Nybörjarguide för server

Permalänk
Medlem

Nybörjarguide för server

Hej Sweclockers!

Jag införskaffade mig en NAS/server för 8 månader sedan och har upptäckt att jag tycker det är jävligt roligt att försöka få olika tjänster (som owncloud) att fungera, sjukt tillfredställande att ha sitt eget! Problemet nu är att jag vet så enormt lite hur serverprogrammvaror fungerar att jag mest googlar efter guider som jag följer efter bästa förmåga, en inte helt optimal lösning så att säga. Jag har så pass lite koll att mycket hjälp som finns att få går mig över huvudet, och jag vet ofta inte ens vad jag skall fråga...

Finns det någon passande nybörjarguide att hitta någonstans så slipper man kladda ned hela forumet med dumma frågor? Dokumentation gör mig inte så mycket än eftersom ett ord som "socket" eller "localhost" får mig att se ut som ett frågetecken och jag skulle inte kunna skriva ner exakt vad skillnaden mellan "ServerRoot" och "DokumentRoot" är eller förklara hur apache, mySQL och ownclouds php scripts sammarbetar för att presentera innehåll.

Det jag kan är vad en som använt datorer för spelande, matlab för studier och 15 HP Java kan tänkas kunna, dvs inte alls mycket i serverväg men en del i hur datorer tänker. Jag kan dessutom lite (väldigt) basic linux/CLI användande, och en del väldigt splittrad kunskap genom att ha lekt sporadiskt med min lilla NAS i 8 månader.

TL:DR: Var kan man hitta en guide/"kurs" som lär en grundläggande kunskaper så jag själv kan förstå vad dokumentation/kommentarer i conf filer egentligen säger? Det är att hantera ren "backend" (heter det så?) och använda redan skapat innehåll jag tänker på, att programmera egna saker i php samt skriva html kod får bli ett senare projekt när jag har kläm på hur det i bakgrunden fungerar.

Tack för er hjälp

Permalänk

Din fråga går inte att svara på, För det första, Varför behöver du veta det?
ex en configfil talar ju on hur en server/program skall bete sig, Det skiljer från program till program.

Så nä det finns nog ingen guide rakt av, det du får söka på är de olika programens sidor, ex, Apache, Mysql, php osv osv.

Sök ex config Apache, eller Howto mysql när du söker. Eller så googlar du bara på själva configraden du är intresserad av

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem

Gå in på youtube och sök efter nybörjarguider i apache, php och mysql.

Permalänk
Medlem

http://www.lynda.com/Servers-training-tutorials/1363-0.html?p...

Det kanske är nåt? Du kan testa i 10 dagar gratis.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Vi som jobbar med det använder Google rätt friskt vi också, man kan inte vara expert på alla områden. Sen att man med tiden får en viss erfarenhet som både hjälper en att leta efter rätt info och vara källkritisk (!viktigt! - ibland ser man heltokiga "tips").

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artichost:

Din fråga går inte att svara på, För det första, Varför behöver du veta det?
ex en configfil talar ju on hur en server/program skall bete sig, Det skiljer från program till program.

Så nä det finns nog ingen guide rakt av, det du får söka på är de olika programens sidor, ex, Apache, Mysql, php osv osv.

Sök ex config Apache, eller Howto mysql när du söker. Eller så googlar du bara på själva configraden du är intresserad av

Grejen att jag är mer intresserad av det övergripande för att få lite koll vad som händer, som sagt, dokumentation säger inte alltid så mycket när de förutsätter en viss kunskap hos användaren ^^

Skrivet av BlueFlux:

Gå in på youtube och sök efter nybörjarguider i apache, php och mysql.

Det lär nog vara det som blir det jag får göra, och fortsätta försöka få minsa saker attt fungera Någon gång lär det släppa antar jag

Skrivet av Micke O:

Vi som jobbar med det använder Google rätt friskt vi också, man kan inte vara expert på alla områden. Sen att man med tiden får en viss erfarenhet som både hjälper en att leta efter rätt info och vara källkritisk (!viktigt! - ibland ser man heltokiga "tips").

Jo det förstår jag, det är mycket att hålla reda på! Skulle bara vara gött om man visste vad man skall googla efter, och förstå sig på vad svaret menar

Tack för er input, jag får helt enkelt fortsätta försöka tills det ger sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Hej Sweclockers!

Jag införskaffade mig en NAS/server för 8 månader sedan och har upptäckt att jag tycker det är jävligt roligt att försöka få olika tjänster (som owncloud) att fungera, sjukt tillfredställande att ha sitt eget! Problemet nu är att jag vet så enormt lite hur serverprogrammvaror fungerar att jag mest googlar efter guider som jag följer efter bästa förmåga, en inte helt optimal lösning så att säga. Jag har så pass lite koll att mycket hjälp som finns att få går mig över huvudet, och jag vet ofta inte ens vad jag skall fråga...

Finns det någon passande nybörjarguide att hitta någonstans så slipper man kladda ned hela forumet med dumma frågor? Dokumentation gör mig inte så mycket än eftersom ett ord som "socket" eller "localhost" får mig att se ut som ett frågetecken och jag skulle inte kunna skriva ner exakt vad skillnaden mellan "ServerRoot" och "DokumentRoot" är eller förklara hur apache, mySQL och ownclouds php scripts sammarbetar för att presentera innehåll.

Det jag kan är vad en som använt datorer för spelande, matlab för studier och 15 HP Java kan tänkas kunna, dvs inte alls mycket i serverväg men en del i hur datorer tänker. Jag kan dessutom lite (väldigt) basic linux/CLI användande, och en del väldigt splittrad kunskap genom att ha lekt sporadiskt med min lilla NAS i 8 månader.

TL:DR: Var kan man hitta en guide/"kurs" som lär en grundläggande kunskaper så jag själv kan förstå vad dokumentation/kommentarer i conf filer egentligen säger? Det är att hantera ren "backend" (heter det så?) och använda redan skapat innehåll jag tänker på, att programmera egna saker i php samt skriva html kod får bli ett senare projekt när jag har kläm på hur det i bakgrunden fungerar.

Tack för er hjälp

Roligt att du hittat något som intresserar dig! Jag skulle nog säga att försöka sätta upp någon tjänst, med hjälp av information från nätet, ger en bra inblick i hur olika tjänster samverkar för att presentera data. Självklart finns det massvis med böcker man kan läsa om man vill ha en djupare förståelse för samtliga delar av en tjänst, men för att skapa en generell förståelse skulle jag satsa på att sätta upp tjänsten. Oftast finns det test-versioner av programvarorna, vilket gör att du kan testa helt gratis och virtuellt på din dator hemma.

Lycka till

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Hej Sweclockers!
.....
Finns det någon passande nybörjarguide att hitta någonstans så slipper man kladda ned hela forumet med dumma frågor?
.....
Tack för er hjälp

För 1,5 år sedan ungefär bestämde jag mig för att bygga en liten mediaserver för att lätt kunna ha tillgång till musik, filmer, bilder m.m. Jag hade dock vissa krav som de färdigbyggda NAS-mjukvarorna inte uppfyllde till 100%. Eftersom mina Linuxkunskaper vid tillfället var i princip noll så skulle jag därför behöva lära mig allt från grunden, men eftersom intresse och tid var inte precis något som jag hade brist av så hittade jag till slut en bra guide som jag har haft som grundstomme i lärandet. Sen så har såklart varje punkt förgrenat sig till en massa andra punkter vilket gjort att oräkneliga timmar har spenderats med att söka förklaringar och svar på Google.

Så från en Linux-noob till en annan, det finns ingen komplett guide med förklaringar på allt, men länkarna nedanför är nog det närmaste du kommer.

Den guide jag har haft som grund. Väldigt bra förklaringar för en o-van Linuxanvändare.:
http://www.havetheknowhow.com/default.htm
En annan ganska bra guide, dock inte lika utförlig enligt mig:
http://linuxhomeserverguide.com/

Edit; Och för att tillägga, att ha någon typ av virtualiseringsprogram på din huvuddator är guld värt för att testa allt innan du börjar mixtra med fysiska maskiner.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av BlueFlux:

Gå in på youtube och sök efter nybörjarguider i apache, php och mysql.

Skulle nog rekommendera vanliga textguider,
Att försöka följa guider på youtube blir bara stressande när man måste pausa osv,

Skrivna guider kan du dessutom kopiera de kommandon som skall användas.

Bara ett tips

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.