AMD uppmuntrar användare 3D-printa egen frontpanel till Radeon R9 Fury X

Permalänk
Melding Plague

AMD uppmuntrar användare 3D-printa egen frontpanel till Radeon R9 Fury X

Trots strikta restriktioner på partnertillverkare öppnar AMD för slutanvändare att sätta en egen prägel på Radeon R9 Fury X, vars frontpanel är utbytbar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det hade varit bättre om dom gav oss info om ev överklockning och vinande pumpar......

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Riktigt kul synd bara att framsidan av kortet kommer sitta neråt i chassit, så det blir svårt att se.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Utan locket

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Utan locket
http://i.imgur.com/6Cs0lsy.jpg

... är det där VRM moduler utan kylning?

De där såg riktigt billigt ut måste jag säga...Ghetto mod.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ha! Cooler Master fick in sin logo inuti AMD OEM kortet. På den externa delen står det ju bara "AMD".

Sneaky.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Utan locket
http://i.imgur.com/6Cs0lsy.jpg

... är det där VRM moduler utan kylning?

Hade vart mycket bättre om dom bara hade sätt en sån här på den.

http://www.inet.se/produkt/5322433/corsair-hydro-hg10-cooling...

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Utan locket
http://i.imgur.com/6Cs0lsy.jpg

... är det där VRM moduler utan kylning?

Känns ju sådär överklocksvänligt utan vrm-kylning... Antar att man får köpa till kylflensar att fästa på om man ska klocka kortet rejält, om det nu kommer att gå...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Discokungen
Skrivet av str8forthakill:

Utan locket
http://i.imgur.com/6Cs0lsy.jpg

... är det där VRM moduler utan kylning?

VRMerna får ju kylning? De som sticker upp behöver inte kylning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

@Flamso:
Så minnet felar en just nu, det är Inductors väl, blir dem varma dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Utan locket
http://i.imgur.com/6Cs0lsy.jpg

... är det där VRM moduler utan kylning?

VRM består av tre stycken olika komponenter - MOSFETs, induktorer och kapacitorer, för att leverera rätt spänning och ström till komponenterna. VRM förknippas oftast med induktorer, de där gråa blocken som är exponerade på kortet utan någon kylning i bilden du länkade. Dock "filtrerar" dessa endast strömmen, tillsammans med kapacitorerna. Komponenten som faktiskt reglerar spänningen samt strömmen och ger ut mest värme är MOSFET:arna på kortet, och dessa kyls av kopparröret.

Bild på en MOSFET:

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@XFTality:
Tack för påminnelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vilken tråkig insida, ser ut som nån budgetlösning, vilket det på sätt och vis är med.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av EliteSweden:

Vilken tråkig insida, ser ut som nån budgetlösning, vilket det på sätt och vis är med.

Ja, det är ju inte riktig vattenkylning. Fortfarande bra mycket mer effektivt än luftkylning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja, det är ju inte riktig vattenkylning. Fortfarande bra mycket mer effektivt än luftkylning.

Och ironiskt nog mer högljudd också. Jag hade tagit +10 grader Celsius på gpu:n för att i gengäld slippa pumpljudet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MinscS2:

Och ironiskt nog mer högljudd också. Jag hade tagit +10 grader Celsius på gpu:n för att i gengäld slippa pumpljudet.

Ja alltså, AIOs är sämre än luftkylning annars men i just det här fallet så är det mer platseffektivt. Hade pumpen inte låtit så mycket så hade det varit helt överlägset.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Fulmodda med en Corsair kanske, dom är iaf "tysta"

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Hur man Förvirrar publik och nejsägare,- låt dem sätta färg på kortet.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

VRM består av tre stycken olika komponenter - MOSFETs, induktorer och kapacitorer, för att leverera rätt spänning och ström till komponenterna. VRM förknippas oftast med induktorer, de där gråa blocken som är exponerade på kortet utan någon kylning i bilden du länkade. Dock "filtrerar" dessa endast strömmen, tillsammans med kapacitorerna. Komponenten som faktiskt reglerar spänningen samt strömmen och ger ut mest värme är MOSFET:arna på kortet, och dessa kyls av kopparröret.

Bild på en MOSFET: http://puu.sh/iJxi5/e7f8458e8e.png

Bara för att reda ut mina frågor, är det kondensatorer du menar med kapacitorer, och spolar med induktorer?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Bara för att reda ut mina frågor, är det kondensatorer du menar med kapacitorer, och spolar med induktorer?

Oj, blandade ihop Engelska (Capacitor) och Svenska (Kondensator). Japp!

Dock har jag för mig att spolar och induktorer är synonymer till varandra, men jag kan ha fel.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd

Hoppas att fler och fler företag släpper 3D modeller för olika komponenter.

Permalänk
Medlem

Dom som äger kortet verkar inte gnälla lika mycket över pumpljudet så man får väl anta att det är löst?

Men det är ju populärt o älta problem från releasen o inte kolla upp om de har blivit lösta eller inte, som med 290x's värmeproblem med stockkylaren, det var löst av 3e part efter någon månad men folk ältar än idag hur varmt det kortet går då det är en kass krets i grunden, kul att den gått från att ligga efter 780ti till att spöa 980 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Dom som äger kortet verkar inte gnälla lika mycket över pumpljudet så man får väl anta att det är löst?

Det finns faktiskt en del som köpt dåliga exemplar trots att det inte skulle vara några problem men samtidigt verkar många ha fått tysta kort, så ju längre man väntar desto större chans verkar man ha att få ett tyst kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Hade vart mycket bättre om dom bara hade sätt en sån här på den.

http://www.inet.se/produkt/5322433/corsair-hydro-hg10-cooling...

Går ju inte med tanke på att kortet är litet.
Sen har man ju heller vattenkylning över hela kortet än något låg budget historia som är tillräckligt vanligt idag där VRM kyls av luft, tittar på er EVGA.

Skrivet av EliteSweden:

Vilken tråkig insida, ser ut som nån budgetlösning, vilket det på sätt och vis är med.

Trodde du att dom skulle gömma en massa guld, LEDs och ballonger skalet eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

VRM består av tre stycken olika komponenter - MOSFETs, induktorer och kapacitorer, för att leverera rätt spänning och ström till komponenterna. VRM förknippas oftast med induktorer, de där gråa blocken som är exponerade på kortet utan någon kylning i bilden du länkade. Dock "filtrerar" dessa endast strömmen, tillsammans med kapacitorerna. Komponenten som faktiskt reglerar spänningen samt strömmen och ger ut mest värme är MOSFET:arna på kortet, och dessa kyls av kopparröret.

Bild på en MOSFET: http://puu.sh/iJxi5/e7f8458e8e.png

Skrivet av XFTality:

Oj, blandade ihop Engelska (Capacitor) och Svenska (Kondensator). Japp!

Dock har jag för mig att spolar och induktorer är synonymer till varandra, men jag kan ha fel.

Översätter:
Spolar, kondensatorer och transistorer.
Det är transistorerna som blir varma och behöver kylas.

Nu kanske vi slipper fler frågor kring det

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:
Skrivet av BrottOchStraff:

De där såg riktigt billigt ut måste jag säga...Ghetto mod.

Måste hålla med här, det ser bara billigt ut.

Skrivet av Mimematis:

Går ju inte med tanke på att kortet är litet.
Sen har man ju heller vattenkylning över hela kortet än något låg budget historia som är tillräckligt vanligt idag där VRM kyls av luft, tittar på er EVGA.

Trodde du att dom skulle gömma en massa guld, LEDs och ballonger skalet eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Men en rätt krympslang över stråna på sleeven (Överst till höger) som ser ut som en halmbal, kan man ju tycka att man kan hitta.

Det där ser ju för djävligt ut, rent ut sagt!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

@XFTality: Tackar, anade att så var fallet men blev orolig att jag har sovit mig igenom fel lektion

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ja, det blev ett GTX 980 till mig istället efter ha läst Fury recensionen, det jag även inte gillar är vattenkylningslösningen (som dessutom inte är speciellt tyst). Så AMD kan ju hålla på med sina namnskyltar bäst dom vill.

Har haft ATI/AMD kort i 15 år, men nu är det slut.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Det var då ett j-a gnäll. Tur att ni inte blir tvingade att köpa viss hårdvara utan att det står var och en fritt att välja själv efter sina egna preferenser.