::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Avstängd

rent allmänt lär hela mid range området med kort bli gott.
Fury med HBM lär ju sätta en annan nivå både i prestanda och pris

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Tja, jag tror ju att det kommer en annan variant av Fiji XT med luftkylning med. Detta är ju i linje med vad som talats om förut, dvs detta är WCE-varianten. Sen kommer det kanske andra intressanta variationer, om än i lägre prestanda/prisklasser:

http://wccftech.com/amd-tonga-gpu-die-shot-features-384bit-me...

Tonga är ju meningslös, den enda intressanta varianten är 8gb 390X om den kryper ner mot 4000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

rent allmänt lär hela mid range området med kort bli gott.
Fury med HBM lär ju sätta en annan nivå både i prestanda och pris

Inte på grund av HBM, grafikkort idag är inte speciellt begränsade av minnesbandbredd. Framförallt inte AMD.
Men som en ny standard är det helt klart fördelaktigt över GDDR5.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Inte på grund av HBM, grafikkort idag är inte speciellt begränsade av minnesbandbredd. Framförallt inte AMD.
Men som en ny standard är det helt klart fördelaktigt över GDDR5.

Sen omfördelning av strömförbrukningen är alltid ett plus:) gddr är kostsamt att driva idag. Får se hur detta slutar där dom använder en billigare/enklare kontroller utan ECC (eller vad dom kallade det). Ska ju snabba på och sänka strömförbrukningen lite extra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Sen omfördelning av strömförbrukningen är alltid ett plus:) gddr är kostsamt att driva idag. Får se hur detta slutar där dom använder en billigare/enklare kontroller utan ECC (eller vad dom kallade det). Ska ju snabba på och sänka strömförbrukningen lite extra.

Det är det, men i nuläget kommer HBM vara ännu mer kostsamt än GDDR5.

Att inte inkludera stöd för ECC/EDC kommer öka både tillgänglig bandbredd och kapacitet. Normallt sett så när det aktiveras så används lite mer än 10% av tillgängligt VRAM som paritet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Rykte

AMD’s Next Generation ‘Fury Lineup’ Allegedly Coming in Three Flavors: Fury Nano, Fury XT and Fury Pro

http://wccftech.com/amd-fury-series-lineup-flavors-fury-nano-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Rykte

AMD’s Next Generation ‘Fury Lineup’ Allegedly Coming in Three Flavors: Fury Nano, Fury XT and Fury Pro

http://wccftech.com/amd-fury-series-lineup-flavors-fury-nano-...

Tyvärr så säger dom ju att top kortet ska vara runt $900 och slåss med 980Ti... vilket betyder att matchen redan är avgjord, lol. Ett 4gb kort för $900 är ren fluff. Man kan ju lika bra köpa ett Titan X när man är där uppe. Att det kommer två kort under är bra (förhoppningsvis luftkylda), men samtidigt... hur mycket skulle dom kunna gå ner från $900 på de strypta korten? Knappast särskilt mycket. Skulle ju vara komiskt om vi ser ett Fury med 970 prestanda för $700.

Permalänk
Avstängd

$550 Pro
$700 xt
$850 Nano

Nåt i den stilen.
Beror ju lite på hur de presterar med.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Tyvärr så säger dom ju att top kortet ska vara runt $900 och slåss med 980Ti... vilket betyder att matchen redan är avgjord, lol. Ett 4gb kort för $900 är ren fluff. Man kan ju lika bra köpa ett Titan X när man är där uppe. Att det kommer två kort under är bra (förhoppningsvis luftkylda), men samtidigt... hur mycket skulle dom kunna gå ner från $900 på de strypta korten? Knappast särskilt mycket. Skulle ju vara komiskt om vi ser ett Fury med 970 prestanda för $700.

Vet inte hur pålitligt rycktet är. Prats även om 8Gb och sänkt hastighet. Låter mer troligt speciellt om 390x ska ha 8gb, inte kan toppkorten ha mindre.

Sen pratar AMD om att korten ska klara 4k för första gången. Så känns udda då med nara 4gb på toppkorten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesese:

idag så är hela 9% av alla datorer som kört 3D mark snabbare än min http://www.3dmark.com/fs/3860802 (endast 20`000p i grafik)

Sen vad du faktiskt får i prestanda i spel är ju en helt annan sak som gör det attraktivt att uppgradera till något annat
Men visst gillar man skinande benchmark-poäng så är ju Tri/Quadfire roligt att ha.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte hur pålitligt rycktet är. Prats även om 8Gb och sänkt hastighet. Låter mer troligt speciellt om 390x ska ha 8gb, inte kan toppkorten ha mindre.

Sen pratar AMD om att korten ska klara 4k för första gången. Så känns udda då med nara 4gb på toppkorten.

Det är sjukt svårt även för oss att sålla bland all info som ramlar in via olika kanaler – vissa officiella, andra inte. Däremot är "alla" just nu överens om att det är 4 GB som gäller, så antingen har AMD blåst hela bunten eller så.. ja, är det faktiskt 4 GB.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Sen vad du faktiskt får i prestanda i spel är ju en helt annan sak som gör det attraktivt att uppgradera till något annat
Men visst gillar man skinande benchmark-poäng så är ju Tri/Quadfire roligt att ha.

Ett av bekymren med nya kort vad får man egentligen ut i reell prestanda.
dubbla kort eller fler är mer huvudvärk än nåt annat.

snart så vet vi mer, 9 dagar kvar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Åh du vet ju hur det är.

Innan Fiji: "Lol kolla sketna GTX970 med 3.5gb, det räcker ju knappt för 1080p, lololol"

Efter Fiji:"4gb räcker lätt för 4K, därför behöver inte kortet mer."

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är sjukt svårt även för oss att sålla bland all info som ramlar in via olika kanaler – vissa officiella, andra inte. Däremot är "alla" just nu överens om att det är 4 GB som gäller, så antingen har AMD blåst hela bunten eller så.. ja, är det faktiskt 4 GB.

Å fan:) Snacka om att det kommit motstridiga uppgifter runt fuji, både åt en och andra hållet.

Låter dock lite klent med 4Gb på topp korten (även om det idag troligen räcker). Ja ja, det visar sig längre fram hur det blir

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Åh du vet ju hur det är.

Innan Fiji: "Lol kolla sketna GTX970 med 3.5gb, det räcker ju knappt för 1080p, lololol"

Efter Fiji:"4gb räcker lätt för 4K, därför behöver inte kortet mer."

hahahah XD är snarare alltid varit så att Nvidias kort har haft snål bandbredd

Men 4Gb för detta halo kort känns inte tillräckligt (blir lite mesigt på något vis). Men med så är bred bus kanske den orkar driva 4k på vettigt vis, bara för den kan tömma minnet fort Vem vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har ni skrivit på NDA än?
Kan du inte göra så att om ni har fått kortet/korten innan nästa fredagspanel, kan du inte ge en stor obvious blink. Man får ju inte säga något men antar att det inte står något om uttryck eller kroppsrörelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Har ni skrivit på NDA än?
Kan du inte göra så att om ni har fått kortet/korten innan nästa fredagspanel, kan du inte ge en stor obvious blink. Man får ju inte säga något men antar att det inte står något om uttryck eller kroppsrörelser

Inte vara sån. Men hur ska dom beskriva kortet i kroppsspråk? Vinka 3 gånger i kameran eller (visa kortet i extremt dålig vinkel kanske)?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Hoppas att AMD blåst hela bunten av er.
Chanserna är väl inte goda, men de finns ännu i alla fall.
Om ett tag till, vet vi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Rå prestandaden är +51% mot 290X men frågan är om drivrutinerna är så bra så man får minst +51% i spelprestandard. Då "gamla" 290X kommer att bli ca 10% snabbare och heta 390X (samma prestandard som 980GTX) så kommer det bli svårt med en hallå produkt där skillnaden blir så liten på AMDs nya serie. Men skulle killarna som skriver drivrutinerna till det nya kortet lyckas bra då har de en kanon produkt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Rå prestandaden är +51% mot 290X men frågan är om drivrutinerna är så bra så man får minst +51% i spelprestandard. Då "gamla" 290X kommer att bli ca 10% snabbare och heta 390X (samma prestandard som 980GTX) så kommer det bli svårt med en hallå produkt där skillnaden blir så liten på AMDs nya serie. Men skulle killarna som skriver drivrutinerna till det nya kortet lyckas bra då har de en kanon produkt.

AMD har satsat på framtiden med Dx12.
drivrutinerna lär som vanligt med ny teknik först etablera stabilitet sen skrivas för prestanda optimering vilket idagsläget är omöjligt att sia om hur mycket skillnad de kan göra.

970 vs Tx är ca 43% så hamnar AMD i närheten av 50% med Fury så ligger de bra till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Googlade runt lite o hittade denna nyhet/tråd: http://fudzilla.com/news/graphics/37938-geforce-gtx-970-issue...

Det står bland annat att nvidia tappade mer än 30% av sina sales under februari ( då 3.5gb+0,5gb minnet började komma fram).
Men det intressanta är om man läser kommentarerna. Jag klistrar in.

Roy@AMD • 16 hours ago

The GTX 970 is not the real issue. People are waiting for our revolutionary Fury GPU. Just wait another eight days, we will revolutionize the GPU market.

1337 Roy@AMD • 11 hours ago

I don't think so. The GTX 970 can be purchased for as low as $310.

You really think people considering buying a GTX 970 are the same market as the FURY GPU?

Newsflash: Buyers at the $300 price point are not interested in the $899 GPU segment.

Roy@AMD 1337 • 8 hours ago

Even our one and half year old R9 290X can beat the GTX 970 and you will able to see a real performance boost of the R9 290X with the DX 12.

Roy@AMD Irishgamer Gamer • 14 hours ago

We will release the new Catalyst driver along with our new GPU lineup..... Stay tuned.

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/amd-radeon-300-series-pricing-confirmed-a...

Ser riktigt lovande ut! Om 390X bara pumpar ut lite mer prestanda, så blir det som ett GTX980 med 8gb minne för runt 4000kr.

Däremot när man tittar på ovan quote: You really think people considering buying a GTX 970 are the same market as the FURY GPU?
Newsflash: Buyers at the $300 price point are not interested in the $899 GPU segment.

Så sjunker enthusiasmen genast
390X priset får en att hoppas på att Fury startar lågt, men den kommentaren bekräftar ju i princip att det kommer vara svindyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

första bilden är falsk

73*1,45=105bps
73*1,53=112BPS

Sedan är frågan om det är stream processorer som begränsar prestandarden i dagens spel (jag tror inte det)

Nvidia ökade rasterenheter med 100% men cuda kärnorna bara marginellt mot titan black.

Så i Nvidias grafikkort ser man att det är raserenheterna som begränsar prestandaden inget annat.

980 har endast 2048 men 64 rasterenheter titan Black har 2880CUDA-kärnor men endast 48 rasterenheter ändå så är 980 snabbare.

Så frågan är om antalet stream processorer har så stor betydelse i spel nu när det ändå är så många.
Jag tror begränsningen finns på andra saker u GPUn.

Då det varit helt tyst från AMD så är det inte alls bra (eller riktigt illa) Att inte synas på de stora mässorna betyder att man som företag mår dåligt.
Jag kommer att vänta tills AMD kommer med sina nya kort innan jag väljer om det blir AMD eller Nvidia kort som jag ska köpa.

idag så är hela 9% av alla datorer som kört 3D mark snabbare än min http://www.3dmark.com/fs/3860802 (endast 20`000p i grafik)

Måste rätta dig här, det är 9% av alla med samma setup som dig som är snabbare. 11k totalpoäng är inget speciellt (får mer än så på ett kort).

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

AMD har satsat på framtiden med Dx12.
drivrutinerna lär som vanligt med ny teknik först etablera stabilitet sen skrivas för prestanda optimering vilket idagsläget är omöjligt att sia om hur mycket skillnad de kan göra.

970 vs Tx är ca 43% så hamnar AMD i närheten av 50% med Fury så ligger de bra till.

Angående DX 12, nVidia verkar ju idag ha mycket mindre overhead än AMD, vilket borgar för att AMD kan dra större nytta av DX12 och att deras högre teoretiska råprestanda kommer väl till pass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Angående DX 12, nVidia verkar ju idag ha mycket mindre overhead än AMD, vilket borgar för att AMD kan dra större nytta av DX12 och att deras högre teoretiska råprestanda kommer väl till pass.

DX12 kommer att göra skillnad för en gångs skull. Även om den visuella biten inte är avgörande utan mer fps för samma hårdvara och ge utvecklarna kontroll vad hårdvaran ska göra vilket ger oss motiverade utvecklare av spel på ett helt nytt sätt.

OpenCl test vet ej hur relevant det är idag dock.
http://videocardz.com/56191/amd-radeon-fury-fiji-opencl-bench...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*Uppdaterat första post med lite fler bilder*

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Googlade runt lite o hittade denna nyhet/tråd: http://fudzilla.com/news/graphics/37938-geforce-gtx-970-issue...

Det står bland annat att nvidia tappade mer än 30% av sina sales under februari ( då 3.5gb+0,5gb minnet började komma fram).
Men det intressanta är om man läser kommentarerna. Jag klistrar in.

Roy@AMD • 16 hours ago

The GTX 970 is not the real issue. People are waiting for our revolutionary Fury GPU. Just wait another eight days, we will revolutionize the GPU market.

Märkligt uttalande om jag ska vara ärlig, vi vet ju att den går upp mot 980 Ti så nej, 970 är inte något problem. Att de ska revolutionera marknanden ser jag som föga troligt, möjligtvis röra upp den lite.

1337 Roy@AMD • 11 hours ago

I don't think so. The GTX 970 can be purchased for as low as $310.

You really think people considering buying a GTX 970 are the same market as the FURY GPU?

Här har han dock hyfsat rätt, men tänker inte på de som kör SLI/Xfire.

Roy@AMD 1337 • 8 hours ago

Even our one and half year old R9 290X can beat the GTX 970 and you will able to see a real performance boost of the R9 290X with the DX 12.

Sista är ju dock den bästa, "R9 290X CAN beat the GTX 970..." umm, och 970 slår 290X. Beror ju på vilka spel man mäter i, dessutom så innebär väl knappast DX12 att det enbart är AMD-kort som får en prestandaskjuts.

Men visst, ur ekonomisk synvinkel är det i regel svårt att motivera ett 970 över 290X.

Hoppas verkligen att AMD bara helt iskallt hållt käften och sen kommer med Fury som överpresterar Titan X och prismatchas med 980 Ti

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

970 är närmast jämförbart med 290 i standardfrekvens. 970 klockar ju bättre, men det är svårt även med 970 att klocka ikapp gapet mellan 290 och 290X om man samtidigt klockar 290X.
http://www.sweclockers.com/test/20523-nvidia-geforce-gtx-980-...

Ett överklockat 970 har nästan samma prestanda som ett oklockat 980. Tvivlar på att det är så lätt att klocka ettt 290X högre än så. Ett överklockat 970 bore även vara mycket tystare än ett överklockat 290X.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

54% mer prestanda än 290x senaste ryktet

http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-specs-fiji/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

I vilka spel då?