Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

En fråga: Hur ändrar man färg på titelraden? Jag har försökt hitta detta men det är tydligen inte samma som i Windows 8.1.

Du måste manuellt skapa en ny temafil.
http://winaero.com/blog/get-colored-title-bars-in-windows-10/ (alternativ 2)

Permalänk
Medlem

Nvidiadrivrutin med win10

Jag kanske är sent ute med till er som har problem med Nvidiakort och Windows 10 så verkar det vara Windows Update som skickar ut en version som andses senare än den Nvidia tillhandahåller och slm synd nog inte fungerar hundra med vissa (många?) kort...

http://m.theregister.co.uk/2015/07/28/windows_10_update_nvidi...

Dock ska det komma en uppdaterad version inom kort verkar det som.

//Anders

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Tack

Skrivet av Apupu:

Du måste manuellt skapa en ny temafil.
http://winaero.com/blog/get-colored-title-bars-in-windows-10/ (alternativ 2)

Tackar!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Evil Peter:

Det är kul hur man uppfattar saker olika. Min första tanke om klockan/kalendern var att de äntligen gjort något åt den gräsliga designen, samt att jag är så nöjd med den minimalistiska och rena stilen på fönstren.

Jag håller dock med om att volymen känns bättre upp - ner, även om jag föredrar designen på den nya slidern precis som på klockan. Dock använder jag alltid volymknapparna på tangentbordet och då får man ju en upp - ner-slider uppe i vänstra hörnet så jag behöver inte göra något åt det.

Oj du ser jag hade inte ens hunnit upptäcka den nya klockdesignen förens jag läste förra sidan av denna tråd. Fan vad vackert och stilrent det har blivit nu, både klockan och volym. Ljusår snyggare än den gamla tråkiga designen som jag alltid stört mig på. Så jävla 2000.

Kan hålla med om att volym upp o ner känns mer logisk men samtidigt så ser det mycket mer cluttered ut desigmässigt och ser bäst ut som liggandes. Man vänjer sig nog snabbt. Inget direkt problem i mina ögon.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Avstängd

Er det mulig å få kalenderen i Win 10 til å vise høytids-helligdagene?

Formodentlig, så er det en kalender i Win 10, liksom i Win7.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att ställa in så man slipper slå in PIN-kod varje gång man startar datorn? Uppstarten är snabbare än Windows 7 annars men tack vare att man måste slå in kod känns det som det tar lite längre tid att starta upp än vad Windows 7 gjorde som man kunde ha utan kod. Känns meningslöst att ha kod på hemdatorn. Jag hittar ingen inställning för det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har inte ens brytt om mig om kolla på previews eller sånt - men igår upgradea jag Win8.1 till Win10 men tanke "det kan ju inte vara sämre..."

Och nej bestämt inte! Riktigt nöjd, allt känns så mycket..... smidigare, snabbare, snyggare, renare, proffisgare, svårt att sätta ord på det. Men jag är CP nöjd. Fick till och med 1 Fps mer i Heaven

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Vad är det för snack med Pin kod här?
För mig kommer de inte fram någon slags pin kod att slår in varje gång jag starta datorn.

Skrivet av dagas:

Finns det något sätt att ställa in så man slipper slå in PIN-kod varje gång man startar datorn? Uppstarten är snabbare än Windows 7 annars men tack vare att man måste slå in kod känns det som det tar lite längre tid att starta upp än vad Windows 7 gjorde som man kunde ha utan kod. Känns meningslöst att ha kod på hemdatorn. Jag hittar ingen inställning för det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem

Nån som kan hjälpa mig, får inte igång Store? Händer inget när jag klickar på den i startmenyn

Permalänk
Medlem

Med lite diverse fönster uppe så kan man inte alt-tabba till skrivbordet längre!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skrivet av ProBlackbird:

Vad är det för snack med Pin kod här?
För mig kommer de inte fram någon slags pin kod att slår in varje gång jag starta datorn.

Man får välja att logga in med sitt lösen man har till sitt MS Account. Eller så finns det en inställning så man kan använda PIN kod istället för MS Lösenordet

Sen kan man stänga av helt så man loggas in automatiskt utan Lösen eller PIN

Permalänk
Medlem

än så länge är det bara mäh,

har två skärmar och måste fortfarande använda actual multiple monitors för att få en separat taskbar med klocka och program på.

sen att det inte fungerar till 100% är inte microsofts fel

jag får helt enkelt nöja mig med att dra första skämens taskbar till sekundära skärmen, tills dom uppdaterat multiple monitor.

Permalänk
Medlem

Känns som det är väldigt mycket krångel med 10an än sålänge, som det brukar vara i början. Tror jag avvaktar 6mån innan jag vågar ta steget att förnya mig xD

Permalänk
Medlem

[quote postid="15575319" userid="159938" name="Bazisten"]

men då loggar man väl inte in med sitt MS Account som admin. det är väl med ett annat lokal konto .
försökte stänga av så att jag var tvungen att slå lösen vid uppstart utan att lyckas . då med mitt MS Account alltså.
men det kanske finns någonstans som jag har missat .

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

men då loggar man väl inte in med sitt MS Account som admin. det är väl med ett annat lokal konto .
försökte stänga av så att jag var tvungen att slå lösen vid uppstart utan att lyckas . då med mitt MS Account alltså.

Man loggas in med sitt MS Konto

Tryck på WIndows knappen och R

skriv in netplwiz och slå enter

Sen så bockar du ur Användarnamn och lösen måste anges för användning av datorn och då kommer en ruta fram där du ska så in lösen gör det i alla fälten. Tryck på OK och starta om datorn så blir du inloggad på ditt MS Konto automatiskt vid uppstart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ROCCCA:

Ja det går att fixa automatisk inloggning även med ett Microsoft account.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har testat på 2 av mina laptoppar

den nya thinkpaden X1 Carbon inga problem alls, uppgraderade från win 7 pro på den, den vart om inte mycket men lite snabbare, la till classic shell bara då jag gillar 7ans startmeny bättre, använder alldrig appar.
Har inte gjort clean install på denna ännu.

Asus G74 gjorde jag först en upgrade från 8.1, men fick problem med nätverkskortet, så gjorde en clean install men det finns kvar fortfarande, håller på o felsöker fortfarande, annars inga problem alls. den vart inte snabbare, samma eller kanske något segare tom, svårt att säga. sitter SSD i den. la bara till classic shell för att få trevligare, enklare startmeny, i mitt tycke i alla fall.

stängde av alla såna där, som man kunde stäga av "your data will be sent to microsoft" knappar!

Än så länge i alla fall nöjd med gränsnitt o användarvänlighet osv i win 10, efter man fått tweaka till sina egna färger.

Den för mig primära Desktoppen väntar jag med att uppgradera tills jag vet mer om win10, och vad gratis egentligen kommer att innebära, men det är bara min egen foliehatt som talar
Kör ändå 8.1 på den och jag är supernöjd med det, hur som helst.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Riktigt besviken på hur de gjort med Onedrive-integrationen i utforskaren. Känns helt meningslöst om man måste ha filerna dubbellagrade lokalt för att ens kunna se dem. Förbrukar MYCKET onödigt utrymme på dyra SSDs.

Kan man inte lägga den på en separat disk?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Man loggas in med sitt MS Konto

Tryck på WIndows knappen och R

skriv in netplwiz och slå enter

Sen så bockar du ur Användarnamn och lösen måste anges för användning av datorn och då kommer en ruta fram där du ska så in lösen gör det i alla fälten. Tryck på OK och starta om datorn så blir du inloggad på ditt MS Konto automatiskt vid uppstart

tack för det . leta som en idiot igår . hade denna ruta öppen då, men läste inte så noga i all hets (där det var ibockat)

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

tack för det . leta som en idiot igår . hade denna ruta öppen då, men läste inte så noga i all hets (där det var ibockat)

Varsågod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Kan man inte lägga den på en separat disk?

http://i59.tinypic.com/23raj3o.jpg

det går, men nu eftersom du redan dragit igång du så vår du avlänka ditt konto från OneDrive, sen när du konfar den igen så får du valet att välja vart den ska hamna

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@Ploppsan:

Ah stämmer.

-----------------------------------------------------------

Saker jag saknat hittils, sammanfattat:

1. Markera mer än 1 tile i taget, för att t.ex. ändra storleken på dem (i startmenyn)

2. Mer färger/accenter att använda på startmenyn - t.ex. en egen färgväljare som alternativ

3. Byta bakgrunden på självaste lösenordsskärmen. Vanliga bakgrunden på skrivbordet går att ändra, samt låsskärmen. Men inte självaste logga in/password-bakgrunden.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga som redan blivit svarad på?

Enligt artikeln jag läste, låser man uppgraderingen till hårdvaran oavsett om det är OEM eller Retail från början? Så någon produkt nyckel får man inte?

"Note that the free Windows 10 upgrade (as well as OEM copies of Windows and pre-installed copies of Windows 10) can’t actually be transferred to a separate PC. They’re tied to a single PC’s hardware."

http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-...

Permalänk
Medlem

Finns det något hack för att avinstallera XBOX apppen med flera som inte man kan välja att avinstallera på Inställningar system Appar och funktioner?

EDIT: Man kunde dölja sådana appar i Startmenyn hittade jag så det är bra man kan göra det iaf

Permalänk

Tycker om W10 hittils, har dock stött på ett markant problem för min del. Får just nu inget ljud via HDMI till min tv. Bild fungerar klockrent. Kommer inte upp en enda ljudenhet i kontrollpanelen, även om jag bockar i att visa disconnected devices osv. Senaste drivisar för Intel & Nvidia skall är installerade.

Någon som har en blekaste aning vad jag kan göra?

Sitter på en HP Envy (Osäker på exakt modell) i övrigt. Intel HD 4600 + Nvidia GT 750M

Visa signatur

"Shit, I had something for this..." - S A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Finns det något hack för att avinstallera XBOX apppen med flera som inte man kan välja att avinstallera på Inställningar system Appar och funktioner?

EDIT: Man kunde dölja sådana appar i Startmenyn hittade jag så det är bra man kan göra det iaf

Via Powershell. Verkar dock ge ett felmeddelande för Xbox appen, men enligt honom blir den avinstallerad.
https://thomas.vanhoutte.be/miniblog/delete-windows-10-apps/

Hur man lägger till dem igen.
https://thomas.vanhoutte.be/miniblog/reinstall-default-build-...

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en ny Catalyst Version för windows 10 för er med AMD kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Via Powershell. Verkar dock ge ett felmeddelande för Xbox appen, men enligt honom blir den avinstallerad.
https://thomas.vanhoutte.be/miniblog/delete-windows-10-apps/

Hur man lägger till dem igen.
https://thomas.vanhoutte.be/miniblog/reinstall-default-build-...

Tack ska kolla på det

Permalänk
Medlem

hur får man färgad rad som visar vad man markerar i höger-mus-menyn, på desktop+utforskaren.
Det funkar i Firefox

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Jag har än så länge inte stött på några som helst problem. Älskar Win10! Snabbt, fint, stilrent!

Känns som att jag har fått 5-10fps mer i Witcher 3 men det är nog mest på grund av att de har uppdaterat spelet.

En bra grej är att man fick 15gig i Onedrive när man skapade ett konto och ytterligare 15gig när man lade in det i mobilen så totalt 30gig molnlagring gratis är inte fyskam

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset