AMD Radeon 300-serien dyker upp i prislista

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, fast den jämförelsen funkar väl inte riktigt heller, för GTX 480 var aldrig en komplett krets tillskillnad från GTX 580 så där var det ju inte konstigt att det presterade bättre.

Värmen var på grund av att 580 fick ångkammarkylare istället för vanliga heatpipes hos 480. Strömförbrukningen orskades av det extrema läckaget i kretsen, det tydligaste tecknet som bevisar detta är den låga spänningen jämfört med GF110.

Det jag försöker komma till är att till skillnad från GF100 så är Hawaii en bra och komplett krets från början, så det är svårare att se vad dom skulle ändra på utan att behöva möblera om befintliga funktioner.

Det stämmer men GF110 var både mindre och gick i högre hastighet än GF100 och hade 100 000 färre transistorer så nog fanns där skillnader bortsett från upplåsta "shading units" och "TMU".

Strömförbrukningen är ju en faktor som kan förbättras till exempel och med lägre strömförbrukning kommer potentiellt högre frekvenser.

Ser inte alls att det skulle vara en stor skillnad mellan GF100-historien och Hawaii. Det var inget större fel på GF100 förrän vi fick se GF110 och insåg att arkitekturen kunde bli ännu bättre.

För övrigt är ju alla nya arkitekturer baserade på sin föregångare, frågan är ju oftast bara hur stora ingrepp man gör. Grenada är troligen ett mindre ingrepp.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

ok,,ointressant.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men det jag menar att dom borde skala av 50/100 watt av strömförbrukningen (även om det kanske inte är möjligt med 8GB ram). annars har dom tre kort som ligger på 300 watt typ blir lite dumt.

Det spelar väl ingen roll?

Till syven och sist tror jag de flesta bryr sig mest om kostnaden på kortet i jämförelse med prestandan, strömförbrukningen är nog oftast sekundär om man inte har ett dåligt nätaggregat vill säga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se exakt hur allt presterar måste jag säga. 390x framförallt, av korten i denna lista som nyheten handlar om, och förstås även kommande Fury eller vad det nu kommer heta. Har själv ett 290x och har inga planer på att byta än, supernöjd fortfarande. Men alltid spännande att se hur de nya sakerna presterar!

Jag tror som vissa andra skrivit att om de döpt om Hawaii till Grenada så måste det skett något mer än bara överklockning och om det nu med dessa förbättringar presterar som ett 980 är det ju inget konstigt att det kommer kosta ungefär lika mycket, tycker ju jag. 290x presterar mer som ett 970 och kostar (numera) därefter. Om det nu efter lite modifieringar kan prestera som ett 980 varför inte ta ut samma (över?) pris som detta kort? Är ju common sense och inget annat.

Men det bygger ju då på att det faktiskt presterar som ett 980, gör det inte det är hatet kanske lite befogat men innan vi har svart på vitt är det bättre att sitta ner i båten tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Det blir inte många mer fps genom att byta från ett r9 290x OC till en r9 390x, däremot blir det 5000:- dyrare. Värt? Lika bra att spara lite mer och köpa en 980Ti om man nu vill ha det snabbast singel gpun på marknaden. Om man ens funderar på att köpa en r9 390x så är det lika bra man köper en r9 290/r9 290x i dagsläget.

Mitt tips till de som vill uppgradera, köp en r9 29xx ny eller beggad, ni kommer ej ångra er. Oslagbar prestanda för pengarna!!1

De flesta i tråden glömmer bort att det är 8gb på dessa kort ett 290x med 8gb kostar ca 4500kr. 390x ska ju ha lite högre frekvenser + att det mycket väl kan vara lite strömsnålare osv om vi har tur då kan jag tycka de 500kr extra för ett 390x inte är så dumt ändå. 8gb är ju ganska intressant speciellt om man är sugen på crossfire och har 4k skärmar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Det stämmer men GF110 var både mindre och gick i högre hastighet än GF100 och hade 100 000 färre transistorer så nog fanns där skillnader bortsett från upplåsta "shading units" och "TMU".

Strömförbrukningen är ju en faktor som kan förbättras till exempel och med lägre strömförbrukning kommer potentiellt högre frekvenser.

Ser inte alls att det skulle vara en stor skillnad mellan GF100-historien och Hawaii. Det var inget större fel på GF100 förrän vi fick se GF110 och insåg att arkitekturen kunde bli ännu bättre.

För övrigt är ju alla nya arkitekturer baserade på sin föregångare, frågan är ju oftast bara hur stora ingrepp man gör. Grenada är troligen ett mindre ingrepp.

Japp, nodmognad framförallt. Ytterliggare något som påverkade var användningen av Z-culling och andra typer av transistorer. Det var ju trots allt deras första process på 40nm. Att dom lyckades förbättra det på 1½ år är inte förvånande. Problemet i nuläget är att 28nm har funnits i 4½ år redan och vi kan bara komma så långt med att förbättra kretsen. Det enda som har hänt på den tiden är att vi har byggt större kretsar, några större ombyggnader har vi inte sett. Sen vet vi ju hur det gick med Tonga...

Det sistnämnda du nämner stämmer inte, Maxwell var designad manuellt/för hand och inte en beräknad krets. Så Maxwell skiljer sig fundamentalt från Kepler även under samma nod.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Spekulationer kommer nu att AMD uppgraderat minnesbandbredden på Tonga från 285 till 384bit. Detta från en bild på chippet som skickats ut i pressmaterial där det till synes sitter två extra MC.

http://abload.de/img/tongamcqgubv.jpg

https://forum.beyond3d.com/threads/amd-pirate-islands-r-3-ser...

Det måste vara fel. Alla här på Sweclockers vet ju tydligen helt säkert att det handlar om EXAKT samma kort med nytt namn och pris.

Permalänk
Medlem

Här har vi ett vattenkylt Radeon R9 390X

https://www.youtube.com/watch?&v=SWkOMRMGj_k

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De flesta i tråden glömmer bort att det är 8gb på dessa kort ett 290x med 8gb kostar ca 4500kr. 390x ska ju ha lite högre frekvenser + att det mycket väl kan vara lite strömsnålare osv om vi har tur då kan jag tycka de 500kr extra för ett 390x inte är så dumt ändå. 8gb är ju ganska intressant speciellt om man är sugen på crossfire och har 4k skärmar.

Det är dock inga kort de säljer mycket av. Finns knappt i lager, och till ett väldigt högt pris med tanke på vad 4gb går för.

Tror verkligen inte 390X kommer kunna kosta 5000kr, dvs det samma som ett gtx 980 som också presterar ca 10-15% bättre än nuvarande 290X.
AMD måste lägga sig på ett lägre pris för liknande prestanda, om det ska kunna vara konkurrenskraftiga.

När kortet verkar vara mer eller mindre 290X med högre frekvenser och mer minne, finns det väl ändå inget som talar för att det kommer dra MINDRE ström?

Med det sagt är ju inte kortet släppt ännu, man får väl hoppas på en "curveball" från AMD!

Permalänk
Medlem

Det ser mörkt ut... verkar som AMD har kört "ATI" i botten.
Hoppades på Fiji men jag har gett upp, nVidia verkar helt enkelt ha bättre kort.

Annat var det när ATI släppte sitt 9700 Pro kort... bra pris och kanonprestanda men det var ju några år sen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

bra taktik att hypa 390X som världens snabbaste osv och sedan rebranda 290x till 390X

man verkar ju kunna lura halva sweclockers med det draget

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Det ser mörkt ut... verkar som AMD har kört "ATI" i botten.
Hoppades på Fiji men jag har gett upp, nVidia verkar helt enkelt ha bättre kort.

Annat var det när ATI släppte sitt 9700 Pro kort... bra pris och kanonprestanda men det var ju några år sen.

Enda felet med 300 serien är strömförbrukningen (men vi vet inte vad den kommer ligga på heller). Så AMD är inte långt bakom.

Men man får se helt enkelt den 16 vad AMD bjuder på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

bra taktik att hypa 390X som världens snabbaste osv och sedan rebranda 290x till 390X

man verkar ju kunna lura halva sweclockers med det draget

Fast det är ju "Fiji" som ska vara världens snabbaste. Inte 390X

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Japp! De e ju just Fiji som AMD slagit på stortrumman för, som Swec-redaktionen skulle ha uttryckt det!

Permalänk
Medlem

300-serien lär ju knappast vara intressant om det enbart är samma modeller fast med högre pris... Hoppas verkligen Fiji blir kanonbra!

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Vilket skämt! AMD vafan? Blir ju bara larvigt att jämföra r9 290 vs 390 och 290x mot r9 390x
Är ju knappast så att det blir revulotionerande prestandaökningar för man har 8gb minne vs 4gb..och höjer hastigheten från 5 ghz till 6ghz..fortfarande samma antal stream processorer. Och jag antar att de inte kommer höja core clock något märkvärdigt..Blir ingen större skillnad på 100mhz hit o dit

HOPPAS jag har fel.

http://www.nordichardware.se/Computex-2015/redaktionen-hittar...

Ja, Fast 290x hänger ju nästan med 980, vilket 390x ska kriga mot. Högre klock och bättre minne kan ge det den push det behöver för att vinna med nån fps. (Beroende på titlel)
Fiji har 32% mer streamprollar än 290x/390x så 32% mer prestanda rätt av där, + nya minnen och vattenkylt så det kan klocka högre utan att det börja ryka. = En legit utmanare mot 980ti/Titan X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Skrivet av Bas Rutten:

Japp! De e ju just Fiji som AMD slagit på stortrumman för, som Swec-redaktionen skulle ha uttryckt det!

http://www.sweclockers.com/nyhet/20208-radeon-r9-390x-mejslas...

bara ett exempel på att 390x skulle vara så kallade "Fiji"

Citat:

Huvudmotståndaren heter Radeon R9 390X "Fiji" och anländer senare, då rustad till tänderna med den nya minnestekniken High Bandwith Memory (HBM).

finns säkert fler exempel.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20198-amd-radeon-r9-390x-fij...

http://www.sweclockers.com/nyhet/20202-amd-radeon-r9-390x-fij...

http://www.sweclockers.com/nyhet/19606-amd-fiji-radeon-r9-390...

http://www.sweclockers.com/nyhet/20202-amd-radeon-r9-390x-fij...

Permalänk
Medlem

Fast nu för inte så länge sedan så blev det känt att 300 serien inte skulle innehålla Fiji. Det gäller att hänga med i svängarna ser du! Knappt man gör det själv

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Fast nu för inte så länge sedan så blev det känt att 300 serien inte skulle innehålla Fiji. Det gäller att hänga med i svängarna ser du! Knappt man gör det själv

... var ju det mitt första inlägg handlade om? var väldigt luddigt om 300 serien på senaste, men tidigare var det i princip spikat att 390X skulle vara Fiji.......

om du läser de första inläggen förstår du nog vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

... var ju det mitt första inlägg handlade om? var väldigt luddigt om 300 serien på senaste, men tidigare var det i princip spikat att 390X skulle vara Fiji.......

om du läser de första inläggen förstår du nog vad jag menar

Yes, jag förstod, men menade att det har ju även skrivits om det att 390X inte skulle bli Fiji för inte så länge sedan. Därav att man måste hänga med i svängarna, samt att jag knappt gör det själv Men yes, extremt luddigt och folk är ju uppenbart förvirrade av tråden att döma.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/20623-amd-radeon-300-serien-...
Sedan kollar du på denna artikeln. Där framgår det klart och tydligt att 390X inte är "Fiji" eftersom den bygger på kretsen Grenada.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att man väldigt sent har valt att inte bara byta namn på sitt toppkort, utan att också justera sitt namnschema till att följa nvidia. Och i sanningens namn känns det inte helt osannolikt att många köpare skulle jämföra 390 med 980, snarare än med titan och om kunden skulle fråga och få höra att amd har inget motsvarande kort utan att 390 är deras nästa kort är jag inte säker på att kunderna skulle förstå att amd har ett annat namnschema...

Men om de gjort som det var tänkt, med Fiji som 390, Grenada (vilket är både en vulkanö och en piratö) som 380 och Tonga, kanske med ny minnesbuss, som 370 så skulle det sett mycket mer spännande ut i de lägre klasserna. Men nu har man ändrat planerna och därför känns inte kretsarna lika fräscha ut, men så har vi som hänger här vant oss vi amds tidigare namnschema och inte lärt oss det nya än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

http://www.sweclockers.com/nyhet/20623-amd-radeon-300-serien-...
Sedan kollar du på denna artikeln. Där framgår det klart och tydligt att 390X inte är "Fiji" eftersom den bygger på kretsen Grenada.

det som var hela poängen med mitt första inlägg... att man ändrat sig?
jag är fullt medveten om att 390X inte är Fiji.

Permalänk
Medlem

AMD har väl aldrig gått ut med att Fiji ska heta 390X. Det är rykten och folk som spekulerar, sen är det helt plötsligt en sanning och då påstår de att AMD har ändrat sig? Frågan är hur man resonerar då.

För övrigt så tycker jag att Radeon R9 290X är ett utmärkt grafikkort. I nya tester presterar det bättre än Geforce GTX 780Ti.

Ser inga som helst problem med att de optimerar det med mer minne och högre klockfrekvenser och sen har det som övre mellansegment kort förutsatt att prisnivån blir rätt. Men givetvis är det den nya arkitekturen Fiji med HBM minne som känns mest intressant. Förhoppningsvis kan vi få se HBM minne även i lägre prisklasser så småningom.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Delerium:

AMD har väl aldrig gått ut med att Fiji ska heta 390X. Det är rykten och folk som spekulerar, sen är det helt plötsligt en sanning och då påstår de att AMD har ändrat sig? Frågan är hur man resonerar då.

För övrigt så tycker jag att Radeon R9 290X är ett utmärkt grafikkort. I nya tester presterar det bättre än Geforce GTX 780Ti.

Ser inga som helst problem med att de optimerar det med mer minne och högre klockfrekvenser och sen har det som övre mellansegment kort förutsatt att prisnivån blir rätt. Men givetvis är det den nya arkitekturen Fiji med HBM minne som känns mest intressant. Förhoppningsvis kan vi få se HBM minne även i lägre prisklasser så småningom.

Kunde inte sagt det bättre själv. Väl sagt.

Visa signatur

Permalänk

Är jag den enda som är medveten om att 390X enbart blir en upphottad rebrand av 290X med mer minne, och ändå tycker att 5000 är ett rimligt pris?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Är jag den enda som är medveten om att 390X enbart blir en upphottad rebrand av 290X med mer minne, och ändå tycker att 5000 är ett rimligt pris?

Nej, det är många som verkar tro att man vet att det är så.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, det är det ganska många av oss som tycker detsamma.
Problemet är att vi drunknar i floden av kritiska och/eller oinsatta röster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Håller med så vida att dom borde ha lanserat en 4gb modell med, men 8gb förstår jag om det kommer kosta 5000kr troligen kommer det gå ner till 4500/4000kr men 980 är inte billig heller. Det största frågetecknet är strömförbrukningen.

Just för inte bara prestanda/kr kommer jämföras utan även watt kommer med i beräkningen, förstår även jag.
Men frågan för kunderna kommer bli watt eller pris, som det ser ut nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Kan ju lugnt säga dig att långt ifrån alla GTX 970 kan klocka så bra att man hamnar i GTX 980 oklockade nivåer. Sedan att du påstår att AMD förtjänar konkurs får en bara att undra om du kan tänka längre än näsan räcker. Om AMD (mot all förmodan skulle försvinna från marknaden utan att bli uppköpta) så skulle du inte kunna få dina kära Nvidiakort för något mindre än astronomiska summor. Sedan mediokra kort? Snacka om att inte kunna se förbi sina färgade glasögon. Om AMDs kort är mediokra.. Vad är då Nvidias eftersom AMDs förra generation fortfarande håller gentemot GTX 970?

Dom flesta 970 med eftermarknadskylare kan överklocka till oklockade 980. AMD förtjänar definitivt konkurs om dom skall ta överpriser för 3 år gamla grafikkort som dom har sagt att dom tänker göra med 300 serien förutom det enda nya grafikkortet som tydligen inte kommer att slå 980ti, så det är du som inte tänker längre än vad näsan räcker. Jag är varken Nvidia eller AMD fanboy.