Microsoft öppnar registrering för gratis uppgradering till Windows 10

Permalänk
Medlem

Ikonen dök upp automatiskt nyss. Det är en windowsflagga vid klockan.

Man lär inte behöva installera på ett system. Lär finnas isos.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Någon som vet ännu om man, med denna free upgrade behöver installera Windows 8.1 varje gång man vill ominstallera Windows 10, eller om man kan göra en clean install direkt, som man kunde på 8.1?

Det finns en inbyggd funktion i Windows 10 som heter reset. Den ominstallerar Windows 10 till grundutförandet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns en inbyggd funktion i Windows 10 som heter reset. Den ominstallerar Windows 10 till grundutförandet.

Jo, men jag tänker mer på om man byter hårddisk (som min vän t.ex. gjorde i helgen), måste man då först installera Windows 8.1 o sen uppgradera till Windows 10, eller kan man, som min vän gjorde o kan med Windows 8 (alltså inte installera Windows 7 först o uppgradera till Windows 8, installera Windows 10 direkt utan några klagomål?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@strejf
Du vet ju allt man behöver veta om windows och lite till. Kommer man kunna göra en helt ren installation när det släpps eller måste man tanka ner en iso för det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har ju ett köpt windows 7 men kan inte hitta knappen. I vilken meny skall den finnas?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, men jag tänker mer på om man byter hårddisk (som min vän t.ex. gjorde i helgen), måste man då först installera Windows 8.1 o sen uppgradera till Windows 10, eller kan man, som min vän gjorde o kan med Windows 8 (alltså inte installera Windows 7 först o uppgradera till Windows 8, installera Windows 10 direkt utan några klagomål?

Troligen så måste du nog installera Windows 8 igen men då inom ett år, är nog enklare att klona disken då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

@strejf
Du vet ju allt man behöver veta om windows och lite till. Kommer man kunna göra en helt ren installation när det släpps eller måste man tanka ner en iso för det?

ingen som vet ännu troligen inte. Du kan dock använda den inbyggda funktionen för att resetta din dator, det blir som en ominstallation.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ingen som vet ännu troligen inte. Du kan dock använda den inbyggda funktionen för att resetta din dator, det blir som en ominstallation.

Så, din gissning är att jag kan uppdatera till windows 10 och sedan därigenom göra en ren installation?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Så, din gissning är att jag kan uppdatera till windows 10 och sedan därigenom göra en ren installation?

yeeep! behöver inte ens en iso längre utan den tar alla filer som behövs ifrån disken.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

yeeep! behöver inte ens en iso längre utan den tar alla filer som behövs ifrån disken.

Tack

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

yeeep! behöver inte ens en iso längre utan den tar alla filer som behövs ifrån disken.

Väldigt omständigt ändå, bättre med ISO så man kan göra ren installation direkt. Speciellt om det är en dator som inte har operativ alls installerat.

Permalänk
Medlem

Formaterar den ex C helt vid en sådan reset? Eller lämnar den kvar skräp?
Alltid föredragit helt rena ominstallationer och formatera C, hatar uppdateringar osv.

Permalänk
Medlem

Kommer experimentera på laptopen framåt semstern. Arbetsmaskinen med vad som är installerat på den nu bör förbli på Win 7 tills projekt jag är involverad i blir avslutade. Alternativt bygger jag en ny burk för rent spel och underhållning

Är man tvungen att logga in på något Microsoft-konto bara för att göra uppgraderingen? Någon som vet? Jag har ingen maskin att testa på just nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Både intressant och trevligt!

Två följdfrågor väcks;

1) Gäller det även SLP-versioner av Windows?

2) Kommer man kunna göra en installation på nyformaterad hårddisk med en sådan licens, eller är det strikt uppgradering som i att man måste installera W7/W8 först, och sedan uppgradera?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Vad kommer det att kosta för de som vill köpa produkten?

Permalänk
Medlem

Vart exakt är det meningen att jag skall hitta den här grejen? Har nu kört windows update osv men ingenting ännu :/ Har köpt windows 7 licens

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Troligen så måste du nog installera Windows 8 igen men då inom ett år, är nog enklare att klona disken då.

hmm... Det behöver man inte om man har en uppgraderingsversion för Windows 8 från Windows 7. Min vän installerade Windows 8 direkt. Synd om man har gått tillbaka till det igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Troligen så måste du nog installera Windows 8 igen men då inom ett år, är nog enklare att klona disken då.

Jag har fattat det som att man uppgraderar och/eller byter ut sin gamla nyckel mot en windows 10 nyckel. Kan ha fel dock.

Verkar otroligt ogenomtänkt om man skulle behöva installera en tidigare version av Windows för att sedan uppgradera till Win 10, tror som sagt att man antingen får en ny nyckel eller att den gamla nyckeln blir "uppgradetad"

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zukram97:

Hade det inte varit för att Windows 10 var så extremt fult och tråkigt designat hade jag uppdraperat. Det är klart man kan installera ett Aero tema. Men då kan man ju lika gärna fortsätta använda Windows 7.
Ser ingen anledning att uppdatera. Vad ska jag göra med Windows 10 som jag inte kan göra på något annat OS?

Dx12.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar som alla tre x64 installationer jag har av 8.1 fått registrering men en x86 verkar inte vilja köra igång den. Kanske rullas ut i omgångar då?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det är Home versionen de ger bort?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Microsoft har säkert en ond plan för dessa stackars lättlurade"en miljard människor"... NSA och Prism nästa...

Håller med och sen att dom gömt offline konto sen 8.1 är ju inte vettigt.

Enligt fanxxx till MS ska det vara bra att koppla upp os:et till molnet, men man ska väl få välja att inte göra det?

Nej win 10 är inget vidare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zukram97:

Hade det inte varit för att Windows 10 var så extremt fult och tråkigt designat hade jag uppdraperat. Det är klart man kan installera ett Aero tema. Men då kan man ju lika gärna fortsätta använda Windows 7.
Ser ingen anledning att uppdatera. Vad ska jag göra med Windows 10 som jag inte kan göra på något annat OS?

Att börja med kan du testa läsa denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1100005-forbattringar-i...

Och det är bara från 7an till 8an, finns ännu mer förbättringar till 10an (som stöd för DirectX 12). Så jodå det finns anledningar att uppgradera, UI till trots.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Ingen update för mig med Windows 8.1 Pro OEM.

Permalänk
Medlem

Lär testa detta, men man kommer ju ändå få köpa det om 1 och ett halvt år eller nåt när man köper ny dator.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaya:

Yup, skulle klara mig alldeles utmärkt på Windows 7 rent funktionsmässigt men oavsett om man tycker att det är fult av Microsoft att bara implementera DX12 i Windows 10 så uppgraderar jag för DX12's skull.

Sen är det ju faktiskt gratis för en gångs skull (ett tag)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Yes! Fick det imorse på min gamla laptop som har win7 och nu fick jag det på min nya (win8) reggade direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Har du installerat "KB3035583" på din bärbara?

@kevve1:
Jag kolla igenom updaterings historiken ooch hitta updateringen där men jag ser ingen ikon i aktivitets fältet. Kan det vara för att jag har classic shell installerat?

edit: jag har windows 8.1 pro

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Ska man oroa sig fick detta meddelande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Ingen update för mig med Windows 8.1 Pro OEM.

Jo det ska gälla även dig.

Skrivet av Flexiblus:

Vad kommer det att kosta för de som vill köpa produkten?

Det har Microsoft inte berättat ännu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...