Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det möjligt att byta ut NetAtOnce's Inteno FG500 router?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att byta ut NetAtOnce's Inteno FG500 router?

Mina föräldrar har nyss skaffat fiber där fiberföreningen valt NetAtOnce som leverantör. Problemet är att den routern (med stöd för ip-telefoni) samt inbyggd fiberkonverterare inte fungerar på ett tillfredsställande sätt (om man gör en portforward så försöker den ansluta med deras egna ip-adress trots att man ansluter externt/utifrån t.ex.).
Min fråga är därför är det någon som har erfarenhet av att använda en egen router + fiberkonverterare + ip-telefoni tillsammans med NetAtOnce och i så fall, vad behövs för utrustning?
Alternativt har en lösning på befintlig utrustning så det går att ansluta med ett externt ip (t.ex. 100.10.1.1) utifrån så det inte "översätts" till deras egna externa ip (t.ex. 200.20.2.2).

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej,

Teoretiskt sätt kan du byta men du kommer bli avstängd från nätet väldigt snabbt. Du kan dock placera en router/AP bakom och portforwarda i FG500. Du har inloggning med user/user. Bryggning går inte heller tyvärr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hej,

Teoretiskt sätt kan du byta men du kommer bli avstängd från nätet väldigt snabbt. Du kan dock placera en router/AP bakom och portforwarda i FG500. Du har inloggning med user/user. Bryggning går inte heller tyvärr.

det tappar ju lite i funktion eftersom så länge det finns ett NAT på deras sketna FG500 så kommer samma problem kvarstå, nämligen att den gör om ip-adressen till deras egna om man portforwardar till en LAN ip. Går det att brygga eller på något annat vis lösa problemet?

OT: Avstängd från nätet för att man använder annan produkt än deras egna låter ju som ett skämt, vad hände med "du kan använda vad du vill, men vi kommer inte ge support på annat än vår egna utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

det tappar ju lite i funktion eftersom så länge det finns ett NAT på deras sketna FG500 så kommer samma problem kvarstå, nämligen att den gör om ip-adressen till deras egna om man portforwardar till en LAN ip. Går det att brygga eller på något annat vis lösa problemet?

Mjo, det är sant men jag vet andra som har fått det att fungera. Jag vet dock inte exakt hur. Brygga går inte för då slutar telefonin att fungera och därför (oavsett om man har telefoni eller ej) så är det bestämt att bryggning görs ej. Det är en konsumentprodukt som fungerar bra för de flesta men mer avancerade användare som du är funktionerna nedlåsta i mjukvaran pga vissa begränsningar.

Skrivet av Northbane:

OT: Avstängd från nätet för att man använder annan produkt än deras egna låter ju som ett skämt, vad hände med "du kan använda vad du vill, men vi kommer inte ge support på annat än vår egna utrustning?

Jadu, det är en bra fråga men dem som ansvarar för säkerheten och driften tyckte inte det är en bra ide och därmed försvann den möjligheten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mjo, det är sant men jag vet andra som har fått det att fungera. Jag vet dock inte exakt hur. Brygga går inte för då slutar telefonin att fungera och därför (oavsett om man har telefoni eller ej) så är det bestämt att bryggning görs ej. Det är en konsumentprodukt som fungerar bra för de flesta men mer avancerade användare som du är funktionerna nedlåsta i mjukvaran pga vissa begränsningar.

Jadu, det är en bra fråga men dem som ansvarar för säkerheten och driften tyckte inte det är en bra ide och därmed försvann den möjligheten.

Skulle nog vilja påstå att det är snarare så att NetAtOnce inte riktigt vet vad de sysslar med och därför har låst ned all sin utrustning, uppenbarligen klarar ju OwnIt ISP:n med samma router i fråga av att ge sina kunder fri användning (aka admin-rättigheter).
Att man skulle bli avstängd för att använda annan utrustning låter som maffiametoder, är det något som står i deras policy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Skulle nog vilja påstå att det är snarare så att NetAtOnce inte riktigt vet vad de sysslar med och därför har låst ned all sin utrustning, uppenbarligen klarar ju OwnIt ISP:n med samma router i fråga av att ge sina kunder fri användning (aka admin-rättigheter).

Mja, det finns tekniker som vet vad dem gör på NAO men det är "skräddarsydda" mjukvaror för varje operatör så det är olika för olika ISP.
Så Ownits mjukvara kanske är gjord på så sätt att även om den bryggas så fungerar telefonin etc. En viktig grej att tänka på är att NAO's FG500 är förberedd för TV-vlan och därför så begränsas åtkomsten till vissa funktioner då "känslig" information finns att se där.

Skrivet av Northbane:

Att man skulle bli avstängd för att använda annan utrustning låter som maffiametoder, är det något som står i deras policy?

Skriftligt, nja det är nog en gråzon. Men det är klart och tydligt att det inte gillas och iom att NAO är en privat ISP/KO så har dem rättigheter att styra nätet på det sätt som dem anser är korrekt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mja, det finns tekniker som vet vad dem gör på NAO men det är "skräddarsydda" mjukvaror för varje operatör så det är olika för olika ISP.
Så Ownits mjukvara kanske är gjord på så sätt att även om den bryggas så fungerar telefonin etc. En viktig grej att tänka på är att NAO's FG500 är förberedd för TV-vlan och därför så begränsas åtkomsten till vissa funktioner då "känslig" information finns att se där.

Skriftligt, nja det är nog en gråzon. Men det är klart och tydligt att det inte gillas och iom att NAO är en privat ISP/KO så har dem rättigheter att styra nätet på det sätt som dem anser är korrekt.

De som har skapat deras mjukvaror vet nog dock inte riktigt vad de gör utan har kommit på en grej som verkar funka och kör vidare på den för de kan inte bättre.
VLAN klarar ju flera switchar av, så det kan ju inte vara ett problem att köra internet och iptv med annan utrustning. Men jag hoppas att du har rätt att de har kunniga tekniker och att de vill hjälpa mig att lösa mitt problem när jag ringer dom och inte agerar tjurskallar.

Permalänk
Medlem

Har nu, efter mycket om och men, fått svar av Net At Once att de har fått in en ny enhet som fungerar mer som ett modem och alltså "saknar" router/NAT-funktion vilket innebär att man får komplettera med egen router, så det verkar lösa sig till sist. Även om det satt långt inne och fick dra det ur dem snarare än att de erbjöd lösningen utan tyckte först att ärendet var nedlagt, men skam den som ger sig.
CPE tror jag de kallade enheten, den kostar 600kr och telefoni tillkommer. Var dock tvungen att förhandla bort ångerrätten vilket jag tyckte var konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Har nu, efter mycket om och men, fått svar av Net At Once att de har fått in en ny enhet som fungerar mer som ett modem och alltså "saknar" router/NAT-funktion vilket innebär att man får komplettera med egen router, så det verkar lösa sig till sist. Även om det satt långt inne och fick dra det ur dem snarare än att de erbjöd lösningen utan tyckte först att ärendet var nedlagt, men skam den som ger sig.
CPE tror jag de kallade enheten, den kostar 600kr och telefoni tillkommer. Var dock tvungen att förhandla bort ångerrätten vilket jag tyckte var konstigt?

Skulle gärna vilja veta hur det gick med detta? Har själv samma skitleverantör med en router som jag inte kan öppna upp portar på. Väldigt frustrande när man är helt låst.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Skulle nog vilja påstå att det är snarare så att NetAtOnce inte riktigt vet vad de sysslar med och därför har låst ned all sin utrustning, uppenbarligen klarar ju OwnIt ISP:n med samma router i fråga av att ge sina kunder fri användning (aka admin-rättigheter).
Att man skulle bli avstängd för att använda annan utrustning låter som maffiametoder, är det något som står i deras policy?

Helt rätt. Det går alldeles utmärkt att brygga en FG500 och bibehålla telefonin. Det lutar åt att leverantören inte vet vad de pysslar med.. Sorgligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Skulle gärna vilja veta hur det gick med detta? Har själv samma skitleverantör med en router som jag inte kan öppna upp portar på. Väldigt frustrande när man är helt låst.

Nu får jag be om ursäkt för ett års sent svar, hoppas du har löst problemet. Har inte varit inloggad på ett år ungefär.
Jodå det löste sig bra, fick köpa en annan enhet från dem för några hundralappar samt avsäga mig distansköpslagens ångerrätt via telefon (känns seriöst). Men nu så rullar en pfSense box å allt är frid och fröjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Skulle gärna vilja veta hur det gick med detta? Har själv samma skitleverantör med en router som jag inte kan öppna upp portar på. Väldigt frustrande när man är helt låst.

Jo tack, pfSense har snurrat på bra sen den nya omvandlaren från NaO är på plats. Hoppas de har kvar produkten och att det löser dina problem också. Samma pfSense box rullar på bra, över tre år senare (peppar peppar).

edit: ah, råkade svara på ett gammalt ärende, tyckte det var lite till åren kommen men men