mATX workstation för Adobe program

Permalänk

mATX workstation för Adobe program

Hej!

Ska köpa en mATX dator som är tyst och snabb och har gjort en lista på prylar på prisjakt.

Finns produkter med 0 antal, detta är alternativ jag överväger. Titta gärna igenom och se om ni
ser något som jag borde ändra eller inte skulle fungera!

Väljer en billigare processor dels för att Adobe har blivit väldigt bra på att utnyttja gpu men också
för att jag vill ganska så snart uppgradera till Skylake 6cores

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2838380&view=m

Skulle vara väldigt tacksam!

/Tobias

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobi.paul-2013:

Hej!

Ska köpa en mATX dator som är tyst och snabb och har gjort en lista på prylar på prisjakt.

Finns produkter med 0 antal, detta är alternativ jag överväger. Titta gärna igenom och se om ni
ser något som jag borde ändra eller inte skulle fungera!

Väljer en billigare processor dels för att Adobe har blivit väldigt bra på att utnyttja gpu men också
för att jag vill ganska så snart uppgradera till Skylake 6cores

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2838380&view=m

Skulle vara väldigt tacksam!

/Tobias

Överväger du att uppgradera till Skylake så rekommenderar jag att inget köpa nu. Steget till Skylake lär inte vara stort nog för att rekommendera uppdatering såvida man inte har pengar att bränna.

Problemet med listan dock är nätaggregatet som är ett budgetaggregat med en del kritik bakom sig. När du pysslar ihop olika komponenter så är aggregatet det viktigaste; finns det utrymme för eventuella framtida uppgraderingar samt att den inte kommer råka döda komponenter på grund av sin budgetkvalité.

Gällande grafikkorten beror det på hur mycket du ämnar spela samt vad för skärm(ar) och upplösning du ämnar sitta med. 2 hårddiskar och köra dem i Raid 1 för att inte förlora data i eventuell HDD-failure kan vara bättre än en stor HDD om du är rädd om din data. Gällande SSD satsa kanske på någonting mellan 128GB och 500GB, då finns det utrymme för både OS, program och något eller några favoritspel. 16GB minne låter bra om du ska jobba med Adobe.

Nätaggregat som jag rekommenderar detta paket: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603
Det ska vara relativt tyst, populär för sin kvalité och lovar lite utrymme om du byter upp till ett starkare grafikkort i framtiden.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tobi.paul-2013:

Hej!

Ska köpa en mATX dator som är tyst och snabb och har gjort en lista på prylar på prisjakt.

Finns produkter med 0 antal, detta är alternativ jag överväger. Titta gärna igenom och se om ni
ser något som jag borde ändra eller inte skulle fungera!

Väljer en billigare processor dels för att Adobe har blivit väldigt bra på att utnyttja gpu men också
för att jag vill ganska så snart uppgradera till Skylake 6cores

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2838380&view=m

Skulle vara väldigt tacksam!

/Tobias

Räkna med att vänta ett tag på sexkärniga Skylake för då får du vänta på Skylake-E som väntas komma 2016. Då kommer du få byta ut CPU, moderkort och RAM. Du kan ju titta på Haswell-E som finns nu. Det finns mATX-kort där också och 5820K är rätt prisvärd. Det här moderkortet ser intressant ut också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2782226
M.2 är trevligt för det lär komma rätt många SSD med stöd för det framåt hösten. Adobes program är ju ett läge där man faktiskt kan ha nytta av den extra bandbredden. Att köra videofiler mot en PCIe-SSD hade inte varit helt fel.

Sen vet jag inte om det är en så bra idé att ersätta en stark CPU med en stark GPU. Adobe har blivit bättre men det är fortfarande bara vissa specifika saker som körs via GPU och vad som stöds varierar en del mellan olika program.

Hur tänker du med SSD och HDD? Hur ska de vara konfigurerade och vad ska köras från vad?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

tack för svaren!

Har själv en i72600 och radeon 6950 just nu och sen man kan köra mercury playback med GPU har går decoding så mycket bättre i premiere och after effects. Men helt klart finns det vissa effekter som är baserat på cpu fortfarande. Sen är det rendring men det tycker jag inte spelar så stor roll, hellre att man kan titta på filmen direkt i programmet än att behöva rendra ut och titta

Tänkte köra två HDD i raid 0 och sen ha en NAS som agerar likt google drive (att allt sparas till nasen)
Filerna får Blackmagic kamerna jag har beställt är uppemot 260mb/s vilket raid borde klara av antar jag?

SSD vore najs för video men det kanske blir lite dyrt, hellre spenderar jag pengarna på CPU och GPU. Alternativ är att jag byter till 980 eller 970 gtx med 5820k istället

/Tobias

Permalänk

Men blir det mer prestanda med 5820k än nuvarande 4 kärnig? Det går ju inte överklocka dem lika mycket eftersom de drar ju typ 60 mer watt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tobi.paul-2013:

Men blir det mer prestanda med 5820k än nuvarande 4 kärnig? Det går ju inte överklocka dem lika mycket eftersom de drar ju typ 60 mer watt?

Haswell-E presterar som Haswell vid samma klockfrekvens. Lite bättre i vissa program som tycker om mycket cache. TDP är inte ett mått på faktiskt strömförbrukning. Det är ett mått på hur stor kylare Intel säger att OEM ska ha. 5820K klockar ungefär lika bra som 4790K i de tester jag sett. Sweclockers fick upp 4790K till 4,6 GHz och 5820K till 4,5 GHz. De två extra kärnorna gör en del när det kommer till Adobes program. Det finns mycket som skalar bra med kärnor där. Låter lite konstigt att slänga ut så mycket pengar som snart ska bytas ut mot en dyrare CPU. Det kommer inte vara så stor skillnad mellan Haswell-E och Skylake-E eller om det nu blir Broadwell-E. De stora skillnaderna mellan Haswell och Skylake är plattformen med fler PCIe 3.0, DDR4 och stöd för M.2 men det finns ju redan på Haswell-E. Det är väl stödet för USB 3.1 som man missar men det går att lösa med PCIe-kort om det är relevant.

När det gäller lagring, att spara färdiga projekt på en NAS låter smidigt. Ingen nytta att ha dem på datorn i onödan. Hur stora projekt jobbar du med? För två hårddiskar i RAID0 lär komma upp i någonstans runt 200 MB/s sekventiell läs och skriv men de är fortfarande inte roliga med slumpmässiga operationer. Det blir tvärt om lite sämre med RAID. I listan verkar det som du tittar på två 128 GB SSDer, vad hade du tänkt med dem? En system och en scratch? Jag har inte arbetat med så stora filer men bekanta har sagt att det är som natt och dag med en SSD. Du har ju inte lyxen att köra allt i RAM när du jobbar med video som man generellt har med bildredigering. Adobe själva har ju länge rekommenderat 10 000 RPM SAS diskar i RAID0 eller en SSD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Nu har jag byggt om och har använt ett 5820k och 970 gtx istället.

Det största frågetecknet jag har är kring hårddiskarna. Samsung har en snabb 250gtb m2 disk, men med två 120gb ssd tänkte jag köra dem i raid 0. Och sedan för disken för mediafilerna har jag inget annat val än att köra hdd i raid 0, blir för dyrt annars sen när man har projekt igång som tar upp emot 4tb.

Men jag är fortfarande osäker kring var man ska lägga mest pengar på, cpu eller gpu? Nu med nya mac operativ systemet t ex så har adobe cc optimerats och hastigheten har ökat i t ex rendring med 8x allt tack vara att gpu nu används där också.