Permalänk
Medlem

4770k Hög temp

Hej,

I hoppp om att försöka sänka temperaturen på cpun så monterade jag om kylaren och bytte kylpasta men det hjälpte inte.

Så här ser temperaturen ut under intel burn test, ungefär samma med Prime95 kanske någon grad kallare i prime.
http://gyazo.com/e68bea32b9824089964ca16d27496508
Edit: På bilden så kördes Intel burn test.

Tycker det är alldeles för varmt för att ha en h110 och ej överklockat. Borde verkligen volten ligga på max 1.270 som det gör när jag testar?

En annan konstig sak att nämna är att i prime ligger tempen för det mesta på ca 65-70 grader men ibland hoppar den upp till ca 84 och sen ner igen.

Specs:
Enthoo luxe
4770k stock
H110 push pull med nf a14flx
Maximus vi hero

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Funderat på en delid?

Min 3770K svarade över all förväntan på det, ca 30c vid hög v core vilket är helt fantastiskt i min mening men även 4770K torde ju svara bra på en delid jag har bara inte läst om dom så kan enbart svara för hur min Ivy reagerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Funderat på en delid?

Min 3770K svarade över all förväntan på det, ca 30c vid hög v core vilket är helt fantastiskt i min mening men även 4770K torde ju svara bra på en delid jag har bara inte läst om dom så kan enbart svara för hur min Ivy reagerade.

Jo det skulle ju göra en fin skillnad, men är alldeles för rädd för att ha sönder den. Är inget direkt proffs när det gäller sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixhgh:

Jo det skulle ju göra en fin skillnad, men är alldeles för rädd för att ha sönder den. Är inget direkt proffs när det gäller sånt.

Hur ser ventileringen i chassit ut?

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Hur ser ventileringen i chassit ut?

2st nf-a14flx fram, 4st nf-a14flx i push pull i toppen av chassit, 1st phanteks 140mm bak

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixhgh:

2st nf-a14flx fram, 4st nf-a14flx i push pull i toppen av chassit, 1st phanteks 140mm bak

Har den alltid gått så här varmt?

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Har den alltid gått så här varmt?

Ja, väldigt konstigt tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixhgh:

Ja, väldigt konstigt tycker jag

Beroende på var och när du köpte den kanske du kan reklamera. Det kan också möjligen vara fel på temperatur-avläsaren då det låter väldigt konstigt att den hoppar upp i temperatur som du beskrev det.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

min 4770 kör ja just nu stock då visar den 1.151 volt då ja kör 8 trådar 100% men det låter lite mkt ändå¨! men prova sänk lite o se om de blir bättre.. då ja klocka min å höjde vcore så kom ja lätt över 70-80 grader med renodlad buskylning med vattenkylning..

edit: vet ej om ja kör oklockat men den ligger på 37x100 alltså 3700Mhz så länge sedan ja klockat ja glömt original frekvenserna

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixhgh:

Jo det skulle ju göra en fin skillnad, men är alldeles för rädd för att ha sönder den. Är inget direkt proffs när det gäller sånt.

Jo det har jag såklart full förståelse för, jag deliddade min själv med vice metoden i källaren hemma typ strax efter inköp hahaha.. Kände inte att jag hade något val då jag vill överklocka en del och min inte var något "super låg v core ex" direkt bara ok samt att vad jag än gjorde i form av kylning så spelade ingenting någon roll alls??? Byta fläktar, chassi etc etc spelade ingen roll som helst det påverkade bara en enda grad hit el dit då jag i regel inte hade någon stor begränsning där till att börja med vilket jag tror är fallet med dom flesta moderna chassin av bra kvalitet idag, ja faktiskt så hjälpte inte ens ett ordentligt välmonterat EK block med bästa möjliga pasta, DDC pump och en tjockis triple rad heller bara för att ge dig en bild över hur stor skillnad en delid faktiskt , för mig personligen iaf.

Klocka lite utan v core höjning så svarar det iaf lite på vattenkylning osv men med lagom - mycket v core ökning så var jag helt borträknad tills delid var utfört, helt plötsligt så svarade den på temps igen precis som Sandy Bridge gjorde innan den men så igen Sandy var väl lödd på IHS så kanske inte så konstigt. Intels pasta mellan kärnor och IHS var bedrövlig på Ivy.

Såklart att jag halv-skakade inför deliden men som tur var så visade dig sig gå mycket bra men även att jag faktiskt var lite för nervös över det i onödan skulle jag säga. Har ju deliddad lite efter det också åt kompisar så har nog med erfarenhet nu för att kunna våga uttala mig om att jag faktiskt inte hade behövt vara så extremt nervös, använder man bara sunt förnuft (om det nu kan sägas om en CPU i ett skruvstäd beväpnad med en hammare samt träbit lol ) så går det alltid bra el har iaf gjort för mig men visst vet jag att några stycken råkat klantat till det för sig. Det viktiga är att man inte pangar på med otrolig kraft som en tok samt att man sätter fast CPU´s IHS på ett bra sett i skruvstädet och fångar upp CPU med påse el liknande, resten handlar om finess och sunt förnuft så går det bra.

Permalänk
Medlem

Uppdatering, hittade på nätet att nya versioner prime95 inte är bra för haswell, så testade att ladda ner v26.6 som dom rekommenderade och då gick volten upp till max 1.163 klart bättre och tempen översteg inte 70 grader