Vilken tid släpps windows 10 uppgraderingen?

Permalänk
Medlem

får upp detta nu, händer inget när jag trycker kontrollera datorn.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Hmm jag körde produkey programmet och fick fram en produktnykel den vägen. Undra om man skulle kunna använda den nyckeln om man nu formaterar om hela datorn då? Sedan skulle jag vilja ändra till UEFI-läge.. Frågan är om windows kommer gå aktivera då fortfarande. Brukar vara lite strul om man har installerat windows i icke UEFI-läge och sedan gör det.

Om någon har provat så får ni gärna tjoa till.

Vet inte var jag läste det men såvitt jag vet så kan man välja att "rensa datorn" i just Windows 10, dvs den kör en formatering "åt dig". Det är iaf vad jag ska göra när jag fått ner kalaset (imorgon antagligen).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vet inte var jag läste det men såvitt jag vet så kan man välja att "rensa datorn" i just Windows 10, dvs den kör en formatering "åt dig". Det är iaf vad jag ska göra när jag fått ner kalaset (imorgon antagligen).

Jo en reset känner jag till. Men jag ogillar känslan av att de inte har blivit fullständigt nollat. Jag vill göra en fullständig format så att säga så allt skit är väck. Jag får nog hålla mig tills de kommer ut info ifrån folk under morgondagen skulle jag gissa.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

får upp detta nu, händer inget när jag trycker kontrollera datorn.
http://i.gyazo.com/9d2318e008ed7b40a08f71bf7fe6f8b3.png

Varför ska du installera Insider Preview?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Varför ska du installera Insider Preview?

Jag vet inte det är det den försöker uppdatera till. När jag trycker på knappen så står de bara windows är reserverat bla bla

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Tjena grabbar det är så att jag la om Windows 7 Prof 64bit nu från Windows 10 RTM insider preview versionen för att få en fräsch install av datorn. Jag har installerat exakt alla uppdateringar men får inte upp min Windows 10 ikon längre kör med samma license nyckel som jag alltid gjort till min Windows 7 version. Jag löste det sist med att avinstallera dessa två uppdateringsfiler KB295664 och KB3035583 starta om datorn ladda ner dem där två manuellt från microsoft installera starta om datorn vips så hade jag win10 ikonen.

Men nu när jag gjorde exakt samma sak så får jag inte tillbaka den helt tomt nere vid fältet och har kollat bland dolda ikoner finns ingen Win10 ikon som gömmer sig där.

Permalänk
Medlem

@gizm0:

Jag gjorde samma sak, ville ha en fräsch installation och vips så var ikonen borta. Har pratat med Microsoft i tele (förrgår) och de sa att det ska gå att uppdatera den 28:e genom Windows Update vilket ej fungerar.

Jag har alla paket som behövs, den dyker helt enkelt inte upp bara. I stort sett all som går att uppdatera på datorn är nu uppdaterat så jag sitter bara och väntar på att någon ska hitta en lösning jag inte sett.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Fick efter mkt om å men ner windows 10 från update, men nu när den installerar så frös datorn på 6% -.-

Vet fan inte om man vågar starta om datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupraN88:

Fick efter mkt om å men ner windows 10 från update, men nu när den installerar så frös datorn på 6% -.-

Vet fan inte om man vågar starta om datorn...

Vilken magi använde du för att få upp ikonen?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

@Fusion:

Jag gjorde samma sak, ville ha en fräsch installation och vips så var ikonen borta. Har pratat med Microsoft i tele (förrgår) och de sa att det ska gå att uppdatera den 28:e genom Windows Update vilket ej fungerar.

Jag har alla paket som behövs, den dyker helt enkelt inte upp bara. I stort sett all som går att uppdatera på datorn är nu uppdaterat så jag sitter bara och väntar på att någon ska hitta en lösning jag inte sett.

Har nu suttit avinstallerat båda filerna konstant och installerat om men får fan inte upp den där jävla ikonen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Vilken magi använde du för att få upp ikonen?

Nere på start fältet? den har vart där hela tiden, men update vägra ladda ner, gjorde som dom skrev tidigare från reddit för att de skulle hoppa igång, men nu sitter man men datorn fryst på "Konfigurerar uppdatering för windows 10 6% har slutförts"....

EDIT: Startade om datorn, nu börja den installera *phew

Permalänk
Medlem

Jag har åtminstone i update historiken 4 misslyckade försök, fast jag har aldrig fått någon fråga om jag vill installera windows 10, den skulle ju fråga innan den gör det.

Permalänk
Medlem

Prick kl 03 kunde jag starta om datorn och uppgradera Windows. Dock så funkar inte ena skärmen och upplösningen är dålig, men it's here!

http://gyazo.com/b322190c831197ba2f11227c47b3d8f0

Edit: Fixades genom omstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lotuws:

För dem som wuauclt.exe /updatenow inte fungerar för. Ta bort allting som finns i C:\Windows\SoftwareDistribution\Download och skriv sedan in wuauclt.exe /updatenow i "kör" igen. Efter att jag gjort det så började nedladdningen inom 5 minuter.

Skrivet av zosma:

Jag har åtminstone i update historiken 4 misslyckade försök, fast jag har aldrig fått någon fråga om jag vill installera windows 10, den skulle ju fråga innan den gör det.

Jag gjorde som ovan så satte update igång

Permalänk
Medlem

Har nu installerat W10 på 3 datorer Tog ett tag

FYI, MS's servrar är typ överbelastade, så tar ett bra tag att ladda ner. och även om det inte står att den laddar ner så kanske den gör det.

Kolla i C:\Windows\SoftwareDistribution\Download om den bläddrar filer och mappar, då händer det saker.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem

Nu har det inte kommit igång än, men på windows update ser jag nu i alla fall där det står windows 10-uppgradering reserverad, vi meddelar när uppgraderingen kan installeras. Såg den inte tidigare eftersom det fanns en del uppdateringar som jag inte hade brytt mig om att hämta. Som jag inte ansåg så viktiga.

Återstår att se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag undrar om när man installerar win 10, ominstalleras ens windows installation eller är det bara en uppdatering? Någon som vet sedan om man kan ominstallera med win10 direkt igen eller måste man gå igenom win 8.1 (i mitt fall) och sedan isf uppgradera? Även, kan man ominstallera till win10 om efter ett år också?

Kommer annars ominstallera mitt windows till 8.1 och sedan uppgradera då jag ändå vill ha en färsk installation utav win10. Kommer däremot behöva ominstallera win igen om uppskattningsvis 1.5-2år så hade varit trevligt om jag inte behöver köpa nytt windows igen då.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Har kommit en bit nu, vi får hoppas bara att det inte fuckar upp senare

http://gyazo.com/666f73661c467f2cd17ae70b9821998d

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Hej

Jag undrar om när man installerar win 10, ominstalleras ens windows installation eller är det bara en uppdatering? Någon som vet sedan om man kan ominstallera med win10 direkt igen eller måste man gå igenom win 8.1 (i mitt fall) och sedan isf uppgradera? Även, kan man ominstallera till win10 om efter ett år också?

Kommer annars ominstallera mitt windows till 8.1 och sedan uppgradera då jag ändå vill ha en färsk installation utav win10. Kommer däremot behöva ominstallera win igen om uppskattningsvis 1.5-2år så hade varit trevligt om jag inte behöver köpa nytt windows igen då.

Det är endast en uppdatering.
Efter du har gjort detta kan du installera om W10 via "recovery mode" och en kommande ISO för USB. Och ditt licensnyckel kommer ej att fungera för W8.1.

Själv körde jag nyss W10 update, sedan körde jag recovery mode och återställde hela windows och fick en clean install.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

@Fusion:

Hittade en lösning som funkade nu det var att köra denna färdiga script filen för regedit
http://www.askvg.com/fix-get-windows-10-upgrade-app-icon-is-m...
Scrolla till Method 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkan:

Det är endast en uppdatering.
Efter du har gjort detta kan du installera om W10 via "recovery mode" och en kommande ISO för USB. Och ditt licensnyckel kommer ej att fungera för W8.1.

Själv körde jag nyss W10 update, sedan körde jag recovery mode och återställde hela windows och fick en clean install.

Tackar för informationen! Låter som jag vill ha det då alltså, byta in min nyckel till en win10 nyckel i praktiken. Efter uppdateringen så blir det ominstallation alltså.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning hur man får igång nedladdningen?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

Fungerade smidigt att uppgradera ifrån Windows 8.1. Körde kommandot som postats tidigare i tråden samt rensade Download-katalogen (om det nu gör någon skillnad) så hoppade nerladdningen av Windows 10 igång efter ~15-20 minuter. Första nerladdningen misslyckades och Windows Update krävde en omstart. Andra försöket gick bättre. Datorn startade om och genomförde uppdateringen. Behövdes en omstart när Windows 10 väl var installerat för att nvidia-drivrutinerna skulle hoppa igång korrekt. Är det någon som genomfört en ren installation (t ex fått ut en iso-fil på usb)? Det känns lite smutsigt att inte göra en ren installation när man ändå håller på.

Permalänk
Medlem

Haxxorzkoden från reddit fick mitt att gå från "Failed" till att kicka igång på en sekund. Win10 installerat och klart. Stor skillnad för en som är van vid Win7. Jag gillar "nya" startmenyn med ikonerna och anpassningen.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Har lite problem att få igång nerladdningen, har "Windows 10 upgrade reserved" samt den fina flaggan i verktygsfältet.
Har kontrollerat att jag har alla uppdateringar som krävs, vilket jag har.
Har testat metoden med att deleta allt i c://windows/softwaredistribution/download samt att köra wuauclt.exe /updatenow.

Har efter detta väntat i en timme, det enda som händer är att jag får 2 filer på några tiotals byte i ovannämnda map, ingen nerladdning sätter igång.

Några ideér på vad som kan vara fel och hur man löser detta?

Edit: Win7 Home

Permalänk
Medlem

Så hur ska man göra om man vill göra en helt clean installation?
Finns det någon .iso download?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Win 10 använder din gamla nyckel så det är den du ska använda om du vill installera om i framtiden från ISO fil, USB minne, DVD.

Jag har mappen $Windows ~BT med 6,13 gb. 17 248 filer. Kan dock inte installera, fattas en nödvändig installationsfil boot.wim.
Är det bara att vänta eller kan man göra nåt? Tänkte passa på nu innan ungar och kärring kommer ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu ruta i reservationen för W10. Verkar som det tar lite längre tid för att något inte är kompatibel ännu. Antar att det är bäst att bara vänta

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Så hur ska man göra om man vill göra en helt clean installation?
Finns det någon .iso download?

Win 10 Media Creation tools finns här: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Går att skapa ISO och USB installation.

Notera att jag inte testat den, förutom att börja en uppgradering som pågår nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

@mnsn: Den rullar ut i omgångar...Dom som är med i microsoft insider har förtur på uppdateringen så finns nog ingen speciell tid tror jag