Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem

Har en update som vill installeras, men nedladdningen startar aldrig. När jag kollar, så verkar den dock vara installerad den 15e redan. Vilket var nånstans då detta började.

Hur får jag den att förstå att den är installerad eller ominstallera den?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

@N_Micke:

Jag hade ett liknande problem, för mig var dock inte uppdateringen installerad och den stod på noll % i någon timme.
För att lösa problemet så gjorde jag följande, Jag stängde av windows uppdate tjänsten under tjänster, och körde disk rensning (för systemet), efter en omstart av datorn så började det att fungera igen.

Denna procedur har funkar för mig vid två tillfällen.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@N_Micke:

Jag hade ett liknande problem, för mig var dock inte uppdateringen installerad och den stod på noll % i någon timme.
För att lösa problemet så gjorde jag följande, Jag stängde av windows uppdate tjänsten under tjänster, och körde disk rensning (för systemet), efter en omstart av datorn så började det att fungera igen.

Denna procedur har funkar för mig vid två tillfällen.

Tack, ska testa detta sen.

Edit: Hjälpte inte tyvärr.

Edit2: Ominstallation

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

I korthet. Windows 10 blir gratis för alla testare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

I korthet. Windows 10 blir gratis för alla testare.

Ok, man måste alltså ha varit registrerad testare för att det skall vara gratis?

Hmmm... Flickvännen måste med andra ord bli testare åxå om hon skall "få" windows 10?!

Men enligt http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-...

Once available on July 29th, you do not need an MSA to upgrade Windows 10 on your Windows 7 or Windows 8.1 PCs if they are not receiving Insider Preview builds.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Uppdaterade idag. Har förlorat ljud på min högtalarenhet. Samband? Någon annan som drabbats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ok, man måste alltså ha varit registrerad testare för att det skall vara gratis?

Hmmm... Flickvännen måste med andra ord bli testare åxå om hon skall "få" windows 10?!

Men enligt http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-...

Once available on July 29th, you do not need an MSA to upgrade Windows 10 on your Windows 7 or Windows 8.1 PCs if they are not receiving Insider Preview builds.

Det beror på, har din tjej en laglig version av Windows 7 eller 8/8.1 installerad nu så är det gratis bara det görs innan 29 Juli 2016. Sitter man på en gammal installation av t.ex. Windows XP eller Vista och vill ha en gratis version av Windows 10 så behöver man registrera sig som en Windows Insider och installera senaste versionen av Windows Insider Preview som är version 10130 och knyta sitt microsoftkonto till det, och det måste man göra innan 29 Juli 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Uppdaterade idag. Har förlorat ljud på min högtalarenhet. Samband? Någon annan som drabbats?

Det fungerar idag. Jag gissar att det var en omstart som gjorde susen.

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse:

Nice! Tack för förtydligandet!

Då skall jag även kolla in dual-bootmöjligheterna för Windows 10 + Debian för mig själv.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

How to turn WIn10 into RTM

Jag blir lite fundersam över detta:
So you have your marching orders – if you want that final version of Windows 10 for the life of a device then get on the latest build of Windows 10 (10130) and use your Microsoft Account on that device.

På den enheten? Vilken del i min "enhet" räknas som enhet? Kan jag inte byta cpu, moderkort, gpu whatever. Eller hur funkar detta? Kanske diskuterats tidigare? Kommer det bara att gå att installera på denna dator?

Blev förvirrad nu

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd

Cortana kan även användas utan en mick va? Genom att bara skriva in en fråga precis som på Google?

Hoppas man inte behöver se rutor/information liknande denna bara för att man använder en stationär dator utan ansluten mikrofon eller webbkamera.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

How to turn WIn10 into RTM

Jag blir lite fundersam över detta:
So you have your marching orders – if you want that final version of Windows 10 for the life of a device then get on the latest build of Windows 10 (10130) and use your Microsoft Account on that device.

På den enheten? Vilken del i min "enhet" räknas som enhet? Kan jag inte byta cpu, moderkort, gpu whatever. Eller hur funkar detta? Kanske diskuterats tidigare? Kommer det bara att gå att installera på denna dator?

Blev förvirrad nu

Det beror antagligen på din nuvarande situation, har du en laglig Windows 7/8/8.1 licens nu. Men oavsett det så kan jag inte se att du kan påverka något i dagsläget. Om det är så att det enbart gäller din nuvarande konfiguration så finns det ju inte mycket du kan göra för att förändra det, så det är typ bara att gilla läget. Det enda man kan påverka själv i dagsläget och som man måste göra innan 29 Juli 2015, är om man inte har en laglig version av Windows 7/8/8.1 och man vill ha en gratis version av Windows 10. Då måste man bli en Windows Insider, sedan installera Windows 10 Insider Preview (x86/x64) - version 10130 och knyta det till sitt Microsoftkonto som man använde för att registrera sig för Windows Insider, och det måste man alltså göra innan 29 Juli.

Resten är bara hypotetiskt just nu, och saker man inte kan påverka, låses den version av Windows 10 man får 29 Juli till just den datorn man har då så får man ju besluta i ett senare läge hur man ska hantera det. Det enda man skulle kunna göra för att eventuellt förlänga livslängden på Windows 10 i ett sådant fall är ju att uppgradera sin PC innan man ör in Windows 10 på den. Men det skulle antagligen kosta mer än vad man eventuellt måste betala för ett Windows 10 år 2017 då man annars skulle uppdatera sin PC.

Har man en laglig Windows 7/8/8.1 och man är rädd för att den Windows 10 man får gratis 29 Juli bara kan användas till sin nuvarande PC-konfiguration, så skulle man ju kunna köra på det nya alternativet man har, installera en ren version av Windows 10 Insider Preview (x86/x64) - version 10130, och få en gratis version av Windows 10 den vägen istället utan att "förbruka" den Windows 10 man kan få innan 29 Juli 2016 genom att uppgradera sin Windows 7/8/8.1 installation.

Möjligt att jag själv kör den sista varianten bara för att det kanske ger en ytterligare valmöjlighet i ett senare läge, även om det inte är säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det beror antagligen på din nuvarande situation, har du en laglig Windows 7/8/8.1 licens nu. Men oavsett det så kan jag inte se att du kan påverka något i dagsläget. Om det är så att det enbart gäller din nuvarande konfiguration så finns det ju inte mycket du kan göra för att förändra det, så det är typ bara att gilla läget. Det enda man kan påverka själv i dagsläget och som man måste göra innan 29 Juli 2015, är om man inte har en laglig version av Windows 7/8/8.1 och man vill ha en gratis version av Windows 10. Då måste man bli en Windows Insider, sedan installera Windows 10 Insider Preview (x86/x64) - version 10130 och knyta det till sitt Microsoftkonto som man använde för att registrera sig för Windows Insider, och det måste man alltså göra innan 29 Juli.

Resten är bara hypotetiskt just nu, och saker man inte kan påverka, låses den version av Windows 10 man får 29 Juli till just den datorn man har då så får man ju besluta i ett senare läge hur man ska hantera det. Det enda man skulle kunna göra för att eventuellt förlänga livslängden på Windows 10 i ett sådant fall är ju att uppgradera sin PC innan man ör in Windows 10 på den. Men det skulle antagligen kosta mer än vad man eventuellt måste betala för ett Windows 10 år 2017 då man annars skulle uppdatera sin PC.

Har man en laglig Windows 7/8/8.1 och man är rädd för att den Windows 10 man får gratis 29 Juli bara kan användas till sin nuvarande PC-konfiguration, så skulle man ju kunna köra på det nya alternativet man har, installera en ren version av Windows 10 Insider Preview (x86/x64) - version 10130, och få en gratis version av Windows 10 den vägen istället utan att "förbruka" den Windows 10 man kan få innan 29 Juli 2016 genom att uppgradera sin Windows 7/8/8.1 installation.

Möjligt att jag själv kör den sista varianten bara för att det kanske ger en ytterligare valmöjlighet i ett senare läge, även om det inte är säkert.

Kör redan insider samt har en ärlig win 7 nyckel som är använd vid "bokningen" av 10an. Det där med att knyta kontot till build 10130 gör man genom att använda sitt ms-konto som inloggning/användare bara? Eller är det något mer jag måste göra för så kör jag ju redan.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Kör redan insider samt har en ärlig win 7 nyckel som är använd vid "bokningen" av 10an. Det där med att knyta kontot till build 10130 gör man genom att använda sitt ms-konto som inloggning/användare bara? Eller är det något mer jag måste göra för så kör jag ju redan.

Om du redan är registrerad som Windows Insider och du menar ifall du skulle installera en ren version av build 10130 och använda nyckeln som hör till den (6P99N-YF42M-TPGBG-9VMJP-YKHCF), så bör det räcka med att koppla den installationen med ditt microsoftkonto, alltså exakt så som du redan gjort en gång. Jag vet inte ens om det är lönt att göra så eller om din Windows 7 nyckel nu är kopplad till Windows 10 redan och också till just den datorkonfiguration du har nu. Och även om din Windows 7 nyckel är knuten till Windows 10 nu, kommer den att fungera att installera på din nästa dator, precis som din nuvarande Windows 7 gör? Ju mer man funderar ju mer osäker blir man verkar det som.

Det är väl egentligen enda anledningen till att jag funderar på att uppgradera till den version som släpps 29 Juli via en helt clean installation av Windows 10 build 10130, för att om möjligt kunna installera min Windows 8.1 på en nyare dator/datorkonfiguration innan 29 Juli 2016 och sedan kunna uppdatera den konfigurationen till Windows 10.

Förhoppningvis är detta något som klargörs av Microsoft till 100% innan 29 Juli. Om det inte redan gjorts och man bara förvirrar sig själv genom att fundera för mycket...

Så om någon har en tillförlitlig källa på att den Windows 10 man får via en laglig Windows 7/8/8.1 -> Windows 10 uppgradering blir en "Retail" version som man kan använda fritt och inte knutet till sin nuvarande dator (eller nuvarande moderkort till exempel), vore iaf jag tacksam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Åsa-Nisse:

Så om någon har en tillförlitlig källa på att den Windows 10 man får via en laglig Windows 7/8/8.1 -> Windows 10 uppgradering blir en "Retail" version som man kan använda fritt och inte knutet till sin nuvarande dator (eller nuvarande moderkort till exempel), vore iaf jag tacksam.

Så här står det ju...

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-...

Getting the final release on July 29th
Windows Insiders running the Windows 10 Insider Preview (Home and Pro editions) with their registered MSA connected to their PC will receive the final release build of Windows 10 starting on July 29th. This will come as just another flight. I’ve gotten a lot of questions from Windows Insiders about how this will work if they clean installed from ISO. As long as you are running an Insider Preview build and connected with the MSA you used to register, you will receive the Windows 10 final release build. Once you have successfully installed this build, you will also be able to clean install on that PC from final media if you want to start over fresh. It’s important to note that only people running Genuine Windows 7 or Windows 8.1 can upgrade to Windows 10 as part of the free upgrade offer.*

Det fetmarkerade kan man ju tolka som att det låses till den datorn.

Men jag tror ju inte att detta skulle skilja från Windows 7/8/8.1. Det borde nog inte vara några problem nu heller att installera det på vilken dator man än vill, precis som tidigare.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Så här står det ju...

Windows Insiders running the Windows 10 Insider Preview (Home and Pro editions) with their registered MSA connected to their PC will receive the final release build of Windows 10 starting on July 29th. This will come as just another flight. I’ve gotten a lot of questions from Windows Insiders about how this will work if they clean installed from ISO. As long as you are running an Insider Preview build and connected with the MSA you used to register, you will receive the Windows 10 final release build. Once you have successfully installed this build, you will also be able to clean install on that PC from final media if you want to start over fresh. It’s important to note that only people running Genuine Windows 7 or Windows 8.1 can upgrade to Windows 10 as part of the free upgrade offer.*

Men jag tror ju inte att detta skulle skilja från Windows 7/8/8.1. Det borde nog inte vara några problem nu heller att installera det på vilken dator man än vill, precis som tidigare.

Man kan ju alltid hoppas, men förhoppningsvis klargör dom det lite bättre innan den 29 Juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Cortana kan även användas utan en mick va? Genom att bara skriva in en fråga precis som på Google?

Hoppas man inte behöver se rutor/information liknande denna bara för att man använder en stationär dator utan ansluten mikrofon eller webbkamera.

http://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/larger_wm_brw/public/field/image/2015/06/setup-your-mic-windows10.jpg?itok=VkODznQp

Ja Cortana kan användas med bara tangentbord. Bara att skriva vad man söker.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Rekordmedlem

Är det nån som vet vad som gäller om man har reserverat flera 10or på samma mailadress ? Jag har knappat in samma mail från 2 laptops som kör win 7 och en stationär jag har till att testa 10 pre på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fan det här är ju lysande. Slangar as we speak. Nån som vet om man bara kan flytta t ex diablo 3 till en annan hårddisk eller om man måste installera om hela skiten? Vet att det går med Steams spel..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Är det nån som vet vad som gäller om man har reserverat flera 10or på samma mailadress ? Jag har knappat in samma mail från 2 laptops som kör win 7 och en stationär jag har till att testa 10 pre på.

Det ska inte vara något problem vad jag förstår. Uppgraderingen är gratis oavsett antal enheter du uppgraderar. Jag är inte helt hundra på hur det funkar om man har flera nyinstallerade previews dock, de kommer ju att uppgraderas som de andra men hur det blir med licensen är inte riktigt klargjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

framtiden är i molnet.
de enda som vill vara lokala är de som har nåt att dölja.

"If you have nothing to hide, you have nothing to fear"

- Joseph Goebbels, 1933

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

hojta till hur det går, behöver installera om min speldator och är ju sugen på att gå upp på win10 nu. säg gärna vad ni har för config och hur drivrutinerna fungerar

Finns fortfarande inga till 980Ti, så har du det kortet så vänta - om du inte vill ha en surfa-dator för stunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

"If you have nothing to hide, you have nothing to fear"

- Joseph Goebbels, 1933

Sa han verkligen det på engelska? =E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Så här står det ju...

Hoppas på gratis Windows 10 på min gamla Dual Core Laptop då de var rena vinsten att göra den klinisk ren från Vista, Installera Windows 10 från ISO och knyta den till mitt konto hos MS. Imponerad hur det flyter med WP10 TP på en gammal maskin. Har även provat Win7 P och Ubuntu och då gick det också så in i vetlanda segt. Ändå använder jag den bara till Plex, Deezer och YouTube.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frisell:

Sa han verkligen det på engelska? =E

gammalt citat dvs existerade före 1933.
windows 10 dock inte.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Fan det här är ju lysande. Slangar as we speak. Nån som vet om man bara kan flytta t ex diablo 3 till en annan hårddisk eller om man måste installera om hela skiten? Vet att det går med Steams spel..

Svarar mig själv ang. Diablo.. Det går utmärkt! Bara flytta hela mappen och hänvisa till den i bnet Launcher settings..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Så här står det ju...

Syftet är i alla fall att Windows 10 blir låst till datorn:

Citat:

No, it is tied to that specific PC

https://twitter.com/GabeAul/status/611979891337080833

Permalänk

Härligt, drog mig för att köra W10 Preview som main på min Fujitsu NH532 in i det sista. Blev dock rastlös i helgen och gav mig på ett test, sagt och gjort.

Det gick utmärkt att installera, starta och testköra tills första updaten var klar, vid reboot så låste sig datorn när man kom till "Prepairing Windows". Blev tvungen att göra en hard-reset och efter det så stektes moderkortet.

Datorn startas, fläkten går igång men får ingen bild, inte ens en bios-post. Tog å skruva i sär skiten, tog ut batteriet som sitter på moderkortet och lät den stå över natten. Skruvar ihop, startar och får ändå ingen bild. VGA + HDMI ger ingen signal ... Kaputt.

Skyller på Fujitsu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Syftet är i alla fall att Windows 10 blir låst till datorn:
https://twitter.com/GabeAul/status/611979891337080833

Hittade även detta: http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-w...

Vad händer om jag ändrar på hårdvaran i min Windows 10 enhet?
Om du byter ut större delar av hårdvaran i din Windows 10 enhet (till exempel moderkortet) så kan en omaktivering av Windows 10 vara nödvändig. Detta sker på samma sätt som i tidigare Windowsversioner (Windows 7 och Windows 8.1). Gratisuppgraderingserbjudandet gäller inte vid dessa scenarion där hårdvaran återställer aktiveringen.

Så förr eller senare åker vi på att köpa en licens oavsett? Eller tolkar jag det helt tokigt..?

Edit: Vad kommer det kosta cirka? 1200?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö