Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Hittade även detta: http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-w...

Vad händer om jag ändrar på hårdvaran i min Windows 10 enhet?
Om du byter ut större delar av hårdvaran i din Windows 10 enhet (till exempel moderkortet) så kan en omaktivering av Windows 10 vara nödvändig. Detta sker på samma sätt som i tidigare Windowsversioner (Windows 7 och Windows 8.1). Gratisuppgraderingserbjudandet gäller inte vid dessa scenarion där hårdvaran återställer aktiveringen.

Så förr eller senare åker vi på att köpa en licens oavsett? Eller tolkar jag det helt tokigt..?

Edit: Vad kommer det kosta cirka? 1200?

Ny dator kräver ny licens och större hårdvaruförändringar är som en ny dator så som jag tolkar det.

Några amerikanska butiker (Newegg?) har väl kungjort sina priser för Windows 10 och de har legat på samma nivå som för Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Drivers till 980Ti och även 580 kom ut idag, såg ingen nyhet angående det så hoppas det inte är en dubbelpost.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Ny dator kräver ny licens och större hårdvaruförändringar är som en ny dator så som jag tolkar det.

Några amerikanska butiker (Newegg?) har väl kungjort sina priser för Windows 10 och de har legat på samma nivå som för Windows 8.1.

Blir onekligen spännande att se var dem drar gränsen för "större hårdvaruförändringar". Sen kan jag på ett sätt förstå det vid gratisversionen, men jag har ju ingen lust att betala för en ny licens varje gång jag byter dator (vilket jag inte gör så ofta som jag vill, men ändå). Kanske en prenumeration inte är så dumt trots allt

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Inaktiv

Borde väl vara så att OEM-licenser fortsätter vara det, och retail-licenser fortsätter vara det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Blir onekligen spännande att se var dem drar gränsen för "större hårdvaruförändringar". Sen kan jag på ett sätt förstå det vid gratisversionen, men jag har ju ingen lust att betala för en ny licens varje gång jag byter dator (vilket jag inte gör så ofta som jag vill, men ändå). Kanske en prenumeration inte är så dumt trots allt

Som sagt så lär det inte i praktiken skilja något mot tidigare Windows-versioner. Alltså, licensavtalet säger en sak som inte har någon betydelse.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Som sagt så lär det inte i praktiken skilja något mot tidigare Windows-versioner. Alltså, licensavtalet säger en sak som inte har någon betydelse.

Är det sagt samma sak i tidigare Windows verisoner? Licens bunden till en "enhet" alltså?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Är det sagt samma sak i tidigare Windows verisoner? Licens bunden till en "enhet" alltså?

ja om du kör oem.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ja om du kör oem.

Ok, då är jag med. Tyckte det lät underligt. Å andra sidan överlever man väl att köpa en nyckel om så skulle vara också, men man har ju spetsat in sig på att det ska vara gratis

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

ja om du kör oem.

OEM eller uppgradering.

RETAIL tror jag inte binds till någon specifik hårdvara?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Hoppas man kan byta grafikkort ofta och putta i lite minnen när de faller i pris. Moderkort och CPU kan jag förstå men lämna usb-prylar helt utanför...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Med tanke på att en retail-licens väl kommer att kosta kring 1000 kr är det väl lika bra att betala det en gång för alla, precis som tidigare.
http://www.pcworld.com/article/2929385/microsoft-releases-off...

Permalänk
Avstängd

Har nu uppdaterat min Win7 partition till Win10 TP för att riktigt testa hur hårdvaran flyter på W10 vilket inte visas om man kör virtuellt. Ska testa om Soundblaster kan köra DTS Connect vilket borde fungera. Spartan och avsaknaden av hemknapp gör att jag använder IE 11 och Firefox istället. Kör på offline-konto så länge. Datorn finns i signaturen.

Uppdateringar tar visst lång tid och man får försöka några gångner. Något för MS att arbeta med?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nu har de i alla fall förtydligat hur det ligger till för de som kör insider men inte har en giltig licens att uppgradera: Så länge man stannar i insider-programmet så kommer man att fortsätta få senaste previewen löpande. De går ut precis som tidigare förhandsversioner men innan det sker så kommer det alltid ha kommit en ny förhandsversion så så länge man låter det senaste installeras så har man gratis Windows.

Skrivet av stormense:

Hoppas man kan byta grafikkort ofta och putta i lite minnen när de faller i pris. Moderkort och CPU kan jag förstå men lämna usb-prylar helt utanför...

Det har aldrig varit fråga om USB-enheter eller något åt det hållet. Byte av moderkort brukar vara den enda enstaka uppgraderingen som kan trigga återaktivering, inte cpu, minnen eller ens grafikkort, men inte ens det är säkert vad jag kommer ihåg (jag bytte ett moderkort på Vista OEM utan att behöva göra något men då var det samma chipset och så). Jag har retail så för mig var det enda som hände efter det senaste bytet av moderkort, cpu, minne och grafikkort att Windows startade en reparation och sen var det bara att köra, men det går förstås inte på OEM (och ominstallation är förstås att rekommendera i sådana lägen oavsett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Har nu uppdaterat min Win7 partition till Win10 TP för att riktigt testa hur hårdvaran flyter på W10 vilket inte visas om man kör virtuellt. Ska testa om Soundblaster kan köra DTS Connect vilket borde fungera. Spartan och avsaknaden av hemknapp gör att jag använder IE 11 och Firefox istället. Kör på offline-konto så länge. Datorn finns i signaturen.

Uppdateringar tar visst lång tid och man får försöka några gångner. Något för MS att arbeta med?
http://s2.postimg.org/eo0muycv9/WP_20150623_09_13_55_Pro.jpg

Ville verkligen att spartan/edge skulle vara bra, men det hängde sig stup i kvarten hos mig, så det var bara att gå tillbaka till chrome... Får hoppas det blir bättre i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Ville verkligen att spartan/edge skulle vara bra, men det hängde sig stup i kvarten hos mig, så det var bara att gå tillbaka till chrome... Får hoppas det blir bättre i framtiden.

En import av lösenord och bokmärken från t.ex chrome vore önskvärt i Edge. Vore smidigt då jag nyligen gått över till WP o vill ha allt synkat när 10 kommer till luren.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad för Windows version man får om man använder Insider Preview gratiserbjudandet ? Home eller Pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

En import av lösenord och bokmärken från t.ex chrome vore önskvärt i Edge. Vore smidigt då jag nyligen gått över till WP o vill ha allt synkat när 10 kommer till luren.

Håller med, men det spelar ju mindre roll när skiten hänger sig hela tiden =P

Ogillar förövrigt inbyggda mailklienten oxå. Min telefon meddelar mig snabbare och när jag kollar inboxen på datorn(uppdaterar) så kan det fortfarande dröja 30-45 sec innan det kommer..

Nu är det förvisso fortfarande en preview, men RTM kan ju inte ligga långt borta?

EDIT: Helt OT, men har dom tagit bort timestamp i forumet? Nån iställning nånstans jag har missat? Kanske bara blind?

Permalänk
Medlem

För alla som undrar så måste man stanna kvar på TP ringen för att få en gratis version som testare, du kan inte gå till Home eller Pro som testare... tyvär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

För alla som undrar så måste man stanna kvar på TP ringen för att få en gratis version som testare, du kan inte gå till Home eller Pro som testare... tyvär.

Så Technical (eller Insider) Preview är varken Home eller Pro? Är det nån specialversion man får då?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Så Technical (eller Insider) Preview är varken Home eller Pro? Är det nån specialversion man får då?

verkar som det... Det finns inga klara besked ännu tyvär...Insider Technical Preview antar jag att det blir, vad det innebär funktionsmässigt vetifan hehe

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Va?

När man installerar Windows 10 TP nu så får man välja mellan Home eller Pro. Kommer dessa att ersättas av en tredje utgåva vid lanseringen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Va?

När man installerar Windows 10 TP nu så får man välja mellan Home eller Pro. Kommer dessa att ersättas av en tredje utgåva vid lanseringen?

Om man vill ha en gratis version om man inte kör en upgrade , ja. OM du är med i TP programet dvs.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frisell:

Hänger sig inte här och som sagt, installerad direkt på maskinen. Testade Dx12 i 3D mark API Overhead Test och vet inte riktigt vad som testades men 9ggr högre värde med Dx12. Firestrike var ungefär samma som med W 8.1

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har windows 8.1 nu men funderar på att testa w10. Kan man uppgradera från 8.1 to 10tp? Min nyckel är redan bokad till w10 så kan jag bara uppdatera w10tp versionen till standard sen med nyckeln?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wezc00:

Har windows 8.1 nu men funderar på att testa w10. Kan man uppgradera från 8.1 to 10tp? Min nyckel är redan bokad till w10 så kan jag bara uppdatera w10tp versionen till standard sen med nyckeln?

Japp, inga problem att uppgradera ifrån 7, 8 eller 8.1.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Om man tidigare har klickat i att man vill uppgradera till 10 från 8.1, kommer nyckeln automatiskt att vara inbokad på att bli en 10-nyckel, eller måste man göra själva uppgraderingen sen?
Har en 8.1-nyckel som jag klickat i jag vill uppgradera (med ikonen i notifikationsfältet) men installerade sen 10 Insider Preview.

Likaså har jag en 7-nyckel som ligger...går det att få den uppgraderad utan att installera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Japp, inga problem att uppgradera ifrån 7, 8 eller 8.1.

När jag har installerat w10tp kan jag uppdatera till RTM sen då?

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som får program krasch vid varje nedstängning?

Fick detta nu sedan uppgraderingen (automatisk) Build 10130.

Tror jag ska installera om det helt (ska byta system disk) snart, vill bara se om det är ett vid-spritt fel, eller något på bara mitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hänger sig inte här och som sagt, installerad direkt på maskinen. Testade Dx12 i 3D mark API Overhead Test och vet inte riktigt vad som testades men 9ggr högre värde med Dx12. Firestrike var ungefär samma som med W 8.1

http://s26.postimg.org/7cixjsq89/dx12.jpg

Ser fint ut. Får nog backa lite ang. mitt uttalande gällande spartan. Efter några reboots så verkar den flyga fram! märkbart snabbare än chrome och inga hängningar so far. även mailklienten verkar funka bättre nu.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Den nuvarande versionen av Insider Preview(10130) är Pro. Den läckta version 10147 som finns på nätet kan du välja om du vill installera home eller pro om du gör en ny installation.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11