Tips på liten bra FPS mus, finger aim, hög mus sensitivity.

Permalänk
Medlem

Tips på liten bra FPS mus, finger aim, hög mus sensitivity.

Tänkte köpa in en ny mus imorgon. De 3 senaste generationerna har jag använt Alienware TactX musen och undrar om någon lirat på samma och har lyckats hitta en bra ersättare. Jag har näst intill gett upp FPS spel pga att jag inte lyckas ersätta denna mus. Saken är att jag aimar i stort sett bara med med fingrarna och föredrar en liten mus som väger så lite som möjligt.

Någon som använder musen som jag som kan rekommendera en mus?

Får ej vara laser och den ska ha 2 st tummknappar.

(För referens)
http://www.geeky-gadgets.com/wp-content/uploads/2009/09/Alien...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 7000?

Permalänk
Skrivet av Yeah_Right:

Tänkte köpa in en ny mus imorgon. De 3 senaste generationerna har jag använt Alienware TactX musen och undrar om någon lirat på samma och har lyckats hitta en bra ersättare. Jag har näst intill gett upp FPS spel pga att jag inte lyckas ersätta denna mus. Saken är att jag aimar i stort sett bara med med fingrarna och föredrar en liten mus som väger så lite som möjligt.

Någon som använder musen som jag som kan rekommendera en mus?

Får ej vara laser och den ska ha 2 st tummknappar.

(För referens)
http://www.geeky-gadgets.com/wp-content/uploads/2009/09/Alien...

Jag gillar egentligen inte små möss, men har ändå en till min bärbara jobbdator som jag bara älskar; http://www.razerzone.com/gaming-mice/razer-orochi

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Mionix musen ser väldigt lovande ut, såg just att den är nog lagom för min hand, tycker om att vila lillfingret på musmattan, så ev går det inte med den breda botten.

Razern ser väldigt bra ut med, suck att den är trådlös tror den kan ge mig grymt aim, men bökigt att ladda. Razers mouse selector tipsar mig om Deathadder, så ska dock kika på den lite.

Ska ta mig en runda in till stan och klämma lite på dem om de har den i butik någonstans.
Mycket tack, ser ut att vara just vad jag letar efter!

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Logitech G303.
Det är en relativt nyutkommen mus, som har en sensor som av många anses vara den bästa på marknaden.
Ingen smoothing, slumpmässig accelerationsfel i sensorn (som är vanligt framförallt hos lasermöss).
12000 CPI som fungerar felfritt oavsett val av CPI nivå (många möss tenderar annars att fungera sämre med högre CPI). Så många CPI är givetvis helt överflödigt, men det är inte mängden CPI som är grejen med denna sensor.
Musen är optisk och lätt. Formen gör den också till en perfekt mus för fingertip grip i mitt tycke.
Formen är lite ovanlig, så det är bäst att känna efter innan köp. För min del innebär formen att musen är mycket lättare att lyfta än någon annan mus jag ägt genom åren. För samtliga andra möss har jag känt ett behov att klistra på någon sorts grepptejp.

Kan verkligen inte rekommendera Naos om du kör med fingertip grip. Har haft en sådan själv.
Den är gjord för palmgrip och är skön att lägga handen på. Att köra fingertip på den är i princip uteslutet. Den är, förutom en opassande form för detta ändamål, för tung för att kunna lyftas runt lätt med fingrarna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

@JesperT: Du har säkert rätt om formen. Tyckte den påminde en del om den TS använder nu. Dock så tvekar jag på att dom 16 gram som skiljer mellan Logitech G303 och Naos 7000 gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

@JesperT: Du har säkert rätt om formen. Tyckte den påminde en del om den TS använder nu. Dock så tvekar jag på att dom 16 gram som skiljer mellan Logitech G303 och Naos 7000 gör någon skillnad.

Jag upplevde iallafall att det kändes som att den gled av fingrarna när man skulle lyfta den.
16 gram gör en del iallafall, men om man störs av det är ju givetvis subjektivt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

16 gram är otrolig skillnad.
Sen naos 7000 för fingertip grip? Hur mega stora nävar har ni egentligen lol

G303
Zowie ZA, FK om Huano switchar är okej.
Roccat KPM

ex på bra möss med bra sensor som är mindre storlek vilket oftast passar fingertip grip betydligt bättre.
Och ergonomiskt utformade möss som Naos är inte gjorda för fingertip, dom är gjorda för palm rest.

Sen alienware musen är knappast någon höjdare på specsen Avago9500 (laser) samt väger 116gram, vilket är mycket.
Form går att vänja sig vid om man vill oftast, och en mer ambidextrous mus är relativt enkel att vänja sig vid för fingertip (flesta föredrar detta dessutom för just fingertip).