Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Problemet är att Thunderbird inte finns under listan med standardprogram.

Längre ner står det "fler appar", tryck där så kan du navigera till "thunderbird.exe" i Thunderbird-mappen under C:\Program

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Får ju bara Windows Defender uppdateringar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Insider Builds numret har försvunnit nu på mitt skrivbord undra om det är den riktiga som jag har ?https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/11181799_10153528702518945_3224873484473336081_o.jpg

http://www.sweclockers.com/nyhet/20822-microsoft-fardigstalle...

"Förutom detta innebär Build 10240 framförallt två stora förändringar. Den första är att vattenstämpeln med versionnummer i det nedre högra hörnet av skrivbordet är borta."

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Problemet är att Thunderbird inte finns under listan med standardprogram.

Ser du inte Thunderbird i denna lista?

Permalänk
Avstängd

Hur gör jag för att få "Windows Photo Viewer" som standardprogram till BILDfiler?

Den här nya bildappen är ju ett skämt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur gör jag för att få "Windows Photo Viewer" som standardprogram till BILDfiler?

Den här nya bildappen är ju ett skämt.

(Har Engelsk version så om du har Svenska så får du försöka översätta)
Start > Settings > System (borde vara uppe till vänster) > Default Apps (Borde vara andra nerifrån) > Leta upp "Photo viewer" och klicka på applikationen under, du får nu upp en lista, välj nu "Windows Photo Viewer"

Om du ändå hittar någon bildfil som inte visas med Windows Photo Viewer så kan du högerklicka på en sådan fil sedan klicka "Open with" och sedan kryssa i "Always open files with this program" och sedan klicka "Windows Photo Viewer"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

(Har Engelsk version så om du har Svenska så får du försöka översätta)
Start > Settings > System (borde vara uppe till vänster) > Default Apps (Borde vara andra nerifrån) > Leta upp "Photo viewer" och klicka på applikationen under, du får nu upp en lista, välj nu "Windows Photo Viewer"

Om du ändå hittar någon bildfil som inte visas med Windows Photo Viewer så kan du högerklicka på en sådan fil sedan klicka "Open with" och sedan kryssa i "Always open files with this program" och sedan klicka "Windows Photo Viewer"

Det är endast appen "Foton" som finns där.

I Windows 8 kunde man gå in i "Control Panel\Programs\Default Programs\Set Default Programs\Set Program Associations" för programmet "Windows Photo Viewer".

Men där är endast .tif & .tiff listade nu.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

I Windows 8 kunde man gå in i "Control Panel\Programs\Default Programs\Set Default Programs\Set Program Associations" för programmet "Windows Photo Viewer".

Huh, jag kan välja "Windows Photo Viewer"

Gjorde en snabb video på hur det ser ut för mig, ber om ursäkt för ljudet, hade fel input device på vilket resulterade i en loop från system audio genom mixer till mic..
https://www.youtube.com/watch?v=f91jknZYFik&feature=youtu.be

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wint...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Huh, jag kan välja "Windows Photo Viewer"

Gjorde en snabb video på hur det ser ut för mig, ber om ursäkt för ljudet, hade fel input device på vilket resulterade i en loop från system audio genom mixer till mic..
https://www.youtube.com/watch?v=f91jknZYFik&feature=youtu.be

Skumt... jag har precis gjort en ny installation av senaste versionen "TH1 10240".

Inte tänkt på förut att man kan slänga ihop en video för att visa. xD Så nu gjorde jag också det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Skumt... jag har precis gjort en ny installation av senaste versionen "TH1 10240".

Inte tänkt på förut att man kan slänga ihop en video för att visa. xD Så nu gjorde jag också det.

https://www.youtube.com/watch?v=vpxnn09sa54

Då vet jag inte... :S Kanske kolla in länken som Jfqvist gav, ser att det finns några register nycklar där du kanske kan testa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Då vet jag inte... :S Kanske kolla in länken som Jfqvist gav, ser att det finns några register nycklar där du kanske kan testa.

Jo jag såg dem. Tempfix tydligen.

Använde mig av den här regfixen... och det verkar fungera hjälpligt iallafall. http://www.deskmodder.de/blog/2015/07/14/windows-fotoanzeige-...

Man får gå in och sätta program för varje enskild filtyp.

Troligtvis lär Microsoft inte fixa detta då de vill att man ska byta till den nya appen istället. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Ser du inte Thunderbird i denna lista?

https://i.imgur.com/Z0fomQG.png

Nej, det finns inget Thunderbird där och inga "Fler appar" som någon föreslog.

Om man går in på filtyper så kan få fram "Fler appar" och navigera sig in på hårddisken, men det gäller inte vid t.ex. "Mailto - url". Där finns inte alternativet med "Fler appar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Nej, det finns inget Thunderbird där och inga "Fler appar" som någon föreslog.

Om man går in på filtyper så kan få fram "Fler appar" och navigera sig in på hårddisken, men det gäller inte vid t.ex. "Mailto - url". Där finns inte alternativet med "Fler appar".

Finns inte valet i Thunderbird att bli standardprogram? Brukar väl finnas i de flesta program under inställningar...

Alternativet annars kanske kan vara en ominstallation av TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Finns inte valet i Thunderbird att bli standardprogram? Brukar väl finnas i de flesta program under inställningar...

Alternativet annars kanske kan vara en ominstallation av TB.

Den är inställd som standard i själva programmet, men jag får lägga om det. Man är dock lat och vill inte i första taget leta upp lösenord m.m., samt att det är kul att leta upp vad som är fel.

Edit: Jag la om Thunderbird och uppdaterade den fullt ut, så nu fungerar det. Jag har ju gjort en del återställningar samt uppdaterat windows, så någon fil kan ha blivit skadad.

Dock kvarstår faktum att "Standardappen" behöver en del förbättringar. Tack för förslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo jag såg dem. Tempfix tydligen.

Använde mig av den här regfixen... och det verkar fungera hjälpligt iallafall. http://www.deskmodder.de/blog/2015/07/14/windows-fotoanzeige-...

Man får gå in och sätta program för varje enskild filtyp.

Troligtvis lär Microsoft inte fixa detta då de vill att man ska byta till den nya appen istället. :/

Jag löste problemet med att inte kunna öppna bildfiler med Windows Photo Viewer genom att gå till:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\

i registret och klistrade in nedanstående textrad:

PhotoViewer.FileAssoc.Tiff

i fältet "Value data" för:
.jpg
.jpeg
.gif
.png
.bmp
.tiff
.ico

då får jag upp valet att öppna med Windows Photo Viewer.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Verkar som många har problem med att få uppdateringen. Vissa trixar med fast/slow funktionen så att senaste builden kommer fram.

Permalänk

Gå via aktivitetshanteraren. tjänster. och stoppa windows update starta om datorn och testa igen med Windows update.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Gjorde en opt-out nu på Insider Builds på 10240. Får se vad som händer.

Såå, vad har hänt? Inte vågat testa än, jag offrar dig för till vargarna

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Gå via aktivitetshanteraren. tjänster. och stoppa windows update starta om datorn och testa igen med Windows update.

Tack! Det verkar funka faktiskt. Hoppas den inte hänger sig vid omstarten nu bara...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Får bara Windows Defender uppdateringar.. kunde uppdatera från 10130 till 10162 sen till 10166 så varför skulle det inte funka nu för?!:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Får bara Windows Defender uppdateringar.. kunde uppdatera från 10130 till 10162 sen till 10166 så varför skulle det inte funka nu för?!:(

Kan det vara nån test för hur de ska pytsa ut uppdateringen till alla miljontals datorer senare, att de har nåt schema för vilka som uppdateras?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av wezc00:

De vete fn men det har hjälpt mig när W update har fuckat upp sig förr.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Kan det vara nån test för hur de ska pytsa ut uppdateringen till alla miljontals datorer senare, att de har nåt schema för vilka som uppdateras?

Möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Såå, vad har hänt? Inte vågat testa än, jag offrar dig för till vargarna

Inte hänt nåt.

Permalänk
Medlem

Hur fixar man så alla ikoner vid klockan lägger sig på rad? Det har jag i Win 7 men verkar ej funka i Win 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hur fixar man så alla ikoner vid klockan lägger sig på rad? Det har jag i Win 7 men verkar ej funka i Win 10?

Start -> Settings -> System -> Notifications & actions -> Select which icons appear on the taskbar -> Always show all icons in the notification area

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Start -> Settings -> System -> Notifications & actions -> Select which icons appear on the taskbar -> Always show all icons in the notification area

Tack ska testa

EDIT: Det funkade Tack

Edit
Permalänk
Medlem

Har fortf problem att jag måste logga in varje gång jag startar om datorn

Fick veta hur man fixade detta men det fungerar inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Har fortf problem att jag måste logga in varje gång jag startar om datorn

Fick veta hur man fixade detta men det fungerar inte

Öppna kommandoprompt - control userpasswords2 - välj admin kontot kryssa ur "användare måste bla bla" och apply.
Fungerar inte?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]