Peketförlust med Bahnhof, är Pingplotter pålitligt?

Permalänk
Medlem

Peketförlust med Bahnhof, är Pingplotter pålitligt?

Har i snart ett och ett halvt år haft problem med Bahnhof till och från, i spel får jag oförklarliga lagg och radioströmmar stuttar till, ibland även disconnects och på helger tappar kontroll i spel. Enligt Pingplotter är det alltid samma punkt som krånglar, men Bahnhof vill inte kännas vid dessa problem och svarar inte ens på mejl. Under helger blir det värre än på vardagar.

Har nyligen bytt nätverkskabel och sitter direkt inkopplad i väggen, har även testat två olika nätverkskort. Men kan man lita på Pingplotter att felet ligger i Bahnhofs nät? Finns det andra i så fall mer pålitliga metoder att mäta paketförlust? Kan det ligga i stadsnätet?

Permalänk

@str8forthakill: Skulle nog ringa till dem, Ser ut som en switch inte mår så bra.

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk

31ms mot första noden tycker jag låter lite väl mycket.

och max över 2000?

Permalänk
Medlem

Som redan ovanstående har sagt skulle nog också kontakta dom du borde inte ha mer än någon enstaka ms till första noden där du har 31ms.

Kan ju köra några vanliga tracert här på några olika tider av dygnet med och posta så man kan se så det inte beror på överbelastning på brandväggen eller i stadsnätet, men som det ser ut där ser det ut som de ligger hos bahnhofs gateway.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
SpelClockers

Var det problem med lagg när du gjorde testet?

Fram till steg 11 är det inga problem, att några saker svarar dåligt på ping före den punkten betyder bara att dom prioriterar annat i första hand (ex som att skicka vidare trafik som ska bortåt) och svarar på ping när den känner att den har tid.

Jag hade nog börjat kolla lokalt först iallafall, koppla förbi eventuell extra utrustning ex switch, annan kabel, nätverkskort, dator.

EDIT: jag läste faktiskt men tydligen ganska dåligt, du hade redan testat det mest där Kör pingplotter under tiden du spelar och kolla där om du plötsligt får packetloss på alla hopp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Har i snart ett och ett halvt år haft problem med Bahnhof till och från, i spel får jag oförklarliga lagg och radioströmmar stuttar till, ibland även disconnects och på helger tappar kontroll i spel. Enligt Pingplotter är det alltid samma punkt som krånglar, men Bahnhof vill inte kännas vid dessa problem och svarar inte ens på mejl. Under helger blir det värre än på vardagar.

Har nyligen bytt nätverkskabel och sitter direkt inkopplad i väggen, har även testat två olika nätverkskort. Men kan man lita på Pingplotter att felet ligger i Bahnhofs nät? Finns det andra i så fall mer pålitliga metoder att mäta paketförlust? Kan det ligga i stadsnätet?

http://i.imgur.com/1kfxYy4.png

Du har paketförluster redan på första hoppet, dvs det tappas paket någonstans mellan din dator och Bahnhofs första router. Mellan dessa punkter finns en massa utrustning som kan orsaka drops. Din NIC, din kabel, fastighetsnätet och slutligen alla fiber och switchar inom stadsnätet.

Eftersom du är kund hos Bahnhof är det ditt du ska felanmäla. Bifoga din pingplotter i felanmälan.

Permalänk
Medlem

Tjena,
Om du kommunicera med Bahnhofs support, vilket är rätt då de är operatör för dig, bör du redovisa resultat även med TPTEST - du kommer annars att få frågan tillbaka om du gjort den testen. http://www.bredbandskollen.se/tptest.php?sektion=1

Det verkar, som madtop skriver, att felet kan finnas i delnäten närmare din anslutning, t ex i områdesnätet. Ju högre upp du kommer i näthierarkin, alltså längre bort från din egen anslutning, ju fler användare är berörda av samma fel. Om du känner någon annan som kör Bahnhof i samma nät men på en annan adress kan det vara intressant att kolla resultaten även där. Annars kan du lägga upp en fråga här på forumen där du skriver i vilken stad och område du bor och vill kolla med andra Bahnhof abonnenter. Hoppas det löser sig.

//pelle

Skrivet av madtop:

Du har paketförluster redan på första hoppet, dvs det tappas paket någonstans mellan din dator och Bahnhofs första router. Mellan dessa punkter finns en massa utrustning som kan orsaka drops. Din NIC, din kabel, fastighetsnätet och slutligen alla fiber och switchar inom stadsnätet.

Eftersom du är kund hos Bahnhof är det ditt du ska felanmäla. Bifoga din pingplotter i felanmälan.

Permalänk
Medlem

@madtop:
Det förklarar en del saker, pingspikarna på första hoppet, så då ligger det i stadsnätet?
Har som sagt bytt ut all min utrustning, dem två delarna jag har, önskar att Bahnhof svarade.

@Sir Hitman
Det är aldrig paketförlust på alla hopp nej, men när pingen spikar på första hoppet så blir det lagg i spel och strömmar. De som driver stadsnätet uppgraderade husnoden nyligen för högre hastigheter och dessa problem finns fortfarande kvar. Så då är lokal utrustning och husnoden avtickade i alla fall.

Hur bör man driva på ett sådant här läge till en ISP som inte vill kännas vid problem?
Fick precis svar från bahnhof, får se vad som händer . Ska logga 24 timmar åt dem nu med en äldre version av pingplotter.