Grannen nedanför klagar (Ljudisolera hur?)

Permalänk
Inaktiv

Och för det första brukar söndag vara en "lugn dag".
Ingen borrning, m.m sånt som kan föra oväsen
"oskriven regel"

Permalänk
Medlem

Mycket intressanta historier och mycket bra tips ni ger!
Snackade med vicevärden idag också, tydligen är grannen under mig "speciell" och jag behöver inte lägga otroligt mycket vikt vid det han säger. Dock ska jag ju självklart ändå tänka mig för efter klockan 22 och samtidigt inte ha ashög musik oavsett tidpunkt osvosv. Vara respektfull.

Men ja, som det lät på han så är grannen under mig en riktig grinig person som kan komma och avreagera sig på andra för att han har en dålig dag. Dvs, klockan 16:30 monterade jag ihop en TV-bänk, han hörde det, hade en dålig dag och blev arg och hade en dålig ursäkt för att avreagera sig på mig.

Oavsett, så har jag ju införskaffat en matta och min datastol är nu knäpptyst. Att man pratar hörs enbart i sidled och inte upp och ner speciellt väl, så att jag sitter och snackar kommer han omöjligt kunna störa sig på enligt vicevärden. (Han bor på bottenvåningen på samma sätt som klagande grannen som jag har och berättade detta) Fotsteg och annat som slår i golvet hörs, inte annat.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ja grannar är många kapitel för sig ... I min förra lägenhet hade jag en tomte ovanför som dunkade i golvet så fort jag gjorde något som lät - tv, musik, normala samtal - och det var inte särskilt lyhört i den lägenheten ändå. Mer än dunkande blev det dock aldrig, tack och lov.
Min nuvarande granne ovanför å andra sidan hör jag stup i kvarten. Toalettbesöken låter som om någon dumpade halva Stångån i holken, skodda elefanter dansar samba var och varannan dag, och det vore inte särskilt svårt att kartlägga vederbörandes sexliv. Grannen som bodde i den lägenheten tidigare var å andra sidan tyst som en mus. Saknar henne måste sägas, men samtidigt anser jag att man bör "leva och låta leva" när det kommer till grannar. Så länge det inte regelbundet stör nattsömnen för någon så måste man få väsnas mer eller mindre emellanåt. Jag är säkerligen inte alltid uppskattad då jag exempelvis kommer på mig själv med att musicera mitt i natten ibland.

Med det sagt så ska du givetvis inte behöva ta till några extrema åtgärder för att tillfredsställa din granne. En vanlig matta i all ära kan väl vara en acceptabel åtgärd, men du ska givetvis inte behöva lägga in någon heltäckningsmatta. Men för en sansad dialog om möjligt med grannen i fråga och be vederbörande ringa dig omgående om det är något specifikt som denne stör sig på och som inte är uppenbart vad det är.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag har fått klagomål, för att jag höll takten med mina fötter när jag lyssnade på musik med mina HÖRLURAR!

Permalänk
Medlem

Många nämner klockan 22:00 som sista tid och endast en säger klockan 20:00 som jag själv tycker är en lagom tid att börja tänka på sina grannar. Nog vill alla ha lugn och ro på kvällen? Ömsesidig respekt är ett mjukt och enkelt sätt att hålla både sig själv och andra nöjda.

Kommer grannen upp 16:30 och gormar skulle jag sagt åt honom att flytta till Norrland så jag slipper se aset. Ömsesidig disrespecKt.

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nja, bott i lägenhet där du ej fick använda toa eller dusch efter 22:00.
Beror på vad som står i kontrakten

Nej det beror inte på vad kontraktet säger. Du skulle inte kunna bli vräkt för att använda badrummet efter 22:00, finns lagar och regler som skyddar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Byt granne. Du kan aldrig vinna mot stetoskopmannen.

Byt till grannen i beck.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Du skrev inte hur länge du bott där och du var nyinflyttad. Din granne kanske inte kände till att han fått ny granne och det han hört och stört sig på en längre tid är de som bodde där innan du flyttade in och ditt söndagsbankande utlöste attacken.

Skrivet av nils45:

Jag har fått klagomål, för att jag höll takten med mina fötter när jag lyssnade på musik med mina HÖRLURAR!

Satt du med träskor då eller?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du skrev inte hur länge du bott där och du var nyinflyttad. Din granne kanske inte kände till att han fått ny granne och det han hört och stört sig på en längre tid är de som bodde där innan du flyttade in och ditt söndagsbankande utlöste attacken.

Satt du med träskor då eller?:P

Enligt han så hade han bott där i 10 år utan att ha blivit de minsta störd av tidigare grannar.
Dock snackade jag ju med vicevärden förut idag av eget initiativ och enligt han så hade det inte varit problemfritt med honom + tidigare grannar.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Föresten!
Jag bor i hyreslägenhet, verkligen inte lyhört tack gud!
MEN!
Dem som bor snett nedanför, har klagat ett par ggr, skickat brev i brevinkastet o sånt.
Givetvis har jag skruvat ner, men endast basen som hörs.
Jag menar shit, inte ens min pappa i vardagsrummet hör basen!
Och grannen hör det tydligen som om jag satt i hens kök med hemmabio.
Men glad är jag över att fassan har jääävligt bra kontakt med dem som äger fastigheten/fastighetsskötarna! Så ja, klagar någon så blir inte precis vi drabbade
Fan låt mig ha sex/lyssna på musik/båda samtidigt bäst jag vill, inte mitt fel att jag är hårdhänt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Hallå där!
Flyttade nyligen in i lägenhet efter att ha bott hemma hela livet (hus).

Det är jag och min sambo, vi båda är otroligt lugna personer. Har bott här i ungefär en månad nu! Renoverat och skruvat upp grejer ganska mycket, inte direkt konstigt. Ingenting då det blir sent på kvällen, normalt sett går vi in och kollar TV runt 22 tills vi somnar.

Med andra ord, vi har inte fört mycket oväsen. Dock för 2 dagar sedan kom grannen under upp, aldrig hälsat på mig. Fruktansvärt oförskämd säger han bara "Nu får de vara nog!!! Jag kan inte sova på nätterna, ni för sånt jävla oväsen." "Vad är det som låter?" "Inte vet jag, det låter som att ni drar runt stolar om nätterna! Jag måste höja på TVn!" "Okej, när brukar ni gå och lägga er, så kan jag försöka ta hänsyn till det?" "Det är inte det de handlar om!"

Ja, typ så här gick konversationen till. Det ironiska är att han kom upp klockan 16:30 på en söndag då jag monterade ihop en stor jävla TV-bänk. Känns som att det var det han irriterade sig på. Jag förklarade ju även för han att vi är ju nyinflyttade så att vi håller ju på och monterar ihop massa grejer, dock ej sent. Helt ärligt så förstår jag inte vad hans problem är, och varför han inte kunde berätta när han ska sova då jag hade kunnat tänkt på de om han lägger sig klockan 21:00. Dock vägrade han ju berätta det.

Hur som helst, mitt datorrum ligger förmodligen rakt över hans rum. Kanske "flyttandet av stolar" är min datorstol? Därav undrar jag hur jag kan ljudisolera nedåt? En heltäckningsmatta borde väl vara ett bra steg på vägen, då borde ju knappast min stol höras iaf, och den borde ju ljuddämpa väldigt bra också, eller ska man köpa en mindre matta som bara täcker stolen? Vad mer kan jag göra?

Det är fullt möjligt att du/ni fört ett jävla liv med tanke på att du bara vistats i villa förut. Gjorde samma misstag själv innan jag hajade hur lyhört det faktisk kan vara i lägenhetsbyggnader.

Har det rätt så lungt runtomkring mig själv där jag bor. Dom som bor ovanför mig klampar omkring och dunsar i golvet ibland men det är inte så ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverfisken:

Hej, se upp med sådana grannar!

Jag hade en sådan granne för länge sedan och denna person klagade först bara lite försiktigt, första gången jag träffade grannen var jag så dum-snäll att jag sa till att "säg om det är nåt som hörs för ibland så kan jag ha lite hög musik". Sen kom det lite åsikter här och där när "kranen var öppnad!". Typ att hon hört "penna falla mot golvet". Eller "hörde när jag gick på toa" osv.
Faktiskt kränkande att inte få leva sitt vardagliga liv!

Sedan hade denna person klagat så mycket åt hyresvärden att jag fick klagobrev hem. Men som tur var så hade personen klagat på andra personer "granne som stått och pratat i telefon på balkongen" osv. Denna person var så känslig att hon klagade på "bredbandsledningarna att de hördes".

Så se till att vara medveten om att det finns folk som inte klarar av minsta lilla ljud - som faktiskt inte ska bo i lägenhet eller stadsdel (och som hyresvärden egentligen har massa problem med), och jag tycker du ska vända dig till hyresvärden som kan hjälpa dig att ta ljudprov osv.
Så skippa att försöka göra din granne undertill nöjd.
Jag hade precis så också: datorn i sovrummet och jag försökte ställa den högre upp, köpte ljudisoleringmattor och satte inuti datorn, köpte en ny matta osv. Men problemet ligger inte hos en själv. Kvittar vad man gör. Bara man inte dunkar och bankar efter kl 20:00. Eller spelar hög musik och dammsuger eller har igång tvättmaskinen efter kl 20:00-21:00.

Får du ett brev hem från hyresvärden så behöver du kunna bevisa att du gör "normalljud".
Så tänk på att en person som klagar lite kan ge dig mycket besvär längre fram.

Edit: tycker att du ska fundera på om du inte ska göra hyresvärden uppmärksam på din granne, det kan vara så att din granne är skitjobbig och att de har varit med om det tidigare. Får du ett brev från hyresvärden måste du iallafall bevisa massor och ha möten med både hyresvärd och granne, för det är inte rättvist att en så känslig granne ska kunna ge så mycket klagomål om du/ni sköter er enligt vardagslivets alla regler, och ett sådant brev ställer till det om ni vill flytta, eftersom man inte får ha anmärkningar.

Edit: Efter att min granne klagat så mycket så sa hon aldrig hej och var aldrig hövlig utan bara gick förbi och var suraste grå. Jag tycker vissa människor bara hanterar situationer som tråkiga människor.
Men tillslut flyttade min granne och jag fick struket klagobrevet. Jag tror hyresvärden sa till henne att hon måste acceptera ljud i bostad- och lägenheter eller flytta.

Hör man bredbandsledningarna, bör ni ha tipsat denne att gå till psyket

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppler:

Många nämner klockan 22:00 som sista tid och endast en säger klockan 20:00 som jag själv tycker är en lagom tid att börja tänka på sina grannar. Nog vill alla ha lugn och ro på kvällen? Ömsesidig respekt är ett mjukt och enkelt sätt att hålla både sig själv och andra nöjda.

Kommer grannen upp 16:30 och gormar skulle jag sagt åt honom att flytta till Norrland så jag slipper se aset. Ömsesidig disrespecKt.

Det står i stadgarna om det är en BRF och det bör stå i trivselreglerna för en hyresrätt. Passar inte föreningens/hyresvärdens regler så bör man flytta.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

@Kakann:

Absolut, men ja, min morsa drillade mig med att man inte fick spola vatten efter kl 22 etc. Jag blev överlycklig när jag faktiskt fick veta att jag får leva mitt liv på nätterna som vilken människa som helst

Hela grejen känns mer som dom som bygger lägenheter isolerar aldeles för dåligt mot o/ljud.
Trapphus har ju ofta ingen ljudisolering alls, man kan undra varför.
Sedan om man jobbar sent så måste man ju få duscha innan man går och lägger sig etc.
Förhoppningsvis vaknar inte grannarna av sånnt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jojjeofc:

Föresten!
Jag bor i hyreslägenhet, verkligen inte lyhört tack gud!
MEN!
Dem som bor snett nedanför, har klagat ett par ggr, skickat brev i brevinkastet o sånt.
Givetvis har jag skruvat ner, men endast basen som hörs.
Jag menar shit, inte ens min pappa i vardagsrummet hör basen!
Och grannen hör det tydligen som om jag satt i hens kök med hemmabio.
Men glad är jag över att fassan har jääävligt bra kontakt med dem som äger fastigheten/fastighetsskötarna! Så ja, klagar någon så blir inte precis vi drabbade
Fan låt mig ha sex/lyssna på musik/båda samtidigt bäst jag vill, inte mitt fel att jag är hårdhänt!

Skrivet av Alpha77:

Hela grejen känns mer som dom som bygger lägenheter isolerar aldeles för dåligt mot o/ljud.
Trapphus har ju ofta ingen ljudisolering alls, man kan undra varför.
Sedan om man jobbar sent så måste man ju få duscha innan man går och lägger sig etc.
Förhoppningsvis vaknar inte grannarna av sånnt.

Stomljud kan höras starkare på de avstånd där resonans uppstår än närmare ljudkällan, håller för övrigt med om att ljudisolering prioriteras alldeles för lågt i de flesta fall, man lägger tyvärr pengarna på dyra material på väggbeklädnader och annat trams som inte fyller någon funktion, att ha en ljuddämpning på 70-90dB mellan lägenheter så man kan bo i dem utan att smyga är ju betydligt mer viktigt än marmortvättställ som man använder 5 minuter per dygn och där det dessutom fungerar utmärkt med billigare material.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du skrev inte hur länge du bott där och du var nyinflyttad. Din granne kanske inte kände till att han fått ny granne och det han hört och stört sig på en längre tid är de som bodde där innan du flyttade in och ditt söndagsbankande utlöste attacken.

Satt du med träskor då eller?:P

Det behövs inga träskor för att det ska låta fan. Snarare är det andra faktorer som avgör om om det hörs såpass att det stör.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det står i stadgarna om det är en BRF och det bör stå i trivselreglerna för en hyresrätt. Passar inte föreningens/hyresvärdens regler så bör man flytta.

För en Brf kan det stå trivselregler i stadgarna, men det kan lika gärna inte stå något alls, eller bara en hänvisning till trivselreglerna, ibland också med någon formulering som ger styrelsen rätt att diktera trivselreglerna. Jag har sett en del varianter på det.

Sen kan Brf:er ha saker i stadgarna och ha en del praxis som dom inte har stöd för i lagen. Så bara för att en Brf har nåt nedskrivet betyder inte att det är rätt. De som sitter i styrelsen och de allra flesta medlemmar är glada amatörer (mig själv inräknad).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Ljudkänslig my ass. DU måste ha lyssnat på musik eller gjort något i stil att få honom så här förbannad.

Själv har jag en granne som påstår att han aldrig lyssnar på musik men jag hör förfan allt och han stänger alltid av skiten när jag knackar.

Om du nu talar sanning så be han att bevisa det med decibelnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stomljud kan höras starkare på de avstånd där resonans uppstår än närmare ljudkällan, håller för övrigt med om att ljudisolering prioriteras alldeles för lågt i de flesta fall, man lägger tyvärr pengarna på dyra material på väggbeklädnader och annat trams som inte fyller någon funktion, att ha en ljuddämpning på 70-90dB mellan lägenheter så man kan bo i dem utan att smyga är ju betydligt mer viktigt än marmortvättställ som man använder 5 minuter per dygn och där det dessutom fungerar utmärkt med billigare material.

Precis! Ock vid renoveringar så missar man viktiga saker som stegdämpning, troligtvis pga okunskap eller estetiska skäl.

T.ex. som i exemplet jag skrev om tidigare där man "tar fram" det fina "ursprungliga trägolvet" som egentligen är trossbotten. Då har man sabbat all stegdämpning och ljudisolering. Visst om man är medveten om det och lever tyst som en mus funkar det, men den som köper en sån lägenhet är med största sannolikhet inte medveten om det, utan upplever istället grannen som en gnällspik.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Vår granne klagade till hyresvärden över att vi festade varje helg... vi har dock aldrig festat i den lägenheten. Inget mycket att göra åt, det är bara att hata människor helt enkelt!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

Absolut har jag det. Men Jag har också upplevt hur det är att vara bland de första inflyttade i helt nya lägenhetskomplex, där 50 lägenheter skall inredas och renoveras.

Renovera helt nya lägenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Mycket intressanta historier och mycket bra tips ni ger!
Snackade med vicevärden idag också, tydligen är grannen under mig "speciell" och jag behöver inte lägga otroligt mycket vikt vid det han säger. Dock ska jag ju självklart ändå tänka mig för efter klockan 22 och samtidigt inte ha ashög musik oavsett tidpunkt osvosv. Vara respektfull.

Men ja, som det lät på han så är grannen under mig en riktig grinig person som kan komma och avreagera sig på andra för att han har en dålig dag. Dvs, klockan 16:30 monterade jag ihop en TV-bänk, han hörde det, hade en dålig dag och blev arg och hade en dålig ursäkt för att avreagera sig på mig.

Oavsett, så har jag ju införskaffat en matta och min datastol är nu knäpptyst. Att man pratar hörs enbart i sidled och inte upp och ner speciellt väl, så att jag sitter och snackar kommer han omöjligt kunna störa sig på enligt vicevärden. (Han bor på bottenvåningen på samma sätt som klagande grannen som jag har och berättade detta) Fotsteg och annat som slår i golvet hörs, inte annat.

Jag tycker du har rätt inställning som försöker göra nåt, det ska du ha en eloge för!

Dra inte för stora växlar på vad vicevärden säger, för du vet antagligen inget om historiken mellan förra ägaren och grannen eller hur vicevärden är inblandad i det. Sen finns det inget heller som säger att hur det upplevs i vicevärdens lägenhet gäller i alla lägenheter.

Ett tips till, om du eller sambon är hälgångare, prova och se om ni kan lära er av med det, för om stegdämpningen är dålig så hörs hälgång mycket mer ner till grannen. Det är ju dessutom gratis att prova

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Renovera helt nya lägenheter?

Renovra må vara fel ord, men du flyttar in i en helt ren lägenhet. Det finns inga väggar, golv eller rum. Det enda som finns är vatten och el in i betongrummet som du inreder och designar själv. När 20-30 lägenheter jobbas på samtidigt så är det ett jävlz liv. Speciellt ifall ett pucko har bestämt sig för att gör det själv efter jobbet.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stomljud kan höras starkare på de avstånd där resonans uppstår än närmare ljudkällan, håller för övrigt med om att ljudisolering prioriteras alldeles för lågt i de flesta fall, man lägger tyvärr pengarna på dyra material på väggbeklädnader och annat trams som inte fyller någon funktion, att ha en ljuddämpning på 70-90dB mellan lägenheter så man kan bo i dem utan att smyga är ju betydligt mer viktigt än marmortvättställ som man använder 5 minuter per dygn och där det dessutom fungerar utmärkt med billigare material.

Det går ju knappt att bo i en lägenhet då det är så förbannat lyhört överallt, men som du säger så satsar byggbolagen och ägarna att putsa upp ytan i denna kokong av fridstöreri. Jag bor själv i lägenhet, men det är ju bara en nödlösning tills man hittar en lämplig villa.

Jag visar dock grannarna hänsyn och går inte runt inne med skor eller med hälarna före. Ingen ljudanläggning och inget hobbyproject som för en massa väsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du skrev inte hur länge du bott där och du var nyinflyttad. Din granne kanske inte kände till att han fått ny granne och det han hört och stört sig på en längre tid är de som bodde där innan du flyttade in och ditt söndagsbankande utlöste attacken.

Satt du med träskor då eller?:P

Hehe nää, strumpor på en liten dator matta, fast jag satt på nätterna och använde hälarna, det dunkade visst lite grann i golvet :P, och då bor jag ändå på nedersta våningen.

Permalänk
Medlem

Så länge jag inte för oväsen efter kl 22 eller är allmänt odräglig även på dagtid så skiter jag fullständigt i vad grannarna säger. Man ska få leva i sin lägenhet, dvs gå på toaletten, titta på tv, knulla och allt som hör till livet. Väldigt sällan man får skit av hyresvärden om man inte spelar musik 03 på en söndag.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tycker du har rätt inställning som försöker göra nåt, det ska du ha en eloge för!

Dra inte för stora växlar på vad vicevärden säger, för du vet antagligen inget om historiken mellan förra ägaren och grannen eller hur vicevärden är inblandad i det. Sen finns det inget heller som säger att hur det upplevs i vicevärdens lägenhet gäller i alla lägenheter.

Ett tips till, om du eller sambon är hälgångare, prova och se om ni kan lära er av med det, för om stegdämpningen är dålig så hörs hälgång mycket mer ner till grannen. Det är ju dessutom gratis att prova

Det lättaste om man är hälgångare torde vara att skaffa ett par innetofflor. Farsan är hälgångare av den värre graden, låter i hela huset när han går runt utan tofflor, speciellt på klinkern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Så länge jag inte för oväsen efter kl 22 eller är allmänt odräglig även på dagtid så skiter jag fullständigt i vad grannarna säger. Man ska få leva i sin lägenhet, dvs gå på toaletten, titta på tv, knulla och allt som hör till livet. Väldigt sällan man får skit av hyresvärden om man inte spelar musik 03 på en söndag.

Självklart ska man kunna leva i sin lägenhet, men det betyder inte att man kan spela på fullvolym med ett par högtalare byggda av 6x Cerwin Vega basar från 08:00 - 21:59 och tro att det ska vara okej. Enligt lag så får du inte störa, det gäller dygnet runt.

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de
som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad
kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras
bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).
Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt
iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott
skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn
över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt
24 § första stycket.

http://www.hyreslagen.com/

För precis som du säger så ska man kunna leva i sin lägenhet, men om någon spelar hög musik konstant under dagtid så gör denne exakt det motsatta mot andra i byggnaden, d.v.s. försämrar deras bostadsmiljö och ja, de får ju precis inte leva i sin lägenhet utan måste anpassa sig till att höra konstant grannens musik.

Värsta man kan vara som boende i lägenhet är egoist.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Absolut har jag det. Men Jag har också upplevt hur det är att vara bland de första inflyttade i helt nya lägenhetskomplex, där 50 lägenheter skall inredas och renoveras. Visst var det inte trevligt, speciellt inte när man satt och försökte plugga i takt med slagborrar i betongväggarna.

Testa skriva matteprov i skolans Aula, i takt med att de renoverar toaletten på våningen med slagborr... Plugga har sina svårigheter tydligen :=/

OnT: Det är klart man måste tåla lite ljud. Är man så känslig att man inte tål något ljud alls, ska man inte bo i sådana lägenheter. Punkt slut. Om nu grannen har problem med att du går, barfota, så är det grannen/hyresvärden som får isolera. Detta måste du kunna få göra 24/7. Om jag måste gå på dass kl 3 på morgonen ska jag inte be om ursäkt för det.

Sen måste man så klart ha lite överseende med ny inflyttning mm, men även där måste de nyinflyttade tänka på tiderna. Långt från alla föreningar tillåter oljud på söndagar, så du får inte pilla, verken med skåp eller väggar då. Detta måste man respektera.

Det som ofta kan driva mig vansinne med borrning och så är när folk ska stå och småfisa med borren om och om igen. Märk upp alla hål som ska borras, gör en liten ingropning så att borret inte flyger iväg. Sen på lämplig tidpunkt förvaranar man grannar om att det kommer låta, och sen borrar man allt, i ett nafs, på en gång.
När de borrar ett hål varje timme, för att sen "pausa" 55 min, och på det igen är det som är irriterande, då det stör hela dagen på så sätt. Planera era jobb bara så att ni inte öser på med oljud varje dag, varje timme.

Ang ditt datorrum, skaffa ljuddämpande matta och mjuka gummi hjul på en rullstol så låter det betydligt mindre.
Är inte så mycket begärt för att iaf försöka göra grannen glad.

Jag får väl anse att jag har tur, då jag har bra grannar som pratar som normala människor, inte som ärkerivaler...

Permalänk
Medlem

Lägenhet

Det är aldrig lätt det där.
Jag fick en varning i unga år då jag råkade vara lite för högljudd en natt/tidig morgon efter krogen.
Det var ingen efterfest eller så utan jag var bara glad i vågen och satte på lite musik och njöt av en kopp kaffe för att nyktra till.
Det störde dock grannen ovanför som klonkade i elementet. Det hörde jag så jag sänkte rejält men likförbannat så anmälde den familjen det till hyresvärden så jag fick sen ett samtal från värden med information om att jag nu fick en varning.

Det ironiska är dock att det i samma trapp bodde en alkisfamilj som störde utav bara helvete. Satt o spelade gitarr på balkongen mitt i natten o skränade....eller bråkade o slamrade med varandra.

Där jag bor nu (annan lägenhet) så bor det en familj med barn ovanför och satan i gatan vad det dundrar i taket när de springer omkring och leker.
Visst har jag möjligheten att gå o ringa på och vänligt anmärka på detta men det känns som att det är upplagt för grannfejd då när man väl börjar klaga.

För din del så tror jag att bästa är att kontakta din hyresvärd och diskutera detta. Om värden då anser att det inte ligger någon rimlighet i det som din granne klagar på så är det ju isf lugnt.