Microsoft öppnar registrering för gratis uppgradering till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tycker inte riktigt om bilden "Free upgrade for the first year" betyder det att dom kan ta betalt för det efter ett år?

Ja det kommer dom om du inte meddelat att du vill uppgradera innan. Då får du köpa det löst.

Men det du antagligen undrar är om de kommer tvinga in dig i en prenumeration om ett år? Antagligen inte då Win10 kom till för att blidka alla sura användare. Så de vill göra alla glada tillsvidare och kommer säkerligen göra allt för att slippa sura miner runt om kring Win10.
Det är office de tjänar pengar på just nu. Jag tror de ser Windows numera mest som en plattform för att kunna sälja Office prenumerationer. Att de ger bort gratis Win10 till Raspberry pi2 är för att det kommer ge dem potentiellt nya kunder för Office som de kanske inte kunnat få innan.
Samma sak med Onedrive som mer eller mindre är obegränsat med Office prenumeration. Allt är för att kunna öka mervärdet för Office. LibreOffice osv är ju egentligen hur bra som helst. Det är all logistik runt omkring Office som gör att det blir så mkt bättre än LibreOffice etc.

Enda dåliga jag ser med Win10 är alla NSA bakdörrar som garanterat är med och som antagligen är kraftfullare än tidigare. Dock så borde detta vara av mindre relevans för vanliga männsikor men om man har ett företag som sysslar med känsliga grejer så kan eventuellt man bli offer för industrispionage. Orka bry sig om terrorister när det finns rikedommar att stjäla....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSallahi:

Windows 7 kommer alltid att vara den bästa

Skickades från m.sweclockers.com

Så sa jag om windows xp, men tji fick jag, ibland är det bättre att utvecklas och våga ta in nytänk. Windows 10 verkar super bra enligt mig.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

men jag har windows 10 insider hur ska jag göra då??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcym:

Så sa jag om windows xp, men tji fick jag, ibland är det bättre att utvecklas och våga ta in nytänk. Windows 10 verkar super bra enligt mig.

Får väl ge det en chans för din skull då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kommer jag kunna installera windows 7 (på samma key) igen eller är den låst till 10 om jag bokar det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Tycker inte riktigt om bilden "Free upgrade for the first year" betyder det att dom kan ta betalt för det efter ett år?

Nej det betyder att alla som uppgraderar det första året slipper betala, väntar du mer än ett år och sen bestämmer dig för att uppgradera så måste du betala för dig.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSallahi:

Windows 7 kommer alltid att vara den bästa

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat Windows 10?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hjälpsam

Jaså den lilla ikonen längst ned långt till höger?
Jag började leta uppdateringar utan att ens lägga märke till den!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ni som inte får upp ikoner fast har installerat uppdateringarna pröva med detta boys..

skapa en .cmd fil som innehåller:

reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Appraiser" /v UtcOnetimeSend /t REG_DWORD /d 1 /f
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"
:CompatCheckRunning
schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" | findstr Ready >nul
if NOT "%errorlevel%" == "1" ping localhost >nul &goto :CompatCheckRunning
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Setup\gwx\refreshgwxconfig"

öppna cmd som admin, kör filen. Starta om datorn

varsågod

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrSallahi:

Windows 7 kommer alltid att vara den bästa

Skickades från m.sweclockers.com

Fan heller.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@220volt: se min senaste post

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Nu är det ju inte alls säkert att just du har användning utav detta men... DirectX 12?

Kan man inte bara uppdatera till det om man har 8.1?

Visa signatur

Är en tämligen ointressant individ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

Ni som inte får upp ikoner fast har installerat uppdateringarna pröva med detta boys..

skapa en .cmd fil som innehåller:

reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Appraiser" /v UtcOnetimeSend /t REG_DWORD /d 1 /f
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"
:CompatCheckRunning
schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" | findstr Ready >nul
if NOT "%errorlevel%" == "1" ping localhost >nul &goto :CompatCheckRunning
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Setup\gwx\refreshgwxconfig"

öppna cmd som admin, kör filen. Starta om datorn

varsågod

Det fungerar inte för mig iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,8GHz - MSI Tomahawk b350 - Sapphire Radeon 7870 2Gb - 16Gb Corsair LPX @ 2800MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Så sa jag om windows xp, men tji fick jag, ibland är det bättre att utvecklas och våga ta in nytänk. Windows 10 verkar super bra enligt mig.

meh, jag tycker fortfarande att Windows 2000 var den bästa versionen... men det är nog för att jag hatar clutter och fancy grafik. I de senaste Windows versionerna får jag spendera massa tid på att stänga av onödiga services och irriterande funktioner.

Permalänk

Är det någon som vet om man kommer få uppgradera gratis även fast man har OEM-licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zukram97:

Kan man inte bara uppdatera till det om man har 8.1?

Du menar uppdatera till Dx12 på Win8.1? Nej, det kommer man av allt att döma inte kunna göra. Win10 har ett nytt drivar-lager för grafikdrivrutiner, VDDM 2.0 (Windows Display Driver Model). Den krävs för att Dx12 ska fungera. Ergo kommer inte Dx12 komma till något äldre än Win10 som det ser ut nu. Relaterat så verkar det inte komma särskilt mycket uppdateringar till Win7 längre i grafik-drivar väg. Win7 har WDDM 1.1 och den har både AMD och Nvidia börjat sluta stödja (Win8.1 har 1.3).

Så iaf som det ser ut nu så kommer man vara tvungen att uppgradera till Win10 om man vill ha Dx12. Och jag har faktiskt svårt att tro att Ms gör Dx12 möjligt på äldre operativ. Definitivt inte Win7 som inte längre är supportat.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Hej! är det bara jag som inte kan skriva in min Email? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSallahi:

Får väl ge det en chans för din skull då

Skickades från m.sweclockers.com

haha, Det gör du rätt i!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

@strejf

Vad händer om man inte bokar nu? Måste man betala sen då? Microsofts egen information är oerhört luddig. De verkar inte vilja säga hur det ligger till, vilket gör mig misstänksam.

Från deras egen frågor och svar:

Vad innebär det att boka en kostnadsfri uppgradering till Windows 10?

Vi erbjuder en kostnadsfri uppgradering till Windows 10 för kvalificerade enheter med Windows 7 SP1, Windows 8.1 Update och Windows Phone 8.1 under en begränsad tid. Utnyttja det här erbjudandet och bli en av de första som får Windows 10 när det släpps. Boka en gratis uppgradering i appen Skaffa Windows 10 redan i dag.

Dold text
Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

@strejf

Vad händer om man inte bokar nu? Måste man betala sen då? Microsofts egen information är oerhört luddig. De verkar inte vilja säga hur det ligger till, vilket gör mig misstänksam.

Från deras egen frågor och svar:

Vad innebär det att boka en kostnadsfri uppgradering till Windows 10?

Vi erbjuder en kostnadsfri uppgradering till Windows 10 för kvalificerade enheter med Windows 7 SP1, Windows 8.1 Update och Windows Phone 8.1 under en begränsad tid. Utnyttja det här erbjudandet och bli en av de första som får Windows 10 när det släpps. Boka en gratis uppgradering i appen Skaffa Windows 10 redan i dag.

Dold text

Yes, så är det. Om du sitter på arschlet och pillar navelludd i ett år kommer du få betala ~1000kr för en uppgradering till Home edition eller ~2000kr för Pro versionen.

Skrivet av NybbTronio:

Är det någon som vet om man kommer få uppgradera gratis även fast man har OEM-licens?

Ja, du får uppgradera gratis med OEM-licens.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Yes, så är det. Om du sitter på arschlet och pillar navelludd i ett år kommer du få betala ~1000kr för en uppgradering till Home edition eller ~2000kr för Pro versionen.

Men man kan alltså boka efter att operativsystemet släppts? Kanske var lite otydlig med frågan.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

@220volt: se min senaste post

Verkar inte fungera tyvärr.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle80:

Det fungerar inte för mig iaf.

konstigt, stod det att det blev successful?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ellentott:

Kommer jag kunna installera windows 7 (på samma key) igen eller är den låst till 10 om jag bokar det?

Har frågat Microsofts support om detta, men de svarar att de ej vet ännu..

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10?s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

konstigt, stod det att det blev successful?

Du har inte möjlighet att göra en lite guide på vad jag skriver i cmd?
Texten i ditt inlägg kopierade jag och klistrade in i anteckningar och sparade sedan som en cmd fil.

Men vad för kommando kör jag i cmd för att köra filen? Är totalt kass på det

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd

Kul att de själva hänvisar till andra källor än Microsoft också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Du har inte möjlighet att göra en lite guide på vad jag skriver i cmd?
Texten i ditt inlägg kopierade jag och klistrade in i anteckningar och sparade sedan som en cmd fil.

Men vad för kommando kör jag i cmd för att köra filen? Är totalt kass på det

1. öppna notepad
2. kopiera in: reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Appraiser" /v UtcOnetimeSend /t REG_DWORD /d 1 /f
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"
:CompatCheckRunning
schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" | findstr Ready >nul
if NOT "%errorlevel%" == "1" ping localhost >nul &goto :CompatCheckRunning
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Setup\gwx\refreshgwxconfig"
3. Spara som --> döp filen till: reservewin10.cmd (dvs spara den till en .cmd fil) i mappen c:\temp
4: öppna CMD som admin genom högerklicka på den och välj "kör som administratör"
5. I cmd skriv : cd C:\temp
6. reservewin10.cmd och enter

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

1. öppna notepad
2. kopiera in: reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Appraiser" /v UtcOnetimeSend /t REG_DWORD /d 1 /f
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"
:CompatCheckRunning
schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" | findstr Ready >nul
if NOT "%errorlevel%" == "1" ping localhost >nul &goto :CompatCheckRunning
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Setup\gwx\refreshgwxconfig"
3. Spara som --> döp filen till: reservewin10.cmd (dvs spara den till en .cmd fil) i mappen c:\temp
4: öppna CMD som admin genom högerklicka på den och välj "kör som administratör"
5. I cmd skriv : cd C:\temp
6. reservewin10.cmd och enter

Körde igenom det och det blev success men ändå ingen logga efter omstart.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadesico:

1. öppna notepad
2. kopiera in: reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Appraiser" /v UtcOnetimeSend /t REG_DWORD /d 1 /f
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"
:CompatCheckRunning
schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" | findstr Ready >nul
if NOT "%errorlevel%" == "1" ping localhost >nul &goto :CompatCheckRunning
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Setup\gwx\refreshgwxconfig"
3. Spara som --> döp filen till: reservewin10.cmd (dvs spara den till en .cmd fil) i mappen c:\temp
4: öppna CMD som admin genom högerklicka på den och välj "kör som administratör"
5. I cmd skriv : cd C:\temp
6. reservewin10.cmd och enter

Skrivet av 220volt:

Körde igenom det och det blev success men ändå ingen logga efter omstart.
http://i.imgur.com/0iE82V4.png

Samma sak för mig efter omstart...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elit 430, PSU: Silver Power sp-ss500, Moderkort: MSI B75MA-P45, CPU: I7 3770 3,4 ghz, GPU: Gigabyte Gtx 760 Windforce x3, 16 gb Ram, SSD: Kingston HyperX 3K 240GB, HDD: WD Caviar Green 500GB.

Permalänk

någon som har fix/vetr om microsoft har svarat om det här med att det inte syns efter uppdateringarna?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W