Bakgrundsbrus i hörlurarna på ny dator?

Permalänk
Medlem

Bakgrundsbrus i hörlurarna på ny dator?

Tjenare!

Jag införskaffade nyligen en ny bärbar (http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbara-datorer-li...) och allt var frid och fröjd tills jag pluggade in ett par hörlurar till 3.5mm-jacket. Så fort något ljud spelas upp så hörs ett konstant statiskt brus, även om volymen är nerkörd i botten och mutad.

Drivrutinen som används verkar vara SMARTAudio som jag uppdaterat men problemet kvarstår...

Idéer? Irriterande som fan=(

Mvh

Permalänk
Medlem

Förmodligen så läcker det elektroniskt ljud från andra komponenter. Externt ljudkort är lösningen isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Förmodligen så läcker det elektroniskt ljud från andra komponenter. Externt ljudkort är lösningen isåfall.

Är det ett hårdvarufel någonstans eller ska det vara så? Kan inte minnas att jag haft problemet tidigare och då har datorerna ändå legat i en lägre budget. Det är verkligen extremt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poked:

Är det ett hårdvarufel någonstans eller ska det vara så? Kan inte minnas att jag haft problemet tidigare och då har datorerna ändå legat i en lägre budget. Det är verkligen extremt störande.

Du kan försöka lämna tillbaka datorn och få en ny. Kan ju vara tillverkningsfel.

Har du provat olika hörlurar? Med och utan strömsladd ikopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Du kan försöka lämna tillbaka datorn och få en ny. Kan ju vara tillverkningsfel.

Har du provat olika hörlurar? Med och utan strömsladd ikopplad?

Jo det lutar åt det men det är så jävla segt.

Har nu provat med 3 in-ear-hörlurar och en on-ear. Det statiska ljudet("white noise") hörs i de tre in-ear men ej i on-ear. Troligtvis är det pga att on-ear-lurarna sänker volymen tillräckligt mycket för att det inte ska höras. Testade med ett av paren in-ear-lurar på en macbook är där jag ej kunde höra något bakgrundsbrus.

Testade även boota från ubuntu men hade samma problem där så jag antar att det ej är något drivrutinsproblem utan ett hårdvaruproblem.

Edit: Testade igne på macbooken i en tystare miljö och hör även där bakgrundsbrus med ovan nämnda par så kanske är det alla mina in-ear-lurar som är kassa(hoppas). Har för närvarande inte tillgång till mina ordinarie momentumlurar så kan inte testa ordentligt=( Kan självklart inte heller lämna tillbaka en dator som jag inte är säker det är något fel på.

Får chansa på att den är okay... I värsta fall så skulle det fungera om man hade hög output-volym från datorn men något slags fysiskt reglage som sänker volymen mellan dator och hörlur.

Permalänk
Medlem

Fan för dessa audioproblem.

Har nu upptäckt att med on-ear-lurar och laddaren ikopplad hörs ett ständigt "brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" i den högra hörluren... Ljudet försvinner när man tar i aluminiumchassit. Det är inte högt men finns där konstant, är det normalt eller produktionsfel?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kommer från dålig filtrering och kan kanske påverkas av om du har jordat vägguttag eller inte, grundproblemet är troligen att konstruktionen helt enkelt inte är bättre än så och störningarna hörs när man ansluter nått lättdrivet, en bättre ljuddel eller andra lurar kommer att påverka det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poked:

Fan för dessa audioproblem.

Har nu upptäckt att med on-ear-lurar och laddaren ikopplad hörs ett ständigt "brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" i den högra hörluren... Ljudet försvinner när man tar i aluminiumchassit. Det är inte högt men finns där konstant, är det normalt eller produktionsfel?

Kan vara hårdvarufel eller så är det helt enkelt en dålig port som ej avskärmar från interna komponenter. Finns många bra portabla "externa ljudkort" (AMP/DAC) för bra pris. FiiO E10K är en trevlig liten sak!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Har en HP Elitebook på jobbet, och har precis samma problem. Med ett par trögdrivna on-ear så går det hyfsat, men med in-ear så är uttaget helt oanvändbart.

Lösningen för mig blir nog en Hegel Super eller en Audioquest Dragonfly. Inte gratis men överkomligt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ska läsa på lite om externa ljudkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av poked:

Tack för svaren, ska läsa på lite om externa ljudkort.

Ska du bara spela upp ljud så fundera på en dac/hörlursförstärkre i stället för ljudkort, ett annat alternativ kan vara ett köra via blåtand till nån liten enhet som driver lurarna, det beror på hur man vill använda det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1687341

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du bara spela upp ljud så fundera på en dac/hörlursförstärkre i stället för ljudkort, ett annat alternativ kan vara ett köra via blåtand till nån liten enhet som driver lurarna, det beror på hur man vill använda det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1687341

Jo, det är enbart ljuduppspelning jag tänkt mig så då ska jag definitivt kika på dac! Blåtand vore rätt schysst egentligen men jag skulle bli galen på att behöva ladda batteriet konstant så troligtvis lutar det åt det förstnämnda.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Brrrrrrrrr-ljudet("ground loop") i on-ear-lurarna har försvunnit eller åtminstone minskat så pass mycket att man inte märker av det längre.

För den som googlar upp det här i framtiden så är jag inte helt säker på vad som löste det. Kanske var det tillfälliga störningar i elnätet, kanske blev de relativt oanvända lurarna inkörda, eller så var det mikrofoninställningarna som jag ändrade(svårt att säga då ändringarna ej gav omedelbar effekt).

När jag själv googlade efter lösningar såg jag att vissa kunde lösa sina ljudproblem genom att stänga av den inbyggda mikrofonen. Iaf det jag gjorde:
- Högerklicka på ljudikonen och klicka på inspelningsenheter
- Dubbelklicka på enheten mikrofon
- Under fliken Nivåer, sänk båda till 0 och muta Mikrofonen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av poked:

Uppdatering: Brrrrrrrrr-ljudet("ground loop") i on-ear-lurarna har försvunnit eller åtminstone minskat så pass mycket att man inte märker av det längre.

För den som googlar upp det här i framtiden så är jag inte helt säker på vad som löste det. Kanske var det tillfälliga störningar i elnätet, kanske blev de relativt oanvända lurarna inkörda, eller så var det mikrofoninställningarna som jag ändrade(svårt att säga då ändringarna ej gav omedelbar effekt).

När jag själv googlade efter lösningar såg jag att vissa kunde lösa sina ljudproblem genom att stänga av den inbyggda mikrofonen. Iaf det jag gjorde:
- Högerklicka på ljudikonen och klicka på inspelningsenheter
- Dubbelklicka på enheten mikrofon
- Under fliken Nivåer, sänk båda till 0 och muta Mikrofonen

Ok, man bör ju alltid stänga av de ingångar man inte använder så att de inte plockar upp störningar om man inte har något anslutet till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.