Permalänk
Medlem

Windows kan ej starta, snabb bluescreen

Hej!

Har äntligen fått igång datorn efter lite tjorv med mk o cpu-byte!

Nu när datorn startar så när den försöker boota windows så får den en bluescreen i cirka 1 sekund sedan startar den om! Datorn hittar förövrigt bara 1 utav 2 ram-minnen!

Försökt läsa igenom bluescreen-guiden, men tar mig ju ej in på windows o hinner inte heller läsa av blåskärmen!
Tips?

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Inaktiv

Börja med att använda uteslutningsmetoden för felsökning av RAM minnet.
Kolla i manualen, eller direkt på brädan, vilken RAM slot som är A1 och sätt ett minne där. Fungerar det inte? Byt till andra modulen och testa igen.

Har du lekt något med överklockning?

Permalänk
Medlem

Om du bytt moderkort bör du installera om Windows eller förbereda dig på mycket strul.

Angående minnet så kolla att båda sitter i ordentligt och i rätt slots.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har du resettat bios efter bytet ? Gör det och ändra hårddisk från ide till achi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vad är det för moderkort?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Börja med att använda uteslutningsmetoden för felsökning av RAM minnet.
Kolla i manualen, eller direkt på brädan, vilken RAM slot som är A1 och sätt ett minne där. Fungerar det inte? Byt till andra modulen och testa igen.

Har du lekt något med överklockning?

Meckade runt med minnena o nu hittar den båda!

Ej överklockat!

Skrivet av TiasE:

Om du bytt moderkort bör du installera om Windows eller förbereda dig på mycket strul.

Angående minnet så kolla att båda sitter i ordentligt och i rätt slots.

Fan, måste forma alltså? Hur fan backupar jag mina ssd's nudå?!

Skrivet av agitax:

Har du resettat bios efter bytet ? Gör det och ändra hårddisk från ide till achi

Skickades från m.sweclockers.com

Ide achi? Ett språk jag ej fattar vad ger bios reset?

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Vad är det för moderkort?

Asus z97-a
Intel i5-4690k
Gtx 970 4gb gaming msi
550w nätagg
g.skill 1600mhz 2x4gb ram

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gojtan:

Meckade runt med minnena o nu hittar den båda!

Ej överklockat!

Fan, måste forma alltså? Hur fan backupar jag mina ssd's nudå?!

Ide achi? Ett språk jag ej fattar vad ger bios reset?

Ide och Achi är gränssnitt till hårddisken.

Ide är till för gammal hårddiskar.

Achi är till för nyare hårddiskar.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

@gojtan: Yes formatera efter mobo-byte är väl ett måste enligt mig, drivrutinerna till Chipset och nätverk mm. måste installeras om. Är det någon som vet hur det är med Win nyckeln som sparas i Bios (Win 8) vid moderkortsbyte, finns den kvar?

Edit: tänkte eftersom den sparas på både HDD/SSD samt Bios om man har Win 7 installerat på GPT, vet ej med win 8-8.1

Permalänk
Avstängd

@gojtan:

Så här ska minne sitta i ditt moderkort.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

@gojtan: Yes formatera efter mobo-byte är väl ett måste enligt mig, drivrutinerna till Chipset och nätverk mm. måste installeras om. Är det någon som vet hur det är med Win nyckeln som sparas i Bios (Win 8) vid moderkortsbyte, finns den kvar?

Alright. Något bra förslag till att backuppa hårddiskarna?
Koppla in dom i någon annans dator o föra över? Tyvärr har tjejen bara en laptop..

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

@gojtan:

Så här ska minne sitta i ditt moderkort.

http://i.imgur.com/L88xkck.png

Yup, IK, som nämt så har jag fått så datorn hittar båda minnen! Bara steget att ta sig in i windows nu...

Blir väl att forma, men måste lyckas backuppa ssd's på något sätt

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem

Har w7 ultimate f.ö.

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem

@gojtan: Har du dina SSD:s i Raid? Tänkte eftersom du skrev i plural. Om inte så räcker det med att formatera OS-disken, dock så måste du nog avinstallera och ominstallera samtliga program som finns på andra disken, inte steam library dock, den hittar filerna om man verifiar game cache. Men vänsta med det tills någon kan svara på Win-nyckel frågan så att du inte blir av med den

Permalänk
Medlem

Har du kvar gamla moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Har du kvar gamla moderkortet?

Yes, har gamla kortet kvar, kändes som en jävla plåga att koppla om allt igen dock..

Win nyckeln är inget att oroa sig över!

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem

Sätt i Win skivan/usb och installera då, sedan installerar du drivisarna till nätverket och laddar ner resten från ASUS och intels hemsidor

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem när jag hade min SSD på achi. Satte den på IDE och datorn fungerade efter det.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ställa om till ACHI som tidigare inlägg sagt, borde vara standard på ett z97 kort, men man vet aldrig

Permalänk
Medlem

Åter igen ändra från ide till achi gå in i bios till sata inställningarna och leta efter den inställningen. Ändrar du det så tror jag du får igång windows. Windows startar bara om du har samma inställning där som du hade när du installerade det. Mest troligt och enklast att kolla om det är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Glöm inte att ställa om till ACHI som tidigare inlägg sagt, borde vara standard på ett z97 kort, men man vet aldrig

Om achi e standard på hans nya och han aldrig ändra till achi på sitt gamla startar bara windows han ändrar till ide. Dock bör han ju installera om windows på achi om så är fallet. Han kanske vill in i windows och spara nått innan han formaterar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Åter igen ändra från ide till achi gå in i bios till sata inställningarna och leta efter den inställningen. Ändrar du det så tror jag du får igång windows. Windows startar bara om du har samma inställning där som du hade när du installerade det. Mest troligt och enklast att kolla om det är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar inga sata-options dock? Hur gör man?

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Om achi e standard på hans nya och han aldrig ändra till achi på sitt gamla startar bara windows han ändrar till ide. Dock bör han ju installera om windows på achi om så är fallet. Han kanske vill in i windows och spara nått innan han formaterar

Skickades från m.sweclockers.com

Var redan inställt på AHCI!

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Var redan inställt på AHCI!

Ändra till ide så funkar det nog

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provat både ahci o ide nu, ingen som vill! Ska forma ssdn som inte har något viktigt på, o hoppas att ja kan koppla in den som har det viktiga på (inklusive os) o kopiera över från den.. borde gå va?

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Provat både ahci o ide nu, ingen som vill! Ska forma ssdn som inte har något viktigt på, o hoppas att ja kan koppla in den som har det viktiga på (inklusive os) o kopiera över från den.. borde gå va?

Man måste installera om windows efter moderkortsbyte så vitt jag vet. Dock inte formatera om man inte vill.

Vad du kan testa om du måste göra backup på SSDerna så installera en trial av windows vid sidan om din gamla installation. Spara ner allt och dra en formatering med en riktig kopia som du aktiverar .

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! underbart, ska installera om w7 nu så får vi hoppas datorn flyter på bättre än me de gamla delarna!

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Provat både ahci o ide nu, ingen som vill! Ska forma ssdn som inte har något viktigt på, o hoppas att ja kan koppla in den som har det viktiga på (inklusive os) o kopiera över från den.. borde gå va?

Ja det blir se till att det är på achi nu vid ominstallation nu om du änfrat på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Ja det blir se till att det är på achi nu vid ominstallation nu om du änfrat på det

Skickades från m.sweclockers.com

Byter man det per disk? Kopplade ur disken med os nu, böt till ahci o installerar!

Ska jag in å ändra på andra disken sen med?

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem

Ja det är per disk var du säker på du testa ide på rätt disk innan. Om du skiter i och bara formaterar som du ändå bör göra ska alla vara på achi

Skickades från m.sweclockers.com