Permalänk

Köpa 980ti

Tjena grabbar och tjejer!
Går i tankarna att köpa ett nytt grafikkort och har snöat in mig lite på ett 980ti, då det finns några att välja på så har jag faktiskt ingen koll på hur dem presterar irl, kan bara läsa benchmarks osv.
Har kollat in dessa 4 som då ska vara i toppskiktet över 980ti:s men skulle vilja ha eran hjälp samt åsikter om kortena, möjligtvis egen erfarenhet?
Någon som är kända för coilwhine eller dåliga att klocka, bara problem i allmänhet som man vill slippa lixom.
Även ifall något kort har någon fördel osv, tror ni förstår vad jag menar.
Sitter givetvis och forskar själv oxå men att fråga folk som kan är det bästa!
Tack på förhand

ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III OC 6GB GAMING:
http://www.inet.se/produkt/5411453/asus-strix-gtx-980-ti-dire...

Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB:
http://www.inet.se/produkt/5411417/gigabyte-geforce-gtx-980-t...

MSI GTX 980 Ti GAMING 6G:
http://www.inet.se/produkt/5411439/msi-gtx-980-ti-gaming-6g

EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+:
http://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk
Medlem

EVGA och asus ska vara tystast och väldigt starka kort. Gigabyte är snäppet starkare men har många rapporter om att det är högljutt.
Själv har jag inget 980Ti kort än, men det kommer definitivt bli asus eller evga.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Beställde nyss MSI Gaming-kortet fast inte från Inet utan från Komplett. 500kr billigare för samma kort. 7500kr för ett bra (enligt tester) kort.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Prestandaskillnaden i överklockat tillstånd mellan dessa korten är minimal (<5%), men;

EVGA är tystast men "svagast". Verkar även ha minst risk för coilwhine.

Gigabyte är mest högljudd men överklockar bäst.

Asus är en trevlig kombination, och är nästan lika tyst som EVGA och nästan lika stark som Gigabyte.
Asus är dock även det dyraste kortet av de fyra.

MSI verkar också klocka bra och vara ganska tyst (om man kollar i överklockningstråden, dock har Sweclockers själva inte gjort någon recension av det kortet. Det är även det billigaste av korten.

Av dessa fyra hade jag valt EVGA eller MSI.
Asus är imo för dyrt (MSI finns för strax under 7500 hos Komplett/CDON, och jag tycker inte Asus är värt 8200:- i förhållande), och Gigabyte verkar ha för mycket problem med coilwhine och allmän ljudnivå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jag tycker MinscS2 sammanfattar det bra.

Själv sitter jag på ett EVGA och skulle köpt det igen om jag kunde göra om mitt val nu när det finns fler modeller. Hög kvalitet på kortet och jättetyst. Jag värderar det mer än 3-5 fler fps.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

Har ett sådant EVGA och precis som ovanstående - om jag skulle köpa ett nytt idag så hade jag valt samma.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör på ett MSI. Tyst och bra Inget coilwhine eller så. Inte heller problem att köra 1500 MHz.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Prestandaskillnaden i överklockat tillstånd mellan dessa kortet är minimal (<5%), men;

EVGA är tystast men "svagast". Verkar även ha minst risk för coilwhine.

Gigabyte är mest högljudd men överklockar bäst.

Asus är en trevlig kombination, och är nästan lika tyst som EVGA och nästan lika stark som Gigabyte.
Asus är dock även det dyraste kortet av de fyra.

MSI verkar också klocka bra och vara ganska tyst (om man kollar i överklockningstråden, dock har Sweclockers själva inte gjort någon recension av det kortet. Det är även det billigaste av korten.

Av dessa fyra hade jag valt EVGA eller MSI.
Asus är imo för dyrt (MSI finns för strax under 7500 hos Komplett/CDON, och jag tycker inte Asus är värt 8200:- i förhållande), och Gigabyte verkar ha för mycket problem med coilwhine och allmän ljudnivå.

Men ifall pris inte spelar någon roll då, är asus det näst starkaste och det näst tystaste?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worstever:

Men ifall pris inte spelar någon roll då, är asus det näst starkaste och det näst tystaste?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett Fractal Design Define R5 och jag inte höra grafikkortet (asus strix) alls. Har inte testat klocka än men har hört att det ska fungera ganska bra så jag hoppas på det.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Har ett Fractal Design Define R5 och jag inte höra grafikkortet (asus strix) alls. Har inte testat klocka än men har hört att det ska fungera ganska bra så jag hoppas på det.

Okej, tack så mycket.
Tror det får bli ett asus 980t strix då.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worstever:

Okej, tack så mycket.
Tror det får bli ett asus 980t strix då.

Blir nog bra. Själv är jag halvt sugen på EVGA classified som kommer om två veckor eller så

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Blir nog bra. Själv är jag halvt sugen på EVGA classified som kommer om två veckor eller så

Vad är classified för något?
har aldrig förståt mig på sånna där kort
Lika med hydrocopper osv XD

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk
Medlem

@Worstever:

Classified ska väl vara utplockade kort bättre för överklockning annan pcb etc. Hydrocopper är ett kort med vattenkylning på från början som du behöver koppla till en custom loop.

Ont jag hade kört på evga alla dagar i veckan eller gigabyte, det är inte högljutt utan det är fläktkurvan som är högt inställd går att ändra.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Har själv ett MSI och det är tyst och har bra fabriksklock. Men alla korten är ju snarlika så det spelar nog inte så stor roll vilket man väljer.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Jag gillar EVGA 980ti, har kollat på de ja me

Lånar tråden lite..

Är det värt att köpa ett 980ti när man endast kör full hd skärm?
Räcker det med ett 980? eller ett 970?

Jag sitter på ett 780 MSI just nu.

Vill kunna maxa Star Wars battlefront när de släpps och dylika spel.

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 3.90 GHz MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX COOLER: H60 (v2) Push/Pull GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB SSD: 250 GB Samsung 840 EVO HDD: 1TB Seagate RAM: Corsair 2x8 GB 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: FSP 650W 80+ Gold OS: win 8.1 CASE: PC-9XW LED: White SCREEN: BenQ 24'' 144hz HS: QPAD QH-90 KB: SteelSeries 6G v2 Mechanical MX Red MOUSE: Sensei RAW Rubberized

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiin0o:

Jag gillar EVGA 980ti, har kollat på de ja me

Lånar tråden lite..

Är det värt att köpa ett 980ti när man endast kör full hd skärm?
Räcker det med ett 980? eller ett 970?

Jag sitter på ett 780 MSI just nu.

Vill kunna maxa Star Wars battlefront när de släpps och dylika spel.

Jag tycker det är värt det. Finns ju spel som är väldigt krävande även i den upplösningen med allt godis på, tex Witcher 3.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Jag tycker det är värt det. Finns ju spel som är väldigt krävande även i den upplösningen med allt godis på, tex Witcher 3.

Okej nice.. Ska kolla till hösten, september/oktober där om man kan komma över ett bra 980ti kort =)..

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 3.90 GHz MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX COOLER: H60 (v2) Push/Pull GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB SSD: 250 GB Samsung 840 EVO HDD: 1TB Seagate RAM: Corsair 2x8 GB 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: FSP 650W 80+ Gold OS: win 8.1 CASE: PC-9XW LED: White SCREEN: BenQ 24'' 144hz HS: QPAD QH-90 KB: SteelSeries 6G v2 Mechanical MX Red MOUSE: Sensei RAW Rubberized

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Jag tycker det är värt det. Finns ju spel som är väldigt krävande även i den upplösningen med allt godis på, tex Witcher 3.

Okej nice.. Ska kolla till hösten, september/oktober där om man kan komma över ett bra 980ti kort =)..

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 3.90 GHz MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX COOLER: H60 (v2) Push/Pull GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB SSD: 250 GB Samsung 840 EVO HDD: 1TB Seagate RAM: Corsair 2x8 GB 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: FSP 650W 80+ Gold OS: win 8.1 CASE: PC-9XW LED: White SCREEN: BenQ 24'' 144hz HS: QPAD QH-90 KB: SteelSeries 6G v2 Mechanical MX Red MOUSE: Sensei RAW Rubberized

Permalänk
Medlem

Läste massor med recensioner på just dessa fyra kort, till sist valde jag MSI eftersom alla kort verkar vara likvärdiga eller väldigt nära varandra i ljud, överclocking, risk för coil whine, etc.
Fördelen för MSI var att det var det billigaste som fanns på lager. EVGA verkar också fin men det billigaste jag hittade kostade 7900 när jag kunde få MSIn för 7500.
Mitt kort anländer i morgon eller på Onsdag och då kan jag väl uppdatera hur mycket jag tycker om det eller inte.

Permalänk
Skrivet av figeloal:

Läste massor med recensioner på just dessa fyra kort, till sist valde jag MSI eftersom alla kort verkar vara likvärdiga eller väldigt nära varandra i ljud, överclocking, risk för coil whine, etc.
Fördelen för MSI var att det var det billigaste som fanns på lager. EVGA verkar också fin men det billigaste jag hittade kostade 7900 när jag kunde få MSIn för 7500.
Mitt kort anländer i morgon eller på Onsdag och då kan jag väl uppdatera hur mycket jag tycker om det eller inte.

Har du fått kort? Tankar?
Uppdatera gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worstever:

Har du fått kort? Tankar?
Uppdatera gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Har fått kortet för två dagar sedan, så länge är jag nöjd har lyckats överclocka det till Max boost runt 1500 och minnet 7800. Man får bara 2-3 fps extra dock så vet ej om det är värt att överclocka då det redan kommer överclockat från fabrik. Det är ganska tyst (mer än jag förväntade mig) och har ingen whining coil vilket var viktigt för mig (med det går ju inte att garantera att andra kort inte skulle ha det).
Temperaturen ligger run 73-75 grader när det är max belastat.
Tycker är värt eftersom det var billigare än dom andra korten
Har du mer funderingar hör av dig
/Fidel

Permalänk
Skrivet av figeloal:

Har fått kortet för två dagar sedan, så länge är jag nöjd har lyckats överclocka det till Max boost runt 1500 och minnet 7800. Man får bara 2-3 fps extra dock så vet ej om det är värt att överclocka då det redan kommer överclockat från fabrik. Det är ganska tyst (mer än jag förväntade mig) och har ingen whining coil vilket var viktigt för mig (med det går ju inte att garantera att andra kort inte skulle ha det).
Temperaturen ligger run 73-75 grader när det är max belastat.
Tycker är värt eftersom det var billigare än dom andra korten
Har du mer funderingar hör av dig
/Fidel

Okej, tack så mycket.
Är faktiskt kluven nu angående vilket kort jag ska ta.
Har hört att anledningen till att gigabytes kort är högljutt är för att det har en högre fläktkurva ifrån fabrik å då verkar alla kort va likadana ungefär angående ljud samt överklockning, så det ända som skiljer då är väl klock ifrån fabrik samt pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk

Jag tror inte det spelar så stor roll egentligen, 980 Ti -korten är skitbra allihopa. Du får gå på utseende och smak helt enkelt.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

Har man gått om plats så...

Zotac GeForce GTX 980 Ti AMP! Extreme Review

Högsta fabriks överklockningen för tillfället tror jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungknas:

Har man gått om plats så...

Zotac GeForce GTX 980 Ti AMP! Extreme Review

Högsta fabriks överklockningen för tillfället tror jag?

Har läst om det kortet också, av de kort jag läst finns det ett par kort som är högre överclockade från fabrik, men när man överclockar själv blir det väldigt lite skillnad på max överclocking man kan nå. Därför tyckte jag att MSI för 7500kr var en bättre deal (t. ex. Zotacs kort går på 8500kr), det var helt enkelt det billigaste av de bättre korten.
Har fortsatt köra det tufft med bland annat BOINC och Folding@home på båda mina GPUer samtidigt, temperaturen var max 75 grader på mitt 980ti kort. FPS i spel verkar vara samma FPS som tester jag sett på webben.
Var orolig att på grund av att MSI bara har 2 fläktar att kylningen skulle vara värre, men det verkar som kylningen är bra
Har inte så mycket mer att säga än att jag är nöjd

Permalänk
Medlem

EVGA. Bäst kylare, bäst garanti samt minst coil whine.

Överklockade så presterar de i praktiken likadant.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

EVGA. Bäst kylare, bäst garanti samt minst coil whine.

Överklockade så presterar de i praktiken likadant.

har hört att gigabyte's kort oxå kyler bra?
Med garanti, menar du längd då eller?

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worstever:

har hört att gigabyte's kort oxå kyler bra?
Med garanti, menar du längd då eller?

Inte bara längd. Även kvalité. EVGA är ofta väldigt snabba och utan tjafs. De har även en garanti att om du köper en produkt så kan du byta ut den mot något annat inom 90 dagar och bara betala mellanskillnaden. Så säg att jag köper ett GTX 980 och bestämmer mig att köpa ett 980 Ti. Jag kan bestämma mig efter 2.5 månader att, ptja, jag tar ett 980 Ti istället. Jag får då bara betala typ 2200 kr. Hur många affärer hade tagit emot ett använt kort efter 2.5 månader till nypris?

Deras kylning har bara blivit bättre och bättre. Kolla på Sweclocker's 980 Ti recension av Gigabytes kort och titta på deras ljudnivåtabeller. EVGA spöar skiten ur Gigabyte. Visst, det har delvis att göra med Gigabyte's aggressiva fläktkurva men Gigabyte uppdaterade BIOS-inställningarna för att få en långsammare fläktkurva(högre temp men lägre ljudnivå), trots det så är EVGA ändå överlägset.

Och sen ja, det är ett tecken på hur säkert ett företag är om de ger längst garanti.
Sist men inte minst: EVGAs produkter har ofta minst coilwhine. Varför? För att de bara säljer NVIDIA kort och därför fokuserar på ett fåtal produkter som de gör bra istället för att vara spridda överallt. Ungefär som att Sapphire gör grymma AMD-kort(för de fokuserar också bara på AMD). Jämför bara Sapphire Tri-X för Fury (non-X) mot Asus. Det är en knockout.

Permalänk
Medlem

Plus att EVGA tillåter dig att byta ut kylaren och montera t.ex. vattenblock på grafikkortet utan fabriksgarantin ryker.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.