Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om man inte har gjort några ändringar i BIOS så brukar DVD läsaren vara första bootenhet och då behöver du bara stoppa in DVD skivan och starta om datorn manuellt, sedan kan du ta bort allt som finns på hårddisken och göra en helt ren Windows 7 installation som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Om DVD enheten inte är inställd som första bootenhet i BIOS så kan man trycka på en funktionstangent när datorn startar upp och då bör du få upp en boot menu där man kan välja boota DVD skivan, och det går även att ändra boot ordning i BIOS.

Nu vet jag ej viken dator eller moderkort som du använder men här är en liten lista på vilken funktionstangent för olika moderkort som man skall trycka på när datorn startar för att få upp en boot menu

Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Edit: Och det finns inga begränsningar på hur många gånger man kan installera Windows 7 och aktivera licensnyckeln.

Om Windows inte kan aktiveras online kan du aktivera Windows 7 via ett automatiserat telefonsystem http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Det var begränsning när jag installerade om Windows XP x64 för några år sedan. Till slut så stod det att jag installerat max gånger och måste be om en ny nyckel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det var begränsning när jag installerade om Windows XP x64 för några år sedan. Till slut så stod det att jag installerat max gånger och måste be om en ny nyckel

Om man installerar Windows 7 många gånger så kan man behöva aktivera Windows 7 via ett automatiserat telefonsystem, och denna sida har jag länkat tidigare i tråden http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Och om aktiveringen via automatiserade telefonsystemet inte fungerar så gäller punkt 10. Lägg inte på luren om aktiveringen misslyckas. Du överförs till en kundtjänstrepresentant som kan hjälpa dig.

Om man har en aktiverad och fungerande Windows 7 installation så kan man göra backup på denna aktivering och då går det att aktivera licensnyckeln offline http://joshcellsoftwares.com/products/advancedtokensmanager/

Visa signatur

janee

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Night Prowler:

Närverkskortet? Jag hittar ingen sån skiva.

Oki. Hur formaterar man om hela hårddisken?

I den här video som länkades i tråden säger han att man inte behöver formatera.

https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Kan inte se videon nu, men om du inte formaterar blir du inte av med viruset.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan inte se videon nu, men om du inte formaterar blir du inte av med viruset.

Videon visar hur man tar bort alla partitioner på hårddisken och sedan installerar Windows 7.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Videon visar hur man tar bort alla partitioner på hårddisken och sedan installerar Windows 7.

Gör det något om man formaterar efter, eller innan, man har tagit bort alla partitioner?

Eller ska man helst undvika att formatera?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Night Prowler:

Gör det något om man formaterar efter, eller innan, man har tagit bort alla partitioner?

Eller ska man helst undvika att formatera?

Varför skulle man helst undvika att formatera? Du vill ju ha bort all data på disken.

Ta bort alla partitioner, skapa nya partitioner av önskad storlek, installera Windows på valfri partition. Färdigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Varför skulle man helst undvika att formatera? Du vill ju ha bort all data på disken.

Ta bort alla partitioner, skapa nya partitioner av önskad storlek, installera Windows på valfri partition. Färdigt.

Ja, men all data försvinner väl när man tar bort partitionerna om jag förstår saken rätt.

Så man ska formatera innan man tar bort partitionerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Gör det något om man formaterar efter, eller innan, man har tagit bort alla partitioner?

Ja all data försvinner så din nya Windows 7 installation kommer inte att hitta någon gammal data eller virus om du gör som videon visar.

Men om du vill radera all data som finns på hårddisken så att ingen kan återskapa någon data med något recovery program så kan du använda Clean All i Diskpart.

Boota Windows 7 DVD skivan och tryck på tangenterna Shift och F10 vid installations skärmen där du väljer språk, To Open a Command Prompt at Boot http://www.sevenforums.com/tutorials/682-command-prompt-start...

Här är hela guiden med olika alternativ, Disk - Clean and Clean All with Diskpart Command http://www.sevenforums.com/tutorials/52129-disk-clean-clean-a...

Du bör endast ha hårddisken som du vill installera windows på inkopplad och sedan använda kommandot Clean All när du skall totalt radera allt som finns på hårddisken, och Clean All kan ta många timmar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Night Prowler:

Ja, men all data försvinner väl när man tar bort partitionerna om jag förstår saken rätt.

Så man ska formatera innan man tar bort partitionerna?

Ingen data tas bort bara av att du tar bort partitionerna, för det måste disken formateras.

Tar du bort de gamla, och skapar nya, så kommer Windows formatera den nya partitionen innan installation. Du kan även lätt formatera själv, man trycker väl F har jag för mig (låter logiskt, i alla fall).

EDIT: En partition är egentligen bara en logisk uppdelning av en fysisk lagringsplats, det har ingenting med datan i sig att göra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ingen data tas bort bara av att du tar bort partitionerna, för det måste disken formateras.

Tar du bort de gamla, och skapar nya, så kommer Windows formatera den nya partitionen innan installation. Du kan även lätt formatera själv, man trycker väl F har jag för mig (låter logiskt, i alla fall).

EDIT: En partition är egentligen bara en logisk uppdelning av en fysisk lagringsplats, det har ingenting med datan i sig att göra.

Rubriken till videon som jag länkade är "How to Format and Reinstall Windows 7 by AvoidError"

Edit: Och om man tar bort partitionerna så måste Windows 7 installationen skapa nya partitioner genom formatera hårddisken och det är detta som videon visar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Rubriken till videon som jag länkade är "How to Format and Reinstall Windows 7 by AvoidError"

Edit: Och om man tar bort partitionerna så måste Windows 7 installationen skapa nya partitioner genom formatera hårddisken och det är detta som videon visar.

Alltså behöver man inte formatera själv om man tar bort partitionerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Alltså behöver man inte formatera själv om man tar bort partitionerna?

Nej du behöver inte formatera själv eftersom detta sker automatiskt när du tar bort alla partitionerna och sedan installerar Windows direkt på det inte allokerade utrymmet.

Men om du vill sälja eller ge bort din gamla hårddisk och vill vara helt säker på att ingen skall kunna återskapa någon data från hårddisken då bör du använda Clean All eller något annat program som skriver över all gammal data med nollor tex Kill Disk http://www.killdisk.com/?gclid=CjwKEAjwocKtBRCf9d_Q5ovcyHASJA...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Alltså behöver man inte formatera själv om man tar bort partitionerna?

såhär fungerar hierarkin mellan hårddisk, partitioner och filsystem, förenklat:

hårddisk (den fysiska manicken alltså)
--partitioner (delar av hårddisken som kan representeras i din maskin som olika diskar, tex c: eller d:)
----filsystem (det du skapar när du formaterar en partition, som gör att operativsystemet kan tolka innehållet på hårddisken)

så om du tar bort partitionerna på din hårddisk, försvinner även filsystemet. du måste då skapa en eller flera nya partitioner, för att sen formatera dem.
Detta sker nästan helt automagiskt och mycket användarvänligt i windows installationsprogram, du kommer kanske inte ens märka att du har gjort dessa saker om du bara läser instruktionerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

såhär fungerar hierarkin mellan hårddisk, partitioner och filsystem, förenklat:

hårddisk (den fysiska manicken alltså)
--partitioner (delar av hårddisken som kan representeras i din maskin som olika diskar, tex c: eller d:)
----filsystem (det du skapar när du formaterar en partition, som gör att operativsystemet kan tolka innehållet på hårddisken)

så om du tar bort partitionerna på din hårddisk, försvinner även filsystemet. du måste då skapa en eller flera nya partitioner, för att sen formatera dem.
Detta sker nästan helt automagiskt och mycket användarvänligt i windows installationsprogram, du kommer kanske inte ens märka att du har gjort dessa saker om du bara läser instruktionerna

Ja det är detta han förklarar i videon, How to Format and Reinstall Windows 7 by AvoidErrors https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av janee:

Ja det är detta han förklarar i videon, How to Format and Reinstall Windows 7 by AvoidErrors https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Men det kan även vara bra (och kul) att ha lite koll på vad som faktiskt händer också och inte bara lita blint på att Windows gör allt åt en. Sen är det även bra att veta om att man kan skapa flera partitioner på sin hårddisk så man inte alltid behöver bli av med allt man har sparat.

EDIT: Bra att komma ihåg också är att datan inte försvinner bara för att man tar bort partitionerna, som sagt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Undrar om filen Hpsysdrv är nått att lite på i aktivitetshanteraren och en som heter msseces och sen att chrome står 11 gånger under processorer är med skumt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eowyn:

Undrar om filen Hpsysdrv är nått att lite på i aktivitetshanteraren och en som heter msseces och sen att chrome står 11 gånger under processorer är med skumt

Chrome kör en process per tabb, så har du många tabbar kommer du få många processer. Angående det andra brukar man oftast få reda på vad det är med en snabb googling.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Nu har jag installerat Windows. Det var lättare än vad jag trodde. Om jag hade vetat att det räckte med att installera om windows så hade jag gjort det för två år sedan.

Tack för hjälpen!

Vågar jag gå ut på internet utan virusskydd?

Hur ändrar jag skrivbordet så att det täcker hela skärmen? Jag har försökt med skrivbordsinställningar men inget alternativ gör så att hela skärmen täcks.

Installera en drivrutin för nätverkskortet står det. Jag har ingen nätverksanslutning. Jag slängde in Asus-skivan och installerar alla drivrutiner, får se om det hjälper.

Permalänk

Är det normalt att varken tangentbord eller mus fungerar?

När jag startar om datorn manuellt och skrivbordet kommer upp fungerar varken musen eller tangentbordet.

Permalänk
Skrivet av Night Prowler:

Nu har jag installerat Windows. Det var lättare än vad jag trodde. Om jag hade vetat att det räckte med att installera om windows så hade jag gjort det för två år sedan.

Tack för hjälpen!

Vågar jag gå ut på internet utan virusskydd?

Hur ändrar jag skrivbordet så att det täcker hela skärmen? Jag har försökt med skrivbordsinställningar men inget alternativ gör så att hela skärmen täcks.

Installera en drivrutin för nätverkskortet står det. Jag har ingen nätverksanslutning. Jag slängde in Asus-skivan och installerar alla drivrutiner, får se om det hjälper.

Kör windows update! Det första du ska göra innan du börjar surfa runt. Jag har rensat polisviruset ett par gånger och jag fick tillbaka det ganska snabbt efter att jag surfade runt lite ouppdaterat efter omformatering. Malwarebytes som nämts tidigare är ju gratis att ladda ner (bra att ha) Microsoft har ju gratis antivirus http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essential...
har du en nätverkskabel så ska det funka utan drivrutiner, kör in den i ledig Lan port på din router (om du har en).

Permalänk
Skrivet av Sushikocken:

Kör windows update! Det första du ska göra innan du börjar surfa runt. Jag har rensat polisviruset ett par gånger och jag fick tillbaka det ganska snabbt efter att jag surfade runt lite ouppdaterat efter omformatering. Malwarebytes som nämts tidigare är ju gratis att ladda ner (bra att ha) Microsoft har ju gratis antivirus http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essential...
har du en nätverkskabel så ska det funka utan drivrutiner, kör in den i ledig Lan port på din router (om du har en).

Bra. Då måste jag ladda ner dessa för jag vill inte ha virus igen. Kommer göra det så fort jag har fixat problemet med musen och tangentbordet som vägrar fungera efter drivrutinsinstallationen för moderkortet. Hur man nu fixar det?

Permalänk
Skrivet av Night Prowler:

Bra. Då måste jag ladda ner dessa för jag vill inte ha virus igen. Kommer göra det så fort jag har fixat problemet med musen och tangentbordet som vägrar fungera efter drivrutinsinstallationen för moderkortet. Hur man nu fixar det?

är de trådlösa? prova dra ur och stoppa i dem funkar inte det så starta om datorn, annars får du prova med annan mus tangentbord.
windows update brukar annars fixa drivrutiner automatiskt
Kan du få in en nätverkskabel i dato

Permalänk
Skrivet av Sushikocken:

är de trådlösa? prova dra ur och stoppa i dem funkar inte det så starta om datorn, annars får du prova med annan mus tangentbord.
windows update brukar annars fixa drivrutiner automatiskt
Kan du få in en nätverkskabel i dato

Nej, båda är trådanslutna. De fungerade innan jag installerade drivrutinerna men efter det slutade de fungera och jag har provat att dra ut sladdarna men ingenting fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Nej, båda är trådanslutna. De fungerade innan jag installerade drivrutinerna men efter det slutade de fungera och jag har provat att dra ut sladdarna men ingenting fungerar.

Är de usb eller PS/2?
Om PS/2 så behöver de vara inkopplade i rätt portar(färgkodat ) när du startar datorn.
Om de är usb, prova flytta dem till andra usb-portar efter du har startat datorn och kommit in i Windows, och låt det gå några sekunder för att drivrutinerna ska hinna installeras automatiskt.

Permalänk
Skrivet av runeman:

Är de usb eller PS/2?
Om PS/2 så behöver de vara inkopplade i rätt portar(färgkodat ) när du startar datorn.
Om de är usb, prova flytta dem till andra usb-portar efter du har startat datorn och kommit in i Windows, och låt det gå några sekunder för att drivrutinerna ska hinna installeras automatiskt.

Det har löst sig. Det var en inställning i BIOS som behövde göras.