Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Coil whine mobilladdare

Permalänk
Avstängd

Coil whine mobilladdare

Hej

Är det normalt att mobilladdaren börjar tjuta så fort man laddar mobilen? Problemet är att ljudet är ganska högt, och jag har flera gånger blivit väckt av ljudet. Mobilen och laddaren är ca 3 månader gamla. Tillverkaren hänvisar mig till återförsäljaren som i sin tur hänvisar mig tillbaka till tillverkaren. Problemet är att det inte är någon vanlig laddare utan en "turboladdare" som gör att mobilen laddar snabbare. Bör jag kräva att få en ny laddare? Hur skulle ni ha gjort?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Är det en dyr laddare? Isåfall hade jag krävt att få en ny. Om den är dyr ska man inte behöva räkna med att den ska tjuta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tudz:

Är det en dyr laddare? Isåfall hade jag krävt att få en ny. Om den är dyr ska man inte behöva räkna med att den ska tjuta.

Kostar över 300:- helt ny

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Kostar över 300:- helt ny

Skickades från m.sweclockers.com

Hört med butiken om du kan reklamera den isåfall och få pengarna tillbaks då du inte är nöjd med produkten ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

Hört med butiken om du kan reklamera den isåfall och få pengarna tillbaks då du inte är nöjd med produkten ?

Telefonen är det inga problem med, det är bara laddaren. Tillverkaren säger att de inte har någon ersättning laddare att skicka ut vilket imo är bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Kostar över 300:- helt ny

Skickades från m.sweclockers.com

Då hade jag reklamerat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Telefonen är det inga problem med, det är bara laddaren. Tillverkaren säger att de inte har någon ersättning laddare att skicka ut vilket imo är bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Menade att du skulle reklamera laddaren inte telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

jag har en laddare som har coil whine med vissa produkter. Kan ha med ampere att göra. Min 500mA gillar inte min telefon men en med 2A funkar bra.

Visa signatur

2600k, 560ti, ssd och 16gig minne

Permalänk
Avstängd

Tillverkaren ser på möjligheten att ta in på service, låter det rimligt att skicka en laddare på service? Borde man inte kunna begära en helt ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Jag fick en ny laddare pga av coilwhine. Den nya var inte helt tyst, men det var överkomligt.

Det är konstigt att coilwhine fortfarande förekommer, är det enbart en budgetfråga?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amanito:

Tillverkaren ser på möjligheten att ta in på service, låter det rimligt att skicka en laddare på service? Borde man inte kunna begära en helt ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Om dom tror att dom kan laga den är det väl ok. Känns konstigt för nånting i den prisklassen. Är det ett seriöst ställe du köpt från?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Om dom tror att dom kan laga den är det väl ok. Känns konstigt för nånting i den prisklassen. Är det ett seriöst ställe du köpt från?

Återförsäljaren är seriös, en av de stora aktörerna och tillverkaren är också en stor känd tillverkare. Tänker inte outa de tills jag ser hur de löser problemet. Problemet är ju bara att det inte är någon vanlig laddare utan en speciell laddare för just den mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Återförsäljaren är seriös, en av de stora aktörerna och tillverkaren är också en stor känd tillverkare. Tänker inte outa de tills jag ser hur de löser problemet. Problemet är ju bara att det inte är någon vanlig laddare utan en speciell laddare för just den mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns märkligt att inte bara ge dig en ny laddare direkt bra. Hur ska du ladda telefonen medans den är på lagning?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Känns märkligt att inte bara ge dig en ny laddare direkt bra. Hur ska du ladda telefonen medans den är på lagning?

Bra fråga, jag ställde exakt samma fråga till supporten men självklart fick jag ett helt annat svar som inte var relevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

OK så tillvekaren vill att jag skickar den på reparation, fine. Men dom vill att jag ska stå för frakten, och det tycker inte jag. Så vitt jag vet så ska de stå för frakten enligt KKL. Vad säger ni?

Citat:

En reparation (eller omleverans) ska utföras inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för en konsument (26 § tredje stycket). Att åtgärden ska vara utan kostnad betyder att säljaren ska stå för eventuella rese- och transportkostnader som du som konsument ådrar dig. Detta medför att du som huvudregel inte ska stå för fraktkostnaderna (jfr art. 3.4 konsumentköpsdirektivet)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."