Microsoft öppnar registrering för gratis uppgradering till Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu på morgonen hade loggan kommit fram hos mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Nu på morgonen hade loggan kommit fram hos mig

Skickades från m.sweclockers.com

Sen blir du aldrig av med den. Jag dödade processen men den autostarta igen. Såg att man får avinstallera KB3035583 för att slippa den. Kunde de inte bakat in någon grej i Windows Update som kollar efter den istället? Verkar rätt onödigt med en extra (om än liten) process som ligger i mitt system och drar resurser och pollar efter uppdatering.

En liten mini-FAQ på Reddit
https://www.reddit.com/r/windows/comments/3820ma/windows_10_f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Sen blir du aldrig av med den. Jag dödade processen men den autostarta igen. Såg att man får avinstallera KB3035583 för att slippa den. Kunde de inte bakat in någon grej i Windows Update som kollar efter den istället? Verkar rätt onödigt med en extra (om än liten) process som ligger i mitt system och drar resurser och pollar efter uppdatering.

En liten mini-FAQ på Reddit
https://www.reddit.com/r/windows/comments/3820ma/windows_10_f...

Mig stör den inte och tror knappast att den påverkar min prestanda i datorn heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Mig stör den inte och tror knappast att den påverkar min prestanda i datorn heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är ändå bra onödig. Man kommer inte få Windows 10 snabbare på grund av den.

Visst, den tar omärkbart med prestanda & RAM. För mig är det är en principsak att man kunde sluppit en till ikon/autostartande applikation. Windows är fullsmetat med sånt från alla som gör mjukvara till systemet ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Den är ändå bra onödig. Man kommer inte få Windows 10 snabbare på grund av den.

Visst, den tar omärkbart med prestanda & RAM. För mig är det är en principsak att man kunde sluppit en till ikon/autostartande applikation. Windows är fullsmetat med sånt från alla som gör mjukvara till systemet ändå.

Faktum är att du kommer få Windows 10 snabbare tack vare den. Windows 10 kommer pre-loadas på din maskin innan den 29e juli och därmed slipper du vänta på nedladdningen den dagen det ska installeras.

Källa: http://www.neowin.net/news/microsoft-will-pre-load-windows-10...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Faktum är att du kommer få Windows 10 snabbare tack vare den. Windows 10 kommer pre-loadas på din maskin innan den 29e juli och därmed slipper du vänta på nedladdningen den dagen det ska installeras.

Källa: http://www.neowin.net/news/microsoft-will-pre-load-windows-10...

Då kunde de skicka frågan i mitten av juli och inte i början av juni. Men visst, jag förstår om de vill sprida lasten. Varför inte kunna ladda ner den via en torrentklient som många spelbolag kör?

Permalänk
Medlem

Har sökt lite i den här tråden men har inte hittat något om vad som gäller vid nyinstallation?

Jag uppgraderar aldrig någonsin Windows (undantag: service packs), jag installerar alltid från grunden. Därför är jag intresserad av att veta om den här gratisuppgraderingen även är en sorts uppgradering av licensen eller enbart innefattar en uppgraderingsinstallation (dvs jag kommer alltid vara tvungen att installera Windows 7 och köra uppgradering till 10, jag kommer inte att kunna installera Windows 10 direkt)?

Om det enbart är en gratis uppgraderingsinstallation så är den totalt värdelös för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Då kunde de skicka frågan i mitten av juli och inte i början av juni. Men visst, jag förstår om de vill sprida lasten. Varför inte kunna ladda ner den via en torrentklient som många spelbolag kör?

Kanske lite off topic men, Windows 10 har faktiskt en slags torrentklient inbyggt för Windows-uppdateringar.

Skrivet av backfeed:

Har sökt lite i den här tråden men har inte hittat något om vad som gäller vid nyinstallation?

Jag uppgraderar aldrig någonsin Windows (undantag: service packs), jag installerar alltid från grunden. Därför är jag intresserad av att veta om den här gratisuppgraderingen även är en sorts uppgradering av licensen eller enbart innefattar en uppgraderingsinstallation (dvs jag kommer alltid vara tvungen att installera Windows 7 och köra uppgradering till 10, jag kommer inte att kunna installera Windows 10 direkt)?

Om det enbart är en gratis uppgraderingsinstallation så är den totalt värdelös för min del.

Gör du på samma sätt på din telefon också? Varje gång ny version av OS kommer så blåser du den rent? Jag tror du kan tjäna på att tänka i lite nya banor....

Den här uppgraderingen som är gratis kräver att du har en giltig licens i grunden, därmed kan du inte installera från separat media på en tom hårddisk. Du kan däremot göra en reset i Windows 10 efter uppgraderingen och därmed få en ren installation. Eller så kan det vara så att du får valet vid uppgraderingen att inte behålla något på datorn, då blir det en "ren installationsuppgradering" med exakt samma resultat som om du hade installarat på en tom hårddisk från en DVD.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Nu på morgonen hade loggan kommit fram hos mig

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, på bärbara.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Läste igenom flera sidor om detta innan jag upptäckte att jag själv ofrivilligt hade en sån där flagga. Kill GWX.exe.
Dags att börja läsa alla KB länkar så man får se vad de prackar på en.

Snart blir det en ren installation av win7, då det inte fanns något i "Introducing windows 10" videon som lockar mig, snarare tvärtemot, kan man få valmöjligheten att inte installera dessa helt onödiga program, en app är fortfarande ett program.

Uppdateringens typ: Viktig... jo, jätteviktig för ms.
"Install this update to resolve issues in Windows. For a complete listing of the issues that are included in this update, see the associated Microsoft Knowledge Base article for more information. After you install this item, you may have to restart your computer."Update for Windows 7 for x64-based Systems (KB2990214)

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kanske lite off topic men, Windows 10 har faktiskt en slags torrentklient inbyggt för Windows-uppdateringar.

http://s11.postimg.org/6v0yx6gbn/Namnl_s.png

Häftigt, smart sätt att spara bandbredd på för deras servrar. Spotify fungerar även det på samma sätt. Helt OT. Sorry.

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kanske lite off topic men, Windows 10 har faktiskt en slags torrentklient inbyggt för Windows-uppdateringar.
http://s11.postimg.org/6v0yx6gbn/Namnl_s.png

Låter bra. Lite av mitt ilandsproblem egentligen, men jag är rätt petig när det gäller kontroll och vad som startar och inte startar på min dator. I längden har det hjälpt mig hålla mina Windows-installationer fräsha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den här uppgraderingen som är gratis kräver att du har en giltig licens i grunden, därmed kan du inte installera från separat media på en tom hårddisk. Du kan däremot göra en reset i Windows 10 efter uppgraderingen och därmed få en ren installation. Eller så kan det vara så att du får valet vid uppgraderingen att inte behålla något på datorn, då blir det en "ren installationsuppgradering" med exakt samma resultat som om du hade installarat på en tom hårddisk från en DVD.

Ok. I praktiken är det alltså värdelöst för min del. Jag får köpa nya fulla licenser istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ok. I praktiken är det alltså värdelöst för min del. Jag får köpa nya fulla licenser istället.

$119 för Home och $199 för Pro. Eller så uppgraderar du gratis, 29'e juli. Ditt val

Värt att tänka på är att Microsoft har tänkt att uppgradera 500+ miljoner datorer till Windows 10. Så de får fan se till att det fungerar bra, annars blir det jävligt dålig PR för dem...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Nu på morgonen hade loggan kommit fram hos mig

Skickades från m.sweclockers.com

bra att det löste sig

Permalänk
Medlem

Windows 7 Pro på jobbet på 2 datorer där den ena fått flaggan, den andra inte. Kan bero på att den som inte fått den är i Domän. Svårt att veta, men antagligen.
Windows 7 Pro hemma har inte fått flaggan vare sig på stationär eller på laptop. Har provat att ladda ner uppdateringen manuellt, men vid installation säger den att den redan är installerad, såatte... :/

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bojaka:

Windows 7 Pro på jobbet på 2 datorer där den ena fått flaggan, den andra inte. Kan bero på att den som inte fått den är i Domän. Svårt att veta, men antagligen.
Windows 7 Pro hemma har inte fått flaggan vare sig på stationär eller på laptop. Har provat att ladda ner uppdateringen manuellt, men vid installation säger den att den redan är installerad, såatte... :/

Ja, domänanslutna datorer får inte flaggan.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

blev väldigt förvånad när jag fick registrerings möjligheten på min win 7 dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

$119 för Home och $199 för Pro. Eller så uppgraderar du gratis, 29'e juli. Ditt val

Värt att tänka på är att Microsoft har tänkt att uppgradera 500+ miljoner datorer till Windows 10. Så de får fan se till att det fungerar bra, annars blir det jävligt dålig PR för dem...

Behöver som minst tre Pro och två Home så en del pengar blir det ju, men minns jag rätt är väl 10 Pro ändå billigare än vad 7 Ultimate var.

Även om uppgraderingen fungerar (vilket den säkert gör) så är det i princip totalt omöjligt för den att dräpa bort allt eventuellt gammalt bröt som inte längre behövs eller kan orsaka problem, och då syftar jag specifikt på tredjepartsmjukvara. Jag ser alltid till att hålla mina Windowsinstallationer i trim så jag inte behöver installera om i onödan - det enda undantaget är när det kommer en ny Windowsversion (som jag vill ha, dvs inte 8:an), då installerar jag alltid om från grunden. För mig innebär en ny Windowsversion en ordentlig storstädning. En uppgraderingsinstallation blir som smink på ett lik, så att säga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Behöver som minst tre Pro och två Home så en del pengar blir det ju, men minns jag rätt är väl 10 Pro ändå billigare än vad 7 Ultimate var.

Även om uppgraderingen fungerar (vilket den säkert gör) så är det i princip totalt omöjligt för den att dräpa bort allt eventuellt gammalt bröt som inte längre behövs eller kan orsaka problem, och då syftar jag specifikt på tredjepartsmjukvara. Jag ser alltid till att hålla mina Windowsinstallationer i trim så jag inte behöver installera om i onödan - det enda undantaget är när det kommer en ny Windowsversion (som jag vill ha, dvs inte 8:an), då installerar jag alltid om från grunden. För mig innebär en ny Windowsversion en ordentlig storstädning. En uppgraderingsinstallation blir som smink på ett lik, så att säga.

Du nämner just tredjepartsprogram. Windows 10 har en väldigt smart funktion som heter reset. Med den kan du återställa Windows till grundutförandet. Låt oss säga att du köper en dator i en butik och med den följer en massa tredjepartsprogram förinstallerade. Du kan då ta bort en mapp och göra en reset för att få en helt fräsch nyinstallerad dator och alla tredjepartsprogram försvinner.

TLDR; Windows 10 gör att man aldrig behöver installera via DVD eller .iso om Windows redan finns på datorn.

http://www.howtogeek.com/216751/bloatware-banished-windows-10...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hörde av en kompis morsa som piratat sjuan att man kommer kunna uppgradera men få ett vattenmärke, som det tydligen kommer släppas verktyg för att få bort. Jag antar att de inser att även piratmorson kanske köper appar så det är bättre att alla får det gratis

Har du en bättre källa än en kompis mamma, måhända en länk till en artikel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

Har du en bättre källa än en kompis mamma, måhända en länk till en artikel?

Skickades från m.sweclockers.com

Det med vattenmärket verkar ju stämma. http://betanews.com/2015/05/15/genuine-non-genuine-windows-10... Vet dock inte om verktyg för att få bort men det har jag sett innan tror jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 har en väldigt smart funktion som heter reset. Med den kan du återställa Windows till grundutförandet.

Ok, jag får undersöka saken och se om en reset uppfyller mina tämligen petiga och komplexa krav till 100%.

På rak arm misstänker jag att det inte kommer fungera om man kör med TrueCrypt systemkryptering, och att jag då skulle vara tvungen dekryptera allt innan jag gör en reset, vilket jag absolut inte vill (för med en ssd så är risken överhängande att plaintextkopior kommer hamna på "dolda" minnesceller pga wear leveling, som sedan inte garanterat kommer att skrivas över vid omkryptering). Visst, det borde gå att göra en image av hela ssd:n efteråt (som kommer ha 100% krypterad data), köra en Secure Erase för att dräpa innehållet i alla celler (även de reserverade där plaintextkopior kan finnas), och sedan återställa imagen, men det blir ganska bökigt.

Med en ren nyinstallation slipper jag det problemet: jag gör först en okrypterad "anonym" installation utan lösenordsinloggning eller angivande av licensnyckel osv, sedan gör jag direkt en systemkryptering med TrueCrypt. Först efter detta fyller jag på med privat data (från krypterad backup).

BitLocker? Nej tack, jag litar inte på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Samma här, på bärbara.......

Samma här också, blev lite gråhårig igår när jag försökte hitta problemet Men idag när jag startade datorn så var den där.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat cirka 120 uppdateringar och nu finns det inga kvar men får ändå inte upp en flagga bredvid klockan, vad skall jag göra?

Jag använder mig av start 8 om det kan göra någon skillnad?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ok, jag får undersöka saken och se om en reset uppfyller mina tämligen petiga och komplexa krav till 100%.

På rak arm misstänker jag att det inte kommer fungera om man kör med TrueCrypt systemkryptering, och att jag då skulle vara tvungen dekryptera allt innan jag gör en reset, vilket jag absolut inte vill (för med en ssd så är risken överhängande att plaintextkopior kommer hamna på "dolda" minnesceller pga wear leveling, som sedan inte garanterat kommer att skrivas över vid omkryptering). Visst, det borde gå att göra en image av hela ssd:n efteråt (som kommer ha 100% krypterad data), köra en Secure Erase för att dräpa innehållet i alla celler (även de reserverade där plaintextkopior kan finnas), och sedan återställa imagen, men det blir ganska bökigt.

Med en ren nyinstallation slipper jag det problemet: jag gör först en okrypterad "anonym" installation utan lösenordsinloggning eller angivande av licensnyckel osv, sedan gör jag direkt en systemkryptering med TrueCrypt. Först efter detta fyller jag på med privat data (från krypterad backup).

BitLocker? Nej tack, jag litar inte på det.

Det jag vet är att du kommer att kunna uppgradera din dator direkt till Windows 10 trots att hela ditt system är krypterat. Detta tack vare att Microsoft har samarbetat med TrueCrypt mfl för att göra det möjligt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det jag vet är att du kommer att kunna uppgradera din dator direkt till Windows 10 trots att hela ditt system är krypterat. Detta tack vare att Microsoft har samarbetat med TrueCrypt mfl för att göra det möjligt.

Åfasen, det hade jag faktiskt aldrig kunnat tro! Microsoft har uppenbarligen ansträngt sig. Har jag tur så kanske uppgradering + reset faktiskt kommer att funka ändå, jag får testa och se när det är dags!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Åfasen, det hade jag faktiskt aldrig kunnat tro! Microsoft har uppenbarligen ansträngt sig. Har jag tur så kanske uppgradering + reset faktiskt kommer att funka ändå, jag får testa och se när det är dags!

Här har du källan till mitt påstående, minns inte riktigt exakt var i videon det nämns men hela videon är intressant så...

http://channel9.msdn.com/events/ignite/2015/BRK3303

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Jag har nu installerat cirka 120 uppdateringar och nu finns det inga kvar men får ändå inte upp en flagga bredvid klockan, vad skall jag göra?

Jag använder mig av start 8 om det kan göra någon skillnad?

Jag hade också lite problem, men efter att jag nu rebootade datorn så dök den upp : )

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Jag hade också lite problem, men efter att jag nu rebootade datorn så dök den upp : )

Har restartat datorn 6 gånger med olika försök att få upp rutan, men tror inte ens jag fått updaten. Jag har genuint windows 8.1 pro så skall inte vara några problem, börjar få lite panik XD.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO