AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@aniron:

Varför 8 gb hbm? 4 gb hbm verkar ju prestera likvärdigt med 6 gb respektive 12 från 980 ti och titan x med gddr5 ?

För att jag inte riktigt litar på att 4GB är tillräckligt för att dubbla kort ska kunna driva Star Citizen på Rift CV1 i 90fps med tillräckligt mycket grafiskt lullull igång.

Alltså köper jag inget kort alls nu, utan väntar tills jag ser mer relevanta benchmarks alt. nästa generation kort släpps om jag tror mer på de specifikationerna. Visar det sig att Fury X håller måttet kan jag alltid skaffa ett eller två nästa år.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Melinho2895:

@Ragnarok:

Vem säger att det kommer ta 2 år ?
Skulle gissa på en märkbar prestanda skjuts redan vid 16 drivrutinerna.

Haha okej. Jag skulle gissa på att så inte blir fallet, jag har svårt att tro att AMD skulle välja att släppa sitt kort med undermåliga drivrutiner.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@aniron:

Varför 8 gb hbm? 4 gb hbm verkar ju prestera likvärdigt med 6 gb respektive 12 från 980 ti och titan x med gddr5 ?

Inte i Dying Light 1440p.
http://www.hardocp.com/article/2015/06/24/amd_radeon_r9_fury_...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

@Ragnarok:

Vi får vänta och se helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz: Mjo men känns som det kommer kännas rätt "kaosigt" i chassit då haha. Speciellt om de är på olika sidor av chassit. Dessutom att inte ha en utan TVÅ sådana pumpar som låter så pass? No way

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nähepp. En till sån här människa. Det är ju du som inte klarar av att jag tycker som jag tycker. Jag har inga problem med min åsikt och bryr mig inte om folk inte håller med.

Förstår bara inte varför man ska ligga på 144fps i single player spel. MMO eller CS? Ja, då spelar det roll. Poängen med 144Hz är ju att slippa tearing, eller att ha snabb respons i snabba spel. Inte att ligga stabilt på 144fps hela tiden i Dragon Age som folk här verkar tro.

Nej, det är ingen som är emot vad du tycker, men att du kallar folk för idioter osv är vad man reagerar på. Du bevisade just nu också att det är du som inte klarar av andras åsikter. Vill man ha 144fps i Dragon Age får man väl det. Men du tror väl inte på allvar att folk bara spelar ett spel?

Permalänk
Medlem

En fråga angående vattenkylningen - Var skall radiatorn placeras? Jag har en Fractal Design r5 windowed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

En fråga angående vattenkylningen - Var skall radiatorn placeras? Jag har en Fractal Design r5 windowed.

Bak eller i Toppen?

Vet ej hur man gör om man har en stor tornkylare då går det inte att sätta den i toppen av chassit

Går nog att sätta den fram i chassit oxå

Permalänk
Avstängd

På sin höjd rör det sig om prestandavinster på cirka 6 procent över sitt oklockade dito, vilket återigen resulterar i att AMD:s nya flaggskepp åker på rejält med däng när det jämförs mot frekvenshöjda Geforce GTX 980 Ti-kort.

http://www.pcgamer.com/amd-radeon-r9-fury-x-tested-not-quite-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Bak eller i Toppen?

Vet ej hur man gör om man har en stor tornkylare då går det inte att sätta den i toppen av chassit

Jo jag har Noctua D15 som processorkylare så jag tror det är ont om utrymme där.

Går det kanske att sätta den där HDD-bay är? Det går att plocka bort top/bot där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jo jag har Noctua D15 som processorkylare så jag tror det är ont om utrymme där.

Går det kanske att sätta den där HDD-bay är? Det går att plocka bort top/bot där.
http://www.fractal-design.com/media/ba403609-7bf6-4dfc-b96c-7059e3549e58

Ta bort ena hårddiskburen så kan du nog ha den där

Har för mig att någon skrev vad AMD rekommenderar att sätta den. Men hittar ej det inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Har för mig att någon skrev vad AMD rekommenderar att sätta den. Men hittar ej det inlägget

Har för mig att jag läste att man skulle ha radiatorn ovanför själva kortet. Om det däremot är en officiell uppmaning från AMD vet jag inte.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Legendarisk

*** Trollande rensat ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Skrivet av Bazisten:

Bak eller i Toppen?

Skrivet av Cocosoft:

http://www.fractal-design.com/media/ba403609-7bf6-4dfc-b96c-7059e3549e58

Skrivet av Bazisten:

Skrivet av sgtprobe:

Har för mig att jag läste att man skulle ha radiatorn ovanför själva kortet. Om det däremot är en officiell uppmaning från AMD vet jag inte.

AMD har rekommendationen/kravet att den ska monteras ovanför grafikkortet i deras supportdokument om Fury X – http://support.amd.com/Documents/amd-radeon-r9-fury-x.pdf

Citat:

The radiator assembly must be mounted above the graphics card and in a
location that has minimal impedance to air flow.

De vill inte att man ändrar fläkten, för att ändra åt vilket håll den blåser heller. Riktigt så noga är det inte säkert du behöver vara. Men då använder du kortet på ett sätt som inte är tillåtet från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

AMD har rekommendationen/kravet att den ska monteras ovanför grafikkortet i deras supportdokument om Fury X – http://support.amd.com/Documents/amd-radeon-r9-fury-x.pdf

De vill inte att man ändrar fläkten, för att ändra åt vilket håll den blåser heller. Riktigt så noga är det inte säkert du behöver vara. Men då använder du kortet på ett sätt som inte är tillåtet från tillverkaren.

Ja, där har vi det svart på vitt, mer eller mindre

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Lite roligt faktiskt:

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

(390x): 12% (typ samma kort som 290x, kärnorna bör klocka lika högt och inga arkitekturförbättringar. Fast det är kanske minnesfrekvensen som gör så stor skillnad? I så fall är det inte rättvist för att 290x kan inte nå 6000MHz så vitt jag vet)

Jag provade att slänga in 390x bios på mitt 290x, gick bra att köra 1050/6000 MHz.
men resultaten hoppade inte hela vägen upp till 390x nivå, vilket borde tyda på att det är mer än bara klockfrekvens som skiljer korten åt, dock kunde jag inte använda 15.15 drivern, körde på 15.6 betan istället, vilket kanske spelar in också.

hoppet upp från 390x till fury x är typ 20% i vissa fall, vilket är lite märkligt med tanke på att fury x har ca 45% fler shaders av nyare modell dessutom, känns som att Fury x underpresterar för tillfället.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Jag provade att slänga in 390x bios på mitt 290x, gick bra att köra 1050/6000 MHz.
men resultaten hoppade inte hela vägen upp till 390x nivå, vilket borde tyda på att det är mer än bara klockfrekvens som skiljer korten åt, dock kunde jag inte använda 15.15 drivern, körde på 15.6 betan istället, vilket kanske spelar in också.

hoppet upp från 390x till fury x är typ 20% i vissa fall, vilket är lite märkligt med tanke på att fury x har ca 45% fler shaders av nyare modell dessutom, känns som att Fury x underpresterar för tillfället.

Några belägg för att det är nyare modell på shaders? Folk gillar att säga det på forum och man snackar om GCN 1.x hela tiden. Ändå har jag aldrig sett några som helst uppgifter på att det skulle vara olika GCN-versioner eller olika shaders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Några belägg för att det är nyare modell på shaders? Folk gillar att säga det på forum och man snackar om GCN 1.x hela tiden. Ändå har jag aldrig sett några som helst uppgifter på att det skulle vara olika GCN-versioner eller olika shaders.

Nä, så kanske jag inte skulle sagt.

menade mer att det lär finnas förbättringar mellan GCN 1.1 och 1.3

tonga lyckas ju åstadkomma en del mer än hawaii liksom, och det är GCN 1.2

enligt hardocp är det det här som tillkommit sedan hawaii.

Citat:

You will find that in this newer GCN version with Fiji that all the things Tonga supports are in Fiji, along with some new things. That means updated geometry processors for better tessellation, the updated delta color compression in Tonga, and several other things. On the whole, Fiji is the most advanced GPU ever built by AMD, containing the latest feature set possible.

The complete list of new architecture changes in Fiji are:

• New memory interface design based on HBM technology

• Updated geometry processors with improved tessellation performance

• Lossless color compression for frame buffer reads and writes

• New 16-bit floating point and integer instructions

• New data parallel processing instructions (sharing between SIMD lanes)

• Improved compute task scheduling

• L2 cache size increased to 2 MB

• Updated display scaler with improved quality

• Updated video decode engine with support for HEVC

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa mer än 17 sidor av det här dravlet där många griper efter halmstrå för att ha ngt att kritisera trots att mer förståndiga försöker påpeka bristerna i somliga resonemang. Jag hoppas jag lyckas vara något mer konstruktiv, hoppas jag inte klantar till det:)

Skrivet av Yoshman:

Undrar om inte denna "bredd" är del i förklaringen till att Fury X presterar relativt nära 390X och 980 i 1920x1080... Rent tekniskt har man inte en buss på 4096 (Fury X), 512 (390X) och 256 (980) utan man har ett gäng parallellkopplade 32-bitars bussar.

Läser/skriver man en mindre mängd data (upp till 1kB) så har man faktiskt bara bandbredden motsvarande en 32-bitars buss, är först när man jobbar med stora mängder data, där kvoten

data_sz / (1024 * bus_width / 32)

är väsentligt större än antalet 32-bitars kanaler som man rent praktiskt "ser" den fulla bandbredden. Nu är GPUer en krets med väldigt många kärnor, så det "räcker" att summan av det alla kärnor gör har en bra spridning över alla 32-bitars kanaler, blir dock svårare att få riktigt jämn spridning ju bredare bussen är framförallt om texturer/buffers är relativt små (som nog är fallet i 1920x1080, de är större i högre upplösning).

Inget tvivel om att HBM ändå är framtiden för GPUer, framförallt då också strömförbrukningen påverkas positivt.

Det där är himla intressant! Det är inte alls svårt att tänka sig att HBM blir bandbreddsbegränsad vid låga upplösningar! I varje scenario där inte hela bussen kan användas blir ju HBM lidande. Det skulle ju märkas genom att teoretiskt prestanda blir sämre ju mindre del av bussen som kan användas. Och dessutom, om mängden data att skyffla är liten, så får GDDR5 ett försprång, då snittiden till nästa datanätet blir lägre, dvs GDDR5 har redan hunnit skicka 768-1280 bitar när HBMs första 4096 kommer, men om det är tillräckligt med 768 så är ju inte det nödvändigtvis en nackdel...

En annan tanke som slog mig, du som är väl insatt, kan det vara så att det finns datapaket (enligt t.ex. ngt legacystandard) som är anpassade för en smalare, men mer frekvent buss, som skulle passa in på ovanstående? Eller är all trafik över bussen kortets egen domän att optimera? Där kan det ju finnas potential att optimera private, i så fall.

Om det skulle vara så att lägre upplösningar inte förmår använda bussenbredden till 100%, så skulle det, ironiskt nog, innebära att kortet skulle tjäna massor på att överklocka minnet vid lägre upplösningar!

Skrivet av ottoblom:

Bara jämmföra med sweclockers tester på gta 5

http://www.sweclockers.com/test/20336-snabbtest-grafik-och-pr...

så ser man vad som händer med spelen som har 4 GB i 4 k att det är ett spel nu innebär att framtidens spel snart gör det i 1440 p

Jag måste medge att jag inte förstår vad du vill ha sagt med den grafen. Jag ser vad jag tror är ett 3GB-kort som slår 4 GB-kort, så uppenbarligen begränsas inte GTA V av 4GB VRAM i 4k, men på något vis verkar du vilja få det att låta som att det är ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ditt påstående är lite dumt. I stort sett alla grafikkort får förr eller senare mer optimerade drivisare. AMD hade aldrig släppt kortet om det vore p.g.a. av undermåliga drivrutiner, när de nu precis valt att släppa kortet kan man utgå från att de känt att prestanda den ger är mogen. Även Nvidias 9xx presterade sämre när det lanserades och Nvidia har haft tid på sig att optimera drivisarna. De som köper det nu får räkna med att det har 15-20% sämre prestanda än ett Nvidia 980Ti som också har 2gb mer minne. AMD har gett kortet en alldeles för högt pris sett till vad Nvidia erbjuder.

Minns du släppet av HD-6990. Vad jag vill minnas så var dom "release" drivarna knappast något man drog en runk till.
Dock så är ju sitsen lite obekväm när en hel värld ligger och väntar på släppet, jag tror att det är lätt gjort att släppa ut varan, så att stenen faller av ryggen, och sedan rätta till det sista i efterhand.
Detta är dock bara spekulationer.
Ja priset kunde ha varit både lägre och högre, men nu kostar det vad det kostar, det är bara att vänta på att dom sänker, OM dom sänker vill säga.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hjälpsam

Kan konfirmera, jag drog heller aldrig en runk till drivarna av HD6990.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Varför ska kortet ha ett pris på över 7000Kr?? Jag tvivlar starkt på att det kommer att bli någon brist på kort när prisnivån är så hög. Som alla skriver här, ett OC 980TI är betydligt snabbare då kan man inte ha samma rekommenderade pris som detta kort. Är det någon gång det går att sälja ett grafikkort så är det när det än nytt men då MÅSTE priset vara rätt. AMD rekommenderade pris bord varit 500-800kr under 980Ti lagom pris utan att Nvidia skulle känna sig hotade och sänka priset på 980TI)

Som någon skrev kommer du med ett nytt grafikkort som inte vinner med minst 10% i prestandard tester så är det svårt att ta samma pris som konkurrenten tar om man vill sälja stora volymer.

Det finns grafikkort på CD ON kvar fortfarande. Hade AMD satt priset endast 5-800kr lägre så hade det varit brist på kortet istället.

Själv så lutar det mot ett 980TI allt mer nu. Jag kommer att vänta lite till innan köp då det endast är de större företagen som har prissatt kortet. Man kan ju hoppas att priset hamnar under 6500kr inom 2v

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TobiasJ:

Orkar inte läsa mer än 17 sidor av det här dravlet där många griper efter halmstrå för att ha ngt att kritisera trots att mer förståndiga försöker påpeka bristerna i somliga resonemang. Jag hoppas jag lyckas vara något mer konstruktiv, hoppas jag inte klantar till det:)

Det där är himla intressant! Det är inte alls svårt att tänka sig att HBM blir bandbreddsbegränsad vid låga upplösningar! I varje scenario där inte hela bussen kan användas blir ju HBM lidande. Det skulle ju märkas genom att teoretiskt prestanda blir sämre ju mindre del av bussen som kan användas. Och dessutom, om mängden data att skyffla är liten, så får GDDR5 ett försprång, då snittiden till nästa datanätet blir lägre, dvs GDDR5 har redan hunnit skicka 768-1280 bitar när HBMs första 4096 kommer, men om det är tillräckligt med 768 så är ju inte det nödvändigtvis en nackdel...

En annan tanke som slog mig, du som är väl insatt, kan det vara så att det finns datapaket (enligt t.ex. ngt legacystandard) som är anpassade för en smalare, men mer frekvent buss, som skulle passa in på ovanstående? Eller är all trafik över bussen kortets egen domän att optimera? Där kan det ju finnas potential att optimera private, i så fall.

Om det skulle vara så att lägre upplösningar inte förmår använda bussenbredden till 100%, så skulle det, ironiskt nog, innebära att kortet skulle tjäna massor på att överklocka minnet vid lägre upplösningar!

Skrev en till post om eventuell förklaring till relativt låg prestanda i lägre upplösningar, tror nog själv mer på den. I lägre upplösningar kommer inte bandbredd, ROPs och liknande vara en flaskhals, i stället kommer man upp på så höga FPS nivåer att antal trianglar som ska renderas blir väldigt stort. Fury X har samma kapacitet som en lika klockad 290x/390x vad det gäller hur många trianglar som kan hanteras.

Minnesbussar skyfflar inte paket likt t.ex. PCIe, så tror inte det finns någon sådan faktor där. Att storleken spelar in beror på att VRAM är uppdelat så att (för GDDR5 kort, läst att just detta fungerar på samma sätt med HBM) 1024kB hanteras av en specifik krets, nästföljande 1024kB ligger i en annan krets osv till man gått igenom alla kretsar. För att utnyttja hela bandbredden måste accesserna då vara utspridda rätt jämt över alla minneskretsar.

Det som talar emot "minnesteorin" som flaskhals vid låg upplösning är att spel med väldigt mycket texturer och som på annat sätt använder stora mängder VRAM oavsett upplösning borde då prestera relativt sett bättre. Var ju ändå "låg" (relativt 980ti och 290x) prestanda för Fury X rakt igenom i lägre upplösning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Jag måste medge att jag inte förstår vad du vill ha sagt med den grafen. Jag ser vad jag tror är ett 3GB-kort som slår 4 GB-kort, så uppenbarligen begränsas inte GTA V av 4GB VRAM i 4k, men på något vis verkar du vilja få det att låta som att det är ett problem?

Spekuleras i att det har delar av tonga kretsen med, att front end är en modul och sitter dubbla back end (tagit det från tonga alltså).

Skrivet av sesese:

Varför ska kortet ha ett pris på över 7000Kr?? Jag tvivlar starkt på att det kommer att bli någon brist på kort när prisnivån är så hög. Som alla skriver här, ett OC 980TI är betydligt snabbare då kan man inte ha samma rekommenderade pris som detta kort. Är det någon gång det går att sälja ett grafikkort så är det när det än nytt men då MÅSTE priset vara rätt. AMD rekommenderade pris bord varit 500-800kr under 980Ti lagom pris utan att Nvidia skulle känna sig hotade och sänka priset på 980TI)

Som någon skrev kommer du med ett nytt grafikkort som inte vinner med minst 10% i prestandard tester så är det svårt att ta samma pris som konkurrenten tar om man vill sälja stora volymer.

Det finns grafikkort på CD ON kvar fortfarande. Hade AMD satt priset endast 5-800kr lägre så hade det varit brist på kortet istället.

Själv så lutar det mot ett 980TI allt mer nu. Jag kommer att vänta lite till innan köp då det endast är de större företagen som har prissatt kortet. Man kan ju hoppas att priset hamnar under 6500kr inom 2v

Är släpp priset och att det är få kretsar tillverkade. Kommer sjunka i pris senare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är väl trevligt att spelutvecklingen börjat ta fart så att man får lite nytta av hårdvaran?
Karaktärsangrepp istället för att svara på sakfrågan. Trist för dig att du har fel i sakfrågan.

Fel i sakfrågan? Jag belyste bara det faktum att man kan använda flera grafikkort till att antingen höja upplösning/höja grafikinställningar eller välja vägen att istället öka framerates. Vilka faktafel har jag i mitt inlägg?

Vill gratulera dig till att punkt och pricka använda forumkrigarens hela arsenal. Först ett Ad hominem-argument sedan ett karaktärsangrepp-argument. När kommer ett straw man-argument?

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Jäkligt tråkigt läge på grafikkortsmarknaden nu. Jag vill egentligen inte lägga 7000 på ett grafikkort överhuvudtaget men hade hoppats att Fury X skulle imponera mer än det gör - främst är det pumpljudet i idle och de dåliga överklockningsmöjligheterna som tar emot för min del. Vem vet hur allt kommer ändras när DX12 verkligen kommer igång ordentligt i spelutvecklingen men det ligger nog åtminstone 1-2 år framåt och då lär det finnas mer intressanta kort.

Problemet är att det finns få alternativ i prestandaklassen som känns prisvärda just nu. 390/390X för 4-5k är alldeles för saftigt och de få 290X som finns kvar i lager verkar ha sprungit upp mot 4000 väldigt snabbt. 980 känns inte värt pengarna och 980 Ti känns inte aktuellt prismässigt.

Kan ju konstatera att de som köpte 290X när det fanns för 2000-2500:- gjorde en fruktansvärt bra affär.

Om grafikkortet i din signatur stämmer så varför inte köpa ett beggat 970/290/290x? sjukt prisvärd uppgradering.

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Fel i sakfrågan? Jag belyste bara det faktum att man kan använda flera grafikkort till att antingen höja upplösning/höja grafikinställningar eller välja vägen att istället öka framerates. Vilka faktafel har jag i mitt inlägg?

Vill gratulera dig till att punkt och pricka använda forumkrigarens hela arsenal. Först ett Ad hominem-argument sedan ett karaktärsangrepp-argument. När kommer ett straw man-argument?

Det här blev visst bara käbbel, jag gör om och gör rätt. Du hävdade att 4 GB var tillräckligt för dubbelkortskonfigurationer på premisserna att man nöjer sig med lägre kvalitetsinställningar. Jag menar en sån uppsättning kort begränsas av för liten mängd VRAM (med nuvarande mjukvaror) om vissa effekter inte kan användas, där beräkningskraften ändå är tillräcklig för att använda dem. Jag menar att dubbelkortens prestanda inte bör begränsas av mängden minne, sen kan vi vara överens om att merparten av alla spel som spelas klarar sig utmärkt, men där behövs å andra sidan kanske inte heller några dubbelkort.

Personligen vill jag ha ett så bra singelkort som möjligt, och har personligen börjat tangera gränsen i spelen jag spelar just nu för när 4 GB inte längre räcker till. Nästa fråga är om t.ex. ett 980 Ti är tillräckligt snabbt för att utnyttja mer än 4 GB som singelkort och samtidigt få ut vettig fps i t.ex. GTA V. Hade jag plötsligt tillgång till massa extra beräkningskraft så skulle åtminstone jag inte vilja slösa bort den på att inte använda så höga kvalitetsinställningar som korten klarar att rendera med minimalt 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det här blev visst bara käbbel, jag gör om och gör rätt. Du hävdade att 4 GB var tillräckligt för dubbelkortskonfigurationer på premisserna att man nöjer sig med lägre kvalitetsinställningar. Jag menar en sån uppsättning kort begränsas av för liten mängd VRAM (med nuvarande mjukvaror) om vissa effekter inte kan användas, där beräkningskraften ändå är tillräcklig för att använda dem. Jag menar att dubbelkortens prestanda inte bör begränsas av mängden minne, sen kan vi vara överens om att merparten av alla spel som spelas klarar sig utmärkt, men där behövs å andra sidan kanske inte heller några dubbelkort.

Personligen vill jag ha ett så bra singelkort som möjligt, och har personligen börjat tangera gränsen i spelen jag spelar just nu för när 4 GB inte längre räcker till. Nästa fråga är om t.ex. ett 980 Ti är tillräckligt snabbt för att utnyttja mer än 4 GB som singelkort och samtidigt få ut vettig fps i t.ex. GTA V. Hade jag plötsligt tillgång till massa extra beräkningskraft så skulle åtminstone jag inte vilja slösa bort den på att inte använda så höga kvalitetsinställningar som korten klarar att rendera med minimalt 60 fps.

Peace man!

Kör själv tre GTX 980 i 3-Way SLI med en 1440p skärm (Asus Rog Swift) och har faktiskt aldrig stött på att grafikminnet (4 GB) har varit ett problem. Jag kör i princip alltid med maxade grafikinställningar inklusive Nvidias extraprylar. Har kört de flesta nya spelen inkl. Far Cry 4, Crysis 3, GTA V och Witcher 3. Har dock ej testat Dying Light som enligt [H]ard OCP påverkar Furys prestanda pga. minnesmängden (i 1440p).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att det är möjligt att nästintill alla recensioner av detta kort har körts med fel drivrutiner. Här är lite mer info: http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3b2ep8/fury_x_p...

Ganska stor tabbe av AMD om detta är sant.