Halvgalen ide om en lätt speldator för den snåle/pengalöse?

Permalänk
Medlem

Halvgalen ide om en lätt speldator för den snåle/pengalöse?

Funderar på att sätta ihop överblivna delare till en speldator som fungerar för lite äldre spel som Battlefild 1942, Wings of Prey och Aces high m.fl.
Det mest krävande kan vara SuperTuxKart v9.0 (just nu).
Andra spel som spelas klarar A10-5700 integrerade GPU, bra på egen hand.

Har sedan uppgraderingen av TV-bänksdatorn (HTPC), fått delar över som kanske kan användas som grund till en speldator...
Finnes:
MiniITX Moderkort FM2+A10-5700 FM2 processor+4GB 1333Mhz RAM+500GB 2,5" HDD+Tangentbord+mus+DVD-brännare+Win7 32bit.

Tänkte kombinera ovan med nyinköpta:
Chassi+Grafikkort+Nätdel+SSD+Processorkylare (Original A10-5700 kylaren saknar fläkt som togs som chassifläkt till TV-datorn).
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8053675/latt-speldator-2015

Stora frågan är kommer AMD APU processorn och Nvidia Geforce 960 kommer fungera ihop?
Tycker också att allt blev lite väl dyrt, skulle det gå att få ned priset med någon tusenlapp tro, Utan att göra datorn allt för tandlös?

Länk till kundvagnen

PS. I inköpslistan finns även en slimline Optisk Sata-kabel och en datormus men dessa två är tänkta för (den andra datorn) TV-datorn, för att få igång dess Blurayenhet och styra datorn framme vid TV-bänken vid hörlurslyssning.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Funderar på att sätta ihop överblivna delare till en speldator som fungerar för lite äldre spel som Battlefild 1942, Wings of Prey och Aces high m.fl.
Det mest krävande kan vara SuperTuxKart v9.0 (just nu).
Andra spel som spelas klarar A10-5700 integrerade GPU, bra på egen hand.

Har sedan uppgraderingen av TV-bänksdatorn (HTPC), fått delar över som kanske kan användas som grund till en speldator...
Finnes:
MiniITX Moderkort FM2+A10-5700 FM2 processor+4GB 1333Mhz RAM+500GB 2,5" HDD+Tangentbord+mus+DVD-brännare+Win7 32bit.

Tänkte kombinera ovan med nyinköpta:
Chassi+Grafikkort+Nätdel+SSD+Processorkylare (Original A10-5700 kylaren saknar fläkt som togs som chassifläkt till TV-datorn).
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8053675/latt-speldator-2015http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8053675/latt-speldator-2015

Stora frågan är kommer AMD APU processorn och Nvidia Geforce 960 kommer fungera ihop?
Tycker också att allt blev lite väl dyrt, skulle det gå att få ned priset med någon tusenlapp tro, Utan att göra datorn allt för tandlös?

Länk till kundvagnen

PS. I inköpslistan finns även en slimline Optisk Sata-kabel och en datormus men dessa två är tänkta för (den andra datorn) TV-datorn, för att få igång dess Blurayenhet och styra datorn framme vid TV-bänken vid hörlurslyssning.

Jag personligen tycker 960 är lite dyr. Sen köp inget CX agg, blir troligen bara problem i framtiden.
Kanske ett 750TI vore bättre, sen fractal Integra m 450/550 watt är ett bättre agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Funderar på att sätta ihop överblivna delare till en speldator som fungerar för lite äldre spel som Battlefild 1942, Wings of Prey och Aces high m.fl.
Det mest krävande kan vara SuperTuxKart v9.0 (just nu).
Andra spel som spelas klarar A10-5700 integrerade GPU, bra på egen hand.

Har sedan uppgraderingen av TV-bänksdatorn (HTPC), fått delar över som kanske kan användas som grund till en speldator...
Finnes:
MiniITX Moderkort FM2+A10-5700 FM2 processor+4GB 1333Mhz RAM+500GB 2,5" HDD+Tangentbord+mus+DVD-brännare+Win7 32bit.

Tänkte kombinera ovan med nyinköpta:
Chassi+Grafikkort+Nätdel+SSD+Processorkylare (Original A10-5700 kylaren saknar fläkt som togs som chassifläkt till TV-datorn).
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8053675/latt-speldator-2015http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8053675/latt-speldator-2015

Stora frågan är kommer AMD APU processorn och Nvidia Geforce 960 kommer fungera ihop?
Tycker också att allt blev lite väl dyrt, skulle det gå att få ned priset med någon tusenlapp tro, Utan att göra datorn allt för tandlös?

Länk till kundvagnen

PS. I inköpslistan finns även en slimline Optisk Sata-kabel och en datormus men dessa två är tänkta för (den andra datorn) TV-datorn, för att få igång dess Blurayenhet och styra datorn framme vid TV-bänken vid hörlurslyssning.

AMD APU och geforce 960 fungerar ihop men du kommer inte använda APUs grafikdel om det är det du menar?
Nvidia 960 är dyrt och du får snabbare AMD 280 med mer vram billigare, 1790kr:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

dumpa grafikkortet och satsa på ett liknande från AMD

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Avstängd

960 är bortkastade pengar För samma pengar får du ett 280x som presterar bättre och har 50% mer minne.
Sen är Corsair agget inte nått att hänga i granen http://www.overclock.net/t/1431436/why-you-should-not-buy-a-c...
Kör på FSP agget istället så sparar du en hundring och du får ett bättre agg. 400W FSP agget för 390kr räcker för dig, så du kan spara 200kr på agget.

Sen är svårt att komma ner i pris på den datorn om du ska ha 500GB SSD och samtidigt bra spelprestanda.
Köp ett begagnat 280x eller 7970 för runt 1000kr är nog bästa tipset, det eller köp en 250GB SSD. Men själv hade jag valt 500GB och ett begagnat kort.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Visste att det var en god ide att bli medlem på Swedclockers och fråga här.
Satsade på AMDs A-serie prollar för att slippa strulet med grafikkortsval... Det verkar bara bli svårare för varje grafikkortsgeneration.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka alla synpunkter.
Har blivit fixerad av en GTX960 och A10-5700 baserad dator. Så GTX 690 kortet stannar.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8055450/latt-speldator-2015-v-2

Det är bara det att för några hundra mer får man något högre prestanda för några hundringar mindre får man lägre prestanda.
R9 270 som länkades var några hundringar billigare men det krävde dock ett nätagg på 750W.
"Det man vinner på gungorna förlorar man på karusellen" för att misstolka en gammal visa...
Ett GTX 750 kort sparade ytterligare några hundringar men med sämre prestanda.

Begagnat är inte aktuellt.

Bytte bort Corsair CX nätaggregat mot ett Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze.

Offrade även 500GB SSDn mot ett OCZ 120GB, vet att OCZ har dåligt rykte men sedan 2010-2011 har familjen 2st OCZ Agility3 diskar som aldrig strulat för oss.

Glömde tillägga att speldatorn bara ska kopplas upp mot en 22" 1920x1080 skärm

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att du ska spara in på SSD utrymmet blir fullt fort och du kommer köpa en till och det blir dyrare endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Tack för alla svar.
Visste att det var en god ide att bli medlem på Swedclockers och fråga här.
Satsade på AMDs A-serie prollar för att slippa strulet med grafikkortsval... Det verkar bara bli svårare för varje grafikkortsgeneration.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka alla synpunkter.
Har blivit fixerad av en GTX960 och A10-5700 baserad dator. Så GTX 690 kortet stannar.

Det är bara det att för några hundra mer får man något högre prestanda för några hundringar mindre får man lägre prestanda.
R9 270 som länkades var några hundringar billigare men det krävde dock ett nätagg på 750W.
"Det man vinner på gungorna förlorar man på karusellen" för att misstolka en gammal visa...
Ett GTX 750 kort sparade ytterligare några hundringar men med sämre prestanda.

Begagnat är inte aktuellt.

Bytte bort Corsair CX nätaggregat mot ett Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze.

Offrade även 500GB SSDn mot ett OCZ 120GB, vet att OCZ har dåligt rykte men sedan 2010-2011 har familjen 2st OCZ Agility3 diskar som aldrig strulat för oss.

Glömde tillägga att speldatorn bara ska kopplas upp mot en 22" 1920x1080 skärm

Du behöver inte ens 400w för ett r9 270. Vill inte låta allt för kritisk angående grafikkortet, men 960 har jag lite småsvårt för i speldator. Vill man hålla sig till nvidia och ska spela gäller nog 970, är ström prioriteten finns ju 750ti men som du säger offrar man prestanda då. De enda fall jag kan rekommendera 960 är när det gäller kampanjer och slutnotan landar på ~1.6-1.8k. Det känns helt enkelt fel prissatt för närvarande.

Med en AMD APU vill man ju även kunna köra crossfire, däremot skulle jag troligtvis inte välja en APU till att börja med.

OCZ's arc ssd är bättre än tidigare problemdiskar, 240gb varianten finns för endast 899kr hos inet vilket jag tycker är värt steget upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Funderar på att sätta ihop överblivna delare till en speldator som fungerar för lite äldre spel som Battlefild 1942, Wings of Prey och Aces high m.fl.
Det mest krävande kan vara SuperTuxKart v9.0 (just nu).
Andra spel som spelas klarar A10-5700 integrerade GPU, bra på egen hand.

Har sedan uppgraderingen av TV-bänksdatorn (HTPC), fått delar över som kanske kan användas som grund till en speldator...
Finnes:
MiniITX Moderkort FM2+A10-5700 FM2 processor+4GB 1333Mhz RAM+500GB 2,5" HDD+Tangentbord+mus+DVD-brännare+Win7 32bit.

Tänkte kombinera ovan med nyinköpta:
Chassi+Grafikkort+Nätdel+SSD+Processorkylare (Original A10-5700 kylaren saknar fläkt som togs som chassifläkt till TV-datorn).
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8053675/latt-speldator-2015http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8053675/latt-speldator-2015

Stora frågan är kommer AMD APU processorn och Nvidia Geforce 960 kommer fungera ihop?
Tycker också att allt blev lite väl dyrt, skulle det gå att få ned priset med någon tusenlapp tro, Utan att göra datorn allt för tandlös?

Länk till kundvagnen

PS. I inköpslistan finns även en slimline Optisk Sata-kabel och en datormus men dessa två är tänkta för (den andra datorn) TV-datorn, för att få igång dess Blurayenhet och styra datorn framme vid TV-bänken vid hörlurslyssning.

Du får ingen speldator för 5000, du får en dator du kan spela på. Det är helt olika saker, men ja. Det du länkade funkar bra

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem

JAg vet inte om jag har missförstått konceptet helt och hållet nu, men "lätt speldator för den snåle"?...
Med tanke på spelen som du listade så kommer du nog klara dig utmärkt på AMD's interna APU.

Här är mitt bidrag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8055535/2015-06-06

Varför slänga ut 2.000 kr på ett grafikkort som du kanske någon gång i framtiden kommer att använda ?
Är det inte bättre att då låta vänta med det för att se vad framtiden har att erbjuda till ett bättre pris kanske?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående. Att köpa ett 960 för att du kanske någon gång i framtiden är som att köpa skåpbil för du kanske ska starta flyttfirma i framtiden.

Den ska bara agera sekundär speldator för lätta spel. Kör på det interna graffet men köp en 212 Evo så den håller tyst. Du har redan 500GB hårddisk, fungerade det förut som HTPC så funkar det nu också.
Köp chassi, PSU, kylare för det är vad som krävs. Ram kan vara bra med lite mer, men är inget måste, du ska spela BF 1942 för bövelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

JAg vet inte om jag har missförstått konceptet helt och hållet nu, men "lätt speldator för den snåle"?...
Med tanke på spelen som du listade så kommer du nog klara dig utmärkt på AMD's interna APU.

Här är mitt bidrag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8055535/2015-06-06http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8055535/2015-06-06

Varför slänga ut 2.000 kr på ett grafikkort som du kanske någon gång i framtiden kommer att använda ?
Är det inte bättre att då låta vänta med det för att se vad framtiden har att erbjuda till ett bättre pris kanske?

Skrivet av biorrith:

Jag håller med ovanstående. Att köpa ett 960 för att du kanske någon gång i framtiden är som att köpa skåpbil för du kanske ska starta flyttfirma i framtiden.

Den ska bara agera sekundär speldator för lätta spel. Kör på det interna graffet men köp en 212 Evo så den håller tyst. Du har redan 500GB hårddisk, fungerade det förut som HTPC så funkar det nu också.
Köp chassi, PSU, kylare för det är vad som krävs. Ram kan vara bra med lite mer, men är inget måste, du ska spela BF 1942 för bövelen.

Ahh! Bra inlägg
Saken är det att den uppgraderade TV-bänks datorn (HTPC), hade de komponenterna som utgör grund till "speldatorn". Den blev uppgraderad till A10-7800 prolle och moderkort.
Tyvärr räcker inte A10-7800 inte till för alla spel som spelas.

Dessutom kommer "TV-bänksdatorn" och "Lätta speldatorn" stå i olika rum och på så sätt öka harmonin i familjen (vi är tre stycken). Genom att inte behöva ha stora familjegräl om vem som ska göra vad i vardagsrummet (där TV-bänksdatorn står).

Som sagt dålig på grafikkort och dess prestanda men hade för flera år sedan en GT(X)550 kort som jag gillade. ett GTX x60 kort borde därför inte göra mig besviken.

Citat:

Att köpa ett 960 för att du kanske någon gång i framtiden är som att köpa skåpbil för du kanske ska starta flyttfirma i framtiden.

Det säger du till en som köper kombibil för att det ska vara lättare att lasta i, när man någon gång har stora lass?

Ska ta och fnula på grafikkorts valet, då GTX 960 verkar ha dåligt rykte på SweClockers.
Annars är jag inte tillräckligt pengalös eller snål för att tycka att dryga 4300kr är för mycket för en dator (Om den gör vad den är tänkt att göra).
Vem vet, kanske 32bitars Win7 inte fungerar med dagens grafikkorts drivrutiner

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag gått på ett R7 260x eller ett R9 270.
Ska du ha ett GTX kort från 900-serien så tycker jag absolut inte att man kan kalla datorn för ett snålbygge
Om du inte hade varit emot begagnade grejer samt GTX700-serien så hade vi kunnat lösa något för den panke ^^,

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kolla marknadsdelen på swec och andra forum, man får mest när man köper begagnat. Sedan är det roligt också att bygga ihop hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Ahh! Bra inlägg
Saken är det att den uppgraderade TV-bänks datorn (HTPC), hade de komponenterna som utgör grund till "speldatorn". Den blev uppgraderad till A10-7800 prolle och moderkort.
Tyvärr räcker inte A10-7800 inte till för alla spel som spelas.

Dessutom kommer "TV-bänksdatorn" och "Lätta speldatorn" stå i olika rum och på så sätt öka harmonin i familjen (vi är tre stycken). Genom att inte behöva ha stora familjegräl om vem som ska göra vad i vardagsrummet (där TV-bänksdatorn står).

Som sagt dålig på grafikkort och dess prestanda men hade för flera år sedan en GT(X)550 kort som jag gillade. ett GTX x60 kort borde därför inte göra mig besviken.
Det säger du till en som köper kombibil för att det ska vara lättare att lasta i, när man någon gång har stora lass?

Ska ta och fnula på grafikkorts valet, då GTX 960 verkar ha dåligt rykte på SweClockers.
Annars är jag inte tillräckligt pengalös eller snål för att tycka att dryga 4300kr är för mycket för en dator (Om den gör vad den är tänkt att göra).
Vem vet, kanske 32bitars Win7 inte fungerar med dagens grafikkorts drivrutiner

Dåligt ryckte är det inte, utan inte prisvärt snarare (alltså 960).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Kronvrak: Om vi börjar om från början då. Du ska ha en lättare speldator/sekundär dator.
Skippa det du har, sälj det. Börja på ny kula istället och köp en dator med komponenter som matchar dina krav. tex G3258 eller en i3.
A10 är ingen vettig processor att basera en speldator på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Kronvrak: Om vi börjar om från början då. Du ska ha en lättare speldator/sekundär dator.
Skippa det du har, sälj det. Börja på ny kula istället och köp en dator med komponenter som matchar dina krav. tex G3258 eller en i3.
A10 är ingen vettig processor att basera en speldator på.

Intressant!
Har du några konkreta belägg på varför en A10-5700 inte skulle vara en vettig huvudprocessor stödd av ett externt grafikkort?
För har aldrig haft problem med A10-5700 under de tre åren vi haft det, det är bara det att grafikkretsarna inte räcker till.

Nej! Själva iden är att använda datordelar som ligger och dammar här hemma, ska användas.
Fast både datorlådan och nätaggregatet har uppgraderings möjligheter, kanske om 3-5 år det är dags för ett mATX kort med nytt grafikkort och ny processor.

Har lyssnat och tagit till mig av råden i tråden men eftersom jag betalar bestämmer jag
Tack till alla som tog sig tid att hjälpa mig.
Lade beställningen nu ikväll.

Det blev MSI Geforce GTX 960 kortet, kollade runt efter alternativ och antingen kostade korten ungefär lika mycket eller så hade (teoretiskt) sämre prestanda till en lägre peng.
Att det fanns Win7 32bit drivrutiner till kortet var viktigt.

Får återkomma med problem och lösningar när grejerna kommit hem...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Ahh! Bra inlägg
Saken är det att den uppgraderade TV-bänks datorn (HTPC), hade de komponenterna som utgör grund till "speldatorn". Den blev uppgraderad till A10-7800 prolle och moderkort.
Tyvärr räcker inte A10-7800 inte till för alla spel som spelas.

Dessutom kommer "TV-bänksdatorn" och "Lätta speldatorn" stå i olika rum och på så sätt öka harmonin i familjen (vi är tre stycken). Genom att inte behöva ha stora familjegräl om vem som ska göra vad i vardagsrummet (där TV-bänksdatorn står).

Som sagt dålig på grafikkort och dess prestanda men hade för flera år sedan en GT(X)550 kort som jag gillade. ett GTX x60 kort borde därför inte göra mig besviken.
Det säger du till en som köper kombibil för att det ska vara lättare att lasta i, när man någon gång har stora lass?

Ska ta och fnula på grafikkorts valet, då GTX 960 verkar ha dåligt rykte på SweClockers.
Annars är jag inte tillräckligt pengalös eller snål för att tycka att dryga 4300kr är för mycket för en dator (Om den gör vad den är tänkt att göra).
Vem vet, kanske 32bitars Win7 inte fungerar med dagens grafikkorts drivrutiner

960 har ett dåligt rykte här på swec för att det är ett dåligt kort, det finns ingen annan anledning.
Ett 3 år gammalt 7970 presterar 20% bättre och har 50% mer minne.
Om du bara absolute måste ha Nvidia så köp ett begagnat 680 eller 770 dom är nästan lika bra som 7970/280x men du får nöja dig med 2GB minne.
Det är dyrt att vara fan boi

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Intressant!
Har du några konkreta belägg på varför en A10-5700 inte skulle vara en vettig huvudprocessor stödd av ett externt grafikkort?
För har aldrig haft problem med A10-5700 under de tre åren vi haft det, det är bara det att grafikkretsarna inte räcker till.

Nej! Själva iden är att använda datordelar som ligger och dammar här hemma, ska användas.
Fast både datorlådan och nätaggregatet har uppgraderings möjligheter, kanske om 3-5 år det är dags för ett mATX kort med nytt grafikkort och ny processor.

Har lyssnat och tagit till mig av råden i tråden men eftersom jag betalar bestämmer jag
Tack till alla som tog sig tid att hjälpa mig.
Lade beställningen nu ikväll.

Det blev MSI Geforce GTX 960 kortet, kollade runt efter alternativ och antingen kostade korten ungefär lika mycket eller så hade (teoretiskt) sämre prestanda till en lägre peng.
Att det fanns Win7 32bit drivrutiner till kortet var viktigt.

Får återkomma med problem och lösningar när grejerna kommit hem...

Du kollade efter alternativ till 960 men hittade inget? Vi sa AMD 280 som är snabbare, har 50% mer minne vilket behövs idag då redan bf4 ultra fyllde 2gb grafikminne och det kostar bara 1800kr på netonnet.
Men ja du betalar, men lite skumt när konsensus från flera insatta säger 280 och sen säger du att du inte hittar alternativ till 960.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Funderar på att sätta ihop överblivna delare till en speldator som fungerar för lite äldre spel som Battlefild 1942, Wings of Prey och Aces high m.fl.
Det mest krävande kan vara SuperTuxKart v9.0 (just nu).
Andra spel som spelas klarar A10-5700 integrerade GPU, bra på egen hand.

Har sedan uppgraderingen av TV-bänksdatorn (HTPC), fått delar över som kanske kan användas som grund till en speldator...
Finnes:
MiniITX Moderkort FM2+A10-5700 FM2 processor+4GB 1333Mhz RAM+500GB 2,5" HDD+Tangentbord+mus+DVD-brännare+Win7 32bit.

Tänkte kombinera ovan med nyinköpta:
Chassi+Grafikkort+Nätdel+SSD+Processorkylare (Original A10-5700 kylaren saknar fläkt som togs som chassifläkt till TV-datorn).
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8053675/latt-speldator-2015http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8053675/latt-speldator-2015

Stora frågan är kommer AMD APU processorn och Nvidia Geforce 960 kommer fungera ihop?
Tycker också att allt blev lite väl dyrt, skulle det gå att få ned priset med någon tusenlapp tro, Utan att göra datorn allt för tandlös?

Länk till kundvagnen

PS. I inköpslistan finns även en slimline Optisk Sata-kabel och en datormus men dessa två är tänkta för (den andra datorn) TV-datorn, för att få igång dess Blurayenhet och styra datorn framme vid TV-bänken vid hörlurslyssning.

Nu skriver du snål och gamla icke krävande spel

Dumpa SSD'n och kör den mekaniska som blev spara över 2000:-
Dumpa grafikkortet och kör integrerat om det pallar så sparar du 2190:- , eller köp begagnat du borde kunna hitta ett 7950 för 500~ och sparar 1700:-
Oavsett om du kör externt eller integrerat så lär du inte behöva mer än 300watt besparing 250:- , leta begagnat bör ju finnas folk i marknaden som skänker gamla nätagg annars.
Skippa torn luftkylaren för processorn och kör skräpet som är inluderat om du inte har tänkt klocka, enda anledningen du kommer att behöva flytta lite luft i lådan är om du kör ett 7950 då det genererar en del värme, finns ju chassi fläktar för några tior
Om du inte skaffar ett externt grafikkort kanske du inte behöver byta chassi besparing 499:-

En annan tanke, ska du köra spel som är mindre krävande borde du kunna hitta en intel nuc begagnad eller på kampanj för några tusingar så får du en superliten låda, något som inte låter något om du inte belastar den för mycket och drar lite ström
Verkar som att den pallar BF4 30fps low settings beroende på modell då https://www.youtube.com/watch?v=3IK6Wymm3aQ
Ta mig inte på ordet, läs på mer innan du bestämmer dig sen sälja dina övriga delar billigt på marknaden så har du en fin minipc

EDIT: Såg att du redan hade beställt annat
Lycka till med delarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Intressant!
Har du några konkreta belägg på varför en A10-5700 inte skulle vara en vettig huvudprocessor stödd av ett externt grafikkort?
För har aldrig haft problem med A10-5700 under de tre åren vi haft det, det är bara det att grafikkretsarna inte räcker till.

Nej! Själva iden är att använda datordelar som ligger och dammar här hemma, ska användas.
Fast både datorlådan och nätaggregatet har uppgraderings möjligheter, kanske om 3-5 år det är dags för ett mATX kort med nytt grafikkort och ny processor.

Har lyssnat och tagit till mig av råden i tråden men eftersom jag betalar bestämmer jag
Tack till alla som tog sig tid att hjälpa mig.
Lade beställningen nu ikväll.

Det blev MSI Geforce GTX 960 kortet, kollade runt efter alternativ och antingen kostade korten ungefär lika mycket eller så hade (teoretiskt) sämre prestanda till en lägre peng.
Att det fanns Win7 32bit drivrutiner till kortet var viktigt.

Får återkomma med problem och lösningar när grejerna kommit hem...

Va? vilken teoretiskt test har du kollat på? 960 presterar ungefär som 285 och även 280 tills ramet på 2Gb fullt 280X är bra mycket bättre kort som exempel och kostar vad jag såg senast inte mer än 960. Du betalar mer och får mindre.

I 1080p är inte gapet stort, men är en betydande skillnad (är snittvärde på spel swec testar):

Dold text

Går upp till det kommande populära standarden i pixlar:

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Färdigt...

Fick hem grejerna i tisdag från Inet. började nästan omedelbart att sätta ihop datorn trots att jag tänkt vänta till helgen.
Nörd som man är satt jag inne och skruvade ihop dator, i den sköna sommarkvällen :/

Grejarna som konverterade den avdankade HTPCn till Speldator... Saknas gör FD Core 1300 chassit... Datorvagnen hämtades ned från vinden.

Torrtestning av passformen, MiniITX är små moderkort

Första test starten sedan kunde Win7 installeras. Ormboet i datorn ska åtgärdas... sen.

Det jäkla Cooler Master 212s stöd kom att ligga på en kiselkrets på moderkortets undersida men med ett brickor kom stödet ovanför kretsen.
Ett jäkla problem var det också att få GTX 960 kortet att ta över A10-5700 inbyggda grafikkretsar men med en uppdatering av Nvideas drivrutinerna fick A10-5700 acceptera att den nu bara är huvudprocessor.

Väldigt nöjd trots att enda spelet som installerats är SuperTuxKart (Gratis 3D racingspel) som vare sig A10-5700 eller A10-7800 klarade hack fritt ens på låga inställningar. GTX 960 Klarar spelet på maxade inställningar...

A10-5700 och GTX 960 skapade en ganska balanserad dator. trots A10-5700 är från 2012, sänkningen utgörs av 1333Mhz minnena de är långsamma. Mera förvånad att vår nyaste och långsammaste SSD Arc100 maxar MS index?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Fick hem grejerna i tisdag från Inet. började nästan omedelbart att sätta ihop datorn trots att jag tänkt vänta till helgen.
Nörd som man är satt jag inne och skruvade ihop dator, i den sköna sommarkvällen :/

http://i59.tinypic.com/ih7694.jpg
Grejarna som konverterade den avdankade HTPCn till Speldator... Saknas gör FD Core 1300 chassit... Datorvagnen hämtades ned från vinden.

http://i59.tinypic.com/nqd6qx.jpg
Torrtestning av passformen, MiniITX är små moderkort

http://i57.tinypic.com/zwxaon.jpg
Första test starten sedan kunde Win7 installeras. Ormboet i datorn ska åtgärdas... sen.

Det jäkla Cooler Master 212s stöd kom att ligga på en kiselkrets på moderkortets undersida men med ett brickor kom stödet ovanför kretsen.
Ett jäkla problem var det också att få GTX 960 kortet att ta över A10-5700 inbyggda grafikkretsar men med en uppdatering av Nvideas drivrutinerna fick A10-5700 acceptera att den nu bara är huvudprocessor.

http://i61.tinypic.com/1zx8pio.jpg
Väldigt nöjd trots att enda spelet som installerats är SuperTuxKart (Gratis 3D racingspel) som vare sig A10-5700 eller A10-7800 klarade hack fritt ens på låga inställningar. GTX 960 Klarar spelet på maxade inställningar...

http://i62.tinypic.com/2je32u.jpg
A10-5700 och GTX 960 skapade en ganska balanserad dator. trots A10-5700 är från 2012, sänkningen utgörs av 1333Mhz minnena de är långsamma. Mera förvånad att vår nyaste och långsammaste SSD Arc100 maxar MS index?

Minnen är inte större begränsning, men skulle inte köpt 960 personligen (om man inte ska bygga HTPC).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kanske en bättre kabeldragning så att bygget ser seriöst ut?

Permalänk
Medlem

Gött att du vill ha tips och sen inte lyssnar. Aja glhf med det dåliga överprisade gtx960.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Gött att du vill ha tips och sen inte lyssnar. Aja glhf med det dåliga överprisade gtx960.

Ja, jag bad om råd.
Tog tacksamt emot råden och tackade artigt för dom.
Fast beslutet är mitt..
Passar det inte dig, Köp AMD grafikkort själv eller släng dig i väggen.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Ja, jag bad om råd.
Tog tacksamt emot råden och tackade artigt för dom.
Fast beslutet är mitt..
Passar det inte dig, Köp AMD grafikkort själv eller släng dig i väggen.

Ta det lugnt, vi försöker bara ge bra och prisvärda råd. Sen vad du köper är helt upp till dig. Men vi får väl kommentera/tycka till om köpet? Är ju det forum är till för.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Använder "sängbordsdatorns", Aspire E3-112 Netbook original disk, en 500GB 2,5" HDD för allmän lagring i "speldatorn".
Den sitter på andra sidan moderkortsplåten med skruvar som täcks av nätaggregatet (Bra tänkt där Fractal Design).

Problemet var att jag monterade disken innan jag tog bort Win8 återställningspartitionerna för Aspire E3-112, som den kom med Win8.
Eftersom datorn kör Linux Mint och jag ointresserad av Win8, så kan de 20-25GB som återställningspartitionerna tog upp användas bättre.

Fick plocka isär en 2,5" USB HDD-kabinett för att kunna koppla den till en Linux dator och ta bort dom med Gparted. Eftersom Win7s Lokal diskhantering vägrade göra det.

USB-sladden in i Netbooken syns inte så bra för E3-112s USB-portar sitter på baksidan.

Chassit kommer att målas om, hatar den svarta färgen som förfular inte bara chassit utan även där chassit står.
Kommer ta det till jobbet och blästra den där.
Kommer antagligen lacka chassit i vitt med silver sidoplåtar, några svarta detaljer sparas som På/av och USB panelen det är för knepigt att maskera dom för att få det bra.

Då om inte förr kommer kablaget dras om invändigt. Fast egentligen bryr jag mig inte så värst, för man ser inte ormboet av sladdar genom plåtarna...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Använder "sängbordsdatorns", Aspire E3-112 Netbook original disk, en 500GB 2,5" HDD för allmän lagring.
Den sitter på andra sidan moderkortsplåten med skruvar som täcks av nätaggregatet (Bra tänkt där Fractal Design).

Problemet var att jag monterade disken innan jag tog bort Win8 återställningspartitionerna för Aspire E3-112, som den kom med Win8.
Eftersom datorn kör Linux Mint och jag ointresserad av Win8, så kan de 20-25GB som återställningspartitionerna tog upp användas bättre.

Fick plocka isär en 2,5" USB HDD-kabinett för att kunna koppla den till en Linux dator och ta bort dom med Gparted. Eftersom Win7s Lokal diskhantering vägrade göra det.
http://i61.tinypic.com/317cmc3.jpg
USB-sladden in i Netbooken syns inte så bra för E3-112s USB-portar sitter på baksidan.

Chassit kommer att målas om, hatar den svarta färgen som förfular inte bara chassit utan även möbleringen.
Kommer ta det till jobbet och blästra den där.
Kommer antagligen lacka chassit i vitt med silver sidoplåtar några svarta detaljer sparas som På/av och USB panelen det är för knepigt att maskera dom delarna bra.

Då om inte förr kommer kablaget dras om invändigt. Fast egentligen bryr jag mig inte så värst, för man ser inte ormboet av sladdar genom plåtarna...

Annars hade valfri linux version på usb löst problmet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar