Angående byte av Windowslicens mellan datorer

Permalänk
Medlem

Angående byte av Windowslicens mellan datorer

Hej SweC!

Jag håller på med köp av ny dator för tillfället. Jag sitter och kontemplerar över huruvida jag ska köpa med en ny licens av Windows till min nya dator eller inte. Jag sitter för tillfället på en Windows 7 licens på min nuvarande dator som jag fick med när jag köpte hem datorn från Komplett för ett antal år sedan. Serienyckeln sitter skrivet på datorns chassi.

Nu till min fråga: Kommer jag kunna använda denna licens till min nya dator på något sätt, eller är denna licens bunden till min nuvarande dator på något vis? Borde det inte tekniskt sätt gå att installera Windows via en extern hårddisk/USB respektive med en CD-skiva, för att sedan skriva in serienyckeln när den frågar om denna?

Vore hemskt tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,
GetZX

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

OEM/SLP är bunden till moderkortet. Detta är väl diskuterat sen länge!
(Då det verkar vara en dator byggd av Komplett och OS installerat av dem så är det en använd OEM-licens)

Den nyckeln som sitter på datorns chassi KAN vara använd, är den det så får du inte använda den på en annan dator.
Att skippa inmatning av nyckeln kan man göra, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

OEM/SLP är bunden till moderkortet. Detta är väl diskuterat sen länge!
(Då det verkar vara en dator byggd av Komplett och OS installerat av dem så är det en använd OEM-licens)

Den nyckeln som sitter på datorns chassi KAN vara använd, är den det så får du inte använda den på en annan dator.
Att skippa inmatning av nyckeln kan man göra, ja.

"Att skippa inmatning av nyckeln kan man göra, ja."

Hur menar du? Kan man använda Windows utan att ange en serienyckel? Ursäkta om jag inte förstår, jag är väldigt novis vad gäller datorer och särskilt operativsystem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan använda nyckeln vid installation. Aktiveringen kommer sannolikt att ge problem då hårdvaran är så pass olik den som är registrerad på nyckeln idag.

Det finns inget som hindrar dig från att telefonaktivera den gamla licensen på nya datorn. Det är emot användaravtalet att göra så, men det är inget olagligt att bryta mot ett användaravtal.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

På sjuan är det enkelt att slippa serinyckeln vid installation och köra 30-dagars trial (som går att utöka till 120). 8:an är svårare (har inte kikat om det går, vet bara att det går i serverversionen). Frågan är hur de gör i 10:an, tycker det är smidigt i 7:an när man testar och slippa bränna massa aktiveringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du kan använda nyckeln vid installation. Aktiveringen kommer sannolikt att ge problem då hårdvaran är så pass olik den som är registrerad på nyckeln idag.

Det finns inget som hindrar dig från att telefonaktivera den gamla licensen på nya datorn. Det är emot användaravtalet att göra så, men det är inget olagligt att bryta mot ett användaravtal.

Skrivet av jocke92:

På sjuan är det enkelt att slippa serinyckeln vid installation och köra 30-dagars trial (som går att utöka till 120). 8:an är svårare (har inte kikat om det går, vet bara att det går i serverversionen). Frågan är hur de gör i 10:an, tycker det är smidigt i 7:an när man testar och slippa bränna massa aktiveringar

Godmorgon!

Beställde min dator igår kväll och bestämde mig för att beställa en kopia av Windows 8.1. Men tack för hjälpen dock, kanske borde ha väntat lite längre innan jag beställde en kopia av Windows.

Mvh,
GetZX

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som är så kul med Windows 8.1 är att jag aldrig behövde skriva in något nyckel-nummer vid och efter installation. Kom inte ihåg exakt vilken version jag köpte, men den ska vara något bunden till datorn man installerar, men det är möjligt byta moderkort etc. Blir intressant att se vad W8.1 säger vid det tillfället...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Godmorgon!

Beställde min dator igår kväll och bestämde mig för att beställa en kopia av Windows 8.1. Men tack för hjälpen dock, kanske borde ha väntat lite längre innan jag beställde en kopia av Windows.

Mvh,
GetZX

Dock är win 10 gratis och den är inte bunden till vist moderkort. Så du hade sparat 900kr på att skipat det och väntat en månad på win 10 i stället. Men ja du ger ju MS pengar (även om dom inte förtjänar det).

Vad blev det för burk?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock är win 10 gratis och den är inte bunden till vist moderkort. Så du hade sparat 900kr på att skipat det och väntat en månad på win 10 i stället. Men ja du ger ju MS pengar (även om dom inte förtjänar det).

Vad blev det för burk?

10 är inte gratis utan det kommer att erbjudas en gratis uppgradering om man har en giltig licens, det är inte samma sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

10 är inte gratis utan det kommer att erbjudas en gratis uppgradering om man har en giltig licens, det är inte samma sak.

Jo, så klart. Men win 8 är inte låst till moderkortet och vad jag vet är det samma sak med win 10. TS kommer oavsett win 7 eller win 8 får upp ruta om uppgradera till win 10.

Giltig licens går att lösa över telefonen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Arghuleh:

Det som är så kul med Windows 8.1 är att jag aldrig behövde skriva in något nyckel-nummer vid och efter installation. Kom inte ihåg exakt vilken version jag köpte, men den ska vara något bunden till datorn man installerar, men det är möjligt byta moderkort etc. Blir intressant att se vad W8.1 säger vid det tillfället...

Köper man en dator med En är nyckeln inbäddad i BIOS

Permalänk
Medlem

Det är med all säkerhet en OEM-licens som du har. Man brukar säga att dom gäller för endast en dator, men i praktiken så innebär det att den fungerar tills microsoft anser att det är en ny dator den installeras på. T.ex så kan man teoretiskt säga att det är en ny dator ifall du skulle byta grafikkort men Microsoft är lite flexibla. Själv så sitter jag på en OEM-win7 licens och jag har bytt ut allt utom hårddisk (installear om ca var 3e månad) och det fungerar fortfarande. Antar att jag har haft tur.

EDIT:Värt att nämna är kanske att jag även har bytt moderkort. Funkar prima, och JA, det ÄR en OEM-licens.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Till 8 och 8.1 är det bara att skriva in en generic nyckel när man installerar och sen mata in en riktig i ett senare skede.