Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kodi 15.0 "Isengard" ute nu och släpps skarpt för Android

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Airikr:

Va? För min del behöver jag bara ange till exempel filmens namn och sen år (Sintel (2010) som ett exempel), för att få Plex att hitta rätt metadata.

Ja det är precis så Kodi fungerar som standard också och de letar i samma databaser. Ibland händer det dock att den inte hittar rätt film och då är det mycket lättare att lösa det i Kodi då man kan lägga till egen metadata i ett XML-format i en .nfo-fil. Där kan man enkelt länka till TMDB, alltså databasen som programmen söker data i. När det gäller Plex så kommer man inte åt sådant utan då får man fylla i all data manuellt i ett webinterface. Det är rätt stor skillnad på att klistra in en URL och att skriva om all data man vill ha. Extra jobbigt blir det om man vill få med lite bilder också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad menar du med att Plex inte kan hantera DVD:er? Funkar fint för mig. Gamla barnfilmer också om man ställer in att söka på svenska i TVDB.

För övrigt gillar jag Plex bättre än Kodi. Mycket snyggare grafiskt (inte hittat något tema som jag är nöjd med i Kodi) och användbarheten tycker jag är högre än Kodi. Men men, det är jag det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag citerar [url=https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200264956-ISO-IMG-and-Video-TS-Movie-files
]Plex [/url]

Citat:

ISO, IMG, and Video_TS Movie files
Plex does not support the use of ISO, IMG, Video_TS, or other "disk image" formats. If you wish to use those with Plex, it's recommended that you convert them to a compatible format.

När det gäller utseende så är det såklart en smaksak men jag är ganska säker på att man kan modifiera utseendet ganska mycket mer i KODI.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är precis så Kodi fungerar som standard också och de letar i samma databaser. Ibland händer det dock att den inte hittar rätt film och då är det mycket lättare att lösa det i Kodi då man kan lägga till egen metadata i ett XML-format i en .nfo-fil. Där kan man enkelt länka till TMDB, alltså databasen som programmen söker data i. När det gäller Plex så kommer man inte åt sådant utan då får man fylla i all data manuellt i ett webinterface. Det är rätt stor skillnad på att klistra in en URL och att skriva om all data man vill ha. Extra jobbigt blir det om man vill få med lite bilder också.

Då har du inte testat Plex på evigheter. Den data som inte hittas, kan jag enkelt söka manuellt efter genom till exempel TMDb, genom "Korrigera felaktig matchning" eller "Matcha". Där kan jag ange sökalternativ som den ska söka efter tills jag hittar det jag vill komma åt. Men den information som inte finns på TMDb eller något annat ställe (vilket händer typ aldrig), måste man såklart fixa in manuellt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

What did you say?

The hobbits
The hobbits
The hobbits
The hobbits

To Isengard!
To Isengard!

The hobbits
The hobbits
The hobbits
The hobbits

To Isengard!
To Isengard!

The hobbits
The hobbits
The hobbits
The hobbits

To Isengard!
To Isengard!

They're taking the hobbits to Isengard!

Dold text

Old but gold.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Airikr:

Då har du inte testat Plex på evigheter. Den data som inte hittas, kan jag enkelt söka manuellt efter genom till exempel TMDb, genom "Korrigera felaktig matchning" eller "Matcha". Där kan jag ange sökalternativ som den ska söka efter tills jag hittar det jag vill komma åt. Men den information som inte finns på TMDb eller något annat ställe (vilket händer typ aldrig), måste man såklart fixa in manuellt.

Det var två månader sen ungefär och varför bråka med en intern sökmotor istället för att bara ge mig möjligheten att länka direkt till TMDB? Sen är jag inte ett dugg kompis med deras webgränsnitt. Det är inte alltför användarvänligt och det är sjukt segt för mig. Känns som att Plex är bäst för de som vill kunna streama till flera enheter vilket är egenskaper jag personligen inte har någon användning av.

Jag förstår varför vissa föredrar Plex men för mig är det bara irriterande. Tycker inte riktigt om system som jag inte kan modifiera så de passar mig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det var två månader sen ungefär och varför bråka med en intern sökmotor istället för att bara ge mig möjligheten att länka direkt till TMDB? Sen är jag inte ett dugg kompis med deras webgränsnitt. Det är inte alltför användarvänligt och det är sjukt segt för mig. Känns som att Plex är bäst för de som vill kunna streama till flera enheter vilket är egenskaper jag personligen inte har någon användning av.

Jag förstår varför vissa föredrar Plex men för mig är det bara irriterande. Tycker inte riktigt om system som jag inte kan modifiera så de passar mig.

Tja det du beskriver är något Plex redan gör idag, dock beror det helt och hållet på vad för media du har samt vilka typer av scanners samt agenter du använder dig av så lite svårt att beskriva hur du löser dina problem.

Som T.ex. standard så använder sig plex av Freebase, vilket betyder att dina imdb länkar är totalt poänglösa för filmer, samt för TV serier så använder sig den av tvdb vilket heller inte petar på imdb.

Så är det IMDB du vill ska styra din information, ställ in rätt AGENT.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Föredrar också Plex med deras Media Server. Totalt överlägsen i alla kategorier där jag försökt använda Kodi.

Dessutom verkar Plex faktiskt uppdatera sina produkter åt det bättre, till skillnad mot Kodi som bara lyckas bli sämre...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Föredrar också Plex med deras Media Server. Totalt överlägsen i alla kategorier där jag försökt använda Kodi.

Jag försökte använda Plex, men då jag har en del källmaterial komprimerat så föll den snabbt bort. Tyvärr.
Förstår inte motståndet från Plex att supportera komprimerade källfiler, men det är tur att Kodi finns så man har något användbart

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ph0x:

Jag försökte använda Plex, men då jag har en del källmaterial komprimerat så föll den snabbt bort. Tyvärr.
Förstår inte motståndet från Plex att supportera komprimerade källfiler, men det är tur att Kodi finns så man har något användbart

Har som vana att extrahera allt jag skulle få ner. Även om det sällan händer nuförtiden.
Har ett gammalt skript rullande som extraherar och städar upp allt jag laddar ner. Man vinner ju ändå ingen plats på redan komprimerade videor

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

Jag försökte använda Plex, men då jag har en del källmaterial komprimerat så föll den snabbt bort. Tyvärr.
Förstår inte motståndet från Plex att supportera komprimerade källfiler, men det är tur att Kodi finns så man har något användbart

Inga program stödjer vad jag vet komprimerat, då hade dom fått packa upp hela filen först. Kodi, VLC och MPC-HC stödjer däremot arkiverade filer som rarats utan komprimering, det vore meningslöst att komprimera något som redan är hårt komprimerat. Jag är själv rar-förespråkare så håller med dig att Plex motstånd är märkligt med tanke på att det bygger på XBMC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

- Har Kodi som autostart i Windows 8.1 och 30% av gångerna så ser jag bara ett tomt skrivbord och att Kodi körs, kan inte göra något inte ens få upp aktivitetshanteraren. Krävs omstart och sen funkar det igen.

Fr o m 8 har Windows autostart varit knepig, inte bättre i 10. Testa att göra en batch-fil (.bat) i kodi-mappen som startar kodi (open kodi.exe), lägg sen en genväg till batchfilen i startup-mappen. Inte så elegant, men det funkar alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MugiMugi:

Tja det du beskriver är något Plex redan gör idag, dock beror det helt och hållet på vad för media du har samt vilka typer av scanners samt agenter du använder dig av så lite svårt att beskriva hur du löser dina problem.

Som T.ex. standard så använder sig plex av Freebase, vilket betyder att dina imdb länkar är totalt poänglösa för filmer, samt för TV serier så använder sig den av tvdb vilket heller inte petar på imdb.

Så är det IMDB du vill ska styra din information, ställ in rätt AGENT.

TMDB, The Movie Data Base, inte IMDB. Hur länkar jag direkt till en databas i Plex?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

TMDB, The Movie Data Base, inte IMDB. Hur länkar jag direkt till en databas i Plex?

Byt agent till The Movie Database. ( Denna agent läser bland annat nfo filer för hitta länkar för meta data, dock den läser inte informationen i nfo filer )

Gör en Force Refresh av ditt bibliotek.

Vill du att XBMC(Kodi) egna filer ska styra Plex bibliotek vilket inte egentligen har något med Plex att göra så finns det andra Agenter för detta.

https://github.com/gboudreau/XBMCnfoMoviesImporter.bundle
Samt
https://github.com/gboudreau/XBMCnfoTVImporter.bundle

Men frågan är snarare då varför du kör Plex i huvud taget när du vill köra XBMC

Med det sagt, jag har än i dag aldrig någonsin behövt manuellt mata in information, självklart matchar den fel ibland men det är lätt att fixa matchningen genom plex med oftast 2 knapp tryck, behöver aldrig söka i externa källor o.s.v. för detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Den har blivit sjukt responsiv och snabb. Tack för the update.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur ska jag ge felkod på att WOL inte fungerar? Jag menar man stänger av datorn och det går inte starta den igen (det genererar ju inga felkoder eller snarare sparas). Kör med unified remote också så överlever att WOL inte funkar i programmet, men lite störande är det.

Stänga av programmet till windows resulterar i en hängning i någon sek muspekaren går inte röra(kör ändå SSD), kör inga tillägg, t.ex plex (gör kodi segt att stänga av och sätta på). Även segt att starta, men ändå inte så farligt.

Sen lite seg att spola i filmer, är det jag kommer på som är dom största grejerna.

Låter som att du sätter den i någon form av strömsparläge eller liknande med kodi vilket skapar problem. Om du använder kodis egna app så kan jag rekommendera att ta bort den då den tyvärr är ganska värdelös. Istället rekommenderar jag Yatse vilket fungerar helt klockrent.

Att spola menar du då att låta den gå i tex 8x framåt eller att hoppa en timme fram i en film? Den flaskhalsen jag kan tänka mig där är källan, har du filmerna lokalt på en defragmenterad disk eller i en nas?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Föredrar också Plex med deras Media Server. Totalt överlägsen i alla kategorier där jag försökt använda Kodi.

Dessutom verkar Plex faktiskt uppdatera sina produkter åt det bättre, till skillnad mot Kodi som bara lyckas bli sämre...

Själv tycker jag att emby + kodi fungerar bättre än plex + plex server, gillar inte heller att man nu mera måste betala för att kunna använda plex på mobilen. Antar att du inte testat emby då det inte nämns.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Intressant med en ny version. Ska ge det en seriös chans någon gång.

När jag tidigare testade Kodi var det vid uppstart betydligt sämre än Plex och då det sistnämnda fyller mina behov så orkade jag inte anstränga mig för att få Kodi som jag vill. Det förtjänar dock en chans men det får vänta tills jag känner mig sugen att pyssla med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mechersmith:

Själv tycker jag att emby + kodi fungerar bättre än plex + plex server, gillar inte heller att man nu mera måste betala för att kunna använda plex på mobilen. Antar att du inte testat emby då det inte nämns.

Jag får kolla på hur det funkar, har bara hört talas om Emby innan men inte kollat närmare på det.

När jag glor runt på features och så ser det likadant ut, där det enda som skiljer är att Plex mobilapp är snyggare?

Drar ner och testar helt enkelt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Låter som att du sätter den i någon form av strömsparläge eller liknande med kodi vilket skapar problem. Om du använder kodis egna app så kan jag rekommendera att ta bort den då den tyvärr är ganska värdelös. Istället rekommenderar jag Yatse vilket fungerar helt klockrent.

Att spola menar du då att låta den gå i tex 8x framåt eller att hoppa en timme fram i en film? Den flaskhalsen jag kan tänka mig där är källan, har du filmerna lokalt på en defragmenterad disk eller i en nas?

Yatse används redan. Måste vara något sånt (även om inga dioder skvalar om detta). Även om jag väljer i kodi att just stänga av.

Disken kör 7200RPM från en annan dator, ingen nas. VLC och classic movie player har inte samma problem, vist är inte lång fördröjning. Men Kodi verkar mer ladda in filmen, än vad dom två andra spelarna gör, likt streming.

Att hoppa några minuter framåt och även bakåt kan orsaka vist lagg (men oftast flyter det rätt bra). Spola är ingen idé, fungerar oftast riktigt dåligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har installerat det och tycker det fungerar bra som det brukar göra. Har inte testat Plex på länge men man får kanske göra det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Hur får du plex att funka med DVD?

Alla mina DVD är IMG/ISO och det läser ej plex

Skrivet av Neon:

Jag citerar [url=https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200264956-ISO-IMG-and-Video-TS-Movie-files
]Plex [/url]
När det gäller utseende så är det såklart en smaksak men jag är ganska säker på att man kan modifiera utseendet ganska mycket mer i KODI.

Aha, ni menar DVD:er som i ISO och IMG. Nä, det funkar säkert inte. Jag trodde det menades att en filmfil (RIP:ad från DVD) inte kändes igen av Plex. Men det gör den ju om den är namngiven på rätt sätt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kodi - Probably the best Mediacenter in the world.

*Spelar alla möjliga format, även rar:ade filer (-om någon fortfarande använder det?), samt bra stöd för PVR.
*Har mängder av fjärrkontrollsupport.
*Stöder DLNA samt Airplay.
*Mängder av addons.
*Kan öppna nätverkskällor via en mängd olika protokoll.
*Funkar klockrent på alla plattformar.
*Är snabbt snyggt och flyter på i alla lägen.

Min mediaburk är en AMD E-450, 4GB RAM varav 1GB för APU.
OS: Ubuntu Desktop 14.04.2 (64-bit) med Kodi som startup.
Kör filmerna/musiken/fotona från en serverdator på nätverket via SFTP, kontrollerar allt via telefon eller platta med Yatse-appen.
Kan nu köra allt detta även på resande fot via min telefon då Kodi15 släppts till Android via G-play.
Kan nog inte vara mer nöjd med ett gratis mediacenter.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Det bästa med Plex måste vara att den laddar upp din filmlista till USA...

Sen att de blir "hackade"...