Uppgraderings hjälp ! Snälla hjälp !

Permalänk
Medlem

Uppgraderings hjälp ! Snälla hjälp !

Hej jag ska uppgradera min dator för att få lite bättre och stabilare fps.

Jag kör uteslutande racing så som iracing / Pcars / dirt rally / rfactor 2

Min dator :

Amd Phenom ii 1090 3,2hz (3,8 oc) 6trådad

8Gb 1333hz ram

Evo 660 ti 3gb (klockat till ?)

Am3+ moderkort

750Watts nätaggrigat

SSD diskar å maskin diskar.

Oculus Rift DK2

Jag lägger redan mycke pengar på själva racing biten med cockpit bygget i aluminium / riktig racing stol /4-P bälten / bygge av OSW ratt (17.000) / växelspakar / riktiga racing rattar m.m

(Kostar fläsk men säljer av foto och musikprylar så jag har 5-8000kr att uppgradera för ! Plus att jag kanske får en liten slant för CPU+GPU "2k" om man har tur.

Så frågan är vad jag ska köpa för att få så mycket värdefullt som möjligt för bästa peng ?!

Är en ny amd processor något att tänka på ( såg att dom var ganska billiga i 4-4,5ghz som lätt kunde klockas till 5ghz ) eller bör jag gå över till intel ? Ska man köpa komplett uppgradering kit eller lösa delar ? hur mycket gör ett snabbare minne ?

Om man byter till intel i5 4???(Klassikern som alla klockar) blir det mycket bättre än det jag sitter på idag ? Någon större skillnad tro ?

Kommer det lösa FPS biten eller bör jag iförsta hand köpa en ny GPU ?

Har kollat och tänkte framtidssäkra med ett msi 980ti 6GB men det kanske är overkill och ger bara flaskhals i mitt nuvarande systemet ? Flaskhalsar det med ny amd CPU ?

Är dock villig att lösa ett sådant om det är en vettig uppgradering trotts det höga priset!

Bör man istället satsa på ett msi 970 och ny processor ?

Om jag bara sätter i ett ny 970 blir skillnaden stor tro ?

Många frågor och jag är helt novis i ämnet så jag tar tacksamt för tips å råd om någon orkar dela med sig av sin kunskap & åsikt.

Tack på förhand,

// Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av andpal:

Hej jag ska uppgradera min dator för att få lite bättre och stabilare fps.

Jag kör uteslutande racing så som iracing / Pcars / dirt rally / rfactor 2

Min dator :

Amd Phenom ii 1090 3,2hz (3,8 oc) 6trådad

8Gb 1333hz ram

Evo 660 ti 3gb (klockat till ?)

Am3+ moderkort

750Watts nätaggrigat

SSD diskar å maskin diskar.

Oculus Rift DK2

Jag lägger redan mycke pengar på själva racing biten med cockpit bygget i aluminium / riktig racing stol /4-P bälten / bygge av OSW ratt (17.000) / växelspakar / riktiga racing rattar m.m

(Kostar fläsk men säljer av foto och musikprylar så jag har 5-8000kr att uppgradera för ! Plus att jag kanske får en liten slant för CPU+GPU "2k" om man har tur.

Så frågan är vad jag ska köpa för att få så mycket värdefullt som möjligt för bästa peng ?!

Är en ny amd processor något att tänka på ( såg att dom var ganska billiga i 4-4,5ghz som lätt kunde klockas till 5ghz ) eller bör jag gå över till intel ? Ska man köpa komplett uppgradering kit eller lösa delar ? hur mycket gör ett snabbare minne ?

Om man byter till intel i5 4???(Klassikern som alla klockar) blir det mycket bättre än det jag sitter på idag ? Någon större skillnad tro ?

Kommer det lösa FPS biten eller bör jag iförsta hand köpa en ny GPU ?

Har kollat och tänkte framtidssäkra med ett msi 980ti 6GB men det kanske är overkill och ger bara flaskhals i mitt nuvarande systemet ? Flaskhalsar det med ny amd CPU ?

Är dock villig att lösa ett sådant om det är en vettig uppgradering trotts det höga priset!

Bör man istället satsa på ett msi 970 och ny processor ?

Om jag bara sätter i ett ny 970 blir skillnaden stor tro ?

Många frågor och jag är helt novis i ämnet så jag tar tacksamt för tips å råd om någon orkar dela med sig av sin kunskap & åsikt.

Tack på förhand,

// Andreas

Testa att köpa ett grafikkort först. Fungerar det är ju allt lugnt.
Tycker du fortfarande att det går lite segt kan du börja fundera på ny processor.

Som du säger, 970 är ett bra kort
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809941

Men sen har du alternativ med det nya 390X
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196504

Ganska likvärdiga kort, men med 390X får du bättre prestanda i högre upplösningar, dvs framtidssäkert när du vill uppgradera skärm osv.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |