Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Danne:

Verkar sådär lite otydligt hur det egentligen fungerar.

Boota från t.ex. en Ubuntu CD så ser du hur diskarna är partitionerade. Boot-disken är enbart "synology bootstrap" dvs det som installerar eller startar DSM. DSM ligger på någon av dina andra diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Boota från t.ex. en Ubuntu CD så ser du hur diskarna är partitionerade. Boot-disken är enbart "synology bootstrap" dvs det som installerar eller startar DSM. DSM ligger på någon av dina andra diskar.

Vad jag fått fram så ligger där en kopia på varje volym då jag kan rycka disken jag nyttjade som "OS disk" och ändå så fungerar burken.

Permalänk

Ja, det är vad jag fått fram efter lite läsning med; att DSM av säkerhets- och funktionsmässiga skäl ligger på varje disk. Rycker man endera disk får man ett felmeddelande och förslag på åtgärd, men systemet fungerar ändå, även om man drar sin "systemdisk". Så har jag uppfattat det iaf

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Hej. Har en undring, kanske riktigt dum sådan men har förstått att om jag ska t.ex uppdatera från 5.0 till 5.1 så måste jag flasha om usb stickan, och med rätt .pat fil och inställningarna bibehålls då dom ligger på diskarna i nasen.

Men har t.ex kört in AMD scriptet som sänker hastigheten när den inte jobbar, följer även denna med eller måste jag göra om den processen vid ny installation på usb'n?

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Vila i frid

Inställningarna behålls mellan boot/dsm uppdateringarna, däremot cpu-patchen lär göras om.

Permalänk

Denna cpu-patch hårt jag helt missat. Den klockar alltså ned CPU då dem bara står i viloläge passiv antar jag? Någon son ruvar på en länk med instruktioner? Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av marmeladov:

Den klockar alltså ned CPU då dem bara står i viloläge passiv antar jag? Någon son ruvar på en länk med instruktioner?

http://www.xpenology.nl/control-cpu-power-state/
http://www.xpenology.nl/xpenology-software/

<edit>Det är lite krångligt med AMD cpuer, däremot Intel är enkelt.</edit>

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Inställningarna behålls mellan boot/dsm uppdateringarna, däremot cpu-patchen lär göras om.

Ajfan, var som jag trodde alltså.

Skrivet av marmeladov:

Denna cpu-patch hårt jag helt missat. Den klockar alltså ned CPU då dem bara står i viloläge passiv antar jag? Någon son ruvar på en länk med instruktioner? Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är upp till 15% load som den klockat ned sig om jag inte missminner mig. Så min A4 i sign som har standard klock på 3GHz ligger och myser på 1,4GHz.

Skrivet av hasenfrasen:

http://www.xpenology.nl/control-cpu-power-state/
http://www.xpenology.nl/xpenology-software/

<edit>Det är lite krångligt med AMD cpuer, däremot Intel är enkelt.</edit>

SÅ krångligt tyckte jag inte det var, var väldigt lätt att följa instruktionerna från xpenology.nl

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Medlem

Nu har jag igång en till burk som jag tänkte ha som offsite backup. Detta med backup över huvudtaget är något helt nytt för mig så jag tar gärna emot på förslag på smidig lösning för automatisk backup mellan 2 DSM.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Segge:

backup mellan 2 DSM.

Cloud Station i "Package Center".

Permalänk
Medlem

Får ni inte problem med att spela upp DTS filer via era DSM servrar? På min synology NAS kan jag inte spela upp DTS ljud genom t.ex. PS4

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

hej har en
hp microgen 8 server kan man installera Synology direkt på ett minneskort och köra eller måste man ha det på en hdd??

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Cloud Station i "Package Center".

Men då måste jag öppna en port i routern eller få igång quickconnect? Går det att använda quickconnect när det inte är någon synology NAS? Vill minnas att jag fastnade på något ID nummer eller liknande när jag kollade på det.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Vila i frid

Angående CloudStation - du behöver inte använda dig av QuickConnect öht. Du använder istället någon av de gratis DDNS som finns på fliken efter QuickConnect. Portforwarding lär du ivfsh åtgärda. https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/299

Angående installationsmedia - du kan installera Synology Boot på vilket boot-bart media som helst. Det är även att rekommendera att inte installera det på en HDD eller där vanliga datafiler lagras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Angående CloudStation - du behöver inte använda dig av QuickConnect öht. Du använder istället någon av de gratis DDNS som finns på fliken efter QuickConnect. Portforwarding lär du ivfsh åtgärda. https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/299

Dynamisk DNS har jag sedan tidigare, men är det inte lite riskabelt att exponera servern direkt mot internet eller är det bara paranoia? kanske mest port 22 man ska vara försiktig med?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Segge:

Dynamisk DNS har jag sedan tidigare, men är det inte lite riskabelt att exponera servern direkt mot internet eller är det bara paranoia? kanske mest port 22 man ska vara försiktig med?

Det är bara port 6690 du skall exponera, inga andra - om du inte har andra tjänser som skall nås från nätet. Se till att ha hyffsat bra lösen på det konto du använder för den "user home" användare som skall användas för cloudning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är bara port 6690 du skall exponera, inga andra - om du inte har andra tjänser som skall nås från nätet. Se till att ha hyffsat bra lösen på det konto du använder för den "user home" användare som skall användas för cloudning.

Tack för det, kör nog på Cload Station då. Behöver få det att funka så jag kan dumpa iväg offsite "NASen". Kan sen i lugn och ro labba med lite alternativa system och lösningar.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Vete fan om cloud station är rätt, fattar inte ens hur jag ska välja vad som ska synkas till den andra NASen, känns lite för automatiserat. Däremot verkar Backup & Replication vara något men fattar inte hur jag ska lyckas få det att funka över internet, lokalt varkar jag få det att funka, hittar den andra NASen direkt. Verkar inte som att det är gjort för annat än över LAN men Synology skriver själva om off-site.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Inte heller riktigt det jag hade tänkt mig. Läste på lite i mobilen innan ögonlocken blev alldeles för tunga igår. Är egentligen inte ute efter att synka, har kommit fram till att det är backup jag vill göra, gärna inkrementell tror jag det heter. Ska testa med rsync under Backup & Replication ikväll, gjorde en backup över nätverket igår och verkade funka bra, hann inte kolla i morse. Ska bara få det att funka över internet nu.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Nu funkar det, port forwardade fel port.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Nu funkar det, port forwardade fel port.

Ett annat tips är att sätta upp en tunnel så slipper du öppna upp något.

Permalänk
Medlem

@Danne:
Tanken har slagit mig men inget jag gjort tidigare så ytterligare en sak att sätta sig in i. Microservern med allt runt i kring har hittills varit väldigt lärorikt då jag helt saknat erfarenhet, dock byggt och installerat persondatorer sen A500 byttes ut mot en 386a. Nu funkar Servern här hemma som jag vill och igår fick den andra ett nytt hem, backupen inatt funkade som planerat. Några saker kvar på to-do-listan och lägger till VPN där, tar dock ner tempot nu när allt rullar själv, svårt att få tid till sånt här roligt när man är familjefar, husägare och jobbar heltid. Det är nu man inser hur mycket tid man hade när man bodde hemma och gick skola.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

@Danne:
Tanken har slagit mig men inget jag gjort tidigare så ytterligare en sak att sätta sig in i. Microservern med allt runt i kring har hittills varit väldigt lärorikt då jag helt saknat erfarenhet, dock byggt och installerat persondatorer sen A500 byttes ut mot en 386a. Nu funkar Servern här hemma som jag vill och igår fick den andra ett nytt hem, backupen inatt funkade som planerat. Några saker kvar på to-do-listan och lägger till VPN där, tar dock ner tempot nu när allt rullar själv, svårt att få tid till sånt här roligt när man är familjefar, husägare och jobbar heltid. Det är nu man inser hur mycket tid man hade när man bodde hemma och gick skola.

Vet precis hur det är med att få tid över (Full rulle med renovering)
Vet inte vad du kör för brandvägg men kan rekommendera Sophos UTM. Väldigt enkelt att hantera och fungerar klockrent.
Några få moment så är VPN-Tunneln uppe

Permalänk
Medlem

ris och ros

Jag är imponerad över gränssnittet och hur bra det faktiskt flyter, samtidigt som det verkar vara en väldigt minimalistisk och optimerad build. Testade den senaste 5.2 versionen av DSM på Gigabyte's GA-J1900N-D3V. Överför i Gigabit hastighet mellan min Linux/Windows PC via samba och NFS.

DOCK en liten VARNING-- som jag även behöver hjälp med. Jag tror jag var lite trött och det var lite sent och jag lusläste nog ingen guide. ALLA diskar man har ikopplade i systemet vid installation blir formaterade till nya partitioner. Man får inget val och man ser inte sina diskar vid installation. Detta är även sant om man väljer utan Mjukvaru raid (SHS).
Jag hade naturligtvis en disk som inte skulle bli formaterad i stoppad och jag avbröt installationen för sent.. K*K. Någon som vet ett lämpligt sätt att återställa partitionen? med windows eller linux spelar ingen roll.

Oavsett så kommer jag förmodligen återgå till Openmediavault eller bara köra debian eller CentOS då jag vill kunna installera lite mer saker än det som finns erbjudet via packet manager och 3rd party plugins.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Invectus:

ALLA diskar man har ikopplade i systemet vid installation blir formaterade till nya partitioner.

Det stämmer - men endast första gången. Synology DSM "tatuerar" diskarna så att vid en ominstallation får man frågan "zonk or keep".

Permalänk
Medlem

Är det någon som installerat DSM på XenServer? Sitter och funderar på att köpa lite ny hårdvara och ge mig ut på ett XenServer/DSM äventyr. Men skulle kännas lite tryggare om nån annan redan testat

Anledningen till att jag tror att jag väljer XenServer är att jag har fått intrycket av att ESXi inte har så mycket funktionalitet i gratisversionen. Det jag främst behöver, i ett senare skede, är PCIe passthrough. Kan ha fel, men har fått intrycket av att det är avstängt om man inte betalar för ESXi? Eller rättare sagt, betalar för WebClient för att kunna administrera den funktionen.

Men jag kan ha fel, det är en djungel och inte helt lätt för en nybörjare.

Permalänk
Medlem

@raptorjr: Jag kör DSM i gratisversionen av ESXI 6.0 med passthrough för raid kortet.
Jag antar att DSM borde fungera minst lika bra i XenServer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvudd:

@raptorjr: Jag kör DSM i gratisversionen av ESXI 6.0 med passthrough för raid kortet.
Jag antar att DSM borde fungera minst lika bra i XenServer

Tack. Då kanske det är värt att testa ESXi. I ett senare skede så ska jag ha min MythTV backend som en VM och den behöver då få tillgång till ett TV kort, därav att jag behöver passthrough. Så då skulle det ju kunna funka även i gratisversionen.

Nu kanske jag går lite off topic så det ber jag om ursäkt för. Men om jag förstått saken rätt så installeras DSM utspritt på mina data diskar? Så i teorin, om jag börjar med ESXi och inte gillar det, så borde jag kunna byta till XenServer, sätta upp en DSM VM där, och sedan bara köra vidare med mina datadiskar utan att det ställer till problem?
Fast, då kanske jag måste ha passthrough på mina diskar också?

Permalänk
Medlem

Jag får hela tiden "Det gick inte att formatera hårdisken (35)" när jag skall köra pat filen ?
Samma sak på Exsi servern som på en wmWorkS ... tips ?

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?