Priserna på spel sjunker snabbt

Permalänk

Priserna på spel sjunker snabbt

Han är något på spåren. (Ignorera att de sitter en plåtburk) Vad får spelutgivarna att göra så idag när de inte gjorde så på samma sätt förr? Skiter egentligen i priset för spelar inte så mycket längre är mest bara allmänt intresserad.

Permalänk
Medlem

För idag är alla företag pengakåta och vet att ett hypat spel köps jävligt mycket på release. Skulle inte du om du hade möjligheten, tjäna piss mycket pengar snabbt under de första dagarna för att sedan sänka priset och få ännu fler sålda?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Visst han har något i det han säger men tycker bara att han klagar utan att komma med något för att fixa det. Jag tycker att det är bra att det är så men då är det är iofs för att jag sällan köper spelen när det kommer ut just för den anledningen som han säger.

Permalänk
Avstängd

Det kallas price skimming* och är ett koncept som används av marknadsförare/försäljare och de flesta spel/elektronik prylar fungerar så, eftersom det lanseras så mycket spel så går priserna ner snabbare, folk är inte lika lojala.

Förstår inte alls vad hela videon gnäller om, extremt dålig "journalistik" eller vad man nu ska kalla det, "Underhållning".

*Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Price_skimming

OBS! Snubben borde läsa lite mikroekonomi och läsa på om "Sunkt cost", palla gråta över något som redan är köpt...

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Idag?
Sträcker sig tillbaka ett bra antal år tillbaks.

Varför vissa spel sänks så mycket har ju å göra med att dom inte säljs överhuvudtaget för normalpris. Då är det ju bättre att man har en kampanj och säljer av sig spelet som främst Elgiganten och Electroworld (samma ägare) brukar göra.

GTA V ligger på samma pris som det gjorde på release exempelvis.
Konsumenter tycker att spelet är värt sina 470kr medans Asscreed som är löjligt buggit inte är värt mer än 200kr.
Bättre att sälja spel för ett lägre pris än inga alls om kunderna inte är intresserade av det på normalpris.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är bra och väntar alltid ett tag med att köpa spelen då dom är billigare men mer för dom hunnit fått ett par patchar så dom inte lika lätt blir förstörd p.g.a buggar och är så jävla trött på halvfärdiga spel som känns som beta versioner och dom vet om att det är halvfärdiga produkter som hastas ut och sänker priserna för att få ut max med exemplar innan dom börjar kännas gamla och beror väll på att det är ett sådant enormt utbud att man måste sänka priserna snabbt för fönstret är ganska litet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag tycker filmen ganska tydligt belyser hur spelkonsumenter medvetet låter sig luras av spelutgivarnas knep, i tron att de på något sätt gör något bra. Det var speciellt träffande när den gnällige nästan försökte martyrförklara sig för att han hade förbokat Unity, som om han på det viset hjälpt någon annan än de personer som han kallat pengakåta. Gamers i ett nötskal.

Personligen tycker jag det är kalas att priserna sjunker snabbt efter release eftersom det ger mig råd att köpa desto fler spel utan att behöva vänta i åratal på att priserna ska gå ner. Jag inser förvisso att om alla skärpte till sig och slutade spela marknadsavdelningarna rätt i händerna så skulle jag inte längre tjäna lika mycket på att vänta, men å andra sidan skulle spelen bli bättre också.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad snubben grinar över?
Nu när han konstaterat hur det ligger till så är det väl inte svårare än att han väntar en månad eller två med sina spelköp?

Vill han må lite bättre så kan han ju köpa det för 60 euro här fortfarande
http://store.steampowered.com/app/289650/

Folk i tråden här har ju rätt, tillgång och efterfrågan, i kombination med marknadsekonomi.
Antingen så vill man ha nått vid release och betalar fullpris, eller så får man väl invänta ett sjunkande pris?
Det släpps ju så mkt spel nuförtiden att man måste konkurrera med pris såvida man inte är GTA5.
Det var väl säkerligen ingen som ville sänka priset på asscreed unity, men med all dålig press samtidigt som konkurrens om spelarnas stålar ökade så hade dom ju två val, ligg kvar på fullpris utan försäljning eller sänk pris och (förhoppningsvis) öka försäljning.

Väldigt få spel är ju såpass bra eller tidskritiska (tänker t ex MMORPG:s där man har incitament att vara med från början) att man bara måste ha dom vid release?

Själv har jag ju mer eller mindre bara 2 olika inköpssätt från butik:
1) Direkt vid release, titlar jag -verkligen- väntat på. Detta kräver ju även att min backlog är någorlunda tom.
Men har gjort bort mig ofta, köpte t ex LBP3 vid release men det ligger fortfarande nu 6 månader senare inplastat
2) Långt senare i en rea för max 200:-

Sist men inte minst fattar jag i vanlig ordning inte vad det generellt grinas över.
Jämför man spel med många andra nöjen så är det ju billigt.
Han köpte sitt Unity för 400:- tyckte jag han sa, 16 timmar main story ungefär enligt denna:
http://howlongtobeat.com/game.php?id=21269
Så även till hans "överpris" på 400:- så skulle det ge en kostnad på 25:- per spelad timme nöje, kan man inte bara gilla läget och vara nöjd med det?

Edit: Själv sitter jag och väntar på steam summer sale! Skulle inte den börja idag? Har väl ett 30-tal titlar på min wishlish som ligger i kategorin "kommer antagligen installeras och spelas i 2 timmar för att sen överges", så vill ju inte köpa dom till fullpris

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag anta att det här var någon form av satir. Annars så känns det ju som ett extremt billigt försök till att skapa medlidande för att få folks intresse.

Men om vi antar att det inte är satir så anser jag följande. Om man är så dum att man förbeställer ett spel så får man skylla sig själv, så enkelt är det. Det är ren idioti att folk villigt ger bort sina pengar till företag som de gör.

Man har något som heter eget ansvar som konsument, allt ligger inte på företagen. Men om man vill vara en hjärndöd idiot som ska få allt serverat så kan man kanske börja förstå denna typen av "argument", men vad vet jag.

Ursäkta mitt hårda ordalag, men jag är så less på att folk klagar på sånt här när de själva är problemet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Keeper of Traditions

Inte tillräckligt snabbt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Fattar inte vad snubben grinar över?
Nu när han konstaterat hur det ligger till så är det väl inte svårare än att han väntar en månad eller två med sina spelköp?

Edit: Själv sitter jag och väntar på steam summer sale! Skulle inte den börja idag? Har väl ett 30-tal titlar på min wishlish som ligger i kategorin "kommer antagligen installeras och spelas i 2 timmar för att sen överges", så vill ju inte köpa dom till fullpris

Kan bara hålla med, har själv varit en gnällis men orkade inte till slut och den enkla lösningen är ju att ta sitt egna ansvar o ge fan i att förhandsboka. Men då kontrar både EA och Valve med refunds så vi är åter igen på ruta 0 , men en bra ruta att stå på!

Bättre att vara glad över att priserna sjunker så snabbt, och att spel inte har ökat i pris på flera år. Utbudet och likaså återförsäljarna är i överflöd. När jag var teen var mitt snittpris per spel en ca 500 sek (90-tal) och nu 2015 pröjsar jag ca 300 (utan hänsyn till inflation osv), oftast mindre för nya titlar. Steamreor och bundels sänker ju det till löjligt låga nivåer. Scheisse billich!

Ja ryktet säger den 11e men inget bekräftat va? Har fått refunds som ska spenderas

Permalänk
Inaktiv

Som flera redan sagt så är detta inget nytt men samtidigt något jag upplever att behöver diskuteras mer. Nu tänker jag inte ödsla tid och data på att kolla på någon random YouTube video. Känns som att den sammanfattats bra nog i tråden.

Spel som underhållning är en extremt billig hobby egentligen. De flesta spel håller i ett par timmar vilket drar ner kostnaden per timme rejält. Ju längre spel/hållbarare att spela igenom igen desto bättre. Spelmarknaden idag är brutal. Konkurrensen är värre än den någonsin varit och misslyckas man på något vis från planeringsstadiet till spelet lanseras kan företagets framtid vara i fara, i värsta fall går man omkull. Själv upplever jag dessutom att en ny spelkrasch kan ligga rätt nära i framtiden likt den 1983. Många av faktorerna då stämmer rätt väl in på marknaden idag.

Skickades från m.sweclockers.com