Permalänk

Ingen bild med nybyggd dator.

Hej, har precis byggt ihop en ny dator till en kompis och har problem direkt. Får ingen bild och jag har uteslutit nätdelen och grafikkortet. Har resetat cmos på moderkortet men hjälpte inte det heller.

Någon som har några idéer å vad man kan göra?

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/69918

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Hej, har precis byggt ihop en ny dator till en kompis och har problem direkt. Får ingen bild och jag har uteslutit nätdelen och grafikkortet. Har resetat cmos på moderkortet men hjälpte inte det heller.

Någon som har några idéer å vad man kan göra?

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/69918

Vad händer? startar alla fläktar men skärmen är svart?

Är 24 pin ATX och 4/8 pin korrekt isatt?

Har ni provat med bara en minnessticka?

/Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

Vad händer? startar alla fläktar men skärmen är svart?

Är 24 pin ATX och 4/8 pin korrekt isatt?

Har ni provat med bara en minnessticka?

/Erik

Testade med en helt annan nätdel också så är inte fel där och provade med en minnessticka ja. Ingen bildsignal skickas ut.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

har du skärmsladden i rätt hål? Dvs sitter skärmsladden i gfx kort eller i moderkort? hur som, så kan det vara värt att flytta den.

Obs, DisplayPort startar inte i BIOS läge på alla maskiner, så om ni kör DP, så kan ni behöva en DVI sladd för att installera windows.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Testade med en helt annan nätdel också så är inte fel där och provade med en minnessticka ja. Ingen bildsignal skickas ut.

Ok, och 24 pin och 8 pin satt i som de skulle?

Ni har kontrollerat så ni inte har råkat böjda stiften på FX-processorn?

Har ni provat att montera grafikkortet i något annan PCI-E på moderkortet?

/Erik

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

har du skärmsladden i rätt hål? Dvs sitter skärmsladden i gfx kort eller i moderkort? hur som, så kan det vara värt att flytta den.

Obs, DisplayPort startar inte i BIOS läge på alla maskiner, så om ni kör DP, så kan ni behöva en DVI sladd för att installera windows.

// LZ

Använde HDMI från grafikkortet då det inte finns något på moderkortet.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av Erik:

Ok, och 24 pin och 8 pin satt i som de skulle?

Ni har kontrollerat så ni inte har råkat böjda stiften på FX-processorn?

Har ni provat att montera grafikkortet i något annan PCI-E på moderkortet?

/Erik

Nej det har jag inte kontrollerat men är jag 99% säker på att jag inte har gjort då jag är väldigt van med att bygga datorer så vet hur det ska hanteras.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Nej det har jag inte kontrollerat men är jag 99% säker på att jag inte har gjort då jag är väldigt van med att bygga datorer så vet hur det ska hanteras.

Där är det säkert rätt :). Men för att utesluta det kan det kanske ändå vara värt att montera om processorn.

Ni har inte möjlighet att koppla in en PC speaker? då kan ni ju iaf få en hint om vad som är fel.

Har ni testat med helt andra minnen?

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Nej det har jag inte kontrollerat men är jag 99% säker på att jag inte har gjort då jag är väldigt van med att bygga datorer så vet hur det ska hanteras.

Även om du är van med att bygga datorer kan det vara så att det kan vara fel från tillverkaren dvs stiften kan ha varit böjda när ni fick processorn.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Skrivet av Erik:

Där är det säkert rätt :). Men för att utesluta det kan det kanske ändå vara värt att montera om processorn.

Ni har inte möjlighet att koppla in en PC speaker? då kan ni ju iaf få en hint om vad som är fel.

Har ni testat med helt andra minnen?

/Erik

Funderar på att testa med andra ram minnen, ska se om jag hittar en sådan högtalare.

Skrivet av Niner0:

Även om du är van med att bygga datorer kan det vara så att det kan vara fel från tillverkaren dvs stiften kan ha varit böjda när ni fick processorn.

Kollade den innan jag monterade och nej där var inget fel på stiften

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

@jonataan.host

En sista "dum" fråga

Alla distanser sitter som dom ska? har ni provat att starta datorn utanför chassit?

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Funderar på att testa med andra ram minnen, ska se om jag hittar en sådan högtalare.

Kollade den innan jag monterade och nej där var inget fel på stiften

Ok vad bra! Jag glömmer alltid att kolla stiften när jag bygger dator så det är lätt att glömma.
Jag skulle också rekommendera att ni hittar en speaker så att ni eventuellt kan höra felkoderna.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Skrivet av Erik:

@jonataan.host

En sista "dum" fråga

Alla distanser sitter som dom ska? har ni provat att starta datorn utanför chassit?

Erik

Det var det första jag kom att tänka på så jag dubbelkollade det och nej där var inga fel där Har testat att försöka starta den med minsta möjliga. Startade aldrig den utanför chassit men fungerar det inte i chassit så är det ändå problem

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av Niner0:

Ok vad bra! Jag glömmer alltid att kolla stiften när jag bygger dator så det är lätt att glömma.
Jag skulle också rekommendera att ni hittar en speaker så att ni eventuellt kan höra felkoderna.

Ska fixa det snart så återkommer jag. Hittade faktiskt en bland allt

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Där kommer inget pip från datorn alls nu när jag har satt i en högtalare... Känns inte bra detta.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Där kommer inget pip från datorn alls nu när jag har satt i en högtalare... Känns inte bra detta.

Nej, det gör det inte...

Spontant känns det som det är något med moderkortet.

Får du något ljud från speakern om du inte har minnet monterat?

Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

Nej, det gör det inte...

Spontant känns det som det är något med moderkortet.

Får du något ljud från speakern om du inte har minnet monterat?

Erik

Nope, inte ens då.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Nope, inte ens då.

Lurigt.

Ni har inte någon annan AM3/AM3+ processor ni kan testa med?

Om jag vore i er så skulle jag som ett sista test monterat allt utanför chassit. För att utesluta att chassit på något sätt kortsluter moderkortet (eller liknande).

/Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

Lurigt.

Ni har inte någon annan AM3/AM3+ processor ni kan testa med?

Om jag vore i er så skulle jag som ett sista test monterat allt utanför chassit. För att utesluta att chassit på något sätt kortsluter moderkortet (eller liknande).

/Erik

Det är verkligen långsökt men skulle ändå inte förvåna mig. Vet inte hur det skulle gå till för där är distanser och inget annars som rör moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Det är verkligen långsökt men skulle ändå inte förvåna mig. Vet inte hur det skulle gå till för där är distanser och inget annars som rör moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

När man har uteslutit alla sannolika förklaringar är det dags att börja med de osannolika

Jag hade iaf testat det och m det inte fungerar så är väl det bästa att skicka in en RMA till NoN.

/Erik

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta och kolla stiften på processorn faktiskt.
Montera ur och kolla.

Jag har monterat datorer sedan tidig ålder och lyckades böja stiften när jag placerade min gamla 8350 i sockeln, -utan att märka förens jag skulle starta datorn och inte fick någon bild.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Du får ingen bild skriver du. Men vad händer i övrigt?
Startar datorn som vanligt? beskriv exakt vad som händer när du startar upp datorn mer än att du inte får någon bild.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Cpu, bios. problem brukar innebära i 99% av fallen att datorn stänger ned sig självt och att fläktarna bara snurrar något varv innan datorn stängs av.
Om datorn snurrar igång som vanligt men att du inte får upp någon bild så är min gissning ramminnena. De kan vara lynniga.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

men för att utesluta bios så koppla in en pc-speaker för att kontrollera ev felkoder.

Ingen pip - Ingen ström, Dålig CPU / MB, Fel på kringutrustning?
Ett pip - Allt är normalt och datorn fungerar som det ska
Två Pip - POST / CMOS fel
Ett långt pip, ett kort pip - Moderkort Problem
Ett långt pip, två korta pip - integrerat grafikkort fel
Ett långt pip, tre korta pip - grafikkort fel
Tre långa pip - Keyboard fel
Upprepade långa pip - RAM fel
Kontinuerlig Högt/Lågt pip - CPU för varm

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av hakan78:

men för att utesluta bios så koppla in en pc-speaker för att kontrollera ev felkoder.

Ingen pip - Ingen ström, Dålig CPU / MB, Fel på kringutrustning?
Ett pip - Allt är normalt och datorn fungerar som det ska
Två Pip - POST / CMOS fel
Ett långt pip, ett kort pip - Moderkort Problem
Ett långt pip, två korta pip - integrerat grafikkort fel
Ett långt pip, tre korta pip - grafikkort fel
Tre långa pip - Keyboard fel
Upprepade långa pip - RAM fel
Kontinuerlig Högt/Lågt pip - CPU för varm

Där blir inget pip alls som jag skrev innan. Det som händerr att den verkar starta då allt snurrar som det ska och jag måste hålla nere knappen för att den ska stängas av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Avstängd

Provat med en DVI kabel?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Där blir inget pip alls som jag skrev innan. Det som händerr att den verkar starta då allt snurrar som det ska och jag måste hålla nere knappen för att den ska stängas av.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte skärmen eller kabeln det är fel på då?
Är det något du har använt tidigare?
Dubbelkolla så att alla kablar sitter i ordentligt, 4-pin, 24-pin samt ström till grafikkort.

Bara för att förtydliga. När du säger att du har testat med högtalare så pratar du om en speaker? Som du kopplar in internt på modekortet?

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Använde HDMI från grafikkortet då det inte finns något på moderkortet.

Vilken Skärm är det? (exakt, tillverkare/modellnr)

Du skriver: Använde HDMI från grafikkortet.

Är det en skärm som bara har VGA och HDMI?
Och du kör HDMI/dator -----> HDMI/Skärm?

Om det är så, är konstigt nog VGA vald som förstaval/input.

Och då måste du gå in i skärmmenyn och välja HDMI.

Har själv varit med om det på b l a BenQ 24'' GL2450H LED HDMI som bara har VGA och HDMI när jag byggde en rigg till en vän. Allting startade, men fick ej bild p g a att VGA var förstaval, ändrade till HDMI och fick bild.

Skjuter lite från höften här, men då beskrivningen låter så som jag upplevde det då, måste jag dela med mig ju

Lycka till!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Provat med en DVI kabel?

Japp

Skrivet av Niner0:

Det är inte skärmen eller kabeln det är fel på då?
Är det något du har använt tidigare?
Dubbelkolla så att alla kablar sitter i ordentligt, 4-pin, 24-pin samt ström till grafikkort.

Bara för att förtydliga. När du säger att du har testat med högtalare så pratar du om en speaker? Som du kopplar in internt på modekortet?

Har testat på två olika skärmar och alla kablar är rätt jag lovar. Ja det är en högtalare man kopplar in på moderkortet. Så bra koll har jag

Skrivet av skog1s:

Vilken Skärm är det? (exakt, tillverkare/modellnr)

Du skriver: Använde HDMI från grafikkortet.

Är det en skärm som bara har VGA och HDMI?
Och du kör HDMI/dator -----> HDMI/Skärm?

Om det är så, är konstigt nog VGA vald som förstaval/input.

Och då måste du gå in i skärmmenyn och välja HDMI.

Har själv varit med om det på b l a BenQ 24'' GL2450H LED HDMI som bara har VGA och HDMI när jag byggde en rigg till en vän. Allting startade, men fick ej bild p g a att VGA var förstaval, ändrade till HDMI och fick bild.

Skjuter lite från höften här, men då beskrivningen låter så som jag upplevde det då, måste jag dela med mig ju

Lycka till!

Det är en U28D590D jag har testat på nu men även hans gamla 1440x900 skärm och det fungerade inte på någon. Har testat att välja input själv.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Finns en bios update till MB för att stöda moderna CPU koder,

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4591#bi...

// LZ