det med Comhem att göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Jag får mer än jag beställt. Vad är dåligt i det? Vad har det med Comhem att göra?

Det som är uruselt i det är att jag tycker som jag skrev innan att både 100 ner men speciellt 10 upp är för slött. Med dina argument kan man hävda att 8 mbit adsl är bra om man får ut 8 mbit ner.

Comhem & hela koaxialnätet är förlegat. 50 mbit upload är bara 950 mbit mindre än vad jag har i upload.

Det kanske var dumt av mig att skriva att jag hoppades att ni skulle slippa comhem snart, och få fiber. Jag omformulerar mig och skriver istället att jag hoppas att du får sitta på dina 100/11 hela livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Det som är uruselt i det är att jag tycker som jag skrev innan att både 100 ner men speciellt 10 upp är för slött. Med dina argument kan man hävda att 8 mbit adsl är bra om man får ut 8 mbit ner.

Comhem & hela koaxialnätet är förlegat. 50 mbit upload är bara 950 mbit mindre än vad jag har i upload.

Det kanske var dumt av mig att skriva att jag hoppades att ni skulle slippa comhem snart, och få fiber. Jag omformulerar mig och skriver istället att jag hoppas att du får sitta på dina 100/11 hela livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar ha dålig kontakt med verkligheten. Comhem levererar det jag beställt. Det är en lämplig kombination av vad jag behöver och är beredd att betala. Vad du har för hastigheter skiter jag i trots att du verkar se dig som världens medelpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Det som är uruselt i det är att jag tycker som jag skrev innan att både 100 ner men speciellt 10 upp är för slött. Med dina argument kan man hävda att 8 mbit adsl är bra om man får ut 8 mbit ner.

Comhem & hela koaxialnätet är förlegat. 50 mbit upload är bara 950 mbit mindre än vad jag har i upload.

Det kanske var dumt av mig att skriva att jag hoppades att ni skulle slippa comhem snart, och få fiber. Jag omformulerar mig och skriver istället att jag hoppas att du får sitta på dina 100/11 hela livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet väl att Comhem kör fiber hela vägen till källaren i huset och därifrån koax upp till lägenheten?
Koax är inte förlegat.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Har Comhem...100 Mb
Vid användning av STEAM släcks det ner etappvis tills Ej ansluten längre!!!

Någon annan?
Lösning?

Ska tillägga att jag kör trådlöst...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Du verkar ha dålig kontakt med verkligheten. Comhem levererar det jag beställt. Det är en lämplig kombination av vad jag behöver och är beredd att betala. Vad du har för hastigheter skiter jag i trots att du verkar se dig som världens medelpunkt.

Även om du inte behöver en bättre uppkoppling så får du betala ganska mycket för den uppkoppling du får. 400kr/mån för 100/10 är ganska dåligt ungefär som resten Comhem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Även om du inte behöver en bättre uppkoppling så får du betala ganska mycket för den uppkoppling du får. 400kr/mån för 100/10 är ganska dåligt ungefär som resten Comhem.
Skickades från m.sweclockers.com

Själv så betalar jag 399:- för 500/50 inkl. hela tv-utbudet tivo maxi eller vad det nu heter
Tycker det är ett ganska bra pris, samt att jag får ut den hastigheten som är utlovad och även om jag bara skulle få 400/40 så är det värt jämfört med vad jag betalar för.

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 | Intel Core i5 4690K 3,5 GHz | Asus R9 290 4GB GDDR5 | AMD Radeon 8GB 2X4GB 2133MHz | Samsung 840 EVO 256GB | 2TB Western Digital Black | Corsair HX 850W 80+ | 3TB Western Digital MyBook | Mionix NAOS 5000 | Qpad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Även om du inte behöver en bättre uppkoppling så får du betala ganska mycket för den uppkoppling du får. 400kr/mån för 100/10 är ganska dåligt ungefär som resten Comhem.

Skickades från m.sweclockers.com

100/10 kostar 349:- eller 389:- med 100/50. Att påstå att det är dåligt/dyrt beror väl lite på. Tycker inte alls det är särskilt dyrt, vissa länder betalar bra mycket mer, om dom ens kan få samma hastighet. Är mer att folk är bortskämda nuförtiden.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

100/10 kostar 349:- eller 389:- med 100/50. Att påstå att det är dåligt/dyrt beror väl lite på. Tycker inte alls det är särskilt dyrt, vissa länder betalar bra mycket mer, om dom ens kan få samma hastighet. Är mer att folk är bortskämda nuförtiden.

Håller med, betalade 409kr för mitt ADSL 8/1 innan jag fick fiber om jag minns rätt, det va dyrt :/

Permalänk

Jag har nog bara gott att säga om Comhem, bra support och snabb respons vid enklare frågor som exempelvis IP relaterade frågor. jag kan ärligt säga att jag aldrig har haft problem med comhem under mitt år som kund!

Permalänk
Medlem

@Danne_Butcher: Jag anar ingen sarkasm alls där, förövrigt så anser jag att kunder som tror att de jobbar med IT inte ska ringa support alls. Tänk på stackars Comhem vad de får stå ut med. Nästa gång du ringer dem så ber du om ursäkt tycker jag.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Har Comhem och ska flytta, i samma hus, upp en våning till en annan lägenhet. Pratade med supporten och ville anmäla flytt till ny lägenhet. De säger att jag bara behöver ta med modemet och koppla in, så ska det fungera. Hur kan det vara så? Får jag inte internet levererat till just denna lägenheten? Eller är det så att det sitter någon pryl i huset som känner igen modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Har Comhem och ska flytta, i samma hus, upp en våning till en annan lägenhet. Pratade med supporten och ville anmäla flytt till ny lägenhet. De säger att jag bara behöver ta med modemet och koppla in, så ska det fungera. Hur kan det vara så? Får jag inte internet levererat till just denna lägenheten? Eller är det så att det sitter någon pryl i huset som känner igen modemet?

Om du flyttar så måste du ringa in och säga att du flyttat, det tar dock cirka 2-3min för dom att logga på ditt modem/router på den nya adressen när du angivet, också så du får rätt hastighet. Alltså inget du måste ringa veckor innan du flyttar, utan 1 lätt samtal till kundtjänst fixar det snabbt så det kopplas på direkt.

Edit: Så har det varit för mig som har flyttat några gånger iaf, detta gäller för övrigt för koax, vet inte om det är någon skillnad med Comhems fiber. Så direkt när du är redo att börja använda internet i din nya lägenhet, så ringer du bara in så kopplar dom på det direkt med samma hastighet du hade i din gamla lägenhet.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av Tacomix:

Har Comhem och ska flytta, i samma hus, upp en våning till en annan lägenhet. Pratade med supporten och ville anmäla flytt till ny lägenhet. De säger att jag bara behöver ta med modemet och koppla in, så ska det fungera. Hur kan det vara så? Får jag inte internet levererat till just denna lägenheten? Eller är det så att det sitter någon pryl i huset som känner igen modemet?

Om du har Com Hems Fiberkoax (tre hål i väggen med modem) så behöver du inte anmäla flytt rent tjänstetekniskt. Det är själva modemet som äger tjänsten och inte Com Hem-jacket/lägenheten. Så om du flyttar inom samma hus så behöver ingenting göras. Om du hade flyttat till en annan adress så hade det varit bra för supporten att ha nya adressen när de ska göra felanmälningar och felsöka din tjänst. Om du står skriven i deras system på adress A men modemet är fysiskt installerat på adress B så kommer de ju inte få en korrekt bild av eventuella kända fel i området när de jämför dina signalvärden mot grannmodemen på adress A.

Permalänk
Skrivet av FinurligFilur:

Om du har Com Hems Fiberkoax (tre hål i väggen med modem) så behöver du inte anmäla flytt rent tjänstetekniskt. Det är själva modemet som äger tjänsten och inte Com Hem-jacket/lägenheten.

Så om man ger bort sitt modem till någon annan med comhem så måste modemet kopplas till det abonnemanget genom att ringa kundtjänst?

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem i handen med Comhems "fiberkoax"?

Som vanligt säger driftinfon på deras hemsida att allt funkar som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barry Lyndon:

Så om man ger bort sitt modem till någon annan med comhem så måste modemet kopplas till det abonnemanget genom att ringa kundtjänst?

Ja, annars kommer modemet/tjänsten att sluta fungera för din kompis när ditt abonnemang avslutas. Ring in så ordnar dom det där på någon minut eller två, så att den står registrerad på en person med aktivt abonnemang.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

@kade89:

Ja, jag har sedan i torsdags problem med Comhem...internet går upp och ner, mestadels ner, d.v.s. funkar inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Aldrig heller fått under utlovad hastighet utan brukar ligga en bra bit över både på down- och uploaden. Gissar att dom som gnäller i tråden drar upp ett bra kort och avråder sina grannar från att skaffa Com Hem så att dom får mer kapacitet till sig själva. Inget man kan klandra dom för

Även svårt att i ilska och besvikelse se logisk fakta: Com Hem hade inte varit den näst största ISP:en i Sverige om det hade varit stora problem med tjänsterna. Com Hem växer ju år efter år och det rimmar inte med att de har sämst tjänster i Sverige. Och nej, dom har inte monopol för man kan ha mobilt bredband eller ADSL. Och säger man då att dom tjänsterna inte är lika bra så har man indirekt sags att Com Hems bredbandstjänst är slagkraftig.

Jag tror inte det är många nöjda kunder som söker upp en tråd om företaget och skriver massa beröm. Om det däremot är något som strular så hörs det desto mer. Googlar man på Com Hem suger så får man väldigt många träffar, googlar man på Telia suger så får man väldigt många träffar, Zlatan suger, Messi suger, Ronaldo suger.....

Du har helt rätt. Problemet är bara att dom skiter i dom % kunder som det inte fungerar för.
Som sagt, varenda gång jag ringer in frågar dom om jag vill ha pengarna återbetalda och min bindningstid bruten. Dom har insett att det är lättare att göra sig av med mig som kund än att snabbt lösa överbelastningen i mitt område.
Deras första och största misstag var ju att dom hade så dålig koll att dom öht lät det bli överbelastning. När dom kontinuerligt ökar hastighet från 10 till 50 till 100 till 250 till 500 Mbit så borde dom ju längs resans väg även se till att deras nät klarar av den belastnignen. Men icke, dom kör på tills det kraschar och då ska man som kunde stå ut med att det tar ett halvår innan dom löser det. (Mitt ärende har legat sen årskiftet och det är ännu inte löst. Snart är det ju sommar & semester så tvivlar på att det blir lagat innan augusti).

Skrivet av JenzA:

Du vet väl att Comhem kör fiber hela vägen till källaren i huset och därifrån koax upp till lägenheten?
Koax är inte förlegat.

Det där stämmer inte (iaf inte alltid, kanske att det är sådär i nyare installationer, men då är det ju tragiskt att hyresvärden vid nyinstallation valde Comhem istället för att dra ett riktigt LAN i huset)
Se denna post från Phunky där han beskriver att koaxen kan delas av flera fram till en och samma "station".
#15366948

Exakt det problemet jag har just nu, det är för trångt i koaxen till stationen och Comhem har själva bekräftat att dom måste splitta min station i 2 för att få mindre trängsel i den gemensamma koaxen.
Att dra fiber hela vägen fram till min källare och sätta en station där är ej aktuellt.
Vidare så verkar ju även det extremt dåligt ur en ekonomisk synvinkel, för då behövs ju en "fiber <-> koax"-"station" i varje källare. Låter dyrt.

Koax överlag är ju värdelöst. Man behöver ju ett modem som ska göra en onödig omvandling... Jag är ju "chanslös" redan från start mot en LAN/fiberlösning, just pga koaxen så pingar jag ju ~7-10ms redan mot min gateway, det kommer man aldrig ifrån.
Sen så får man en till felkälla & enhet som ska stå och ta plats och dra ström (modemet) jämfört med en ethernetlösning.
År 2015 har dom vidare inte löst mer än 50Mbit upstream. LAN/Ethernet kör ju idag utan problem gbit åt båda håll.

Sist men inte minst har man ju ett "standardiseringsproblem". Går min port i switchen i källaren sönder kan teknikern förhoppningsvis bara åka hit och plugga in mig i en tom, fungerande port.
Är switchen full så är det inte "svårare" än att köpa en standard ethernetswitch med en fibermodul, stadsnätsleverantörerna/operatörerna har förmodligen sånna hemma på eget lager för utbyte.

Sist när "något" "gick sönder" i min "comhem-station" tog det ju MÅNADER att få dit en "reservdel", just eftersom comhem på frågan om varför dom inte har ett eget "lager" med dessa "reservdelar" svarade att "det är för många olika saker för oss att själva lagerhålla".
Antar att ett problem här är att coax-tekniken förändrats så mycket. Jag bor i ett av Sveriges första områden som fick modem via Comhem/koax, och antar att "tekniken" som sitter längs min väg inte längre nysäljs eller ens tillverkas. Har ju kommit massa nya "docsis"-standarder och därför antagligen nya versioner/modeller av utrustning.

Skrivet av Syhndel:

Även om du inte behöver en bättre uppkoppling så får du betala ganska mycket för den uppkoppling du får. 400kr/mån för 100/10 är ganska dåligt ungefär som resten Comhem.

Yeap, Comhem är orimligt dyrt / Mbit.

Skrivet av DexTroN:

Själv så betalar jag 399:- för 500/50 inkl. hela tv-utbudet tivo maxi eller vad det nu heter
Tycker det är ett ganska bra pris, samt att jag får ut den hastigheten som är utlovad och även om jag bara skulle få 400/40 så är det värt jämfört med vad jag betalar för.

Du måste ha nån sorts specialdeal? Har du ett gruppavtal via din bostadsrätt?
Enbart 500 Mbittarn kostar 599:- i månaden till ordinarie pris.
https://www.comhem.se/bredband/abonnemang/bredband500
Tivo max 439:
https://www.comhem.se/tv/abonnemang/tivo-max

Så du får ju tjänster för dryga tusenlappen i månaden för 399:-, knappast nått standard-deal.

Skrivet av r3flex:

100/10 kostar 349:- eller 389:- med 100/50. Att påstå att det är dåligt/dyrt beror väl lite på. Tycker inte alls det är särskilt dyrt, vissa länder betalar bra mycket mer, om dom ens kan få samma hastighet. Är mer att folk är bortskämda nuförtiden.

Japp vi är bordskämda, men det är dyrt jämfört med fiber. Dock så har ju ofta hyresvärden ansvaret för nätet i huset, så visst är det EVENTUELLT dyrare för comhem. Men det många glömmer bort är att även HYRESVÄRDEN har en kostnad till comhem, dom pröjsar alltså en avgift varje månad för att comhem driftar (och eventuell avbetalning på installationen en gång i tiden) till comhem.

Själv försöker jag nu få min hyresvärd att installera LAN + köra ramavtalet telia har med Fastighetsägarna:
http://www.fastighetsagarna.se/stockholm/for-medlemmar/forman...

I prisbilagan här:
http://www.fastighetsagarna.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArc...

Så ser vi att 10-20 LGH vilket många hus är (även mitt) ligger vi på 144:- + moms -> 180 kr i månaden.
180 kronor i månaden för 700/700!
Idag betalar jag 349:- för 100/10 från Comhem... så ja.... 7 gånger download och 70 gånger upload för ungefär halva priset.
Så ja, jag skulle kalla Comhem absurt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Så ser vi att 10-20 LGH vilket många hus är (även mitt) ligger vi på 144:- + moms -> 180 kr i månaden.
180 kronor i månaden för 700/700!
Idag betalar jag 349:- för 100/10 från Comhem... så ja.... 7 gånger download och 70 gånger upload för ungefär halva priset.
Så ja, jag skulle kalla Comhem absurt dyra.

Det är normal pris att du betalar runt 350kr för 100/100 även om du har fiber. Låga priser på väldigt höga hastigheter erbjuds generellt bara i större städer med väldigt korta sträckor till internet leverantören.

Så kanske för dig är det dyrt, men om du t.ex kartlägger ett snitt pris på hela Sverige så är det normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Du har helt rätt. Problemet är bara att dom skiter i dom % kunder som det inte fungerar för.
Som sagt, varenda gång jag ringer in frågar dom om jag vill ha pengarna återbetalda och min bindningstid bruten. Dom har insett att det är lättare att göra sig av med mig som kund än att snabbt lösa överbelastningen i mitt område.
Deras första och största misstag var ju att dom hade så dålig koll att dom öht lät det bli överbelastning. När dom kontinuerligt ökar hastighet från 10 till 50 till 100 till 250 till 500 Mbit så borde dom ju längs resans väg även se till att deras nät klarar av den belastnignen. Men icke, dom kör på tills det kraschar och då ska man som kunde stå ut med att det tar ett halvår innan dom löser det. (Mitt ärende har legat sen årskiftet och det är ännu inte löst. Snart är det ju sommar & semester så tvivlar på att det blir lagat innan augusti).

Det där stämmer inte (iaf inte alltid, kanske att det är sådär i nyare installationer, men då är det ju tragiskt att hyresvärden vid nyinstallation valde Comhem istället för att dra ett riktigt LAN i huset)
Se denna post från Phunky där han beskriver att koaxen kan delas av flera fram till en och samma "station".
#15366948

Exakt det problemet jag har just nu, det är för trångt i koaxen till stationen och Comhem har själva bekräftat att dom måste splitta min station i 2 för att få mindre trängsel i den gemensamma koaxen.
Att dra fiber hela vägen fram till min källare och sätta en station där är ej aktuellt.
Vidare så verkar ju även det extremt dåligt ur en ekonomisk synvinkel, för då behövs ju en "fiber <-> koax"-"station" i varje källare. Låter dyrt.

Koax överlag är ju värdelöst. Man behöver ju ett modem som ska göra en onödig omvandling... Jag är ju "chanslös" redan från start mot en LAN/fiberlösning, just pga koaxen så pingar jag ju ~7-10ms redan mot min gateway, det kommer man aldrig ifrån.
Sen så får man en till felkälla & enhet som ska stå och ta plats och dra ström (modemet) jämfört med en ethernetlösning.
År 2015 har dom vidare inte löst mer än 50Mbit upstream. LAN/Ethernet kör ju idag utan problem gbit åt båda håll.

Sist men inte minst har man ju ett "standardiseringsproblem". Går min port i switchen i källaren sönder kan teknikern förhoppningsvis bara åka hit och plugga in mig i en tom, fungerande port.
Är switchen full så är det inte "svårare" än att köpa en standard ethernetswitch med en fibermodul, stadsnätsleverantörerna/operatörerna har förmodligen sånna hemma på eget lager för utbyte.

Sist när "något" "gick sönder" i min "comhem-station" tog det ju MÅNADER att få dit en "reservdel", just eftersom comhem på frågan om varför dom inte har ett eget "lager" med dessa "reservdelar" svarade att "det är för många olika saker för oss att själva lagerhålla".
Antar att ett problem här är att coax-tekniken förändrats så mycket. Jag bor i ett av Sveriges första områden som fick modem via Comhem/koax, och antar att "tekniken" som sitter längs min väg inte längre nysäljs eller ens tillverkas. Har ju kommit massa nya "docsis"-standarder och därför antagligen nya versioner/modeller av utrustning.

Yeap, Comhem är orimligt dyrt / Mbit.

Du måste ha nån sorts specialdeal? Har du ett gruppavtal via din bostadsrätt?
Enbart 500 Mbittarn kostar 599:- i månaden till ordinarie pris.
https://www.comhem.se/bredband/abonnemang/bredband500
Tivo max 439:
https://www.comhem.se/tv/abonnemang/tivo-max

Så du får ju tjänster för dryga tusenlappen i månaden för 399:-, knappast nått standard-deal.

Japp vi är bordskämda, men det är dyrt jämfört med fiber. Dock så har ju ofta hyresvärden ansvaret för nätet i huset, så visst är det EVENTUELLT dyrare för comhem. Men det många glömmer bort är att även HYRESVÄRDEN har en kostnad till comhem, dom pröjsar alltså en avgift varje månad för att comhem driftar (och eventuell avbetalning på installationen en gång i tiden) till comhem.

Själv försöker jag nu få min hyresvärd att installera LAN + köra ramavtalet telia har med Fastighetsägarna:
http://www.fastighetsagarna.se/stockholm/for-medlemmar/forman...

I prisbilagan här:
http://www.fastighetsagarna.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArc...

Så ser vi att 10-20 LGH vilket många hus är (även mitt) ligger vi på 144:- + moms -> 180 kr i månaden.
180 kronor i månaden för 700/700!
Idag betalar jag 349:- för 100/10 från Comhem... så ja.... 7 gånger download och 70 gånger upload för ungefär halva priset.
Så ja, jag skulle kalla Comhem absurt dyra.

Jag tycker du ska ta Comhems erbjudande om att avsluta avtalet. Jag kan inte se att Comhem har någon möjlighet att göra dig nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du ska ta Comhems erbjudande om att avsluta avtalet. Jag kan inte se att Comhem har någon möjlighet att göra dig nöjd.

Det håller jag med om! Comhem är riktigt jävla skit så det borde de flesta göra.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du ska ta Comhems erbjudande om att avsluta avtalet. Jag kan inte se att Comhem har någon möjlighet att göra dig nöjd.

Troll? Sure jag biter.

Säga upp och ta vad istället? 4G? Adsl?
Comhem är ju mitt minst dåliga alternativ.

Det fungerar ju helt okej dagtid:

Så dom kan ju absolut göra mig nöjd, gäller bara bygga bort kapacitetsbristen kvällstid.

Skrivet av VexedRelic:

Det är normal pris att du betalar runt 350kr för 100/100 även om du har fiber. Låga priser på väldigt höga hastigheter erbjuds generellt bara i större städer med väldigt korta sträckor till internet leverantören.

Så kanske för dig är det dyrt, men om du t.ex kartlägger ett snitt pris på hela Sverige så är det normalt.

Jag förstår inte vad sträckan till leverantören skulle ha med det hela att göra.
Däremot får man ju bättre priser om man är en större förening/fastighet som gör en gruppanslutning.

Permalänk
Avstängd

@polxlt @kade89 Jag vet inte om ni uppmärksammat det.. Men Det byggs och trixas ganska mycket i ert område... Bara en "Hint"

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ